Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er nu godt tilfreds med Skindergade, men det er dog alligevel en glædelig nyhed, og en fantastisk eksponering for vores hobby!

https://www.facebook.com/forlagetfahren ... 0358891206
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 13. maj 2021, 00:39 Jeg er nu godt tilfreds med Skindergade, men det er dog alligevel en glædelig nyhed, og en fantastisk eksponering for vores hobby!

https://www.facebook.com/forlagetfahren ... 0358891206
Jeg ved sgu ikke helt. Måske er det mig, der bare er blevet for gammel og tvær, men det var altså bedre før i tiden. Der var nærvær, intimitet, overskuelighed. Men jo - også trangt.

De nye butikker? Det bliver mere og mere 'pænt', bøger i stakke. Alt ordnet og den slags, med små figurer og ditten og datten. Lidt af et cirkus, og det bryder jeg mig ikke om. For kommercielt? Tjoe.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af marius »

Berti Stravonsky skrev: 13. maj 2021, 06:49

Jeg ved sgu ikke helt. Måske er det mig, der bare er blevet for gammel og tvær, men det var altså bedre før i tiden. Der var nærvær, intimitet, overskuelighed. Men jo - også trangt.

De nye butikker? Det bliver mere og mere 'pænt', bøger i stakke. Alt ordnet og den slags, med små figurer og ditten og datten. Lidt af et cirkus, og det bryder jeg mig ikke om. For kommercielt? Tjoe.
Jeg kan godt følge dig i at det er blevet meget strømlinet og at Faraos efterhånden fortrænger alle andre fysiske butikker. Men sikke en udvikling Faraos har været igennem. Det er sket parallelt med eksplosionen af udgivelser af tegneserier i Danmark de seneste 10-15 år. Faraos har sammen med en masse små energiske forlag bidraget til den udvikling. Vi har i Danmark i dag en butikskæde med så mange danske tegneserieudgivelser på hylderne, at tegneseriefolk fra resten af Skandinavien må misunde os.
jango
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 755
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:29
Geografisk sted: København S

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af jango »

Jeg er kommet inde i Faraos siden den lå der på hjørnet med trinene ned og købte tegneserier og anime på VHS.

Nu hvor forretningen er flyttet over på det andet hjørne hvor der tidligere lå en forretning der solgte musik instrumenter, er den blevet noget kommerciel, det er måske bare min mening?

At komme ind i Faraos nu er lidt ligesom at komme ind i Føtex for mig.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Berti Stravonsky »

jango skrev: 13. maj 2021, 19:18 Jeg er kommet inde i Faraos siden den lå der på hjørnet med trinene ned og købte tegneserier og anime på VHS.

Nu hvor forretningen er flyttet over på det andet hjørne hvor der tidligere lå en forretning der solgte musik instrumenter, er den blevet noget kommerciel, det er måske bare min mening?

At komme ind i Faraos nu er lidt ligesom at komme ind i Føtex for mig.
Jeg er ganske enig. Nærværet er væk. Alt er blevet for pænt og stilrigt. Det er faktisk blevet grimt og hæsligt med alt det der ordentlighed. Siger jeg, gamle mand. Rør ikke ved min gamle jul, tak.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg forstår, hvad I mener, men altså ... set i droneperspektiv er det fandme fantastisk, at der kommer en stor tegneseriebutik på Strøget. Hvem havde nogen sinde troet det?

Som Forlaget Fahrenheit (ganske vist ejet af Faraos Cigarer, men alligevel sig selv) formulerede det, får Strøger nu igen en BOGHANDEL. Det er efterhånden mange år siden, der har været en boghandel på Strøget, og det har jo været helt forfærdeligt. Så det er i sig selv stort på den måde. Og denne boghandel sælger TEGNESERIER. Det er endnu større. Det kan ikke undgå at være til tegneseriens fordel.

Og det med hygge, nærvær, intimitet, trange forhold ... alstå, hvis tilstrækkeligt mange foretrækker det, så har Fantask, Stribeladen osv. da en stor fremtid for sig også? Nørderi er fint, og det skal der guddødeme være plads til. Men det væsentligste er altså at få løftet tegneserien til nye niveauer.

