Siden har jo både Covid og sikkert mange andre ting forskjøvet den planlagte lanseringen. Men er vi noe nærmere en utgivelsesdato i Belgia nå? Og hvordan ser det ut med den danske utgaven?Carsten Søndergaard skrev: ↑30. jan 2020, 01:19 For øjeblikket er samtlige Franquins 19 Splint & Co.-album ved at blive gennemgribende nyrestaureret.
Denne definitive udgave kommer Cobolt til at udgive, med start formentlig allerede til efteråret. Det bliver som enkeltbind, med et vist ekstramateriale i hvert album. Samtidig får de en ny oversættelse, og ikke mindst kommer den grafiske udførelse af tekstningen til at afspejle originalen for første gang.
Ud fra samme princip som med Tintin og Asterix: At denne eviggrønne klassiker naturligvis bør være tilgængelig på markedet i en ordentlig udgave for såvel nye som gamle læsere.
Splint & Co av Franquin – restaurert nyutgivelse
Splint & Co av Franquin – restaurert nyutgivelse
Jeg er nysgjerrig på om det er noe nytt om Cobolts kommende, restaurerte utgaver av Franquins Splint & Co. Carsten nevnte opprinnelig dette prosjektet 30. januar 2020 i en kommentar i tråden "Euroklassiker dilemmaet":
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Splint & Co av Franquin – restaurert nyutgivelse
Projektet er først og fremmest forsinket på grund af personaleudveksling hos Dupuis. Det har ikke noget med selve projektet at gøre, men fordi det er så stort et projekt for Dupuis, har det altså påvirket fremdriften.
Seneste melding er, at det måske kan søsættes sidst i 2022, men at 2023 er mere realistisk.
Seneste melding er, at det måske kan søsættes sidst i 2022, men at 2023 er mere realistisk.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg hopper nok på. Fik aldrig samlet alle førsteudgaverne, så kom 2. udgave med nye forsider, og endelig intégralen. Jeg vil i så fald nok blive nødt til at skille mig af med 2. udgaven af pladshensyn.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Det er da eksepsjonelt som denne utgivelsen har blitt forsinket. :O Opprinnelig estimert til høsten 2020, senere sa man 2021/2022 og nå er det altså mest sannsynlig 2023.Carsten Søndergaard skrev: ↑11. dec 2021, 00:50 Projektet er først og fremmest forsinket på grund af personaleudveksling hos Dupuis. Det har ikke noget med selve projektet at gøre, men fordi det er så stort et projekt for Dupuis, har det altså påvirket fremdriften.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Jo, men det er jo en topfølsom sag, det er belgisk arvesølv, det største der findes i Dupuis dna. Det bliver den ultimative og endelige og sidste udgave af Franquins Spirou. Det skal jo være 100 % perfekt. Så det må tage den tid, det tager.
Antar det betyr at de bruker tiden på å finne de beste mulige kilder for trykkelementer, optimerer fargeleggingen, og så videre. Håper dog det ikke blir særlig mye retusjering.Carsten Søndergaard skrev: ↑11. dec 2021, 02:25Jo, men det er jo en topfølsom sag, det er belgisk arvesølv, det største der findes i Dupuis dna. Det bliver den ultimative og endelige og sidste udgave af Franquins Spirou. Det skal jo være 100 % perfekt. Så det må tage den tid, det tager.

- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Det er super at giganterne, som Tintin, Asterix og Splint & Co. er tilgængelige i Danmark.
Det bliver sikkert den bedste udgave, men når jeg allerede har en fin og lækker udgave i form af Egmonts samlebind så er det ikke noget jeg kommer til at købe. Så generelt, når jeg allerede har en fin udgave så skal der en hel del til at jeg køber en ny forbedret udgave af de samme historier
Det bliver sikkert den bedste udgave, men når jeg allerede har en fin og lækker udgave i form af Egmonts samlebind så er det ikke noget jeg kommer til at købe. Så generelt, når jeg allerede har en fin udgave så skal der en hel del til at jeg køber en ny forbedret udgave af de samme historier
Enige med Antaeus, bade med titilerne og hvis man allerede har samble bindene.
Eller med nye Henrik og Hagbart, enkelt bindene som HC har ingen interesse (da jeg har serien i SC og den sidste I HC), men vil vente og se hvis de kommer med samle bindene med ekstra materiale.
Det kan der vaere undtagelser, jeg havde lige faede Asterix samlebinde fra Egmont (burgt, men komplet og shippede til FL) og sa kom Carsten og Cobolt med den nye serie....
Ret surt okonomisk, og taenkte jeg vil kun prove at kobe et for at se om den er bedre - og det var den altsa, meget bedre - nr 8 blev bestilt igar og kommer om et par uger
Eller med nye Henrik og Hagbart, enkelt bindene som HC har ingen interesse (da jeg har serien i SC og den sidste I HC), men vil vente og se hvis de kommer med samle bindene med ekstra materiale.
Det kan der vaere undtagelser, jeg havde lige faede Asterix samlebinde fra Egmont (burgt, men komplet og shippede til FL) og sa kom Carsten og Cobolt med den nye serie....
Ret surt okonomisk, og taenkte jeg vil kun prove at kobe et for at se om den er bedre - og det var den altsa, meget bedre - nr 8 blev bestilt igar og kommer om et par uger

