The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%

Afgivne stemmer: 36

roedspar
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af roedspar »

Ang. samleserier

Jeg har et spørgsmål.
Stopper thorgal krønikken med bind 11 ? og i givet fald hvilke albums er der i dette bind - jeg har krønikken 1 - 10 , men skal jo så lige have de sidste nye i løs form ( har kriss af valnor og ulv i løsbind )

Har for øvrigt også Yoko Tsuno, Franka, buddy longway, blueberry ( 2 varianter) , Asterix ( 2 varianter ) , rødskæg, bob morane , agent 327, de unævnelige ( må gerne fortsættes) , pilot til leje ( gerne fortsættes), børnehjemmet 1 og 2, allan falk, Valhalla, Linda og valentin, iznogood, carl barks SV, Dona Rosa , Den komplette årgang ( anders And ), max jordan, vance samlet osv

Det jeg gerne vil frem til er at det er fantastisk at kunne afslutte en serie i samlebind og / eller vide lidt om forlagenes udgivelsesplan mht. om serier forsøges komplette
har absolut bestilt rødskæg og bob morane fra E - Voke - og vi takker for genoptagelsen

for øvrigt har jeg jo også luftens ørne og kommer til at købe blake og mortimer samlebind
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

roedspar skrev: 29. sep 2023, 20:23Stopper thorgal krønikken med bind 11 ? og i givet fald hvilke albums er der i dette bind
Ja, Thorgalkrøniken 11 bliver sidste bind i denne omgang, og det kommer til at indeholde album 33-36, der bliver altså fire album i det. Dermed er alle album tegnet af Grzegorz Rosinski genudgivet i Thorgalkrøniken, og den store suite om Den Røde Magis Broderskab er afsluttet.

Man kan vel ikke helt udelukke, at samlebindene genoptages på et tidspunkt, men det kommer meget an på, hvordan serien udvikler sig fremover. Foreløbig er der udkommet to mere enkelstående album, nr. 37 og 38, mens en ny og formentlig længerevarende cyklus er påbegyndt i album 39 og 40. Tiden må vise, hvor det det fører hen.
roedspar skrev: 29. sep 2023, 20:23Det jeg gerne vil frem til er at det er fantastisk at kunne afslutte en serie i samlebind og / eller vide lidt om forlagenes udgivelsesplan mht. om serier forsøges komplette
Det er forståeligt, men det er trods ulig lettere at udgive noget komplet, som faktisk FINDES komplet. Altså at der ikke længere laves nye album i serien, eller at eventuelle nye bind er så forskellige fra de oprindelige i en serie, at de kan siges at stå lidt uden for den klassiske sammenhæng.

Dertil kommer selvfølgelig altid risikoen for, at noget ikke KAN udgives komplet, selv om det egentlig var planen og hensigten. Altså hvis der ikke er publikum nok, der hænger på. Der er desværre ingen garantier ...
roedspar
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af roedspar »

Hej

Så er de sidste 4 thorgal bestilt , og så afventer jeg blot bind 11, hvorefter denne er komplet ( er også klar på ungdom når den kommer )

Ja, jeg kan jo kun være enig - når det så er sagt bemærker jeg dog at f.eks. e- voke "forsøger og forhåbentlig lykkes med rødskæg og bob morane, i en form hvor de skal forudbestilles, som naturligvis er sket fra min side .
og selvom tegneserier generelt er dyre , vil ekstra kr. 100 pr. bind nok ikke afskrække set i forhold til om der er en vis "kompletgaranti"
Når man som samler ikke kender oplagstal og / eller " breakeven" er det jo svært at starte, da der ingen fornemmelse er af om serierne afsluttes, men såfremt en rimelig ekstra pris var på pr. album ville jeg absolut leve med dette.

Som eks. er jeg noget trist over at jeg ikke har jerry spring nr. 5 og sandman de luxe bind ti endnu ( venter med længsel) men specielt dc er vist svære at danse med , som jeg forstår det. håber at der på et tidspunkt kommer noget dc. nu er marvel jo dækket med faraos of fahrenheit
Det er efterhånden lang tid siden at paw sagde at jerry spring nr. 5 var undervejs , men.............

Nysgerrig på om man overvejer blueberrys unge år i samlebind efter at hovedserien erkomplet ?

