Smadrede intégraler
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Re: Smadrede intégraler
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg tror nu, jeg skrev noget i retning af, at det var vigtigere med Apartment 3G samlet for første gang, end nye udgaver af de fire store. Personligt ville jeg få mere ud af en samlet Apartment 3G end de fire store, som jeg til nød ville kunne få på engelsk.Frank Madsen skrev: ↑11. nov 2021, 11:34 Jeg synes, Googa har en tendens til at overdrive - som når han i en anden tråd betegner "de 4 store" (Tintin, Asterix m.fl.) som mindre vigtige end Apartment 3G.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Omvendt er det nok vigtigere for forlagenes indtjening, og dermed muligheden for at få flere tegneserieudgivelser på langt sigt, at tegneserier som Tintin, Asterix, Splint & Co., Lucky Luke osv. er i handelen. Det er jo ikke sådan, at hvis forlagene holdt op med at udgive de serier, der sælger godt, så ville de begynde at udgive smalle serier i stedet. Så Tintin og Asterix står ikke i vejen for en udgivelse af Apartment 3G, tværtimod.GoogaMooga skrev: ↑11. nov 2021, 17:36Jeg tror nu, jeg skrev noget i retning af, at det var vigtigere med Apartment 3G samlet for første gang, end nye udgaver af de fire store. Personligt ville jeg få mere ud af en samlet Apartment 3G end de fire store, som jeg til nød ville kunne få på engelsk.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Det har du ganske ret i. Men derfor kan man jo godt ærgre sig over, at mange gode serier går tabt for evigt. Og spørge sig selv, om verden har brug for det samme igen-igen. Der er visse ting, jeg brænder så meget for, at jeg er villig til at tabe penge bare for at redde dem fra at blive til støv og dø i glemsel. Men det er jo også nemt for mig at sige, da det vil blive på hobby niveau. Jeg skal ikke leve af at udgive tegneserier, og jeg har fuld forståelse og respekt for de forlag, der mod alle odds kan opretholde en årsindtægt.Frank Madsen skrev: ↑11. nov 2021, 20:05Omvendt er det nok vigtigere for forlagenes indtjening, og dermed muligheden for at få flere tegneserieudgivelser på langt sigt, at tegneserier som Tintin, Asterix, Splint & Co., Lucky Luke osv. er i handelen. Det er jo ikke sådan, at hvis forlagene holdt op med at udgive de serier, der sælger godt, så ville de begynde at udgive smalle serier i stedet. Så Tintin og Asterix står ikke i vejen for en udgivelse af Apartment 3G, tværtimod.GoogaMooga skrev: ↑11. nov 2021, 17:36Jeg tror nu, jeg skrev noget i retning af, at det var vigtigere med Apartment 3G samlet for første gang, end nye udgaver af de fire store. Personligt ville jeg få mere ud af en samlet Apartment 3G end de fire store, som jeg til nød ville kunne få på engelsk.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
På mig lyder det ærlig talt, som om du hellere vil undvære ALT AF VANCE, når der er en enkelt lille fejl i hans omfattende samlede værk. End at have ALT AF VANCE med en enkelt lille fejl i hans omfattende samlede værk. Er det korrekt forstået?GoogaMooga skrev: ↑11. nov 2021, 03:34Ting, der allerede eksisterer i albumform, kan bedre holde til en smadret integrale. Men det gør ondt, når Vance bliver ramt, idet vi var så tæt på at få ALT AF VANCE. Og da jeg betragter ham som den bedste europæiske tegner, er det et hårdt tilbageslag.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Det er et definitionsspørgsmål. En manglende side er en kæmpe fejl i min bog. Men jeg har jo noget af det i F&T og sætter min lid til norsk Tempo.Carsten Søndergaard skrev: ↑12. nov 2021, 00:02På mig lyder det ærlig talt, som om du hellere vil undvære ALT AF VANCE, når der er en enkelt lille fejl i hans omfattende samlede værk. End at have ALT AF VANCE med en enkelt lille fejl i hans omfattende samlede værk. Er det korrekt forstået?GoogaMooga skrev: ↑11. nov 2021, 03:34Ting, der allerede eksisterer i albumform, kan bedre holde til en smadret integrale. Men det gør ondt, når Vance bliver ramt, idet vi var så tæt på at få ALT AF VANCE. Og da jeg betragter ham som den bedste europæiske tegner, er det et hårdt tilbageslag.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Jeg vil straks overveje at udelade en apostrof i samtlige Cobolts kommende udgivelser. Tak for tippet, det bliver en guldgrube!Frank Madsen skrev: ↑11. nov 2021, 12:08 Apropos "smadret", så må jeg nok hellere med det samme tilstå, at der har manglet en apostrof på side 26 i de fem første oplag af "Ørsted - Han satte strøm til verden". Derfor trykker vi nu et nyt 6. oplag, som alle vil blive tilbudt at købe.![]()
Der er i øvrigt en stavefejl i de første fire oplag af Kaptajn Haddocks ordbog, som også forekommer i samtlige oplag af Koks i lasten, både retro og mini og standard, nemlig "formummet dadelplukker", som retteligt skal staves "formummet daddelplukker".
Med andre ord har fejlen optrådt i mere end 15 år og i sammenlagt en halv snes oplag af forskellige udgivelser.
