Serier der "dør" i samlerøjne ...

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Gimli »

Vigan skrev: 4. maj 2021, 23:18 Jeg har længe spekuleret på, hvor mange der egentlig har det som mig, hvad det angår: Hvis indholdet er det samme, er jeg bedøvende ligeglad med, om det er første eller 117. udgave eller oplag, og tit foretrækker jeg tilmed de senere udgaver, fordi der så ud over den indlysende ekstragevinst med bedre papir, tryk osv. ofte medfølger ekstramateriale og lignende.
Er der nogensinde lavet en afstemning her om det?

Hvis indholdet er 100% det samme tror jeg vi er nede i en marginal del af en marginal befolkningsdel, som er optaget af, hvilken udgave der er tale om. Men 'ny udgave' betyder som regel at noget er lavet om. Og her har historien vist, at det godt kan optage større dele af samlerne. Jeg behøver vist kun at nævne; Max Bjævermose. Der har også været kommentarer vedr. farvevalget på Bruno Brazil. Nogle værker har historisk været skåret til, så det traditionelle sidetal kunne fastholdes etc. Så alt efter hvad den nye udgave ændrer i forhold til tidligere kan det have en betydning for nogle samlere. For mit vedkommende har det "rigtige" (=oprindelige) sidetal stor betydning. Farvevalg kan have nogen betydning, men sjælden nok til at anskaffe sig "dubletter". Alle øvrige ændringer(HC/SC - ekstramaterialer - papirvalg - hånd-/maskintekstning mv.) er detaljer (for mig), som ikke får mig til at udskifter album jeg har med nye udgaver.
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Niels Jørgen »

Jeg er selv 1. oplags-samler, og gider udelukkende det originale. Altså KUN første udgave, 1. oplag af det jeg samler på, og alle de senere udgaver, oplag og nyudgivelser er jeg revnende ligeglad med.

Men problemet er måske, at der bliver færre af min slags? Færre af dem der går efter 1. oplag, og færre af dem der samler på de superflotte eksemplarer? Og fler der samler serier, og er ligeglade med om det er 1. eller 22. oplag. Og faktisk helst vil have de nye.

Men selv om der er mange samlere der har solgt ud, så er de flotte eks. ikke blevet nemmere at få fat i, så der er nogle der holder godt fast i dem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 5. maj 2021, 00:30Men så ind i mellem er der ting, hvor de gamle albums er at foretrække: De første fire Adele-albums fra Carlsen, Corto Maltese fra Interpresse og i de sort/hvide fra Carlsen - trykt på mat papir står de simpelthen så godt. Og RanXerox fra Laserpress, det er en kultklassiker ...
Sandt nok, der er undtagelser. Man kunne også nævne Den hermetiske garage i sort-hvid.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Niels Jørgen skrev: 5. maj 2021, 09:43Men selv om der er mange samlere der har solgt ud, så er de flotte eks. ikke blevet nemmere at få fat i, så der er nogle der holder godt fast i dem.
Det er jo interessant.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. maj 2021, 16:04
Erling Søby skrev: 5. maj 2021, 00:30Men så ind i mellem er der ting, hvor de gamle albums er at foretrække: De første fire Adele-albums fra Carlsen, Corto Maltese fra Interpresse og i de sort/hvide fra Carlsen - trykt på mat papir står de simpelthen så godt. Og RanXerox fra Laserpress, det er en kultklassiker ...
Sandt nok, der er undtagelser. Man kunne også nævne Den hermetiske garage i sort-hvid.
Når det gjelder Splint & Co må da de gamle danske albums med håndteksting langt være å foretrekke rent lesemessig fremfor Egmont og Zooms bokutgivelser med digitale fonter. Fontene i Egmonts Franquin-bøker ser ikke særlig bra ut, og når det gjelder Zooms senere bøker har jeg sett flere kommentere på at Zoom ofte glemmer å utheve ord med fet skrift selv om de var uthevet i de eldre utgaver. Dette er også et hyppig problem i Egmont Norges gjenutgivelser av gamle album med ny fontteksting.

Selvsagt har bøkene ofte interessant bakgrunnsstoff og ekstramateriale. Men som Sprint-leser som allerede hadde alle albumene når Egmonts Franquin-bøker kom, valgte jeg likevel å ikke kjøpe dem. Grunnene var både plass og at den digitale tekstingen var temmelig stakkarslig.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af dernice »

Det drejer sig vel i bund og grund om efterspørgsel og udbud....?

Der er ingen tvivl om at DBA, Facebook marketplace osv, har gjort markedet meget mere transparent, hvilket gør at folk nemmere kan komme af med deres samlinger, og dermed bliver udbuddet større. Samtidig bliver efterspørgslen nok lige så stille mindre, da tegneseriesamlere falder fra (af flere årsager), og det er nok tvivlsomt, at der kommer ret mange nye til. I hvert fald ikke nye samlere, som samler på SM, F&T, Basserne, Anders And osv osv.