Når dette er nævnt må jeg dog også rose alle de serier det er lykkes at gøre komplette - tak for dette

VH

Roedspar
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af casperyde »

Thorgals ungdom springer Cobolt hvis over. og Blueberry`s unge år er det vist Faraos der har dem, de han vist snakkede noget om samlebind eller et eller andet på et tidspunkt men om det stadig er noget, de kommer med er vist ret uvis
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

roedspar skrev: 30. sep 2023, 13:08Ja, jeg kan jo kun være enig - når det så er sagt bemærker jeg dog at f.eks. e- voke "forsøger og forhåbentlig lykkes med rødskæg og bob morane, i en form hvor de skal forudbestilles, som naturligvis er sket fra min side .
og selvom tegneserier generelt er dyre , vil ekstra kr. 100 pr. bind nok ikke afskrække set i forhold til om der er en vis "kompletgaranti"
Når man som samler ikke kender oplagstal og / eller " breakeven" er det jo svært at starte, da der ingen fornemmelse er af om serierne afsluttes, men såfremt en rimelig ekstra pris var på pr. album ville jeg absolut leve med dette.
Men udgangspunktet for ethvert forlag er formentlig, at man "forsøger og forhåbentlig lykkes". Der er jo ingen der starter på noget og håber på ikke at lykkes :)

Krav om forudbestilling kan selvfølgelig være en måde både at skabe opmærksomhed om en udgivelse og at lodde stemningen for, hvor mange der reelt vil være interesseret, og dermed hvor mange eksemplarer man skal trykke i første omgang. Omvendt garanterer det vel ikke, at noget udkommer i et bestemt omfang på længere sigt.

At stille en "komplethedsgaranti" forekommer mig at være umuligt. Det ville simpelthen kræve, at de interesserede forudbetalte for samtlige bind i det komplette værk, eller i hvert fald stillede en bankgaranti. Det forekommer ikke at være en farbar vej og dertil vanskeligt at håndtere for en mindre virksomhed. Desværre! For det ville da være en fantastisk sikkerhed for forlagene. Og en fantastisk sikkerhed for det interesserede publikum - som havde råd til at stille sikkerhed på forhånd - om at få et værk komplet.

Og ja, nogle rigtig meget interesserede samlere og læsere som du ville sikkert godt betale ekstra 100 kr. for noget bestemt, hvis det øgede sikkerheden for fremtidige bind. Men andre vil jo tværtimod stå af, fordi det krydsede deres grænse for, hvad de vil - eller simpelthen kan - betale. Eller betyde, at der var andre ting, de så ikke købte. Og så er man desværre lige vidt.
roedspar skrev: 30. sep 2023, 13:08Nysgerrig på om man overvejer blueberrys unge år i samlebind efter at hovedserien erkomplet ?
Cobolt har ingen planer om det, dels fordi der ikke i Frankrig er udarbejdet samlebind med tilsvarende ekstramateriale som for hovedserien, så det eksisterer ikke. Og dels fordi serien ganske enkelt ikke er stærk nok til en udgivelse af samme omfang og udstyr, hvilket formentlig også er årsagen til, at den ikke eksisterer på den måde i hjemlandet.
roedspar skrev: 30. sep 2023, 13:08Når dette er nævnt må jeg dog også rose alle de serier det er lykkes at gøre komplette - tak for dette
Tak! Og selv tak for opbakningen :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

casperyde skrev: 30. sep 2023, 15:16 Thorgals ungdom springer Cobolt hvis over. og Blueberry`s unge år er det vist Faraos der har dem, de han vist snakkede noget om samlebind eller et eller andet på et tidspunkt men om det stadig er noget, de kommer med er vist ret uvis
Ja, Thorgals unge år er i hvert fald parkeret på en venteliste med ubestemt tidshorisont indtil videre. Hvis andre forlag skullle være interesseret i at udgive den, skal de være velkomne. Og ja, med Blueberrys unge år må det være op til Faraos, hvad der eventuelt skal ske.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Hvis ord er de som står på Cobolt til den kommende Blake & Mortimer udgivelse "Kunsten af føre krig"?

Citat fra Cobolt.dk
Den 70-årige franske tegneserieskaber Floc’h har efter et skræddersyet manuskript af José-Louis Bocquet og Jean-Luc Fromental skabt et enestående retroagtigt, mesterligt kulørt og spektakulært album med de ikoniske figurer, som her for første gang besøger New York.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Antaeus skrev: 1. okt 2023, 16:09 Hvis ord er de som står på Cobolt til den kommende Blake & Mortimer udgivelse "Kunsten af føre krig"?
Jeg skal ikke kunne sige, hvem der har skrevet dem, måske Blake og Mortimers chefredaktør Yves Schlirf (men jeg ved det som sagt ikke, så hæng ikke ham eller mig op på det). De stammer fra forlaget i Belgiens officielle omtale af albummet:

