Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 19244
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Indlæg af GoogaMooga »

Ska' du ha' hele det run af Knold og Tot? Eller overvejer du, ligesom jeg, kun at samle på de hæfter, der har talebobler? Der er mange penge at spare derved, og fjernelsen af de oprindelige talebobler må betragtes som en bastardisering af tegneseriekunsten, så det er værd at overveje. Men kan man overvinde sit hang-up med kun at have tekst nedenfor billederne, er der til gengæld Rudolph Dirks, og ham ser vi ikke så tit. Faktisk aldrig.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 592
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Indlæg af superboy »

Mange flotte julehefter med undertekster. Og i Norge kommer både Knoll og Tott, og Kapteinens jul hvert år.
Vedhæftede filer
jul vang.jpg
jul vang.jpg (56.65 KiB) Vist 647 gange
jul hauk.jpg
jul hauk.jpg (61.53 KiB) Vist 647 gange
jul fin.jpg
jul fin.jpg (52.72 KiB) Vist 647 gange
jul dirks.jpg
jul dirks.jpg (75.47 KiB) Vist 647 gange
Mesterius
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 544
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Indlæg af Mesterius »

superboy skrev: 5. maj 2021, 18:52 Mange flotte julehefter med undertekster. Og i Norge kommer både Knoll og Tott, og Kapteinens jul hvert år.
Ja, du får svært mye Rudolph (og John) Dirks hvis du kjøper opp de eldre årgangene av det norske Kapteinens jul-juleheftet. Spesielt de første årgangene, 1987-1999. Etter det var det dessverre en lengre periode der man brukte tracinger av gamle seriesider istedenfor ekte vare, ettersom ugiveren hadde problemer med å finne trykkmateriale. Det er disse tracinger Forlaget Zoom utga noen eksempler på i Danmark under tittelen "Kaptajnen og ungerne". Men de siste to år har det norske julehefte faktisk igjen brukt originale seriesider av R. og J. Dirks. Det kan virke som de også har funnet noen nye trykkelementer i det siste, for 2020-juleheftet inneholdt en lang sammenhengende sekvens av originale The Captain and the Kids-sider fra 1969 som aldri har vært trykket i et julehefte før.
Mesterius
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 544
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 5. maj 2021, 23:28
superboy skrev: 5. maj 2021, 18:52 Mange flotte julehefter med undertekster. Og i Norge kommer både Knoll og Tott, og Kapteinens jul hvert år.
Ja, du får svært mye Rudolph (og John) Dirks hvis du kjøper opp de eldre årgangene av det norske Kapteinens jul-juleheftet. Spesielt de første årgangene, 1987-1999. Etter det var det dessverre en lengre periode der man brukte tracinger av gamle seriesider istedenfor ekte vare, ettersom ugiveren hadde problemer med å finne trykkmateriale. Det er disse tracinger Forlaget Zoom utga noen eksempler på i Danmark under tittelen "Kaptajnen og ungerne". Men de siste to år har det norske julehefte faktisk igjen brukt originale seriesider av R. og J. Dirks. Det kan virke som de også har funnet noen nye trykkelementer i det siste, for 2020-juleheftet inneholdt en lang sammenhengende sekvens av originale The Captain and the Kids-sider fra 1969 som aldri har vært trykket i et julehefte før.
Ops! Det var 1968 sekvensen jeg tenkte på var fra.
Mesterius
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 544
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 25. apr 2021, 00:36 Ska' du ha' hele det run af Knold og Tot? Eller overvejer du, ligesom jeg, kun at samle på de hæfter, der har talebobler? Der er mange penge at spare derved, og fjernelsen af de oprindelige talebobler må betragtes som en bastardisering af tegneseriekunsten, så det er værd at overveje.
Det er faktisk mye annet ved Hjemmets gamle utgivelser av Knoll og Tott som kan sees som en bastardisering. I noen av heftene fra 80-tallet, da de trykket sider fra slutten av 40-tallet tegnet av Harold H. Knerr, utvidet de Knerrs ruter med ekstra 'luft' til høyre og venstre. Hvorfor? Fordi "aspect ratio" på Knoll og Tott-sidene fra disse årene ikke helt passet til julehefteformatet. Det vil si, de kunne helt fint ha trykket dem uendret, men da ville det - gud forby! - ha blitt en liten marg til høyre og/eller venstre...

