Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 10. apr 2021, 13:54 Jeg forstår ikke dit svar, Googa.
Jeg svarer på din første udtalelse, "Alt må ejes. Også det værste skidt."

Mht ikke at læse: jeg læser skam, men ikke nok. Jeg håber at leve til 70, så har jeg 12 år tilbage, hvor jeg ikke skal lave ret meget andet end at læse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af Gimli »

Jeg kan slet ikke forestille mig at jeg kunne begrænse mig til en tegner. Hvis det var en reel præmis, da jeg startede eller i dag, tvivler jeg på jeg for alvor var blevet interesseret i tegneserier.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 10. apr 2021, 14:02
Berti Stravonsky skrev: 10. apr 2021, 13:54 Jeg forstår ikke dit svar, Googa.
Jeg svarer på din første udtalelse, "Alt må ejes. Også det værste skidt."

Mht ikke at læse: jeg læser skam, men ikke nok. Jeg håber at leve til 70, så har jeg 12 år tilbage, hvor jeg ikke skal lave ret meget andet end at læse.
Hvor svarer du det henne? Citer gerne, for jeg kan ikke læse det ud fra tråden.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Off topic.

Jeg ville nok vælge Barks eller Hergé. Simpelthen fordi jeg voksede op med skidtet. Mestendels.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 10. apr 2021, 15:30
GoogaMooga skrev: 10. apr 2021, 14:02
Berti Stravonsky skrev: 10. apr 2021, 13:54 Jeg forstår ikke dit svar, Googa.
Jeg svarer på din første udtalelse, "Alt må ejes. Også det værste skidt."

Mht ikke at læse: jeg læser skam, men ikke nok. Jeg håber at leve til 70, så har jeg 12 år tilbage, hvor jeg ikke skal lave ret meget andet end at læse.
Hvor svarer du det henne? Citer gerne, for jeg kan ikke læse det ud fra tråden.
GoogaMooga skrev: 10. apr 2021, 13:51
Berti, de færreste tegnere må man eje alt af.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af Robin »

Gimli skrev: 10. apr 2021, 14:25 Jeg kan slet ikke forestille mig at jeg kunne begrænse mig til en tegner. Hvis det var en reel præmis, da jeg startede eller i dag, tvivler jeg på jeg for alvor var blevet interesseret i tegneserier.
Det er nok dér, den ligger. Jeg gik med på legen, selv om det er svært. Derfor blev det også så'n et lidt vattet svar, og med prikker efter.............Så jeg er enig med dig.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 10. apr 2021, 16:44
Berti Stravonsky skrev: 10. apr 2021, 15:30
GoogaMooga skrev: 10. apr 2021, 14:02

Jeg svarer på din første udtalelse, "Alt må ejes. Også det værste skidt."

Mht ikke at læse: jeg læser skam, men ikke nok. Jeg håber at leve til 70, så har jeg 12 år tilbage, hvor jeg ikke skal lave ret meget andet end at læse.
Hvor svarer du det henne? Citer gerne, for jeg kan ikke læse det ud fra tråden.
GoogaMooga skrev: 10. apr 2021, 13:51
Berti, de færreste tegnere må man eje alt af.
Jeg er jo lærer, og lige nu matematiklærer. Jeg tror, det er dét. Jeg kan ikke altid gennemskue dine svar, du.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af superboy »

Carl Barks samlede verk, fordi de er best.
Vedhæftede filer
barks.jpg
barks.jpg (29.33 KiB) Vist 1346 gange
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af Maximum »

En?
Det er svaert, jeg skal nok vaelge imellem Franquin, Carl Barks eller Albert Uderzo.

Jeg kan forsta Berti's tanke om hvorfor samle og sa ikke laese dem.
For nogle ar siden kobte jeg utrolige mange amerikanske og engleske tegne serier, (Fantomet, krigs boger, ol.) meget pga trade her pa Serieland.
Super nemt herover med Amazon, altid flot pakkede ind og det ankom naeste dag med Prime, sa jeg kobte bare hele samlinger.
Det gik dog op for mig, hvorfor kober jeg dem, jeg har ikke laeste dem og vil nok ikke laese dem?
Jeg endte sa med at saelge dem igen flere ar senere, igen pa Amazon.

Jeg er dog stadigvaek samler, men det er Eurocomics og nogle fa US humor eller spaending og nu kun serier jeg kan lide og vil laese.
Skal jeg vaere aerlige sa laeser dem ikke nu nar de ankommer, men vil helt klart nar jeg er aeldre og har mere tid.
Men at samle bare for at samle, uden rigtig at laese dem, det har jeg dog stoppede.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af GoogaMooga »

Maximum skrev: 10. apr 2021, 22:33
Skal jeg vaere aerlige sa laeser dem ikke nu nar de ankommer, men vil helt klart nar jeg er aeldre og har mere tid.
:lol:

Dét kender jeg kun alt for godt!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga: DVD'erne er den ucensurerede udgave, den gamle danske vhs version, var der klippet i. Af logiske årsager har DVD udgaven derfor også fået et nyt stemmespor, hvilket er ganske rædderligt. Det originale fra slut 80erne er jeg derimod ret glad for.

