Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af maxus »

Netop meddelt på FB
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Erling Søby »

Jeg vælger, at tage de positive briller på og glæde mig over, at vi dog fik halvdelen af Vances 18 Bob Morane-albums ud i gode samlinger. Det er langt bedre end ingenting.

Zoom udgav Vances bind 8-16. De 7 første er tidligere udgivet i Super Serien Senior og i Super Tempo-bladet. Der er således mulighed for, at læse langt det meste af Vance, hvis det er det man vil.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Lars S »

Måske en lidt overilet beslutning?
Synes kun lige at nr. 3 er udkommet.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev:Jeg vælger, at tage de positive briller på og glæde mig over, at vi dog fik halvdelen af Vances 18 Bob Morane-albums ud i gode samlinger. Det er langt bedre end ingenting.

Zoom udgav Vances bind 8-16. De 7 første er tidligere udgivet i Super Serien Senior og i Super Tempo-bladet. Der er således mulighed for, at læse langt det meste af Vance, hvis det er det man vil.
Ikke at jeg leser denne serien, men... det mangler altså bare to album for å få den komplett på dansk? Da kan det kanskje hende at et annet forlag fullfører jobben.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af GoogaMooga »

Æv. Nu var vi så tæt på Tout Vance, og så dette. Det bliver svært at overbevise et andet forlag om, at det kan betale sig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Erling Søby »

Mesterius:
Ikke at jeg leser denne serien, men... det mangler altså bare to album for å få den komplett på dansk?
Ja, for at få Vances del komplet. Der har været flere tegnere indover både før og siden.

Men udgivelserne af de 16 historier på dansk spreder sig over næsten 50 år. Og efter Donovan lukkede, kan jeg ikke se hvem de skulle være rede til kun at udgive de to sidste historier.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Gimli »

Ærgerligt. :cry:

Men forlagene er når alt kommer til alt en forretning, så det er vel sådan det må værre. Men jeg skal i hvert fald have det "sidste" Bob Morane album - det er nemlig ikke købt endnu. (Samler i store ordre grundet transport-omkostninger).

Generelt tror jeg dog, at forlagene skal undgå at være hurtigt ude og melde om skuffende salg. Det kan godt gå hen og blive en selvopfyldende profiti. Selvfølgelig må de trække stikket, når det ikke holder. Og det er også en god service, at det ikke sker som et lyn fra en klar himmel. Så jeg er ude i nogle modsætningsfyldte kommentarer.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Lars S »

Gimli skrev:Ærgerligt. :cry:

Men forlagene er når alt kommer til alt en forretning, så det er vel sådan det må værre. Men jeg skal i hvert fald have det "sidste" Bob Morane album - det er nemlig ikke købt endnu. (Samler i store ordre grundet transport-omkostninger).

Generelt tror jeg dog, at forlagene skal undgå at være hurtigt ude og melde om skuffende salg. Det kan godt gå hen og blive en selvopfyldende profiti. Selvfølgelig må de trække stikket, når det ikke holder. Og det er også en god service, at det ikke sker som et lyn fra en klar himmel. Så jeg er ude i nogle modsætningsfyldte kommentarer.
Kunne ikke være mere enig.
Det virker som om at det skal være en storsælgere fra starten af hos Zoom. Synes de bruger for meget tid med at melde ud om en serier sælger eller ej, næsten fra første udgivelsesdag.
Jeg har endnu heller ikke fået købt bind 3 af Bob Morane - har de to andre.
Der kommer så meget på dansk, netop nu at jeg ikke kan følge med længere.
Ikke fanatisk med Vance men BM havde jeg nok købt alle bind af.
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Ozymandias Rex »

Lars S skrev:Det virker som om at det skal være en storsælgere fra starten af hos Zoom.
Jeg følger Zoom på Facebook, og der er ingen på forlaget, der har talt om "storsælgere". Problemet er nok snarere at bøgerne åbenbart har solgt elendigt lige siden dag 1.

Ja, det er ærgerligt at serien lukker... men der er tydeligvis ikke nok købere til at holde den i live.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Lars S »

Ozymandias Rex skrev:
Lars S skrev:Det virker som om at det skal være en storsælgere fra starten af hos Zoom.
Jeg følger Zoom på Facebook, og der er ingen på forlaget, der har talt om "storsælgere". Problemet er nok snarere at bøgerne åbenbart har solgt elendigt lige siden dag 1.
Tror vi snakker forbi hinanden.
Siger ikke der er nogen hos Zoom der har sagt ordet storsælger. Men de er ret hurtige til at skyde udgivelser ned når der ikke er gang i salget fra dag et af. Med få undtagelser.
Tror vi er nogle stykker som måske slet ikke har nået at købe bind 3 endnu.