Tænk på dengang i 1980'erne, da fx Arnold Busck i Købmagergade, Politikens Boghal på Rådhuspladsen, B.O. Bøger i Lyngby Storcenter osv. etablerede gigantiske vægge med tegneserier. Det stjal uden tvivl noget omsætning fra Fantask dengang ... men hov, Fantask overlevede jo fint alligevel!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Gimli »

Jeg er helt på linje med Carsten (men nu er jeg jo heller ikke jævnlig bruger af fysiske butikker). En strøgbutik er IKKE en nørd-butik! Det er et sted, som kan trække større mængder af kunder - og især dem, som måske ikke var helt sikre på/klar over, at tegneserier kunne være så interessante, som det de faldt over, da de osede rundt. Jeg klapper i hænderne af begejstring. Det kan godt være at det kommer til at ændre, hvad der bliver produceret/købt til sortimentet - men jeg har alle dage hyldet diversitet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 14. maj 2021, 01:02En strøgbutik er IKKE en nørd-butik! Det er et sted, som kan trække større mængder af kunder - og især dem, som måske ikke var helt sikre på/klar over, at tegneserier kunne være så interessante, som det de faldt over, da de osede rundt.
Lige præcis. Det er dem, enhver tegneserieforlægger gerne vil i kontakt med. Der er endda uden tvivl også Bob Morane-, Rødskæg- og Jerry Spring-publikum mellem dem! Alle jer andre, nørderne, fansene, Serieland- og Facebooktegneseriegruppebrugerne, the usual suspects, er vi allerede i kontakt med.

Og så kan bolden rulle. Når boghandlere i almindelighed opdager det: nå, der kan sælges tegneserier på Strøget i Købanhavn. "Arh, men det må vi da også gøre", som Kresten Skjern siger i Matador, da alle andre flager for fru Fernando Møhge. Måske er Faraos classic i Klosterstræde Damernes Magasin, mens Faraos på Strøger er Tøjhuset (aka vore dages Føtex)?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af GoogaMooga »

Det er KÆMPESTORT, at Faraos giver tegneserierne et flot udstillingsvindue på landets mest befærdede handelsgade. Det er jo netop det, vi har manglet. Jeg har fulgt Sivert Ibbo siden han gik i gymnasiet og solgte tegneserier fra sit loftsværelse i København. At det skulle føre til Strøget i København er en af de største succés-historier i dansk tegneseriekultur nogensinde. Tillykke til Sivert Ibbo, Christopher Ouzman, Henry Sørensen, og alle de dygtige medarbejdere i Faraos!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev: 14. maj 2021, 02:07 [Lige præcis. Det er dem, enhver tegneserieforlægger gerne vil i kontakt med. Der er endda uden tvivl også Bob Morane-, Rødskæg- og Jerry Spring-publikum mellem dem! Alle jer andre, nørderne, fansene, Serieland- og Facebooktegneseriegruppebrugerne, the usual suspects, er vi allerede i kontakt med.
Plus Happenstancials. For dem er Strøgbutikker designet. Også. Omend på en dyr adresse.
Carsten Søndergaard skrev: 14. maj 2021, 02:07 Og så kan bolden rulle. Når boghandlere i almindelighed opdager det: nå, der kan sælges tegneserier på Strøget i Købanhavn. "Arh, men det må vi da også gøre", som Kresten Skjern siger i Matador, da alle andre flager for fru Fernando Møhge. Måske er Faraos classic i Klosterstræde Damernes Magasin, mens Faraos på Strøger er Tøjhuset (aka vore dages Føtex)?
Måske, men Faraos deler ikke per se... ud over enkelte, få specialforretninger som Fantask, Stribeladen og Fyns Antikvariat. Jeg kommer ikke selv i de to sidstnævnte alt for ofte, men går ud fra, de også kan føre Faraos forlags titler.

1.a - https://www.gucca.dk/soegning/faraos+cigarer

1.b - https://www.gucca.dk/soegning/tegneserier

2.a - https://www.computersalg.dk/l/0/s?sq=faraos+cigarer

2.b - https://www.computersalg.dk/l/0/s?sq=tegneserier

- man kunne nok gøre det samme for Saxo, Bog og Idé, plus-tingen samt andre og yderligere "abonnements"-hjemmesider.