Heldigvis indeholder DVD'erne dog også de originale japanske stemmer, hvilket ikke (lidt nostalgisk er kan vel) når de gamle danske til sokkeholderne, men dog stadig slår de nye helt ud af parken.

Mht. mangaen, så er der ikke udkommet en engelsk oversættelse i et fysisk format, men, Manga Planet er lige begyndt at udgive den digitalt (den første del af den samlede historie) - derudover findes det meste i en oversat udgave af fans (ca. små 35K sider):

Ginga Nagareboshi Gin (18 bind): Silver har hovedrollen.
Ginga Densetsu Weed (60 bind): Silvers søn weed overtager rollen som leder.
Ginga Densetsu Orion (30 bind): Orien er søn af Weed, men vi følger også hans søskende.
Ginga: The Last War (22 bind): Orion har hovedrollen sammen med hans ene bro Sirius.
Ginga Densetsu Noah (8 bind - udgives fortsat): Orion har hovedrollen og er også ved at overtage rollen som leder efter Weed.

Det hele fortsætter som én lang historie, hvor hovedrollen skifter som der kommer nye generationer til, men uden at de tidl. karakterer skrives ud. Weed såvel som Silver er derfor stadig med den dag i dag - omend mange andre tidl. karakterer og efterkommere er blevet dræbt i kamp mm.

I modsætning til USA (eller England for den sags skyld) så er Finland det eneste land jeg lige kender til, der har fået en oversættelse af serien. De har tilmed snart fået udgivet rub og stub. Eftersigende skulle den sælge ganske glimrende derovre (Finland var sammen med Danmark, Norge og Sverige, blandt de fire lande der fik en oversættelse af den originale anime - siden har Korea også fået en, mens der ikke forelægger en engelsk version heraf).

En engelsk eller en dansk version (Norge og Sverige kan jo fint læse med af den grund - selv ville jeg også ligge i kø for at købe den på et af de to sprog) ville være et åbenlyst valg at udgive, idet at serien stadig er ekstremt populær herhjemme. Men det skal være en fysisk udgave. Fans vil gerne købe den, for at have den fysisk. For i og med at den digitale har været tilgængelig i mange år grundet scanlations, ville en digital udgave ikke give mening (den har folk allerede) - det forstod Manga Planet dog desværre ikke.

Skulle man forresten have lyst til at læse den, så kan det meste læses her - dog er den første serie taget ned, for ikke at skade Manga Planets salg unødigt, nu de er ved at udgive den (passwordet er til at finde på nettet, ellers skriv en pb - det skal forresten lige siges at jeg intet har med siden at gøre, den er amerikansk drevet):

https://silverfangreader.com/
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga: Selv har jeg faktisk anskaffet den på japansk, ganske ulæselig for mig, men utroligt hyggelig at have stående, samt at bladre i. Der er faktisk overraskende mange der har den på japansk for at have den i et fysisk format, ebay bugner også over af japanske sælgere der sælger serien til vesten - endnu en indikator på at det burde være en smal sag at tjene pengene hjem igen ved at udgive den på engelsk.

Det er trods alt de færreste japanske serier som folk ligefrem skaffer sig på japansk, som supplement til online fan oversættelser.

Serien er forøvrigt den 7. længste manga i Japans historie - hvis ikke jeg husker helt forkert, stillingen kan jo have ændret sig.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af GoogaMooga »

Tak for al info, lolsen, det er jo helt overvældende meget. Jeg selv benytter ikke fan-oversættelserne online, men jeg fortryder da, at jeg ikke købte DVD'erne i genbrug, da chancen bød sig. jeg kendte den ganske enkelt ikke, og ville ikke købe i blinde.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga: Det er forøvrigt fuldt forståeligt, for artworket på DVD'erne er produceret i Danmark - så vidt jeg ved, men det kan også være Sverige/Norge - Finland anvendte reelt artwork fra serien til deres DVD udgave. Derfor har det intet har at gøre med indholdet. Det ligner mest af alt en typisk billig kopi af noget disney, det samme kan heldigvis ikke siges om selve serien.

Endnu værre var dog den sidste og tredje udgave af de danske VHS. Det er ubetinget de grimmeste forsider jeg nogensinde har set, til noget som helst produkt, uanset genre eller type...

Jeg ser lige om jeg kan finde et par billeder deraf i morgen engang. Hvordan det nogensinde blev udgivet er intet mindre end uforståeligt!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvis du skulle nøjes med kun én tegners livsværk...

Indlæg af D@niel »

Hergé eller Will Eisner.
Besvar