Og i disse år, bliver der genudgivet RIGTIG mange flotte samlebind, hvilket nok også får priserne på de originale albums til at falde markant. Personligt har jeg skilt mig af med Blueberry, Red Kelly og Rødskæg albums/hæfter, da jeg har købt samlebind i stedet for. Og Gammelpot albums er på samme vej til fordel for de nye udgaver. Og ja priserne for de gamle Gammelpot er også faldet drastisk. Album fra og med 16-17 kostede nemt 3-400 kr. på QXL i sin tid, og nu kan man vel få det halve, hvis man er heldig :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 5. maj 2021, 09:29
Vigan skrev: 4. maj 2021, 23:18 Jeg har længe spekuleret på, hvor mange der egentlig har det som mig, hvad det angår: Hvis indholdet er det samme, er jeg bedøvende ligeglad med, om det er første eller 117. udgave eller oplag, og tit foretrækker jeg tilmed de senere udgaver, fordi der så ud over den indlysende ekstragevinst med bedre papir, tryk osv. ofte medfølger ekstramateriale og lignende.
Er der nogensinde lavet en afstemning her om det?
Hvis indholdet er 100% det samme tror jeg vi er nede i en marginal del af en marginal befolkningsdel, som er optaget af, hvilken udgave der er tale om. Men 'ny udgave' betyder som regel at noget er lavet om. Og her har historien vist, at det godt kan optage større dele af samlerne. Jeg behøver vist kun at nævne; Max Bjævermose.
Men Max Bjævermose er jo et tilfelle der det IKKE ble laget om. Det var snakk om å forandre navnet hans til Konstantin Strøm i de nye Tintin-utgaver, men Carlsen Comics kapitulerte etter overveldende respons fra fans og utarbeidet en avtale med Jørgen Sonnergaard om å benytte "Max Bjævermose" også i de reviderte oversettelser. Så her trenger man ikke å velge mellom de gamle eller nye utgaver.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Robin »

Apropos noget helt andet, så synes jeg at bemærke, at der er en del yngre menesker, der har taget den ædle kunst at samle på tegneserieblade op, f. eks. danske Marvelblade fra 60'erne og frem. Jeg opleverer også af og til at unge jumbobogssamlere begynder at samle Anders And blade. I den forbindelse, "sjove dyr", har der aldrig rigtigt været interesse for Daffy eller på en anden note Familien Flint...

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af ovemunk »

Robin skrev: 6. maj 2021, 17:31 Apropos noget helt andet, så synes jeg at bemærke, at der er en del yngre menesker, der har taget den ædle kunst at samle på tegneserieblade op, f. eks. danske Marvelblade fra 60'erne og frem. Jeg opleverer også af og til at unge jumbobogssamlere begynder at samle Anders And blade. I den forbindelse, "sjove dyr", har der aldrig rigtigt været interesse for Daffy eller på en anden note Familien Flint...

mvh.
Det kunne skyldes at Daffy, Famillien Flint, Gøg og Gokke, Søren Spætte og alle de andre var meget langt fra Disney standard. Jeg har en flok af dem og de lever absolut ikke op til Anders And & Co. :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af The Elder »

Familien Flint blev vel også understøttet af tegnefilmen hver lørdag. I dag ved ingen jo, hvem familien Flint er, og så er tegningerne ikke stærke nok til at fange interessen.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Robin »

Jeg tror I har ret, men mange samlere SÅ jo netop både Flint og Daffy tegnefilm i TV, og det er jo dem, der er "gamle" i dag, og som samler, så det har nok også noget med kvaliteten at gøre, som Ove Munk skriver.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af marius »

Robin skrev: 6. maj 2021, 17:31 Apropos noget helt andet, så synes jeg at bemærke, at der er en del yngre menesker, der har taget den ædle kunst at samle på tegneserieblade op, f. eks. danske Marvelblade fra 60'erne og frem. Jeg opleverer også af og til at unge jumbobogssamlere begynder at samle Anders And blade. I den forbindelse, "sjove dyr", har der aldrig rigtigt været interesse for Daffy eller på en anden note Familien Flint...

mvh.
Jeg har bemærket det samme. En tendens jeg synes er blevet forstærket de senere år hos især de 30 til 40-årige.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af Mesterius »

ovemunk skrev: 6. maj 2021, 18:34
Robin skrev: 6. maj 2021, 17:31 Apropos noget helt andet, så synes jeg at bemærke, at der er en del yngre menesker, der har taget den ædle kunst at samle på tegneserieblade op, f. eks. danske Marvelblade fra 60'erne og frem. Jeg opleverer også af og til at unge jumbobogssamlere begynder at samle Anders And blade. I den forbindelse, "sjove dyr", har der aldrig rigtigt været interesse for Daffy eller på en anden note Familien Flint...

mvh.
Det kunne skyldes at Daffy, Famillien Flint, Gøg og Gokke, Søren Spætte og alle de andre var meget langt fra Disney standard. Jeg har en flok af dem og de lever absolut ikke op til Anders And & Co. :wink:
Ja, de er temmelig uinteressante i sammenligning. Disney-tegneseriene basert på Donald Duck, Mickey Mouse etc stiller i mange tilfeller høyere enn tegnefilmene fra et kunstnerisk ståsted.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af GoogaMooga »

Glem nu ikke Harvey Eisenberg, når nu vi snakker om funny animal.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier der "dør" i samlerøjne ...

Indlæg af GoogaMooga »

Glem nu ikke Harvey Eisenberg, når nu vi snakker om funny animal.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar