E-voke vil udgive Agent 327

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af LarsChristiansen »

Sikke en masse ståhej omkring den gode Agent 327 – og så spørgsmålet om ekstramateriale... Og meget andet... :D

Jeg vil da gerne på vores, E-vokes, vegne opklare mystikken! :) Først og fremmest: Ja – det er de hollandske integrale-versioner, vi har aftalt at udgive – Det vil sige at der skulle være masser af ekstramateriale (baggrundshistorier, skitser osv.). Lige med denne serie, syntes vi at det fortjente at en ordentlig relancering i flotte bind – og håber at det også er det, som læsere og fans kunne ønske sig. Det finder vi jo ud af...

At vi ikke kalder dem for “bøger" er egentlig bare et princip vi har... Vi mener nemlig, at "en bog" pr. definition er noget andet – og at tegneserier er... tegneserier! Også selv om at tegneserien er 'tyk' – med mange sider – og er indbundet. Dog lader det til at der på norsk kan bruges samme betegnelse om det; altså "Bøker". Men på dansk bliver det, i vores optik, egentlig noget patetisk snobberi at forsøge at gøre en gedigen tegneserie til noget finere ved at kalde det en bog... (Betegnelsen "Graphic novel" har vel også lidt af samme intention? Det er nok en større diskussion...).

Den lille Cyber-krig, som du, Carsten Søndergaard nævner, i Facebookgruppen "Tegneserieentusiaster" – hvor antallet af 'forlags-opslag' blev kritiseret, føler vi egentlig i vores tilfælde er lidt ude af proportion... Som nævnt har vi vel i alle vores år som forlag været aktive der – med en lille håndfuld opslag pr. uge (uden at jeg egentlig har tal på det).
I de seneste... Måske tre dage... er det rigtigt at vi har givet den gas – og er gået fra ét dagligt opslag til... Hold nu fast... 2... :D :D :D – Så vildere er det altså ikke fra vores part! :D
Det må dog nok retfærdighedsvis nævnes, at det er rigtigt, at det ekstra opslag har været ansporet af en irritation over et andet forlag – vi ku' jo kalde det Z... pludselig både bomber løs med en masse "mindeværdige" scrapbogs-opslag, men i særdeleshed en tilbøjelighed til at banke forsider på nye serier op – som "man overvejer" – Altså som både i forhold til andre forlag og læsere, signalerer at man påtænker at udgive dem... – Sådan lidt semi-foregiver man allerede har et ejerskab og at de udkommer... Uden at det reelt behøver forholde sig sådan! For mig at se en temmelig uvederhæftig stikken flok blår i øjnene og 'urent trav'! Og det har altså motiveret til at lave et ekstra opslag – med album og serier, som vi rent faktisk har rettighederne til – og agter at udgive. :)

Mon det gav svar på det meste? :) – Jeg håber det – ellers er der jo rig lejlighed for at fortsætte den ellers gode snak :)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Gimli »

LarsChristiansen skrev: 9. maj 2021, 09:45 Det må dog nok retfærdighedsvis nævnes, at det er rigtigt, at det ekstra opslag har været ansporet af en irritation over et andet forlag – vi ku' jo kalde det Z... pludselig både bomber løs med en masse "mindeværdige" scrapbogs-opslag, men i særdeleshed en tilbøjelighed til at banke forsider på nye serier op – som "man overvejer" – Altså som både i forhold til andre forlag og læsere, signalerer at man påtænker at udgive dem... – Sådan lidt semi-foregiver man allerede har et ejerskab og at de udkommer... Uden at det reelt behøver forholde sig sådan! For mig at se en temmelig uvederhæftig stikken flok blår i øjnene og 'urent trav'! Og det har altså motiveret til at lave et ekstra opslag – med album og serier, som vi rent faktisk har rettighederne til – og agter at udgive. :)
Jeg har ikke facebook og har derfor ikke haft mulighed for at følge med på; Tegneserieentusiaster, så mit indlæg skal læses med dette forbehold in mente. Men jeg tænker at der kan være lidt forskellige IT-strategier i spil her. Ved f.eks. videospil-produktion er en af de mere udbredte promoverings-strategier jo, at man forsøger at skabe et Community med potentielle kunder, hvor interesserede kan følge med i produktionen og - især - komme med forslag, som bliver overvejet af programmørerne og indarbejdet, hvis forslagene findes hensigtsmæssige og mulige. Jeg kan da komme i tanke om mindst et forlag, som søger sig med en lignende strategi - omend der her er tale om et produkt, som i langt højere grad er færdigproduceret og har langt færre muligheder for at give community'et indflydelse. Måske er det derfor at der åbnes op for, at fans kan komme med tilkendegivelser om mulige kommende produkter.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af marius »