- Antaeus
- Brugerniveau 7
Hej Max,Maximum skrev: ↑11. dec 2021, 17:01 Enige med Antaeus, bade med titilerne og hvis man allerede har samble bindene.
Ret surt okonomisk, og taenkte jeg vil kun prove at kobe et for at se om den er bedre - og det var den altsa, meget bedre - nr 8 blev bestilt igar og kommer om et par uger![]()
Surt med Asterix.
Personligt har jeg det fint med mine Luksus samlebind fra Wangels forlag og desuden har jeg også alle album som softcover (måske undtaget de helt nye). De nye Asterix album kommer jeg ikke til at samle og heller ikke de nye samlebind selv om de sikkert er mægtig fine.
Ja, det var lidt/meget argeligt men den nye serie med ekstra materiale er overraskende god.
Pa et tidspunkt skal jeg finde en losning til alle de dupletter jeg efterhanden har faede, eller nye serier som ikke laengere vil have.
Det bliver lidt ala googamooga nar han saelger, jeg bliver nodt til at skrive "kun ved mode i Kobenhavn, ehh, Orlando"
Pa et tidspunkt skal jeg finde en losning til alle de dupletter jeg efterhanden har faede, eller nye serier som ikke laengere vil have.
Det bliver lidt ala googamooga nar han saelger, jeg bliver nodt til at skrive "kun ved mode i Kobenhavn, ehh, Orlando"

- GoogaMooga
- Brugerniveau 7

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Det er helt forståeligt, at samlere som jer, der har været med hele vejen i mange år og har fulgt med i og ofte købt de forskellige udgaver, der har været i årenes løb, ikke kan eller vil blive ved med at købe endnu nyere udgaver, selv om de ofte er langt bedre end de tidligere.
Men der findes jo altså, og heldigvis for det, en masse andre mennesker derude, som er glade for de nye udgaver, fordi de simpelthen slet ikke har været klar over, at nogle af tingene faktisk har været genudgivet i årenes løb, eller kan fås igen, og som ikke før har genkøbt noget, de måske havde engang. Eller havde lånt på biblioteket engang. Masser af mennesker fortæller, at de havde læst dem for årtier siden, og nu har de lyst til et gensyn og er lykkelige over, at de faktisk kan fås (igen). Og i den sammenhæng kan netboghandlere og internettet jo noget, fordi folk, der måske leder efter noget helt andet, pludselig opdager, at deres gamle favoritter virkelig kan fås igen.
Så kan man sige, at man kunne vel bare genoptrykke de tidligere (gen)udgivelser, det ville nok være det enkleste, når nu det er dem, folk måske kan huske. Men man må her også tænke på forlæggerens velbefindende. Hvis ikke barren løftes for de nye udgaver, kan det være lige meget. De er nødt til at være i optimal og ultimativ kvalitet, for at det rigtigt giver mening. I hvert fald for mig.
Men der findes jo altså, og heldigvis for det, en masse andre mennesker derude, som er glade for de nye udgaver, fordi de simpelthen slet ikke har været klar over, at nogle af tingene faktisk har været genudgivet i årenes løb, eller kan fås igen, og som ikke før har genkøbt noget, de måske havde engang. Eller havde lånt på biblioteket engang. Masser af mennesker fortæller, at de havde læst dem for årtier siden, og nu har de lyst til et gensyn og er lykkelige over, at de faktisk kan fås (igen). Og i den sammenhæng kan netboghandlere og internettet jo noget, fordi folk, der måske leder efter noget helt andet, pludselig opdager, at deres gamle favoritter virkelig kan fås igen.
Så kan man sige, at man kunne vel bare genoptrykke de tidligere (gen)udgivelser, det ville nok være det enkleste, når nu det er dem, folk måske kan huske. Men man må her også tænke på forlæggerens velbefindende. Hvis ikke barren løftes for de nye udgaver, kan det være lige meget. De er nødt til at være i optimal og ultimativ kvalitet, for at det rigtigt giver mening. I hvert fald for mig.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Meget enig.Carsten Søndergaard skrev: ↑12. dec 2021, 02:04
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Vil man bare ramme de gamle almindelige læsere som du nævner så ville et genoptryk da klart være at foretrække som forlag.Carsten Søndergaard skrev: ↑12. dec 2021, 02:04 Det er helt forståeligt, at samlere som jer, der har været med hele vejen i mange år og har fulgt med i og ofte købt de forskellige udgaver, der har været i årenes løb, ikke kan eller vil blive ved med at købe endnu nyere udgaver, selv om de ofte er langt bedre end de tidligere.
Udgives de i en bedre kvalitet er der også en mulighed for at en del fans køber dem da deres samling måske ikke er helt optimal eller de bare vil have det bedste. Men som jeg skrev tidligere, det er super at de helt store giganter er tilgængelige.
Når det gjelder Asterix, synes jeg faktisk det kunne gitt mening om Albert René etter hvert lanserte en "Asterix Retro"-serie, der poenget er (som med Tintin) at hvert album gjenutgis slik det så ut opprinnelig. Da tenker jeg på fargeleggingen, figurgalleri- og karttegningene i starten, baksidetegningene, osv. De reviderte utgavene er fine, men det er mye historie som har gått tapt i dem. Albert René insisterer for eksempel på å endre og homogenisere fargene til og med i album fra 90-tallet.Carsten Søndergaard skrev: ↑12. dec 2021, 02:04 Det er helt forståeligt, at samlere som jer, der har været med hele vejen i mange år og har fulgt med i og ofte købt de forskellige udgaver, der har været i årenes løb, ikke kan eller vil blive ved med at købe endnu nyere udgaver, selv om de ofte er langt bedre end de tidligere.