Teorien har dog den svaghed, at farvelægningen er udført i midten af 1941, og Jacobs blev først assistent for Hergé i 1943, så det er også muligt, at Hergé bare har savlet over sin egen farvelægning. Den anden teori er dog stadig den sjoveste.
Tintins danmarkshistorie
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8680
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Re: Tintins danmarkshistorie
Mystiske saker. Kanskje Benoît Peeters snek seg inn hos Moulinsart en natt og skrev det?Carsten Søndergaard skrev: ↑13. okt 2021, 00:10Ja, det kan det faktisk måske godt. Jeg har ikke selv haft selve illustrationsfilen, så forsiden er klippet ud af en af de mange godkendelsesfiler, der har cirkuleret mellem Moulinsart, Casterman og Cobolt.
Ja, hvem har skrevet forordet. Det er, som man før har set med Moulinsart (fx udstillingskataloget til Brandts), "usigneret". Der er ingen forfatter. Det har skrevet sig selv![]()
Håper teksten tidvis er i jeg-form som forordet til Peeters (?) i Carlsen Classics-utgaven av Den sorte ø.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7521
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Jeg kan kun fortælle, hvem det ikke er. Det er ikke Benoît Peeters, det er ikke Philippe Goddin, og det er ikke Michael Farr. Men det er bestemt fuldt kompetent og interessant. Der er både oplysninger, man ikke har hørt om før, og illustrationer, man ikke har set før.
Re: Tintins danmarkshistorie
Det høres bra ut. Men det er da en merkelig gammelmodig holdning å ikke kreditere tekstforfattere i 2021.Carsten Søndergaard skrev: ↑13. okt 2021, 23:45Jeg kan kun fortælle, hvem det ikke er. Det er ikke Benoît Peeters, det er ikke Philippe Goddin, og det er ikke Michael Farr. Men det er bestemt fuldt kompetent og interessant. Der er både oplysninger, man ikke har hørt om før, og illustrationer, man ikke har set før.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7521
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Ja, det er da absurd, men det jo Moulinsart. Måske noget med, at Nick Rodwell ikke vil have andre navngivne personer, der udtaler sig om Hergé og Tintin? Svært at vide hvad der ligger bag.
Re: Tintins danmarkshistorie
Eller at Moulinsart vil ha absolutt alle rettigheter til det tekstlige materialet selv? Men jeg vet ikke om det holder å ikke oppgi skribenten i så fall.Carsten Søndergaard skrev: ↑14. okt 2021, 00:06Ja, det er da absurd, men det jo Moulinsart. Måske noget med, at Nick Rodwell ikke vil have andre navngivne personer, der udtaler sig om Hergé og Tintin? Svært at vide hvad der ligger bag.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7521
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Det vil de uden tvivl. Og det kan de jo bare indgå en aftale om med forfatteren. Også at vedkommendes navn ikke nævnes.
Måske vil de bare sikre sig, at de ikke associeres med en person, som måske på et senere tidspunkt udtaler sig kritisk om Moulinsart.
Man kan mene meget om Nick Rodwell, men hans ageren er jo også et middel til at få folk til at vedblive med at tale om Tintin. Den del klarer han meget godt

