Jeg er helt enig i dette når det gjelder mange av de nyere album. Men jeg tror nok personlig at prosessen med å skape disse albums går i den motsatte retning av det du beskriver: Valthéry har et altfor tynt plott å bygge et album på, så han tværer ut historien ved å bruke langt flere ruter enn nødvendig.Mogens skrev: ↑16. mar 2022, 23:10 Dét, jeg har hæftet mig ved, er, at den gode Walthéry skal bruge langt flere ruder (eller hedder det paneler?) til at formidle én historie, hvilket gør, at historien hurtigt bliver for tyndbenet, f.eks. i Atol 66, hvor Walter og en tøs - på flere sider - drøner rundt på en motorcykel. Der bliver vist en hel masse, men der sker alligevel ingenting. Det er trist og spild af energi.

Og så får jeg lyst til å moderere meg litt i forhold til det jeg sa tidligere. Så vidt jeg forstår har Natacha alltid vært en av dine favorittserier (altså de eldre album). Den posisjon har den ikke hatt hos meg. Jeg husker stadig da jeg første gang fant og leste et av de tre "Natasja"-albumene som er utgitt på norsk. Jeg var litt fascinert, for her var en veltegnet fransk-belgisk serie jeg aldri noensinne hadde hørt om før. Men det tok meg lang tid å varme til serien. Det var absolutt ting jeg likte med albumet da jeg leste det, men også ting som plaget meg - mest av alt syntes jeg Walter var utrolig irriterende. Han gikk og sturet og klagde på alt mulig, og forkludret stadig ting både for Natacha og seg selv. Det tok ganske lang tid før jeg begynte å like ham som figur.
Men jeg fikk gradvis litt og litt mer sans for serien ettersom jeg kjøpte flere album i bruktbutikker. Og jeg tror det var når jeg leste album 11 og 12 jeg virkelig merket at jeg begynte å føle en viss tilknytning til Natacha og Walter, fordi vi faktisk ser en utvikling i forholdet deres. Den følger direkte opp historien der de var strandet på en øde øy, og viser hvordan de har kommet nærmere hverandre på forskjellige måter, som jeg syntes var sjarmerende (Natacha er helt komfortabel med å sove i samme seng som Walter, f. eks., og bestemmer seg også spontant for å barbere ham fordi hun synes han ser bedre ut uten skjegg). Mulig dette er helligbrøde å si, men for min del kunne Natacha og Walter godt ha blitt sammen ettersom serien utviklet seg videre. Men det kommer selvfølgelig aldri til å skje - uansett hvor mye Walthéry og medforfatterne bevisst har "teaset" scenarioet opp gjennom årene. I stedet har serien fullstendig sluttet å utvikle seg, og stagnert som følge av det.
Nå er det lenge siden jeg leste dobbetalbumet fra ende til annen, men akkurat her hadde jeg ikke noe problem med de gjentakende elementene du nevner. Det denne lange beretningen først og fremst handler om, er den videre utviklingen av forholdet mellom Natacha og Walters besteforeldre. Og det elementet synes jeg den gjør bra. Rett nok "lander og letter" de mange ganger, som du sier. Men relasjonen mellom dem er ikke den samme siste gang de "lander og letter" som den første.Mogens skrev: ↑16. mar 2022, 23:10 Dobbelthistorien i 11 og 12 kunne have været rigtig fed, men for mig at se, er der desværre alt for mange gentagelser. De lander det ene sted efter det andet, uden der er den store variation i fortællingen. Og 13 er skåret over den samme skabelon. De bliver jaget fra det ene sted til det andet. De lander og letter, lander og letter. Ja, jeg ved godt, at jeg er ond, men jeg var (eller rettere: er) så vild med Natacha, at jeg ikke kan lade være med at sammenligne de senere album med de første, hvorfor jeg har det med at blive skuffet. Forventningens glæde er nu engang den største glæde.
Og så sier det jo seg selv at hele denne historien som teaser at Natachas besteforeldre kunne ha blitt lykkelige sammen (scenen der de skilles er virkelig vemodig), er symbolsk for scenarioet om at Natacha og Walter kan bli lykkelige sammen som et par. Sånn er det nå engang ofte i tegneserieland når to figurer av en tidligere generasjon er helt prikklike hovedpersonene i nåtid, både hva utseende og personlighet angår.