Carsten Søndergaard skrev: ↑3. sep 2021, 23:42
Mesterius skrev: ↑2. sep 2021, 23:45Mener du at du antar avisstripene i boken er reprodusert i samme størrelse som de ble trykket i
Le Soir? Det vet jeg nå ikke om jeg finner sannsynlig. Nesten alle opptrykk av eldre avisstriper reproduserer stripene mindre enn de generelt så ut i avisene den gangen, også striper fra andre verdenskrig. Og det gjelder særlig hvis bøkene er i høydeformat som denne.
Ja, det antager jeg, for hvad skulle årsagen ellers være? Bøgerne er 24,3 cm brede og 30,6 cm høje, så der forekommer at være papirplads nok ...
Måske har Frank Madsen bøgerne og kan oplyse os
Målene er jo ganske standard albumstørrelse.

Faktisk nesten de samme som de danske retroutgaver med Tintin, som er ca. 23,5 cm brede og 30,6 cm høye.
Jo, stripene bør for så vidt kunne reproduseres store nok til å være leselige med den bredden. (Om det er optimal størrelse for gjengivelse av tegningene er jo en annen sak.) Det jeg lurer på er dog: vet vi hvilke mål Tintin-stripene opprinnelig hadde da de gikk i
Le Soir? Jeg kunne godt sett for meg at målene var noe bredere enn 23-24 cm; men med tanke på papirmangelen, kanskje ikke.
For å sammenligne med en annen avisstripe: Fantagraphics' samlebøker med Floyd Gottfredsons
Mickey Mouse fra 30- og 40-tallet er i breddeformat, og måler ganske nøyaktig 26 cm i bredden. Selv om reproduksjonen er nydelig, er det ingen tvil om at stripene fra 30-tallet og det tidlige 40-tallet i utgangspunktet var ment for noe større gjengivelse enn bokformatet gir plass til. Du kan se det spesielt godt på mange av stripene fra 30-tallet.
Derfor ville jeg i utgangspunktet ha tenkt at en bok i standard høydeformat, som denne
Feuilleton-bok med Hergé, ikke er bred nok til å reprodusere avisstriper i full original størrelse. Men det kommer jo helt an på hva trykkstørrelsen i
Le Soir faktisk var.