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7521
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Nye detaljer om Gasolins pladeomslag kan man læse i Jacob Wendt Jensens og Niels Ole Baadsgaards nye bog "Gasolin – Gudernes vilje".
Her fremgår det, at den første kontakt mellem Gasolin og Hergé ikke - som tidligere antaget - fandt sted på Hergés pressemøde på Forlaget Carlsen den 10. september 1971. Der anføres ikke et nærmere tidspunkt, men formenlig i løbet af sommeren 1971 sendte Gasolins daværende (kortvarige) manager Pierre Sales på bandets opfordring et brev til Hergé med anmodning om at få ham til at illustrere pladeomslaget til deres første lp-plade. Sales kunne fransk og derfor også skrive brevet på fransk til Hergé.
Hergé svarede venligt og personligt, at han syntes om idéen, men at han ikke havde tid til at lave et pladeomslag for dem. Han foreslog, at de i stedet valgte en illustration fra et af de eksisterende album. Wili Jønsson ville helst bruge en tegning fra Faraos cigarer, hvor nogle af personerne sidder oppe i træerne med urtepotter på hovederne. Men det ville Hergé ikke acceptere, i det hele taget måtte de ikke bruger tegninger, hvor man så Tintin. Derefter blev Franz Beckerlee og Kim Larsen enige om ruden med sporvognen, og Wili Jønsson gik med til det. Ifølge Beckerlee meldte Hergé tilbage, at han fandt denne idé "genial".
Resten er så kendt historie. Også at de så efterfølgende mødte Hergé og hilste på ham til pressemødet den 10. september. Men de havde altså været i kontakt med ham allerede inden da.
Kim Larsen udtaler ellers i bogen, at han var dyb modstander af idéen om Tintin på pladeomslaget. Han mente, at de i stedet skulle vise et fotografi af bandmedlemmerne. Men lod sig altså overtale - efter at Franz Beckerlee havde "smadret flasken fra den øl, han havde drukket, ned i gulvet, så den gik i ikke bare ti stykker, men i tusinde," som Kim Larsen så malerisk udtaler. Han forlod Beckerlees lejlighed i Stærekassen og sagde, at nu orkede han ikke at være med i det orkester længere.
Men det gjorde han altså. Og Beckerlee og Jønsson fik deres vilje.
Og hvordan kan Kim Larsen så udtale sig til bogen? Det kan han, fordi filminstruktøren Anders Østergaard for femten år siden interviewede alle fire medlemmer forud for sin dokumentarfilm om Gasolin, og har stillet 25 timers lydbånd med interviewene til rådighed for bogens forfattere. En Tintin-ring er på en måde sluttet, da Østergaard jo også skabte dokumentarfilmen "Tintin og mig".
Her fremgår det, at den første kontakt mellem Gasolin og Hergé ikke - som tidligere antaget - fandt sted på Hergés pressemøde på Forlaget Carlsen den 10. september 1971. Der anføres ikke et nærmere tidspunkt, men formenlig i løbet af sommeren 1971 sendte Gasolins daværende (kortvarige) manager Pierre Sales på bandets opfordring et brev til Hergé med anmodning om at få ham til at illustrere pladeomslaget til deres første lp-plade. Sales kunne fransk og derfor også skrive brevet på fransk til Hergé.
Hergé svarede venligt og personligt, at han syntes om idéen, men at han ikke havde tid til at lave et pladeomslag for dem. Han foreslog, at de i stedet valgte en illustration fra et af de eksisterende album. Wili Jønsson ville helst bruge en tegning fra Faraos cigarer, hvor nogle af personerne sidder oppe i træerne med urtepotter på hovederne. Men det ville Hergé ikke acceptere, i det hele taget måtte de ikke bruger tegninger, hvor man så Tintin. Derefter blev Franz Beckerlee og Kim Larsen enige om ruden med sporvognen, og Wili Jønsson gik med til det. Ifølge Beckerlee meldte Hergé tilbage, at han fandt denne idé "genial".
Resten er så kendt historie. Også at de så efterfølgende mødte Hergé og hilste på ham til pressemødet den 10. september. Men de havde altså været i kontakt med ham allerede inden da.
Kim Larsen udtaler ellers i bogen, at han var dyb modstander af idéen om Tintin på pladeomslaget. Han mente, at de i stedet skulle vise et fotografi af bandmedlemmerne. Men lod sig altså overtale - efter at Franz Beckerlee havde "smadret flasken fra den øl, han havde drukket, ned i gulvet, så den gik i ikke bare ti stykker, men i tusinde," som Kim Larsen så malerisk udtaler. Han forlod Beckerlees lejlighed i Stærekassen og sagde, at nu orkede han ikke at være med i det orkester længere.
Men det gjorde han altså. Og Beckerlee og Jønsson fik deres vilje.
Og hvordan kan Kim Larsen så udtale sig til bogen? Det kan han, fordi filminstruktøren Anders Østergaard for femten år siden interviewede alle fire medlemmer forud for sin dokumentarfilm om Gasolin, og har stillet 25 timers lydbånd med interviewene til rådighed for bogens forfattere. En Tintin-ring er på en måde sluttet, da Østergaard jo også skabte dokumentarfilmen "Tintin og mig".
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7521
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Nogen der vil på kulturrejse med Politiken Plus i Tintins fodspor?
https://politiken.dk/plus/rejser/rejser ... s-fodspor/#
https://politiken.dk/plus/rejser/rejser ... s-fodspor/#
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8680
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Så de endte altså med en tegning af Edgar P. Jacobs på omslaget?Carsten Søndergaard skrev: ↑12. nov 2021, 00:57Wili Jønsson ville helst bruge en tegning fra Faraos cigarer, hvor nogle af personerne sidder oppe i træerne med urtepotter på hovederne. Men det ville Hergé ikke acceptere, i det hele taget måtte de ikke bruger tegninger, hvor man så Tintin. Derefter blev Franz Beckerlee og Kim Larsen enige om ruden med sporvognen, og Wili Jønsson gik med til det. Ifølge Beckerlee meldte Hergé tilbage, at han fandt denne idé "genial".

