Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

I en anden tråd nævnes der, at andre funny animal serier ikke lever op til Disney serierne. Jeg vil mene, Harvey Eisenberg fuldt lever op til Disney's høje standard, og det får mig til at tænke på, om vi kunne lave en funny animal tegner top 10? Jeg er ikke sikker på, at jeg kan klare den alene, så jeg må nok bede jer om hjælp. :)

1. Al Hubbard
2. Carl Barks
3. Paul Murry
4. Floyd Gottfredson
5. Tony Strobl
6. Walt Kelly
7. Daan Jippes
8. Freddy Milton
9. Harvey Eisenberg
10. Manuel Gonzales

Hov, så blev det alligevel mest Disney...

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 13:13 I en anden tråd nævnes der, at andre funny animal serier ikke lever op til Disney serierne. Jeg vil mene, Harvey Eisenberg fuldt lever op til Disney's høje standard...
Du tenker som alltid kun på tegningene og intet annet. Eisenberg er en svært god tegner, men det som hever Disney-tegneseriene over mye annet i samme gate er den samlede kvaliteten. Ikke minst kvaliteten på manusene og historiene av Carl Barks, Floyd Gottfredson, Romano Scarpa m. fl. Walt Kellys Pogo stiller selvsagt også i en særklasse her; dialogene og historiene hans har vel så mye å gjøre med kvaliteten som tegningene.

(Og ellers har Eisenberg faktisk tegnet litt Disney-serier.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan godt værdsætte god dialog og handling. Men forstå mig nu ret: Tom & Jerry og de andre er gag serier. De beror ikke på komplekse plots. Eisenberg har gjort det rigtige. Og nu er det jo en tegner top 10.

Scarpa kan jeg ikke bruge til noget.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 17:44 Jeg kan godt værdsætte god dialog og handling. Men forstå mig nu ret: Tom & Jerry og de andre er gag serier. De beror ikke på komplekse plots. Eisenberg har gjort det rigtige. Og nu er det jo en tegner top 10.

Mange bruker ordet "tegner" som betegnelse på serieskapere generelt, det var slik jeg først leste overskriften. Men ok, du har kun tenkt på tegneferdigheter i listen din. Hvis jeg bidrar med en topp 10, vil jeg nok tenke på den samlede opplevelsen hver serieskaper gir meg, altså både tekst og tegninger.
GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 17:44Scarpa kan jeg ikke bruge til noget.
Deg om det. :) Spesielt rart når tegneferdigheter betyr såpass mye, synes jeg, men OK.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, jeg samler ikke på Euro-Disney, på nær Jippes og Milton, da de andre ikke er tro mod den amerikanske kultur, som universet er forankret i. Dette har jeg nævnt i forummet mange gange.

Scarpa historierne er apokryfe, uanset hans tegnetalent.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 19:54 Mesterius, jeg samler ikke på Euro-Disney, på nær Jippes og Milton, da de andre ikke er tro mod den amerikanske kultur, som universet er forankret i. Dette har jeg nævnt i forummet mange gange.
Ja, men fordi om du har nevnt det mange ganger, er det vel lov å ha en annen mening? Scarpa er i mine øyne en av de italienske serieskaperne som bestrebet seg mest på å være tro mot den opprinnelige stilen i de amerikanske seriene. Selvsagt introduserte han sine egne figurer og hadde sin egen stil, men det ser jeg ikke grunnleggende noe galt i. Det hadde Barks også.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Du forveksler vist stil med kultur. Barks er fyldt med kultur-referencer og idioms og traditioner. Det fandt jeg ikke hos Scarpa. Og det havde jeg heller ikke forventet. Jeg synes også, Smørbukk skal tegnes og forfattes af nordmænd.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 20:04 Du forveksler vist stil med kultur. Barks er fyldt med kultur-referencer og idioms og traditioner. Det fandt jeg ikke hos Scarpa. Og det havde jeg heller ikke forventet. Jeg synes også, Smørbukk skal tegnes og forfattes af nordmænd.
OK. Men uavhengig av det mistenker jeg at Scarpa ville kommet med på min egen topp 10-liste over funny animal-tegnere.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Robin »