Det er ikke nødvendigt, nu hvor man har satellitforretninger i en del større byer placeret geografisk strategisk i Danmark kombineret med en forholdsvis velfungerende webshop - en state of the art som Croc'en mener det er (der mangler meget mere for at det er det, men er den mest udbyggede i Danmark for tegneserier indtil videre, og de har ansat 1 eller 2 webudviklere til at nærme sig som en SOTA).

Skulle prisen være vigtig eller væsentlig, så burde Faraos "ingen chance have" selvom med deres Club Faraos rabatstruktur, da blot de to ovennævnte og helt forskellige branchers website / eksempler giver mere rabat på den enkelte vare. Tidligere kunne det være mere, i dag nok mere blot en snært. Måske er det algoritmestyret. Så noget andet trækker henimod (større udvalg, fysisk betjening fx?). Leveringstiden er omtrent den samme da alle kan lande på omtrent 2-3 dage, mens Faraos lover at kunne gøre det en snært hurtige end dem som sælger via "fjernlager" aka DBK. I praksis. Tjek trustpilot for et slags objektivt kriterie.

Fahrenheits udgivelser er dog at finde, da man nok kan betragte dem som Faraos?

Faraos betaler mere i husleje landet over på sine butikker i 2020 før Strøg-butikken end Fantask havde i omsætning i deres storhedstid. Info baseret fra bl.a. 2020-regnskab. Info kan tilses på proff.dk.

Hvis boghandlerne skal have flere tegneserier skal de kunne sælge dem i konkurrence, men også være interesserede samt have en konkurrendygtig rabatstruktur. I dag er der vel kun Bog og Idé samt de mere selvstændige butikker indenfor Boghandleren-kæden plus Supermarkederne tilbage som kan kaldes boghandlere? Normen er stadig(væk), hvis boghandleren er interesseret, har den tegneserier, men det holder hårdt. De fleste har i årevis henvist til ovenstående.

Hvis forlagene vil ud til boghandlerne, må forlagene være hjælpsomme... Opfindsomme, men det meste er vel afprøvet ? Det er tvivlsomt at Faraos vil kunne bidrage gennem deres vækst / succes. tripple-down effekten sker bare ikke. Der skal ske noget aktivt fra nogen. Zoom og Cobolt har hældt indenfor det seneste år primært fail-serier, restpartier eller kampagner i Faraos, fordi de har pulsen på markedet (sælger det ikke er det fail-serier og det kommer hurtigt på udsalg eller ''kampagne'') og infrastrukturen klar til at understøtte det. OK, Arnold Busck havde for 4-5 år siden Franka, Garfield, Smølferne m.fl. på et stort udsalg. Det var vist i skvulp.

Følger udviklingen sig som Pareto-distribution foreslår, vil der kun være en spiller tilbage. Som i Matador - både TV-serien og brætspillet! Det er ikke en naturlov, men... Eneste reelle aktive nye tiltag på en balancering er vel e-voke's på websalg-siden med salg af forskellige og andre forlags titler... som jeg kan komme i tanke om (nævn gerne flere som ikke er forlag). Det er friskt, men markedet kan i disse dage tilsyneladende absorberede flere tiltag, fordi der lige nu er rigtig mange midler i omløb hos forbrugerne.

Faraos og e-voke er klar. Hvem ellers ?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af GoogaMooga »

Mirko Woelck skrev: 14. maj 2021, 10:42 tripple-down
trickle down
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af dernice »

Carsten Søndergaard skrev: 14. maj 2021, 00:41 Jeg forstår, hvad I mener, men altså ... set i droneperspektiv er det fandme fantastisk, at der kommer en stor tegneseriebutik på Strøget. Hvem havde nogen sinde troet det?

Som Forlaget Fahrenheit (ganske vist ejet af Faraos Cigarer, men alligevel sig selv) formulerede det, får Strøger nu igen en BOGHANDEL. Det er efterhånden mange år siden, der har været en boghandel på Strøget, og det har jo været helt forfærdeligt. Så det er i sig selv stort på den måde. Og denne boghandel sælger TEGNESERIER. Det er endnu større. Det kan ikke undgå at være til tegneseriens fordel.

