Man får uværgeligt det indtryk, at udvalgets medlemmer ikke har kunnet huske andre tegneserier fra deres barndom. Og først for sent er blevet klar over, at det ikke var en dansk tegneserie. Rasmus Klump, Valhalla, Rejsen til Saturn og min kones tegneserie havde været bedre valg.GoogaMooga skrev:Barks historier hører ikke hjemme i en dansk kanon, uanset hvor meget de så er gledet ind i vores kollektive bevidsthed. Men Århus Rådhus er for mig det flotteste eksempel på moderne arkitektur, vi har i Danmark - jeg forstår slet ikke Thomas' indtryk af bygge-stillads.
Børnekanonen indeholde også andre mærkværdigheder: Fordi den er sammensat af bidrag fra de forskellige fagudvalg (film, teater, musik osv.) så figurerer "Palle alene i verden" og "Gummi-Tarzan" kun på listen i form af de filmatiseringer, der er blevet lavet. De oprindelige bøger og disses ophavsmænd er slet ikke nævnt med ét ord, og selv om Astrid Henning-Jensens filmversion er udmærket, så synes jeg, det er billedbogen fra 1942, der er hovedværket. Det svarer lidt til, at man havde nævnt "Duck Tales" i stedet for Carl Barks.