Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af GoogaMooga »

Vi kender det desværre alt for godt: en længe ventet tegneserieudgivelse, gerne af euroklassisk tilsnit, kommer tilbage fra trykkeren med en kæmpe bommert, og der er ikke råd eller vilje til at trykke om. Så står man der med dilemmaet, skal/skal ikke? I mange tilfælde fravælger jeg simpelthen bare udgivelsen. Især hvis indholdet findes tidligere på dansk. Det skete for mig med det ene bind af Natacha intégralen, og den pixelerede "Corto Maltese i Sibirien" undlod jeg også at købe, til trods for, at den skulle være mere loyal overfor den oprindelige italienske tekst end den gamle udgave fra IP.

En luksus-udgivelse, som jeg dog købte dengang, den store bog om "Tintin" af eksperten Benoit Peeters, har altid irriteret mig. Jeg har passet godt på den rettede danske løs-side, og kan kun forsvare mit køb med, at der dengang i 80'erne ikke var noget andet større værk om Tintin tilgængelig på dansk. Så tog man til takke med det, man kunne få. I mellemtiden er jeg blevet stopmæt af den serie, der efter min mening er hypet udover alle grænser. Så den bog ryger nok. Dels har jeg andre værker om Tintin, og dels mangler jeg plads.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 23. aug 2021, 01:56En luksus-udgivelse, som jeg dog købte dengang, den store bog om "Tintin" af eksperten Benoit Peeters, har altid irriteret mig. Jeg har passet godt på den rettede danske løs-side...
Interessant, kan du eller noen andre fortelle mer om denne danske løsside som jeg antar retter en side inne i boken? Det har jeg ikke hørt om før.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af GoogaMooga »

Af en eller anden grund kom der en side på svensk med i den danske bog. Det var et samtryk. Var der ikke nogen norsk udgave?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 23. aug 2021, 02:00 Af en eller anden grund kom der en side på svensk med i den danske bog. Det var et samtryk. Var der ikke nogen norsk udgave?
Nei, det kom nok ingen norsk utgave. ;) Tintin har av mystiske årsaker aldri solgt i nærheten av så bra her i Norge som i Sverige og Danmark, og i 1983 var kun halvdelen av standardalbumene overhodet kommet i norske versjoner. Så markedet var nok ikke helt til stede for en slik bok. (Heldigvis overtok Semic lisensen i 1984 og hadde innen 1990 gitt ut alle de 22 fargealbumene på norsk.)

Det er da forresten pussig... jeg har boken (har dog ikke tilgang til den for øyeblikket), men kan ikke huske en svensk side. Det kan selvsagt hende jeg har glemt den. Umiddelbart høres det da bare morsomt ut, og ikke en grunn til at jeg selv ville vurdert å kvitte meg med boken. Et fantastisk supplement til albumene, ikke minst med tanke på alle de utelatte tegneseriesekvenser den inneholder. Dem tror jeg ikke du finner i så mange andre verk om serien.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 23. aug 2021, 02:08 Umiddelbart høres det da bare morsomt ut, og ikke en grunn til at jeg selv ville vurdert å kvitte meg med boken. Et fantastisk supplement til albumene, ikke minst med tanke på alle de utelatte tegneseriesekvenser den inneholder. Dem tror jeg ikke du finner i så mange andre verk om serien.
Det er også derfor, det er et dilemma for mig. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af PhilipG »

Min version blev lånt ud til min fransklærer i gymnasiet i forbindelse med at vi læste Koks i lasten på originalsproget. Jeg fik den tilbage med et skadet hjørne, for hun havde tabt den ud af sin cykelkurv(!). Af den grund (og fordi jeg købte den som trettenårig for mine egne penge og mod min fars anbefaling om at vente til den kom på tilbud...) har den nu så meget personlig historie tilknyttet, at jeg ikke skiller mig af med den:-).

Den svenske side er side 200.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Det skete for mig med det ene bind af Natacha intégralen, og den pixelerede "Corto Maltese i Sibirien" undlod jeg også at købe
Ærgerlige fejl, men ikke noget, der får mig at undlade et køb. Det ville have efterladt et ubehageligt hul i udgivelsesrækkerne på reolen, hvilket jeg finder langt mere generende end en smutter i trykningen. Og ærlig talt, så kan jeg ikke hidse mig op over fejlen i Natacha. Trykningen af Corto er i en helt anden problematisk liga, men jeg foretrækker så alligevel også den gamle udgave fra Interpresse, trykt på mat papir.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 23. aug 2021, 08:58 GM:
Det skete for mig med det ene bind af Natacha intégralen, og den pixelerede "Corto Maltese i Sibirien" undlod jeg også at købe
Ærgerlige fejl, men ikke noget, der får mig at undlade et køb. Det ville have efterladt et ubehageligt hul i udgivelsesrækkerne på reolen, hvilket jeg finder langt mere generende end en smutter i trykningen. Og ærlig talt, så kan jeg ikke hidse mig op over fejlen i Natacha. Trykningen af Corto er i en helt anden problematisk liga, men jeg foretrækker så alligevel også den gamle udgave fra Interpresse, trykt på mat papir.
Jeg gjorde så det med Natacha intégralen, at jeg simpelthen bare stoppede ved det bind. Så nu har jeg de første fejlfrie bind, for de er de vigtigste, idet de gamle IP albums er dårligt limet. Resten af serien har jeg så i de originale enkelt-albums.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Mangler plads, ligefrem?

