Pantheon og alt det dér

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Godmorgen! Hvis I har fulgt Serieland gennem mange år, vil I sikkert have bemærket, at jeg fra tid til anden bruger betegnelserne "Pantheon" og "Far Side of Paradise", når jeg vil fremhæve de store tegnere - dem, der virkelig betyder noget. Det hjælper mig til at strukturere og planlægge min hobby, så jeg ikke stikker i alle mulige retninger, men bevarer overblikket. Og jeg er ikke alene om det, Eisner Priserne har deres Hall of Fame, og det har Kirby og Harvey Priserne formentlig også, hvis de da eksisterer endnu. Og har man læst interviews med tegnere, vil man opdage, at også de referer til denne mystiske størrelse, "Pantheon". Nu er der vel ikke to Pantheon lister, der er fuldstændig ens: ja, her til lands kan vi ikke engang blive enige om, hvorvidt ordet skal staves med eller uden "h", men ved at bruge denne betegnelse, kan man understrege betydningen af det bedste af det bedste, både historisk og æstetisk.

Første gang, jeg stødte på disse betegnelser, var midt i 80'erne, da jeg blev anbefalet den berømte bog af filmkritikeren Andrew Sarris, "The American Cinema". Bogen er fra 1968 og det er en af de vigtigste filmbøger i hele verden. I denne bog beskrev Sarris 200 instruktørers værk, mest amerikanske instruktører, men selvfølgelig også immigranter og nogle udenlandske, der satte deres aftryk på amerikansk film.

Bogen er ret enestående, og jeg tror, det er den eneste guide af denne art i verden. Godt nok havde det engelske tidsskrift "Movie" fremlagt et skema tilbage i 60'erne med en lignende opdeling, men ingen begrundelser dertil. Hvorom alting er, så blev bogen af Andrew Sarris min "bibel" i 1980'erne, og det er den bog, jeg har refereret til mest.

Bogen blev opdelt i elleve kapitler, det vil sige, at de 200 instruktører blev rangeret og placeret i elleve kategorier, lige fra "Pantheon" som det ypperste, til "Miscellany" om de resterende, man kunne følge med udbytte:

1. Pantheon
2. Far Side of Paradise
3. Expressive Esoterica
4. Fringe Benefits
5. Less Than Meets the Eye
6. Lightly Likable
7. Strained Seriousness
8. Oddities, One-Shots, and Newcomers
9. Subjects for Further Research
10. Make Way for the Clowns!
11. Miscellany

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Vigan »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 08:38 her til lands kan vi ikke engang blive enige om, hvorvidt ordet skal staves med eller uden "h"
Det kan "vi" nu sagtens, hvis vi har en Retskrivningsordbog. Medmindre du mener de 95 % af danskerne, der aldrig har orket det udmarvende herkulesarbejde at slå ordet "te" op i den.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Du glemmer, at "te" også har haft en gammel stavemåde, "the". Hvis vi skal holde os til alle de nye regler i retskrivningsordbogen, ender vi bare i pjat som "majonæse".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Vigan skrev: 23. maj 2021, 09:06
GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 08:38 her til lands kan vi ikke engang blive enige om, hvorvidt ordet skal staves med eller uden "h"
Det kan "vi" nu sagtens, hvis vi har en Retskrivningsordbog. Medmindre du mener de 95 % af danskerne, der aldrig har orket det udmarvende herkulesarbejde at slå ordet "te" op i den.
For øvrigt en skuffende feedback, kun at slå ned på en detalje, der ikke var ment seriøst.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 09:56
Vigan skrev: 23. maj 2021, 09:06
GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 08:38 her til lands kan vi ikke engang blive enige om, hvorvidt ordet skal staves med eller uden "h"
Det kan "vi" nu sagtens, hvis vi har en Retskrivningsordbog. Medmindre du mener de 95 % af danskerne, der aldrig har orket det udmarvende herkulesarbejde at slå ordet "te" op i den.
For øvrigt en skuffende feedback, kun at slå ned på en detalje, der ikke var ment seriøst.
Men HVAD vil du diskutere?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg holder en lille pause fra Serieland, orker ikke en omgang igen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har faktisk gjort mig umage med dette indlæg, har I tænkt over det?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Indlægget er da fint, men jeg forstår ikke helt, hvad du vil diskutere med det?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Det er mest et oplysende indlæg, men samtidig er det også en måde, hvorpå man kan strukturere sin hobby. Man behøver ikke partout diskutere alt, det har vi været igennem før, Berti.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Enig. Enig.

Men du nævnte, at du var skuffet over feedback fra Vigan.

Det var det, jeg reagerede på.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Gimli »

Jeg tænker at Googa her har lavet et indlæg, som primært skal ses/forstås som baggrundsviden, for et par af de vendinger, som han anvender, og som tit vækker undren og spørgsmål. Jeg er i hvert fald glad for at have fået en uddybning af, hvor begreberne/vendingerne kommer fra. Jeg - og vurderer jeg, flere andre - er så ikke altid enige i, hvilke tegnere/forfattere der skal placeres hvor, men det er jo en anden historie.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. maj 2021, 10:16 Jeg har faktisk gjort mig umage med dette indlæg, har I tænkt over det?
Ja. Bestemt, og jeg synes også, at dit indlæg er godt. Men der gik 38 minutter før du fik et svar, og så er du skuffet over feedback'en.

Så er det da lidt op af bakke.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Vigan »

Rooolig nu, Googa. Der er ingen grund til at aflægge tavshedsløfte bare over en ironisk bemærkning fra min side, som ikke engang primært er rettet mod dig. Som Berti skriver, så er dit indlæg fint.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vigan skrev: 23. maj 2021, 10:55 Rooolig nu, Googa. Der er ingen grund til at aflægge tavshedsløfte bare over en ironisk bemærkning fra min side, som ikke engang primært er rettet mod dig. Som Berti skriver, så er dit indlæg fint.
Ja. Nu er det Pinse og vi er alle glade.

Googa, drop nu det der med at være tøsefornærmet og tale om pauser og så'n. Det er trættende i længden. Og underligt. Du får feedback fra Vigan og det er du utilfreds med. Så spørger jeg i al fredsommelighed, hvad dit ærinde er, og så vil du holde pause.

Ro på, mand. Det virker ALT for ømt og ømskindet. Rank ryggen, og omfavn verden. Den er derude, og når du møder modstand, eller føler, at folk er efter dig, så træk vejret en ekstra gang. Husk, hvad vi også har skrevet om mange gange, at vi jo ikke er ens, og at du også skal lære at alle ikke er som du.

Dit indlæg er fint. Tak for det.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Siden den sidste store tur har jeg prøvet at undgå konflikt, og det er gået meget godt, synes jeg. Når jeg så lægger lidt ekstra arbejde i et indlæg, så jeg gerne noget bedre end et pedantisk og lettere arrogant svar. At det så var ment ironisk, er selvfølgelig ærgerligt, jeg bliver selv misforstået med sådanne ting en gang i mellem, så det kan jeg godt forstå. Berti, dit evindelige "tøsefornærmet" preller af på mig. Skulle det passe, er der endog rigtig mange "tøsefornærmede", der har forladt skuden. Her på det seneste Antaeus, Lars Jakobsen, og Benadikt.

Måden at holde på de faste og trække nye til, er at starte en masse tråde. Og være gode ved hinanden. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar