Newies siger mig ikke så forfærdelig meget, og relevans i nutiden betyder heller ikke noget for mig, for jeg eksisterer bare i nutiden, men lever i fortiden. Men "Queenie" fra Umpff kunne være fristende, lige så meget på grund af emnet, Harlem Renaissance. Måske fordi den ikke har noget med nutiden at gøre.
Nyt fra UMPff: 2023-tråden
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Det havde jeg nu heller ikke forventet.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Det synes jeg er vildt underligt.GoogaMooga skrev: ↑12. feb 2023, 01:14Newies siger mig ikke så forfærdelig meget, og relevans i nutiden betyder heller ikke noget for mig, for jeg eksisterer bare i nutiden, men lever i fortiden.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Det er en evig sand historie. Det sker altid. Der må være en eller anden universel lov for den slags.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Men der er jo en grund til, at det ikke er kendt i Danmark. Enten blev det aldrig udgivet, fordi det ikke var gangbart i Danmark, eller også blev det udgivet, men så sporadisk, at det ikke har sat sig spor i folks hukommelse (bortset fra din (senere opdaterede) måske).GoogaMooga skrev: ↑11. feb 2023, 20:55Det hører man altid, men selvfølgelig er der meget. Det er bare ikke kendt i Danmark.
For at noget 40-50-60-70-årigt skal være gangbart til (gen)udgivelse på dansk, skal det opfylde mindst to betingelser:
A) Det skal have været udgivet på dansk tidligere delvis eller i sin helhed
B) Det skal have sat sig varige spor i en hel del menneskers erindring
Hvis det aldrig har været udgivet på dansk før, skal det opfylde andre betingelser, som er næsten uopnåelige. Blandt andet
C) at kvaliteten er tårnhøj, fordi det for mange mennesker som en nyudgivelse vil se utrolig antikveret ud
D) at det skal have indbygget en tidløshed i sin stil, tematik og sit emnevalg, så det vil tiltale et (helt nyt, uanset alder) publikum af en vis størrelse, så det ikke kun er læsere over 50 år, der potentielt kan relatere til det.
E) Trykmateriale være tilgængeligt.
Det er virkelig svært længere at finde noget, der opfylder A+B (bortset fra noget, der virkelig ER tidløst og derfor allerede har været udgivet/genudgivet eller er under (gen)udgivelse). Og endnu sværere at finde noget, der opfylder C+D+E.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg vil så tilføje endnu et kriterium til din liste, Carsten:
(F) Der skal være tilstrækkelig med fans, der prioriterer tegning, for at man kan udgive noget. Og tegnerne på min liste mener jeg hæver sig højt over nutidens tegnere.
Marcel Remacle er vist noget med arvinger. Lige så med Reding, hvor arvingerne ikke kan findes, hvis jeg skal tro BD Must's forklaring. Det har dog ikke afholdt dem fra at genudgive "Jari", men de vil ikke give det forlag, som jeg hjælper, lov til at udgive serien på dansk.
(F) Der skal være tilstrækkelig med fans, der prioriterer tegning, for at man kan udgive noget. Og tegnerne på min liste mener jeg hæver sig højt over nutidens tegnere.
Marcel Remacle er vist noget med arvinger. Lige så med Reding, hvor arvingerne ikke kan findes, hvis jeg skal tro BD Must's forklaring. Det har dog ikke afholdt dem fra at genudgive "Jari", men de vil ikke give det forlag, som jeg hjælper, lov til at udgive serien på dansk.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
I øvrigt gør nogle af dine kriterier sig også gældende på bogmarkedet. Jeg havde en hel del Panduro og Rifbjerg, som Vangsgaard's ikke ville give noget særligt for i bytte, da de mente, de to forfattere slet ikke var kurante i dag. For slet ikke at tale om Jonas Lie, ha ha.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Så fik jeg "Queenie" med posten, og det er fanme en flot bog!
'Lydie' i P1
- I morgen torsdag kl. 11 tager ’Anmelderne på P1’, ’ Lydie’ med i den ugentlige vitaminindsprøjtning.
Værten Mathias Hammer anmelder og diskuterer ugens film, bog, musikudgivelse, udstilling eller teaterstykke med gæster. Torsdag er det Jakob Stegelmann og politikeren Zenia Stampe. Hun har selv oplevet den store sorg at miste et barn, som Camille gør det med ’Lydie’.
Lyt med her: https://www.dr.dk/lyd/p1/anmelderne
De morgenfriske kan høre det fra kl. 6 om morgenen på podcast.
Mere om tegneserien, incl de to første sider: https://umpff.dk/lydie

- I morgen torsdag kl. 11 tager ’Anmelderne på P1’, ’ Lydie’ med i den ugentlige vitaminindsprøjtning.
Værten Mathias Hammer anmelder og diskuterer ugens film, bog, musikudgivelse, udstilling eller teaterstykke med gæster. Torsdag er det Jakob Stegelmann og politikeren Zenia Stampe. Hun har selv oplevet den store sorg at miste et barn, som Camille gør det med ’Lydie’.
Lyt med her: https://www.dr.dk/lyd/p1/anmelderne
De morgenfriske kan høre det fra kl. 6 om morgenen på podcast.
Mere om tegneserien, incl de to første sider: https://umpff.dk/lydie

Næste udgivelse fra UMPff er 'Louisiana - farvet af blod' af Léa Chrétien og Gontran Toussaint. Det er en trebinds-historie, hvor vi har samlet det hele i ét bind på 172 sider. Udkommer 21.4., men er oprettet på Bogportalen, så den kan forudbestilles. Mere info - incl to sider fra albummet - på www.umpff.dk/louisiana

- GoogaMooga
- Brugerniveau 7