Hvis du leser disse sidene slik Hjemmet trykket dem på 80-tallet, ser det ut som Knerr nærmest mistet evnen til å komponere et bilde. Det var først når de samme sider begynte å komme i nyopptrykk i Knoll og Tott-juleheftet for 3-4 år siden at jeg endelig fikk lese dem slik Knerr tegnet dem. (Da trykket Egmont endelig sidene i opprinnelig format, og med marg... og tenk, ikke en eneste leser klaget på det!) Det gjorde en enorm forskjell. Originalrutene til Knerr er tettpakket med detaljer og presist komponert, helt frem til de siste sidene i 1949. Men det skulle man ikke tro når man leser julehefteutgavene fra 80-tallet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 19244
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 7. maj 2021, 09:13
GoogaMooga skrev: 25. apr 2021, 00:36 Ska' du ha' hele det run af Knold og Tot? Eller overvejer du, ligesom jeg, kun at samle på de hæfter, der har talebobler? Der er mange penge at spare derved, og fjernelsen af de oprindelige talebobler må betragtes som en bastardisering af tegneseriekunsten, så det er værd at overveje.
Det er faktisk mye annet ved Hjemmets gamle utgivelser av Knoll og Tott som kan sees som en bastardisering. I noen av heftene fra 80-tallet, da de trykket sider fra slutten av 40-tallet tegnet av Harold H. Knerr, utvidet de Knerrs ruter med ekstra 'luft' til høyre og venstre. Hvorfor? Fordi "aspect ratio" på Knoll og Tott-sidene fra disse årene ikke helt passet til julehefteformatet. Det vil si, de kunne helt fint ha trykket dem uendret, men da ville det - gud forby! - ha blitt en liten marg til høyre og/eller venstre...

Hvis du leser disse sidene slik Hjemmet trykket dem på 80-tallet, ser det ut som Knerr nærmest mistet evnen til å komponere et bilde. Det var først når de samme sider begynte å komme i nyopptrykk i Knoll og Tott-juleheftet for 3-4 år siden at jeg endelig fikk lese dem slik Knerr tegnet dem. (Da trykket Egmont endelig sidene i opprinnelig format, og med marg... og tenk, ikke en eneste leser klaget på det!) Det gjorde en enorm forskjell. Originalrutene til Knerr er tettpakket med detaljer og presist komponert, helt frem til de siste sidene i 1949. Men det skulle man ikke tro når man leser julehefteutgavene fra 80-tallet.
Forfærdeligt, hvad forlagsredaktører kan finde på af unoder...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 544
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Har julehæfterne uden talebobler nogen kulturel værdi?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. maj 2021, 16:25
Mesterius skrev: 7. maj 2021, 09:13
GoogaMooga skrev: 25. apr 2021, 00:36 Ska' du ha' hele det run af Knold og Tot? Eller overvejer du, ligesom jeg, kun at samle på de hæfter, der har talebobler? Der er mange penge at spare derved, og fjernelsen af de oprindelige talebobler må betragtes som en bastardisering af tegneseriekunsten, så det er værd at overveje.
Det er faktisk mye annet ved Hjemmets gamle utgivelser av Knoll og Tott som kan sees som en bastardisering. I noen av heftene fra 80-tallet, da de trykket sider fra slutten av 40-tallet tegnet av Harold H. Knerr, utvidet de Knerrs ruter med ekstra 'luft' til høyre og venstre. Hvorfor? Fordi "aspect ratio" på Knoll og Tott-sidene fra disse årene ikke helt passet til julehefteformatet. Det vil si, de kunne helt fint ha trykket dem uendret, men da ville det - gud forby! - ha blitt en liten marg til høyre og/eller venstre...

Hvis du leser disse sidene slik Hjemmet trykket dem på 80-tallet, ser det ut som Knerr nærmest mistet evnen til å komponere et bilde. Det var først når de samme sider begynte å komme i nyopptrykk i Knoll og Tott-juleheftet for 3-4 år siden at jeg endelig fikk lese dem slik Knerr tegnet dem. (Da trykket Egmont endelig sidene i opprinnelig format, og med marg... og tenk, ikke en eneste leser klaget på det!) Det gjorde en enorm forskjell. Originalrutene til Knerr er tettpakket med detaljer og presist komponert, helt frem til de siste sidene i 1949. Men det skulle man ikke tro når man leser julehefteutgavene fra 80-tallet.
Forfærdeligt, hvad forlagsredaktører kan finde på af unoder...
Ja, det er det virkelig. Og du skal ikke lenger tilbake enn til Knold og Tot-juleheftet fra 2013 (eller deromkring) for å finne Knerr-sider fra 30-tallet der mange av rutene regelrett er klippet i to og går over flere linjer. Alt fordi en eller annen redaktør hadde bestemt at juleheftet det året skulle ha en spesiell layout med marg øverst på hver side (og da måtte man kun ha tre ruterader, ikke fire). De siste år har Egmont heldigvis trykket Knerrs seriesider uredigerte.
Besvar