LarsChristiansen skrev: 9. maj 2021, 09:45 Sikke en masse ståhej omkring den gode Agent 327 – og så spørgsmålet om ekstramateriale... Og meget andet... :D

Jeg vil da gerne på vores, E-vokes, vegne opklare mystikken! :) Først og fremmest: Ja – det er de hollandske integrale-versioner, vi har aftalt at udgive – Det vil sige at der skulle være masser af ekstramateriale (baggrundshistorier, skitser osv.). Lige med denne serie, syntes vi at det fortjente at en ordentlig relancering i flotte bind – og håber at det også er det, som læsere og fans kunne ønske sig. Det finder vi jo ud af...
Hatten af for denne tilgang. Det er så fedt med en ordentlig relancering og forkælelse af fans, som sætter stor pris på ekstramateriale og ordentlig udstyr. Tak.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Mesterius »

LarsChristiansen skrev: 9. maj 2021, 09:45 Sikke en masse ståhej omkring den gode Agent 327 – og så spørgsmålet om ekstramateriale... Og meget andet... :D

Jeg vil da gerne på vores, E-vokes, vegne opklare mystikken! :) Først og fremmest: Ja – det er de hollandske integrale-versioner, vi har aftalt at udgive – Det vil sige at der skulle være masser af ekstramateriale (baggrundshistorier, skitser osv.). Lige med denne serie, syntes vi at det fortjente at en ordentlig relancering i flotte bind – og håber at det også er det, som læsere og fans kunne ønske sig. Det finder vi jo ud af...
Flott å høre! :D Vi trenger andre utgivere enn Cobolt som kan gi et alternativ til samlebokseriene fra Zoom. Jeg har de første 12 Agent 327-album i norske utgaver, men når dere faktisk utgir med fullt ekstramateriale kan jeg kanskje vurdere å sjekke ut noen av de danske samlebind med de samme album likevel.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af GoogaMooga »

Glem nu ikke Fahrenheit og "Jerry Spring", fire intégrale bind indtil videre med masser af ekstra guf! Og Shadow Zone med Clifton! Intégraler er vejen frem!

På norsk siger man åbenbart "samlebok", men i Danmark dog "samlebind", hvorfor jeg ikke synes, det kan anfægtes.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Mesterius »

Googa, den 9. maj 2021, kl. 13:01:
GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 13:01 Glem nu ikke Fahrenheit og "Jerry Spring", fire intégrale bind indtil videre med masser af ekstra guf! Og Shadow Zone med Clifton! Intégraler er vejen frem!
Googa, den 9. maj 2021, ni timer tidligere:
GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 04:07 Hvis jeg var forlægger (gid jeg var), ville jeg da bare have udgivet de manglende enkeltbind, og så videre til andre nødvendige genoptryk. Vi mangler stadig så mange euroklassikere, at det er selve mængden eller omfanget, der er vigtigst lige nu.
Det er godt å vite hvor du står, Googa.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, har du sat dig for at opponere alt, hvad jeg skriver? Det er temmelig trættende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, det er ikke en selvmodsigelse. Man kan godt ønske sig intégraler, og alligevel være pragmatisk. Til syvende og sidst er det omfanget, der tæller. Intégralernes ekstramateriale er rart at have, men vil man til bunds i euroklassikerne, er det jo alligevel ikke tilstrækkeligt, når man tænker på de mange fanzines, tidsskrifter, og monografier, der foreligger på fransk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 17:46 Mesterius, har du sat dig for at opponere alt, hvad jeg skriver? Det er temmelig trættende.
Jeg tror det er minst tredje gang du beskylder meg for å være personlig imot alt du skriver. Det må da gå an å kommentere på en morsom selvmotsigelse (som jeg ennå mener det er) uten at du tar det som et personlig angrep. Og hvis du mener jeg er den eneste som svarer på kommentarene dine slik, tror jeg du trenger å lese en del forumtråder her om igjen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, i den idéelle verden ville alle euroklassikere blive udgivet som intégraler. Men tiden er imod os. Om ti år vil det sikkert blive overordentligt svært at afsætte euroklassikere fra 1950erne og 1960erne. Allerede nu er det en kamp at få ting udgivet. Og vi bliver ikke flere nostalgikere, kun færre. Derfor indtager jeg en pragmatisk holdning overfor intégraler. Jeg er glad, bare for at få klassikerne oversat, gerne fejlfrit og kompetent.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Sanderhage »