Ret sikker på de har solgt dårligt fra første dag. Så måske skulle de i virkeligheden ha' stoppet efter den første. Hele tre samlebind inde i udgivelsen så burde de faktisk gøre serien færdig. Det er i hvert fald noget som ændre min tilgang til deres udgivelser i fremtiden.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af maxus »

Lars S skrev:
Ozymandias Rex skrev:
Lars S skrev:Det virker som om at det skal være en storsælgere fra starten af hos Zoom.
Jeg følger Zoom på Facebook, og der er ingen på forlaget, der har talt om "storsælgere". Problemet er nok snarere at bøgerne åbenbart har solgt elendigt lige siden dag 1.
Tror vi snakker forbi hinanden.
Siger ikke der er nogen hos Zoom der har sagt ordet storsælger. Men de er ret hurtige til at skyde udgivelser ned når der ikke er gang i salget fra dag et af. Med få undtagelser.
Tror vi er nogle stykker som måske slet ikke har nået at købe bind 3 endnu.

Ret sikker på de har solgt dårligt fra første dag. Så måske skulle de i virkeligheden ha' stoppet efter den første. Hele tre samlebind inde i udgivelsen så burde de faktisk gøre serien færdig. Det er i hvert fald noget som ændre min tilgang til deres udgivelser i fremtiden.
Jeg er meget enig. Naturligvis skal de tjene penge osv. men det er virkelig skidt det her og så tæt på målet. Men det har hele vejen igennem været som om, at de aldrig rigtigt har troet på projektet - selv om altså, at de har udgivet tre bind. Personligt synes jeg, at det sidste bind er det bedste af de tre og så meget desto mere surt... :cry:
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Ozymandias Rex »

Lars S skrev:Zoom [...] er ret hurtige til at skyde udgivelser ned når der ikke er gang i salget fra dag et af. Med få undtagelser.
Tror vi er nogle stykker som måske slet ikke har nået at købe bind 3 endnu.

Ret sikker på de har solgt dårligt fra første dag. Så måske skulle de i virkeligheden ha' stoppet efter den første.
Så det er dårligt gjort af Zoom at de (ifølge dig) skyder "udgivelser ned når der ikke er gang i salget fra dag et af"? Og du synes også at de burde have lukket serien efter bind 1?

Jeg kan ikke helt se hvordan de to udsagn hænger sammen...

I øvrigt har der været kampagner her i forummet for at fortsætte serien, både efter bind 1 ( http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... 36&t=20634 ) og efter bind 2 ( http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... 36&t=21431 ). Så måske burde vi bare bebrejde Zoom at de lyttede til os.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af Gimli »

Jeg synes at Zoom har gjort det godt med Bob Morane. De har varslet, at der var fare for at serien måtte lukke. Herinde har vi kæmpet bravt for, at det ikke skulle ske. Jeg oplever, at de har lyttet til os, og udsat det, med håb om at Vance blev mere populær, via Bruno Brazil.

Det eneste jeg tænker er, at de efter det første bind efter ca. 4 måneder erklærede, at salget ikke var godt nok, og at prisen måtte stige. Derefter var de ret hurtigt ude efter samlealbum 2 og erklærede at serien ikke var levedygtig. I øvrigt sammen med Rødskæg. Rødskæg klarede skærene, men ikke Bob Morane. Men når jeg tænker på, hvordan serier som Allan Falk, Rubine og andre serier efter et vist antal udgivelser pludselig fik ekstra gang i salget, så overvejer jeg, hvordan det kunne være gået, hvis de havde accepteret et mindre tab - og ikke havde talt serien ud af købernes fokus, hvis det i starten var et "måske" køb.

For mit vedkommende er der flere serier jeg må fravælge, fordi jeg ikke kan købe alt. Der plejer altid at være en 3-4 serier, som ender med at blive valgt i en ekstrem hård konkurrence med 4-5 andre serier, som så ikke bliver valgt. En udmelding om, at en serie er i farezonen for at blive droppet, kan være det afgørende stød til, at det netop bliver den serie, som bliver en af "taberne" i den "kamp". Og det tror jeg ikke jeg er ene om. Hvem har lyst til at beslutte sig for at starte en serie, hvis det allerede inden man er gået igang, får at vide, at den sandsynligvis bliver stoppet?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af GoogaMooga »

Vi kan også vende det om og sige, vi har det meste nu. To i Superserien Senior, syv i Super Tempo, og ni i samlebind.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Så trak Zoom stikket på Bob Morane...

Indlæg af maxus »

GoogaMooga skrev:Vi kan også vende det om og sige, vi har det meste nu. To i Superserien Senior, syv i Super Tempo, og ni i samlebind.
Men samlebind er nu at foretrække - hos undertegnede i alle fald.

E-voke kunne måske være en mulighed på sigt? De er ofte parate til at tage chancer og ret passionerede omkring deres tegneserier. Men om Vance/Bob Morane står højt på deres liste har jeg ingen anelse om.
Besvar