Vil man have en u-smadret udgave, må man altså ty til Kaptajn Haddocks ordbog oplag 5-7, og for albummenes vedkommende standardudgaven af Koks i lasten fra og med et kommende 3. oplag, for retroudgavens vedkommende et kommende 4. oplag, mens miniudgaven er smadret for evigt, da den ikke bliver genoptrykt. Sådan er verden så ond.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Er der nu også fejl i DINE bøger??
(Undskyld, undskyld, undskyld!!)
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Du får mig ikke til at bruge den nymodens vending, "i min optik".Carsten Søndergaard skrev: ↑12. nov 2021, 00:24Er der nu også fejl i DINE bøger??
(Undskyld, undskyld, undskyld!!)

Norsk Tempo kan jo teoretisk også klare å utelate en side, og det er vel heller ikke gitt at alle seriene du mangler kommer der. Så det hadde nok vært mer strategisk å beholde de danske bøker.GoogaMooga skrev: ↑12. nov 2021, 00:04Det er et definitionsspørgsmål. En manglende side er en kæmpe fejl i min bog. Men jeg har jo noget af det i F&T og sætter min lid til norsk Tempo.Carsten Søndergaard skrev: ↑12. nov 2021, 00:02På mig lyder det ærlig talt, som om du hellere vil undvære ALT AF VANCE, når der er en enkelt lille fejl i hans omfattende samlede værk. End at have ALT AF VANCE med en enkelt lille fejl i hans omfattende samlede værk. Er det korrekt forstået?GoogaMooga skrev: ↑11. nov 2021, 03:34Ting, der allerede eksisterer i albumform, kan bedre holde til en smadret integrale. Men det gør ondt, når Vance bliver ramt, idet vi var så tæt på at få ALT AF VANCE. Og da jeg betragter ham som den bedste europæiske tegner, er det et hårdt tilbageslag.
Og helt ærlig: er det mindre tungvint å måtte plukke frem én side som vedlegg enn å måtte plukke frem hundre separate numre av Fart og Tempo for å lese et album?
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Ja, norsk Tempo kunne også risikere at udelade en side, men det har de ikke gjort endnu (7-9-13). Og det er da også mere møjsommeligt med de danske F&T, hvor man læser historierne i bidder. Det er netop derfor, jeg køber norsk Tempo; for at få hele, afsluttede historier.Mesterius skrev: ↑12. nov 2021, 04:51
Norsk Tempo kan jo teoretisk også klare å utelate en side, og det er vel heller ikke gitt at alle seriene du mangler kommer der. Så det hadde nok vært mer strategisk å beholde de danske bøker.
Og helt ærlig: er det mindre tungvint å måtte plukke frem én side som vedlegg enn å måtte plukke frem hundre separate numre av Fart og Tempo for å lese et album?
At udgive intégraler er ikke bare en kæmpe satsning økonomisk, men også praktisk, for går det helt galt med ét bind, er hele serien jo på en måde smadret. For hvem vil have f.eks. 4/5 intégrale? Det er der tilsyneladende mange, der vil, efter svarene at dømme her, men ikke jeg.
Ja, det er det som er litt ironisk: du spør retorisk hvem som vil ha et samleverk som har én side som ekstra vedlegg, og sannheten er vel at de fleste som er engasjert nok i serien fortsatt vil ha samleverket.GoogaMooga skrev: ↑12. nov 2021, 04:57Ja, norsk Tempo kunne også risikere at udelade en side, men det har de ikke gjort endnu (7-9-13). Og det er da også mere møjsommeligt med de danske F&T, hvor man læser historierne i bidder. Det er netop derfor, jeg køber norsk Tempo; for at få hele, afsluttede historier.Mesterius skrev: ↑12. nov 2021, 04:51
Norsk Tempo kan jo teoretisk også klare å utelate en side, og det er vel heller ikke gitt at alle seriene du mangler kommer der. Så det hadde nok vært mer strategisk å beholde de danske bøker.
At udgive intégraler er ikke bare en kæmpe satsning økonomisk, men også praktisk, for går det helt galt med ét bind, er hele serien jo på en måde smadret. For hvem vil have f.eks. 4/5 intégrale? Det er der tilsyneladende mange, der vil, efter svarene at dømme her, men ikke jeg.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Ja, og på den måde bliver det nok aldrig bedre.
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
GM:
Og lad mig tilføje: Hvis alle havde den holdning, så ville det da være den sikre vej til, at der på sigt ikke ville blive udgivet noget som helst.
Som om det var noget forlagene gjorde med vilje ...Ja, og på den måde bliver det nok aldrig bedre.
En i øvrigt komplet integrale med et enkelt rettelsesblad er ikke en 4/5 integrale. Det er en komplet integrale med en rettelse. Jeg tror at alle tegneseriesamlere, undtagen Googamooga, vil foretrække en sådan udgivelse, hvis alternativet er ingenting. Og som en anden skriver ovenfor: Hvis man fravælger en hel integrale som Bruno Brazil blot på grund af et rettelsesblad, så er man nok ikke så særlig interesseret når det kommer til stykket.men også praktisk, for går det helt galt med ét bind, er hele serien jo på en måde smadret. For hvem vil have f.eks. 4/5 intégrale? Det er der tilsyneladende mange, der vil, efter svarene at dømme her, men ikke jeg.
Og lad mig tilføje: Hvis alle havde den holdning, så ville det da være den sikre vej til, at der på sigt ikke ville blive udgivet noget som helst.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty