Panterne 2: Manden uden ansigt

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af Robin »

Panterne 2: Manden uden ansigt

Panterne 2 cover.jpg


”Sommerferielekture” – hvad er det for en størrelse? Det er i hvert fald noget med underholdning, noget med at blive opslugt, koble af, noget med at grine eller det modsatte og måske endda ha’ lyst til mere. Er det så tilfældet her? Ja!

Det er over et år siden det første album med Panterne udkom, og det er ventet i kredse, der holder af Greg. Han vil være mange bekendt bl. a. for Bruno Brazil, Red Kelly og Bernard Prince, den første sammen med Vance de to andre med Hermann, og selv har han tegnet bl. a. August Julius. Her er det Édouard Aidans, der tegner.

Lad os begynde med forsiden: bestyrtet blondine, mand med maske i noget fægte/pirat kostume. To andre kvinder den ene, actionpræget, truer med en pistol, den anden bestyrtet. Og i centrum svinger en mand sig på bedste heltevis i et reb, mens en anden mand klamrer sig til ham. Og hvad med titlen ”Manden uden ansigt”. Det lover godt. Straks kommer jeg til at tænke på Mark Breton historien ”Køreren uden annsigt”. Hér er det så lidt mere omfattende. Ikke begrænset til en enkelt gruppe, men til en stor! Det giver mere spænding, og indrømmet. Jeg har noget med masker i tegneserier. Indersiden af omslaget viser de tre hovedpersoner gående i for ’70erne moderigtigt tøj, tegnet i hvid streg på blå baggrund, og jeg har ladet mig fortælle at selv i dag 50 år efter (denne historie er fra 1972), ville en del kvinder ikke ha’ noget imod at iklæde sig lignende gevandter – vintage forstås. Det gælder for øvrigt hele albummet, som er lidt, for ikke at sige meget, af en tour de force i moderigtig påklædning, især til kvinder (mænd har alle dage været forsømt modemæssigt. Spørg bare professor Ditlev Tamm). Titelbladet er med de tre hovedpersoner, kække, og en maskeret helt på plakater i baggrunden.

Efter disse stemnings skabere er vi i gang. Vi kommer ind in medias res på et film sæt, Francoise er scenograf, Valentine har den kvindelige hovedrolle og Chouka en birolle. Allerede på næste side dukker ”manden uden ansigt” op, skuespilleren om hvem ingen ved, hvordan han ser ud i virkeligheden trods stjernestatus! Et på mange måder bimst tiltag, men forklaring følger. Det er andet album, af tre på dansk, og det har ikke tidligere været udgivet her til lands. E-voke fortæller på bagsiden: ”I seriens andet album med Panterne møder vi igen de tre veninder Françoise, Chouka og Valentine. Françoise er blevet scenograf på en film som også Chouka og Valentine skal spille med i. Endda sammen med den store skuespiller Julian Jura. Men der er noget mystisk over denne store filmstjerne, der også kendes under navnet “Manden uden ansigt” – for ingen ved, hvordan han ser ud uden sin sminke. Ligger der måske en skummel hemmelighed bag? Det sætter Panterne sig for at finde ud af.

En klassisk, men alligevel meget atypisk serie, hvor det er tre kvinder, der er heltene! Her er masser af girlpower – fra en tid før der ellers var noget, som hed det.”