Gimli skrev: 9. maj 2021, 10:30
LarsChristiansen skrev: 9. maj 2021, 09:45 jeg tænker at der kan være lidt forskellige IT-strategier i spil her. Ved f.eks. videospil-produktion er en af de mere udbredte promoverings-strategier jo, at man forsøger at skabe et Community med potentielle kunder, hvor interesserede kan følge med i produktionen og - især - komme med forslag, som bliver overvejet af programmørerne og indarbejdet, hvis forslagene findes hensigtsmæssige og mulige. Jeg kan da komme i tanke om mindst et forlag, som søger sig med en lignende strategi - omend der her er tale om et produkt, som i langt højere grad er færdigproduceret og har langt færre muligheder for at give community'et indflydelse. Måske er det derfor at der åbnes op for, at fans kan komme med tilkendegivelser om mulige kommende produkter.
Gimli har forstået det rigtigt.
Og lad os slå fast, at man ikke forsøger tager ejerskab på en serie ved at vise interesse for den. Det ville kræve de andre forlags stiltiende accept og være på kant med kartellovgivningen. Den generelle reaktion på et serieforlag når man hører nogen andre overvejer en serie er et: "Nå."
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af LarsChristiansen »

Så vil jeg da herfra gerne slå fast at jeg mener det fortsat er uvederhæftigt overfor både læsere og den øvrige branche, når man som forlagsvirksomhed/repræsentant for denne "Zoomer" ind på album og serier ved at fremvise og dele forsider som man intet ejerskab eller rettigheder har til at gøre.
Det er absurd at skabe "community" om noget som man intet kommercielt eller intellektuelt ejerskab har over. Det er rent ud sagt; lånte fjer – for at sige det diplomatisk.

Det er nogenlunde lige så "seriøst" og "community" som en brugtvognsforhandler, der offentligt med lånte billeder proklamerer at man overvejer at sælge andres biler... (som man ikke har eller får)...
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Sanderhage »

"... sige det diplomatisk" er nok ikke det man først tænker på, hvis man har læst denne tråd.
Lars er da velkommen til sine meninger. Zoom har forlængst klargjort hvorfor vi gør, som vi gør. Det er der intet uvederhæftigt i og at andre forlag foretrækker andre måder at kommunikere på, er fuldt og helt deres egne valg. Der er ingen fastregelpolitik i denne branche for den slags,
Mht "lånte fjer" ... tja, som det gamle mundheld lyder: Den, der flyver på ørnevinger, misunder hverken kyllingen for dens dun eller kapunen for dens halefjer.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af dernice »

Jeg forstår ikke helt virakken….hvert forlag gør det vel på deres måde? Zoom holder åbne redaktionsmøder, andre gør ikke. Zoom (og andre) spørger nogle gange om læsernes mening, mens andre aldrig ville gøre det. Nogle forlag sælger via deres egen webshop, mens andre overlader det til DBK/butikkerne.
Man kan jo kun hylde, at der er forskellige måder at drive et forlag på, og forhåbentlig giver det os læsere endnu flere tegneserier at vælge mellem :)
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af LarsChristiansen »

Det er et spørgsmål om rettigheder og ejerskab... Der er simpelthen copyright på materiale – som man som forlag og virksomhed ikke bare kan/må lege med under påskud af at ville være "community" eller fremvise "overvejelser"... Selvsamme forlag har også på et tidspunkt "overvejet en serie", som vi (altså E-voke) allerede havde skrevet kontrakt omtrent et år tidligere og skulle til at udgive... Jeg ved ikke helt hvem, man mener man gør en tjeneste med den slags "markedsføring"... :roll:
Besvar