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7521
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Det er jo muligt, at Jacobs har medvirket til tegningen. Ved man i hvilket omfang?
Re: Tintins danmarkshistorie
Hvis de hadde fått en ny bestillingstegning av Hergé i 1971, er det vel uansett en viss sjanse for at den hadde vært av Bob de Moor. 

- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8680
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Perioden omkring "De syv Krystalkugler" er nok den, hvor Jacobs og Hergé arbejdede allermest intenst sammen, så mon ikke Jacobs har været indover, al den stund at hverken Tintin, Terry eller andre af seriens figurer optræder i billedet? Der er naturligvis ikke samme sikre markører, som når Bob de Moor tegner Tintin (Tintin med nedadvendt pandelok og smilehuller, Terry på størrelse med en lille pony), men hele billedet ligner noget, der kunne have været trykt i "Blake og Mortimer".Carsten Søndergaard skrev: ↑19. feb 2022, 00:50 Det er jo muligt, at Jacobs har medvirket til tegningen. Ved man i hvilket omfang?
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7521
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Ja, det er da bestemt tænkeligt. Jacobs mente jo selv, at han i den periode bidrog i et sådant omfang, at der burde stå "Af Hergé og Jacobs" på albummene. Hvad Hergé bestemt ikke syntes, hvorefter deres forhold kølnedes.
Svaret er måske ligesom med Palle Huld: Man ved det ikke, men det er da absolut sandsynligt
Svaret er måske ligesom med Palle Huld: Man ved det ikke, men det er da absolut sandsynligt

- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8680
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Tintins danmarkshistorie
Muligheden foreligger selvfølgelig også for, at Jacobs har tegnet HELE albummet, inkl. Tintin, Terry og Haddock - og ikke kun baggrunde, biler og den slags, som man som regel sætter assistenter til.Carsten Søndergaard skrev: ↑20. feb 2022, 23:38 Ja, det er da bestemt tænkeligt. Jacobs mente jo selv, at han i den periode bidrog i et sådant omfang, at der burde stå "Af Hergé og Jacobs" på albummene. Hvad Hergé bestemt ikke syntes, hvorefter deres forhold kølnedes.
Svaret er måske ligesom med Palle Huld: Man ved det ikke, men det er da absolut sandsynligt![]()

F.eks. kan vi være ret sikre på, at det var Jacobs, der tegnede husene i baggrunden på "Kong Ottokars scepter" i billedet her, for de optrådte ikke i Hergés oprindelige udgave, men blev først tilføjet, da Jacobs omtegnede albummets baggrunde under krigen til udgivelsen i farver.
Samme år lavede "Hergé" et par malebøger, og der er særligt én tegning af Tintin, der rister pølser over et bål, mens et par indianere skulende ser til, der helt klart IKKE er tegnet af mesteren selv. Om den er tegnet af Palle Huld, kan man selvfølgelig ikke vide, men helt sikkert er det i hvert fald, at Hergé på dette arbejdsmæssigt pressede tidspunkt i sit liv allerede eksperimenterede med at uddelegere tegnearbejdet.