Og det med hygge, nærvær, intimitet, trange forhold ... alstå, hvis tilstrækkeligt mange foretrækker det, så har Fantask, Stribeladen osv. da en stor fremtid for sig også? Nørderi er fint, og det skal der guddødeme være plads til. Men det væsentligste er altså at få løftet tegneserien til nye niveauer.
Helt enig! Vi bør være glade for dette, da muligvis betyder at tegneserien som medie har det bedre, og kan få mange flere læsere (samlere) på sigt, hvilket samtidig vil udvide udbuddet endnu mere, selvom udvalget er eksploderet de sidste 4-5 år.

Mens Faraos løbende har udvidet både på lokationer og udvalg, har flere af de andre stået helt stille, eller afviklet butikker. Så det er helt klart vejen frem at udvikle sig alt efter markededet og prøve nogle ting af, hvis tegneseriebutikkerne og mediet skal have en fremtid.

Kælderlokaler og ultra trange og rodede butikslokaler tiltrækker kun samlere, mens den almene, potentielle læser helt klart vil blive tiltrukket af Faraos' mere stilrene og overskuelige butikindretning. Så vi bør da helt klart hylde at Faraos går forrest!
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af dernice »

Mirko Woelck skrev: 14. maj 2021, 10:42 Plus Happenstancials.

en state of the art som Croc'en

en SOTA

tripple-down effekten sker bare ikke.

Pareto-distribution foreslår,

absorberede flere tiltag,
Jeg fatter virkelig nul af alle disse fagudtryk. Måske er det insider forlags-termer, men jeg fatter hat :shock:
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Mirko Woelck »

GoogaMooga skrev: 14. maj 2021, 11:16
Mirko Woelck skrev: 14. maj 2021, 10:42 tripple-down
trickle down
Tak, googa.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Faraos Cigarer åbner kæmpe butik på Strøget i København

Indlæg af Mirko Woelck »

dernice skrev: 14. maj 2021, 14:17
en state of the art som Croc'en
Det af det bedste og seneste anvendte teknologi fx. Man kan altid diskutere, hvornår noget er det bedste af bedste, og hvem som definerer det osv., men det som kommer efter eller det man planer herimod bør være 'bedre' end det forrige eksisterende mhp. at gøre ting lettere tilgængelig i fx webshop (flere typer af stand i brugt) i en form ikke set tidligere, lagerstyring, alskens varegrupper gjort overskuelig und so weiter som kan lyde banale men som tager tid, midler og kompetencer at gennemføre ordentlig. Kopiering er ikke en SOTA.

SOTA-begrebet af jeg set Croc bruge på facebook i enten Tegneseriefans eller Tegneserieentusiaster.

'Croc' er FC's redaktør Christoffer Ouzman.
dernice skrev: en SOTA
Forkortelse af State of the Art.
dernice skrev: tripple-down effekten sker bare ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trickle-down_economics
og tak til googa for at korrigere.
dernice skrev: Pareto-distribution foreslår,
At midler (wealth) samles hos få eller en kort fortalt. Har du oplevet i Matador / Monopoly at alle vandt eller blev meget rige hver gang ?

Google er din ven.

Youtube blev ved med at pushe jordan b. peterson, hos hvem det var, at jeg hørte om pareto-distributionen i en forelæsning og undersøgte det. Men ja, et lidt nyt begreb ift. vores tegneserieverden.
dernice skrev: absorberede flere tiltag,
Der skulle have stået absorbere. Jeg mener nok, at alle stadig er aktive i tegneseriemiljøet, endnu. Fantask består, e-voke udvider, Komikken og Pegasus lever osv. Bog-art er har fået nye ejere og er blevet en bog-café. Dem vest for Storebælt må melde tilbage, hvad der rører sig der. Arnold Busck gik så ned, men det er vist en anden historie. Bogkælderen i Hillerød lukkede for ikke så forfærdelig længe siden, men det var vist mest pga. et ønske om at gå pension, og ejeren mente ikke, at en overdragelse af andelen kunne bære samme forretning. Om absorbere er dette rette ordvalg, kan man så altid diskutere. Alternativt kunne man også sige, at der pt. er plads til alle ;D

Men generelt er ingen af de ord, som jeg har anvendt nok er gængse i forlagsbranchen. Jeg er ikke selv en del af den, så reelt kan jeg ikke vide det med sikkerhed.
Besvar