Også denne gang er jeg godt underholdt. Som i første album er tegningerne ”rare” ved mine øjne, der er dog ingen rigtige ”svipsere”, denne gang. Aidans har taget sig mere tid eller er blevet mere garvet -gætteri fra min side. Handlingen, som ved første blik er forudsigelig, og så alligevel ikke, er fra for 50 år siden og har, indrømmet, noget over sig fra den tid, selvfølgelig, men på en eller anden måde holder det. Der er en friskhed både over plot og tegninger, farver med for den sags skyld, skønt ingen er krediteret for disse. Måske det er Aidans selv? Hvis man læser mange tegneserier eller ser serier ”på skærm”, så sker det ofte, at undertegnede tænker: ”denne miniserie kunne have været kortere, mere ”tæt”, der er for meget fyld”. Det samme gælder i den grad serier på Netflix, HBO, Disney+ føj selv flere til. Der kan ofte virkelig strammes op. Den følelse har jeg ikke hér. Heller ikke ved anden gennemlæsning. Kan hænde det er mig, men det flyder bare, og det føles ikke langstrakt. Første album var korte sammenhængende historier, her i andet album er det en lang fortsat fortælling, dog i hvad man kunne kalde afsnit. Dette album er i fem afsnit på 8 – 10 sider. Efter hver 8. – 9. side er der en art afrundende tale til læseren, som selvfølgelig er betinget af, at der er tale om en føljeton à la ”fortsættes i næste nummer”. Det puster til min nostalgifølelse og skal ikke lægges albummet til last, tværtimod. Det underbygger den overbevisende tidsrejse, jeg er på! Albummet er på 49 sider, historien fylder de 45, og Greg fortæller stramt, kun med nødvendigt ”fyld”, hvis man kan tale om det. Édouard Aidans står for streger og linjer. Han har tegnet Tony Stark (nej, ikke Iron Man), som kom på dansk i Zack og Serie Solo og Familien Franval i Fart og tempo (der kom et enkelt album i DK), og Jet-bøgerne. Nogle vil sikkert indvende, at det er gammeldags eller gammelt, men som skrevet formår Greg/Aidans at forlene fortællingen med en tidløs friskhed, på trods af de uomtvistelige tidstypiske træk, påklædning, biler, sproget. Måske er det humoren, som helt sikkert er til stede, måske er det det tvist, som alt andet lige sker hen mod slutningen, som ikke skal afsløres hér. Nederst på s. 29, sidste billede sidder en meget TRÆT, hårdtprøvet instruktør, som ved gud har brug for sin humoristiske sans på den pågående filmproduktion. Bifigurerne bærer en del af denne humor, instruktøren, en chauffør, Panternes ven, Roland, en såd’n med lidt god vilje Bernard Prince/Bruno Brazil lignende type, der dog ofte kommer galt af sted i sin iver for at hjælpe, men som også lykkes med sit forehavende ind i mellem, heldigvis. Aidans benytter baggrunde og indretning, når det er nødvendigt. Når der sker noget dramatisk, eller en person siger noget afgørende, er der ofte ingen baggrund, formodentlig for at skabe fokus eller…..?

Udstyret er i orden. Hardcover, kraftig papirkvalitet. Ikke he-elt blank (har holdt et par sider op foran arkitektlampens skær, og jeg synes ikke papiret skinnede væsentligt, men det er glat, (blinkesmiley)). Oversættelsen er fin, der er ovenikøbet ofret og krediteret korrekturlæsning, som sjældent ses, men som nok er værd at ofre for læsere, som undertegnede, der har en allergi overfor stavefejl qua tidligere beskæftigelse, desværre.

Det bliver 5 sikre girlpower slag i bolledejen. Dejlig sommerunderholdning i varmen, kølende, forfriskende, afslappende, spændende, men ikke for.


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Titel:Manden uden ansigt
Serie: Panterne (album 2 af 3)
Forfatter: Greg
Tegner: Édouard Aidans
Oversættelse: Anne Christine Tjellesen Fabricius
Korrektur: Lea Mejdahl Christiansen
Forlag: E-voke
Pris: 189,-
ISBN: 978-87-93952-87-4
Format: Hardback, 49 sider, i farver, 295x224 mm, 0,45 kg


Panterne 2 E-voke side 07.jpg
Panterne 2 E-voke side 12.jpg
Panterne 2 E-voke side 23.jpg
Panterne 2 E-voke side 44.jpg
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af GoogaMooga »

Tak for en god anmeldelse, det har serien fortjent!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af Robin »

Tak skal du have! Det er i hvert fald en veltegnet og velfortalt vitaminpille i mine øjne. BTW har du set Matt Baker auktionerne, jeg henviste til e en anden tråd, bl. a. romance?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 22. jul 2022, 14:56 Tak skal du have! Det er i hvert fald en veltegnet og velfortalt vitaminpille i mine øjne. BTW har du set Matt Baker auktionerne, jeg henviste til e en anden tråd, bl. a. romance?

mvh.
Nej, men jeg burde nok. Kan forestille mig, at de er dyre, dog.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af Antaeus »

Det er et album jeg skal læse. Det er lækre tegninger og med en lækker farvelægning. Jeg har også læst første album, hvor jeg ikke synes historien var stærk nok, men det var så også hvor de mødtes og det skulle lægge op til kommende historier. Albummet havde takter som kunne medføre noget godt fremover. Jeg håber og forventer en bedre historie i album 2, men det visuelle er i hvert fald en fornøjelse.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af Robin »

Så er jeg spændt på, hvad du synes om denne 50 år gamle historie. God læselyst, når du når dertil!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af Maximum »

Tak for anmeldelse!
Ja, pga tegneren skal jeg ogsa have den, en 50 arige blast from the past! :-)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Panterne 2: Manden uden ansigt

Indlæg af Robin »

Maximum skrev: 26. jul 2022, 14:58 Tak for anmeldelse!
Ja, pga tegneren skal jeg ogsa have den, en 50 arige blast from the past! :-)
Dét udtryk dækker ret godt! 👍
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar