Et comeback for Jean Roba i Danmark?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvad skal Boule et Bill hedde på dansk?

Bulder og Bill
4
57%
Bulder og hans ven Mozart
3
43%

Afgivne stemmer: 7

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Re: Et comeback for Jean Roba i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Nå, men nu kan det også være lige meget, for Michael melder ud på Facebook, at Zoom ingen planer har om at udgive "Bulder og Bill". Så må man jo krybe til korset hos Cinebook.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg er bare nysgerrig af natur og prøver at forstå, både som forlægger og almindeligt tegneserieinteresseret, hvad det er ved forskellige tegneserier, der får forskellige mennesker til at sværme om dem og ønske sig dem udgivet eller genudgivet. Og hvilke argumenter, beskrivelser, begrundelser og anprisninger der benyttes i forsøg på at overbevise andre om en bestemt tegneseries kvaliteter, læseværdighed og markedsduelighed. Der KAN jo være oversete perler derude, og det ser man jo også indimellem.

I tilfældet her synes den eneste fremførte anprisning imidlertid at være, at "Jean Roba kan tegne, og dét i sådan en grad, at det er selve salgspunktet" (hvilket dog ikke synes bekræftet af de tidligere danske udgivelsers manglende succes) og at "Roba fejer samtlige nye tegnere fuldstændig af banen!" hvilket forekommer at være en påstand, der ikke kan hverken verificeres eller begrunde, hvorfor nogen skulle anskaffe Robas tegneserier på dansk. Hvis man kun er interesseret i Robas tegninger, kan man vel have lige så stor fornøjelse af de franske udgaver, som både er tilgængelige i fuldt omfang og billigere end danske ville blive (eller de hollandske i softcover, der altid er endnu billigere). Og det kræver næppe de store sprogkundskaber at forstå de små, søde pointer, hvis tegningerne alene alligevel skulle vise sig ikke at være nok i længden.

Så jeg har brug for flere argumenter, beskrivelser, begrundelser og anprisninger, Googa, for at forstå, hvorfor andre end umiskendelige Roba-fans (jeg indrømmer gerne, at jeg kun kender dig) skulle ønske at anskaffe og læse Bull & Bill på dansk! Hvad ER det, den serie kan, som så mange ikke har haft øje for i de sidste mange år?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Jamen, Carsten, det er først og fremmest tegningerne. En god gag eller historie er bare en bonus. Men det gør da oplevelsen større, ved at tilføje den ekstra dimension. Nu har jeg jo mit skolefransk og bruger det ofte, men det er idioms og slang, der går tabt, mere end meningen. Jeg kunne da sagtens nøjes med de belgiske udgaver, men når nu Cinebook har udgivet en håndfuld på engelsk og der findes hele syv på dansk, øjner jeg en chance. Det er måske urealistisk, og det er da også af selviske grunde, at jeg promoverer, men er al fanatisme og kærlighed til serier, bestemte serier, ikke selvisk? Man elsker noget og vil gå gennem ild og vand for mere. Man kan også sprede budskabet, men jeg mener faktisk at den kunne glæde børn og voksne, der sætter pris på god tegnekunst. Nævn en yngre europæisk tegner, der kan matche Roba. Didier Conrad, måske?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Conrad er 64 år
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 17. aug 2023, 08:17 Conrad er 64 år
Han er jo en ren vårhare.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 17. aug 2023, 02:02 Jamen, Carsten, det er først og fremmest tegningerne. En god gag eller historie er bare en bonus. Men det gør da oplevelsen større, ved at tilføje den ekstra dimension. Nu har jeg jo mit skolefransk og bruger det ofte, men det er idioms og slang, der går tabt, mere end meningen. Jeg kunne da sagtens nøjes med de belgiske udgaver, men når nu Cinebook har udgivet en håndfuld på engelsk og der findes hele syv på dansk, øjner jeg en chance. Det er måske urealistisk, og det er da også af selviske grunde, at jeg promoverer, men er al fanatisme og kærlighed til serier, bestemte serier, ikke selvisk? Man elsker noget og vil gå gennem ild og vand for mere. Man kan også sprede budskabet, men jeg mener faktisk at den kunne glæde børn og voksne, der sætter pris på god tegnekunst. Nævn en yngre europæisk tegner, der kan matche Roba. Didier Conrad, måske?
Tak for dine betragtninger, Googa, og jeg forstår også godt det med det selviske, selvfølgelig. Jeg aner ikke, hvordan kan måle, hvordan nogen matcher eller ikke matcher Roba. Der findes mange hundrede dygtige europæiske tegneserietegnere, og Roba er da også en af dem. Folk der interesserer sig for tegnekunst læser ikke nødvendigvis tegneserier, så mit spørgsmål er igen: Hvorfor skulle de læse Bill & Bull? Og børn interesserer sig ikke for tegnekunst, de interesserer sig for historier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 17. aug 2023, 21:32Tak for dine betragtninger, Googa, og jeg forstår også godt det med det selviske, selvfølgelig. Jeg aner ikke, hvordan kan måle, hvordan nogen matcher eller ikke matcher Roba. Der findes mange hundrede dygtige europæiske tegneserietegnere, og Roba er da også en af dem. Folk der interesserer sig for tegnekunst læser ikke nødvendigvis tegneserier, så mit spørgsmål er igen: Hvorfor skulle de læse Bill & Bull? Og børn interesserer sig ikke for tegnekunst, de interesserer sig for historier.
Jeg tror ikke, at man kategorisk kan sige, at børn ikke interesserer sig for tegnekunst. Jeg elskede da at leve mig ind i tegningerne, og i hvert fald fra otte-ni års alderen begyndte jeg at fornemme og skelne mellem dygtige tegnere og mestertegnerne. Der er mange dygtige tegnere i dag, men jeg kan kun komme i tanker om Didier Conrad, der kan tage en bestemt udtryksform til noget nær perfektion, som Roba gjorde. Men nu har jeg snakket nok om tegningerne. Bulder og Bill tror jeg også ville kunne interessere både børn og voksne, da den præsenterer et mindre kompliceret og mere uskyldsrent alternativ til det virvar af information og digitalisering, der gør børn syge i dag. Smid mobilen væk og klap din hund.
Besvar