"1. Al Hubbard
2. Carl Barks
3. Paul Murry
4. Floyd Gottfredson
5. Tony Strobl
6. Walt Kelly
7. Daan Jippes
8. Freddy Milton
9. Harvey Eisenberg
10. Manuel Gonzales

Hov, så blev det alligevel mest Disney.... "

Nogle af de nævnte lavede også fine ting for Walter Latz hæfterne: Andy Panda, Chilly Willy, Søren Spætte...... både Murry og Hubbard, og så var der jo Jack Bradbury, som OGSÅ lavede Disney og en del andet. Kunne han komme på listen i stedet for f. eks. Manuel Gonzales...,ikke nødvendigvis, bare et forslag, jeg sy' han er god - dygtig.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

Robin skrev: 9. maj 2021, 20:43 "1. Al Hubbard
2. Carl Barks
3. Paul Murry
4. Floyd Gottfredson
5. Tony Strobl
6. Walt Kelly
7. Daan Jippes
8. Freddy Milton
9. Harvey Eisenberg
10. Manuel Gonzales

Hov, så blev det alligevel mest Disney.... "

Nogle af de nævnte lavede også fine ting for Walter Latz hæfterne: Andy Panda, Chilly Willy, Søren Spætte...... både Murry og Hubbard, og så var der jo Jack Bradbury, som OGSÅ lavede Disney og en del andet. Kunne han komme på listen i stedet for f. eks. Manuel Gonzales...,ikke nødvendigvis, bare et forslag, jeg sy' han er god - dygtig.

mvh.
Du kan jo også poste din egen topp 10, slik som Googa har gjort over. :) Det er interessant å se flere meninger.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Robin »

Tjo-o-o, men jeg kan meget godt lide Googas, og så li-i-ige Jack Bradbury :wink: vi sku' jo lave en liste sammen.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kunne ikke umiddelbart huske hans stil, men jo, Jack Bradbury kan jeg nu genkende fra AA&Co. i 1960erne. Jeg vile nu ikke selv medtage ham i top 10, men det er altid interessant at høre andres bud.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Robin »

Det er nu ikke så meget for hans Disney-arbejde, som er fint nok, men mere for "Warner Bros ('Bugs Bunny', 'Elmer Fudd', 'Porky Pig'), Walter Lantz ('Andy Panda & Charlie Chicken', 'Oswald the Rabbit', 'Chilly Willy') and MGM ('Big Pike & Little Tyke')", altså hæfterne ikke tegnefilm, som han også arbejdede på. Han var bl. a.med på Fantasia og Bambi. Se evt. her på lambiek. net:

https://www.lambiek.net/artists/b/bradbury_jack.htm

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Frank Madsen »

Ikke en prioriteret top 10, men bare en liste med navne, der viser, at der måske er lidt for meget Disney-tunnelsyn i denne tråd:

Art Spiegelman
George Herriman
Bill Watterson
Robert Crumb
Tove Jansson
Vilhelm Hansen
Calvo
Juan Díaz Canales/Juanjo Guarnido
Stan Sakai
Charlie Christensen
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 10. maj 2021, 12:25 Ikke en prioriteret top 10, men bare en liste med navne, der viser, at der måske er lidt for meget Disney-tunnelsyn i denne tråd:

Art Spiegelman
George Herriman
Bill Watterson
Robert Crumb
Tove Jansson
Vilhelm Hansen
Calvo
Juan Díaz Canales/Juanjo Guarnido
Stan Sakai
Charlie Christensen
Gode bud, tak for input! Jeg kan tilslutte mig en del, men synes også, at definitionen på funny animal genren strækkes lidt med Spiegelman og Canales/Guarnido.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar