Buck Danny intégrale fra Hachette

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Buck Danny intégrale fra Hachette

Indlæg af GoogaMooga »

Så er chancen der igen, venner, en ny intégrale med den den store belgiske flyverserie, Buck Danny. Vi fik to forsøg på dansk, i Trumf serien og i egen serie, begge fra Interpresse. Men som så meget andet led denne prægtige serie en krank skæbne, inden festen for alvor kom i gang. Så er der jo Cinebook, men de snøler og det er uvist om de overhovedet når til Victor Hubinon, for de er nemlig fikseret på newies.

57 albums i Collection Classic, og endnu to styks i den tilhørende "Oiseaux Noirs".

Serien debuterede i Spirou helt tilbage i 1947, men er der mon noget dansk forlag, der ikke har berøringsangst overfor denne gode gamle serie?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Central Florida

Re: Buck Danny intégrale fra Hachette

Indlæg af Maximum »

Og desvaerre de nye fra Cinebook ikke naer sa gode som de klassike.
Jeg vil vaere klart kober hvis et dansk forlag had mod til at udgive integrale serien.
Tror ogsa mange andre vil kobe den, men det vil vaere ambioste af et forlag. :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Maximum skrev:Og desvaerre de nye fra Cinebook ikke naer sa gode som de klassike.
Jeg vil vaere klart kober hvis et dansk forlag had mod til at udgive integrale serien.
Tror ogsa mange andre vil kobe den, men det vil vaere ambioste af et forlag. :-)
Det har lange udsigter, da det er en stor mundfuld.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Noerdernes kronprins
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Det mørke Jylland

Indlæg af Noerdernes kronprins »

Jeg synes bestemt Buck Danny serien fortjener et nyt forsøg på dansk. To af de store tegnere og forfattere fra det fransk/belgiske. Cobolt har jo netop lanceret Luftens Ørne. Nu gælder det Buck Danny.
"...Alt hvad jeg kan li' er enten ulovligt, umoralsk eller fedende." W.C. Fields
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af maxus »

Jeg er også positiv i udgangspunktet, men kunne godt være noget bekymret over om især de første bind i serien kunne sælge tilstrækkeligt herhjemme, hvis man starter forfra som i den franske integrale. Men at starte 'in media res' :wink: er også noget rod...

Mon ikke at forlagene lige vil se an om 'Luftens Ørne' får tilstrækkeligt med turbo på raketmotoren til at fuldføre serien, inden de binder an med en sådan kæmpe opgave. Det er snart længe siden det første bind i den serie udkom, og Carsten taler ikke voldsomt meget om LØ, synes jeg. Men det er måske bare mig, som ikke har hørt efter :D
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

maxus skrev: 8. sep 2023, 15:09... Carsten taler ikke voldsomt meget om LØ, synes jeg...
Efter et par udsættelser er den svenske udgave sat til 2. november.

Jaktfalkarna2.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 8. sep 2023, 16:53
maxus skrev: 8. sep 2023, 15:09... Carsten taler ikke voldsomt meget om LØ, synes jeg...
Efter et par udsættelser er den svenske udgave sat til 2. november.
Ja, vi satser på sidst på året. Der er ikke andre årsager til luntetravet end for meget (over)arbejde.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Er Luftens Ørne egentlig kommet godt fra land eller er flyene blevet saboteret af udspekulerede spioner og i fare for styrte ned, inden Storkeeskadrillen for alvor får vist sit imponerende vingefang? Eller sagt med andre ord: holder Cobolt fast i planen om at udsende alt materiale af Uderzo og Jijé? :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Mogens skrev: 10. sep 2023, 22:09 Er Luftens Ørne egentlig kommet godt fra land eller er flyene blevet saboteret af udspekulerede spioner og i fare for styrte ned, inden Storkeeskadrillen for alvor får vist sit imponerende vingefang? Eller sagt med andre ord: holder Cobolt fast i planen om at udsende alt materiale af Uderzo og Jijé? :wink:
Der er luft under vingerne, og som sagt skyldes langsommeligheden blot, at den gamle redaktør har haft for meget at se til. Så planen er bestemt at udsende så meget som muligt. I Sverige er det gået helt formidabelt, så de er ivrige for at komme videre. Så nu er den danske redaktør presset fra to sider :shock:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Der er intet som succes, stress og pres, som får én til at arbejde hurtigere... :D

