Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af GoogaMooga »

Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle? Før du mister interessen? Ved skiftende runs er der ofte nogle stopgap tegnere; tager du dem med for kontinuiteten, eller fokuserer du udelukkende på de store kanoner?

Amazing Spider-Man [1963] #104 – Kraven the Hunter

Publisher, Marvel, Year, 1972, Script, Roy Thomas, Art, Gil Kane, Cover, Gil Kane

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af Antaeus »

Jeg har accepteret en del Anders And tegnere gennem tiden.
Jeg har dog ikke læst noget nyere Anders And i lang tid, så det har været de lidt mere klassiske AA tegnere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af marius »

På godt og ondt bliver de fleste amerikanske serier i de seneste årtier ikke defineret ud fra tegnere, men forfattere. Så jeg mister mest interessen for en såkaldt evighedserie, hvis forfatteren ikke formår at bringe nyt liv i serien.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af Gimli »

marius skrev:På godt og ondt bliver de fleste amerikanske serier i de seneste årtier ikke defineret ud fra tegnere, men forfattere. Så jeg mister mest interessen for en såkaldt evighedserie, hvis forfatteren ikke formår at bringe nyt liv i serien.
Meget enig. Men jeg håber der kommer en ny "age", hvor tegnerne får lige så høj status som forfatterne gør idag. (Men ikke nødvendigvis højere staus end forfatterne - som tilfældet var før 'Modern age'). Men jeg er også bange for at tegneserier så bliver for dyre at producerer. Der er ingen tvivl om, at med den store pensel, så er baggrundene i dag noget mere "fattige" end i 60'erne/70'erne. Til gengæld er der en del tegneserier, som gør ekstremt meget ud af karaktererne. Er der (også) økonomiske grunde til det? Hvad er f.eks. den tidsmæssige forskel på at tegne en side i en meget detaljeret streg vs. en meget spartansk? Hvis det f.eks. er dobbelt op, skal albummet jo også sælge en del mere for at tjene arbejdsindsatsen hjem.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev:Jeg har accepteret en del Anders And tegnere gennem tiden.
Jeg har dog ikke læst noget nyere Anders And i lang tid, så det har været de lidt mere klassiske AA tegnere.
Først tænkte jeg, at jeg heller ikke havde læst nogen "nyere" tegnere. Men både Arild Midthun og Daan Jippes har jeg læst det meste af. Og Don Rosa har jeg læst det meste af, ved dog ikke, om han kan regnes mellem de nyere tegnere.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle? Før du mister interessen?
Det kommer vel an på tegneren (og manuskriptforfatteren). "Willy på Eventyr" blev vel først rigtig interessant med seriens sidste tegner, Tage Andersen. På samme måde toppede "Splint & Co." vel først, da tegner nummer 3 (Franquin) kom til. Personligt holder jeg også meget af Per Vadmands og Ole Munks "Felix".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:
Antaeus skrev:Jeg har accepteret en del Anders And tegnere gennem tiden.
Jeg har dog ikke læst noget nyere Anders And i lang tid, så det har været de lidt mere klassiske AA tegnere.
Først tænkte jeg, at jeg heller ikke havde læst nogen "nyere" tegnere. Men både Arild Midthun og Daan Jippes har jeg læst det meste af. Og Don Rosa har jeg læst det meste af, ved dog ikke, om han kan regnes mellem de nyere tegnere.
Jeg regnede ikke Daan Jippes og Don Rosa som nyere tegnere da jeg skrev dette.
Arild Midthun har jeg næsten ikke læst noget af.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: Personligt holder jeg også meget af Per Vadmands og Ole Munks "Felix".
Ja, de danske albums er også gode dér, jeg samler hele serien.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Hvor mange tegnere kan en evighedsserie tåle?

Indlæg af BjaAAArne »

Uendeligt mange.
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Besvar