Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Så det det den uigenkaldeligt sidste omgang med den hårdkogte noir, "Félix", af pantheon tegneren Maurice Tillieux! Det har vel taget en fem-seks år, men nu er vi snart i mål! Fik du dem alle? 30. november, be there or be square.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af ultindenstore »

Vil det sige at der er en svensk og en fransk tegner(hvis ikke belgisk), som laver Felix tegneserier.

Den Felix jeg kender bedst er Jan Loof´s Felix. Men jeg synes Maurice Tilieux´s Felix også er god.
Men hvem af disse to tegnere fandt så først på Felix? Var det egentligt ikke Jan Loof´s figur?
Har Maurice Tilieux overtaget tegneserien Felix efter Jan Loof?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Det er to forskellige serier. Svenske Felix er skabt og tegnet af Lööf, og belgiske Félix (med accent over e'et), er skabt og tegnet af Maurice Tillieux. Svenske Felix er sh, mens belgiske Félix oprindeligt var i farver, men nu konmmer i sh i intégralen. Félix blev først serialiseret i bladet "Héroic" i 1940'erne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af yogibear&booboo »

Billede
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af ultindenstore »

GoogaMooga skrev:Det er to forskellige serier. Svenske Felix er skabt og tegnet af Lööf, og belgiske Félix (med accent over e'et), er skabt og tegnet af Maurice Tillieux. Svenske Felix er sh, mens belgiske Félix oprindeligt var i farver, men nu konmmer i sh i intégralen. Félix blev først serialiseret i bladet "Héroic" i 1940'erne.
Var det så den Belgiske Felix, som kom først og dernæst den svenske Felix senere?

Kørte de to serier paralelt med hindanden?

Den Belgiske og den svenske Felix ligner hindanden, men Maurice Tilieux´s Felix ligner Tintin meget, hvor imod Jan Loof´Felix har en anden streg og tegneserie stil på trods af begge Felix- serier begge er meget inspireret af Tintin.

Kender Jan Loof og Maurice Tilieux hindanden?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af GoogaMooga »

ultindenstore skrev: Var det så den Belgiske Felix, som kom først og dernæst den svenske Felix senere?

Kørte de to serier paralelt med hindanden?

Den Belgiske og den svenske Felix ligner hindanden, men Maurice Tilieux´s Felix ligner Tintin meget, hvor imod Jan Loof´Felix har en anden streg og tegneserie stil på trods af begge Felix- serier begge er meget inspireret af Tintin.

Kender Jan Loof og Maurice Tilieux hindanden?
Ja, belgisk Félix kom længe før, startede i 1949, og sluttede i 1956.

Svenske Felix startede i 1967 og sluttede i 1973.

Altså ikke parallelle serier. Det er også tvivlsomt, om de to tegnere overhovedet havde mødt hinanden. Tillieux døde i 1978.

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af ultindenstore »

Kan man sige, at måske så fortsatte Jan Loof med Felix. dér hvor Maurice slap?
Jan må have bemærket Tilieux´s Felix. Har han tænkt, at han ville lave sin egen tegneserie med sin egen version af Felix? Jeg ved godt Jan startede sin Felix op i 1967, men tænker, at han blev inspireret
a Maurices Felix. Begge Felixer ligner hindanden pga. brillerne, næsen og håret, som er meget tilsvarende, men alligevel er de ret så anderledes både den svenske og den belgiske Felix.

Hvorfor holdt Jan Loof op med at tegne Felix i 1973?

Jeg syne både, at det er meget pudsigt og interessant. :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Maurice Tillieux' Felix og Jan Lööfs Felix har intet med hinanden at gøre, og det er 100 % utænkeligt, at Jan Lööf i 1967 kendte noget som helst til Tillieux-serien. At han hentede en vis inspiration fra Tintin, er derimod sikkert.

Det var heller ikke Jan Lööf, der kaldte sin figur Felix, det var dagbladet Politiken. Selv havde han kaldt ham Fiffige Alf.

Og Lööf holdt op med at tegne Felix, fordi han var træt af at skulle lave en ny stribe hver dag, og fordi der var så mange andre ting, han ville beskæftige sig med.
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af ultindenstore »

Carsten Søndergaard skrev:Maurice Tillieux' Felix og Jan Lööfs Felix har intet med hinanden at gøre, og det er 100 % utænkeligt, at Jan Lööf i 1967 kendte noget som helst til Tillieux-serien. At han hentede en vis inspiration fra Tintin, er derimod sikkert.

Det var heller ikke Jan Lööf, der kaldte sin figur Felix, det var dagbladet Politiken. Selv havde han kaldt ham Fiffige Alf.

Og Lööf holdt op med at tegne Felix, fordi han var træt af at skulle lave en ny stribe hver dag, og fordi der var så mange andre ting, han ville beskæftige sig med.
Tak for interessant info.

Selv om Jan Loofs Felix ligner Maurice Tilieux Felix, så er begge Felixer ret så forskellige. Så det at Jan Loof ikke kendte noget til Tilieux´s Felix tyder på, at det meget vel var et tilfælde tilfælde, at Jan´s Felix kom til at ligne den oprindelige og belgiske Felix og har på den måde intet at gøre med den Felix
og intet har til Fælles med den figur overhovedet. Specielt, når det var politikken, som kaldte Jan´s figur for Felix og Jan havde tænkt at, hans figur skulle have heddet Fiffige Alf.

Om dagbladet Politiken har kendt til Tilieux-serien, det har jeg ikke på nogen måde den fjerneste ide om. :lol:

Hvor mange albums med Felix fik Jan Loof lavet, før han stoppede med at lave sin Felix/Fiffige Alf-serie?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af Gimli »

ultindenstore skrev:
Hvor mange albums med Felix fik Jan Loof lavet, før han stoppede med at lave sin Felix/Fiffige Alf-serie?
Det lyder ikke som om, du kender;

https://comicwiki.dk/wiki/Felix_på_eventyr
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Han går ikke glip af SÅ meget, hvis han klikker på dét link, desværre. :wink:
SMT
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 416
Tilmeldt: 1. apr 2015, 13:22
Geografisk sted: Hvor kragerne vender vest for Holstebro

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af SMT »

Berti Stravonsky skrev:Han går ikke glip af SÅ meget, hvis han klikker på dét link, desværre. :wink:
Tror denne er bedre :wink:
https://comicwiki.dk/wiki/Felix_p%C3%A5_eventyr
Søren Maarbjerg Thomsen.


Intet er nogen sinde blevet gjort så systematisk, som ingenting bliver gjort i dag.
Woodrow Wilson.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af Gimli »

Tak.
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Intégrale FÉLIX tome 11 -- 30. november 2020

Indlæg af ultindenstore »

Tak for Felixlink.

Jeg havde 4 Felix albums. Jeg ved ikke lige, hvor de er blevet af. Det er i hvertfald meget langt tid siden, at jeg havde dem. Da jeg var 11 år, tror jeg nok. Jeg havde den med "Tidsmaskinen", "Felix og vampyrene" og de 2 andre, som jeg havde, kan jeg slet ikke huske.

Det er en sand nydelse at kigge på disse forsider til Felix albummene. Albummet "Det store Oprør" kunne i principet være inspireret af "Tintin og Picaroerne", men da det album, hvist nok udkom i 1976 og Jan Loof holdt op med at tegne Felix i 1973, så er det nok ikke "Tintin og Picaroerne", som har været inspiration til "Det store oprør".

Nåh, jeg vil kigge videre på Felix linket. Der er meget guf at hente( tegneserie guf ).
Besvar