... men pas nu på, at du ikke går ned med flaget! :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Der er mange ting, der skal gå op, herunder også nødvendige samtryk og den slags, og der er et naturligt maksimum for, hvor meget redaktørerne personligt og forlagene som virksomheder kan overkomme på én gang. Gennemsnitssidetallet for Cobolts udgivelser har i de seneste 5-7 år været kraftigt stigende, både på grund af samlebind og andre typer udgivelser, og det betyder naturligt nok voksende arbejdstid pr. udgivelse og gør det vanskeligt bare at skrue op for farten. Der er selvklart mange forskellige ønsker fra læserne, der hver især ofte vil have deres yndlingsserie(r) udgivet hurtigst muligt, men alt kan ikke lade sig gøre på én gang. Sagt på en anden måde, hvis Cobolt allerede var færdig med Blueberry, kunne Luftens Ørne nok komme hurtigere. At Buddy Longway og Thorgalkrøniken nærmer sig deres slutning, kan også give ny luft til andre ting. Osv.

Det kan måske være en passende anledning til at gøre status over Cobolts samlebind:

Den store Asterix - 12 samlebind udgivet (hele suiten af Goscinnys og Uderzos fælles 24 værker), fortsætter fremover med to om året.
Blueberry - 7 samlebind udgivet, de sidste to udkommer i 2024 og 2025.
Buddy Longway - 4 samlebind udgivet, det femte og sidste udkommer til oktober.
Yoko Tsuno - 8 samlebind udgivet, det niende og tiende udkommer i 2024 og 2025.
Thorgalkrøniken - 10 samlebind udgivet, det ellevte og sidste udkommer i starten af 2024.
Franka - 4 samlebind udgivet, det femte planlagt til starten af 2024.
Blake og Mortimer - starter som det ser ud nu i begyndelsen af 2024.

Som man kan se, bliver der lidt mere luft i løbet af 2024 og 2025, og det kunne for eksempel medføre, at Blake og Mortimer-samlebindene kunne komme i relativ rask fart, når de først er sat i søen. Og at der blev skruet op for Luftens Ørne.

Og så er der dem, der ER afsluttet (eller hvor der ikke kommer mere), Linda & Valentin, Vindens passagerer, Barn af Kaimantræet, Tusmørkets kammerater, Blacksad, Natacha, Radiserne, Jan Lööfs serier, måske har jeg glemt nogle. Alt i alt omkring 70 samlebind med klassiske mesterværker i løbet af de seneste omkring ti år. Det er vel ikke så ringe endda, selv om det ikke altid går lige hurtigt, og selv om der har været to ombyttede sider, en manglende stjerne på ryggen og 5 millimeter ekstra pap på et af dem 8)

Og lad mig samtidig sige, at Cobolt ikke kommer til at udgive Buck Danny. Og formentlig heller ikke andre klassiske serier i samlebind.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Tak for opdateringen.

Min fornemmelse siger mig, at et samlebind er lig med én udgivelse og dermed kun én tegneserie for mange folk, mens de i min verden ofte tæller som 3 eller 4 tegneserier. Naturligvis bedømt på, hvor meget der er samlet hvert enkelt samlebind. Ej at forglemme ekstramaterialet, selvom det kun tæller som fryns i min optik. :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Hvad er i øvrigt planen med Blake og Mortimer?

Taler vi om samlebind, i stil med Blueberry, mat papir og uhyggeligt meget ekstramateriale? Og hvad sigter man efter at udgive? Alt med Jacobs? Eller kigger man også længere frem?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Mogens skrev: 12. sep 2023, 17:02Min fornemmelse siger mig, at et samlebind er lig med én udgivelse og dermed kun én tegneserie for mange folk
Det er vist mere end end fornemmelse.

Her kommentarer fra en Cobolt-annonce for Blueberry samlebind 7. Venlige mennesker prøver endda at forklare forholdene, men det hjælper ikke: "en tegneserie" er "en tegneserie" :lol:
Vedhæftede filer
Prisen-paa-EN-TEGNESERIE!.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Mogens skrev: 12. sep 2023, 17:07 Hvad er i øvrigt planen med Blake og Mortimer?

Taler vi om samlebind, i stil med Blueberry, mat papir og uhyggeligt meget ekstramateriale? Og hvad sigter man efter at udgive? Alt med Jacobs? Eller kigger man også længere frem?
Foreløbig handler det om at få de 9 album af Jacobs udgivet. Derefter må vi se videre frem, men de følgende kommer utvivlsomt også igen i en eller anden form.

Og ja, mat papir, 24 x 32 cm og passende meget ekstramateriale. Altså på mange måder ligesom Blueberry.
Besvar