Jeg har set mange samlinger, og været i lejligheder og loftsrum, hvor der var proppet med kasser foruden at reolerne bugnede dobbelt.

Men aldrig været i et rum, hvor man kunne vinde plads ved at skippe sig af med et enkelt album eller to. Aldrig.

Så jeg tror ikke på, at plads kan være et problem.

Og skulle man endelig få solgt et eller flere album, går man ikke bare planken ud og køber eller får andre album? Således at pladsproblemet ikke løses, men forværres?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Mangler plads, ligefrem?

Jeg har set mange samlinger, og været i lejligheder og loftsrum, hvor der var proppet med kasser foruden at reolerne bugnede dobbelt.

Men aldrig været i et rum, hvor man kunne vinde plads ved at skippe sig af med et enkelt album eller to. Aldrig.

Så jeg tror ikke på, at plads kan være et problem.

Og skulle man endelig få solgt et eller flere album, går man ikke bare planken ud og køber eller får andre album? Således at pladsproblemet ikke løses, men forværres?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 23. aug 2021, 01:56En luksus-udgivelse, som jeg dog købte dengang, den store bog om "Tintin" af eksperten Benoit Peeters, har altid irriteret mig. Jeg har passet godt på den rettede danske løs-side, og kan kun forsvare mit køb med, at der dengang i 80'erne ikke var noget andet større værk om Tintin tilgængelig på dansk. Så tog man til takke med det, man kunne få. I mellemtiden er jeg blevet stopmæt af den serie, der efter min mening er hypet udover alle grænser. Så den bog ryger nok. Dels har jeg andre værker om Tintin, og dels mangler jeg plads.
Den var en flot bog dengang, og det var den første julegave, jeg fik af min hustru. At en af siderne er på svensk kan ikke spolere min glæde ved den. Men 1988-udgaven, "Tintin og hans skaber", er bedre, hvis man leder efter en god bog om Hergé på dansk.

9876543177308[1].jpg
9876543177308[1].jpg (34.13 KiB) Vist 953 gange

Ellers er det ultimative værk "Hergé, Chronologie d'une Oeuvre", 7 tykke bøger på fransk med masser af billedmateriale og historier om Hergé og seriernes tilblivelse.

94e4774a-ebdf-11e3-82d6-f438cf856e1e[1].jpg

Her ser man mig blade i bind 5:
https://www.youtube.com/watch?v=E6k-hAL0MJE
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. aug 2021, 17:09
Men aldrig været i et rum, hvor man kunne vinde plads ved at skippe sig af med et enkelt album eller to. Aldrig.

Så jeg tror ikke på, at plads kan være et problem.
Nej, ikke den alene, men jeg har nået et punkt, hvor jeg må skille mig af med ting når jeg køber mere, det skal helst være en zero sum game.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 23. aug 2021, 17:11 Den var en flot bog dengang, og det var den første julegave, jeg fik af min hustru. At en af siderne er på svensk kan ikke spolere min glæde ved den. Men 1988-udgaven, "Tintin og hans skaber", er bedre, hvis man leder efter en god bog om Hergé på dansk.
Syv-binds værket springer jeg over, men jeg har de to danske Peeters og Farr, det må være godt nok. Hvis jeg fjerner Sylvester og Attila fra min Tintin hylde og putter den i mag kasse, kan jeg lige akkurat få plads til Søndergaard's Den Mystiske Stjerne, som er den eneste, jeg mangler. Jeg ender nok alligevel med at beholde den første Peeters. Der er ikke noget værre end at fortryde et salg af noget sjældent.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 23. aug 2021, 17:41Syv-binds værket springer jeg over, men jeg har de to danske Peeters og Farr, det må være godt nok.
:lol: :lol: :lol:

Det svarer lidt til at skrive "Samlede Vance springer jeg over, men jeg har hans "John Glenn, USA's første rumfart", det må være godt nok.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan en fejl være så graverende, at du hellere undværer værket?

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 23. aug 2021, 17:11
GoogaMooga skrev: 23. aug 2021, 01:56En luksus-udgivelse, som jeg dog købte dengang, den store bog om "Tintin" af eksperten Benoit Peeters, har altid irriteret mig. Jeg har passet godt på den rettede danske løs-side, og kan kun forsvare mit køb med, at der dengang i 80'erne ikke var noget andet større værk om Tintin tilgængelig på dansk. Så tog man til takke med det, man kunne få. I mellemtiden er jeg blevet stopmæt af den serie, der efter min mening er hypet udover alle grænser. Så den bog ryger nok. Dels har jeg andre værker om Tintin, og dels mangler jeg plads.
Den var en flot bog dengang, og det var den første julegave, jeg fik af min hustru. At en af siderne er på svensk kan ikke spolere min glæde ved den. Men 1988-udgaven, "Tintin og hans skaber", er bedre, hvis man leder efter en god bog om Hergé på dansk.
Ømm... kan du utdype hvorfor? Jeg har det helt motsatt med de to bøker; jeg synes "Hergé - Bogen om Tintin og hans skaber" er langt bedre og mer innholdsrik enn den senere 1988-utgaven, som for det meste bare fremstår som en forminsket og forkortet versjon av 1983-boken. (Og da ser jeg bort fra det faktum at 1988-boken er innbundet så dårlig at noen av sidene falt ut bare kort tid etter at jeg kjøpte den.)
Besvar