À New York, le capitaine Francis Blake doit prononcer à l'ONU un discours en faveur de la paix devant huit cents délégués venus du monde entier. Au même moment, dans la section des antiquités égyptiennes du Metropolitan Museum, un homme vandalise la stèle d'Horus avant d'être arrêté par la police. Francis Blake et Philip Mortimer, informés de l'incident par le FBI, connaissent bien cet homme. Il s'agit d'un certain Olrik. Mais celui-ci, plongé dans un état catatonique, a perdu la mémoire. Alors que nous sommes à la veille de l'ouverture de la conférence pour la paix, Blake et Mortimer mènent l'enquête. Le temps presse, car tout incite à penser qu'une grave menace pèse sur l'ONU... Admirateur de l'univers de Jacobs, Floc'h allie sa passion de la « ligne claire » à sa maîtrise de la couleur pour s'approprier avec maestria ces personnages mythiques, qui visitent New York pour la première fois. José-Louis Bocquet et Jean-Luc Fromental signent pour lui un scénario sur-mesure.

https://www.dargaud.com/bd/blake-mortim ... ome-0-lart

Er det okay? Jeg har nok tilføjet et par tillægsord i den sidste sætning, som jeg står helt inde for. Folk (som dig), der godt kan lide kulørte historier både i overført og ikke mindst konkret betydning som klare farver, vil helt sikkert værdsætte Floc'hs arbejde :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 2. okt 2023, 00:48
Antaeus skrev: 1. okt 2023, 16:09 Hvis ord er de som står på Cobolt til den kommende Blake & Mortimer udgivelse "Kunsten af føre krig"?
Jeg skal ikke kunne sige, hvem der har skrevet dem, måske Blake og Mortimers chefredaktør Yves Schlirf (men jeg ved det som sagt ikke, så hæng ikke ham eller mig op på det). De stammer fra forlaget i Belgiens officielle omtale af albummet:

À New York, le capitaine Francis Blake doit prononcer à l'ONU un discours en faveur de la paix devant huit cents délégués venus du monde entier. Au même moment, dans la section des antiquités égyptiennes du Metropolitan Museum, un homme vandalise la stèle d'Horus avant d'être arrêté par la police. Francis Blake et Philip Mortimer, informés de l'incident par le FBI, connaissent bien cet homme. Il s'agit d'un certain Olrik. Mais celui-ci, plongé dans un état catatonique, a perdu la mémoire. Alors que nous sommes à la veille de l'ouverture de la conférence pour la paix, Blake et Mortimer mènent l'enquête. Le temps presse, car tout incite à penser qu'une grave menace pèse sur l'ONU... Admirateur de l'univers de Jacobs, Floc'h allie sa passion de la « ligne claire » à sa maîtrise de la couleur pour s'approprier avec maestria ces personnages mythiques, qui visitent New York pour la première fois. José-Louis Bocquet et Jean-Luc Fromental signent pour lui un scénario sur-mesure.

https://www.dargaud.com/bd/blake-mortim ... ome-0-lart

Er det okay? Jeg har nok tilføjet et par tillægsord i den sidste sætning, som jeg står helt inde for. Folk (som dig), der godt kan lide kulørte historier både i overført og ikke mindst konkret betydning som klare farver, vil helt sikkert værdsætte Floc'hs arbejde :)
Okay, i når det står i citat så ville jeg tro det var en anmelder eller måske en berømt tegner eller lign. som udtalte sig.

Jeg kan godt lide farver. "Klare farver", det kommer meget an på udførelsen. Bliver det for klart så er det ikke godt, alt for computeragtigt, så foretrækker jeg flere gange farver der har lidt patina.
Forsiden er ikke ret god så jeg håber at de reelle tegninger er meget bedre og så skal historien selvfølgelig også være god før det kan kategoriseres som godt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Antaeus skrev: 2. okt 2023, 23:51Okay, i når det står i citat så ville jeg tro det var en anmelder eller måske en berømt tegner eller lign. som udtalte sig.
Men det fremstår da ikke som et citat. Det står som en ganske almindelig forlagsomtale, der giver en beskrivelse af, hvad en interesseret læser kan forvente sig. Selvfølgelig i en anprisende, positiv tone, det er jo helt normalt for forlagsomtaler.

Som sagt får albummet verdenspremiere i starten af november (i første omgang på dansk, fransk, hollandsk, italiensk og portugisisk), så der kan af gode grunde ikke være tale om en anmeldelse.
Antaeus skrev: 2. okt 2023, 23:51Forsiden er ikke ret god så jeg håber at de reelle tegninger er meget bedre og så skal historien selvfølgelig også være god før det kan kategoriseres som godt.
Hvad mener du med, at forsiden ikke er "ret god"? Tegnestilen? Figurtegningen? Baggrundstegningen? Farvelægningen? Designet? Kompositionen? Miljøet? Situationen? Jeg er nysgerrig :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Forsiden er glimrende, om end Floch's streg er temmelig tyk. Er dog ikke sikker på, at en tyndere streg ville have været bedst i hans tilfælde. Men stregen forekommer tykkere end hvad jeg så i "Et Londonmysterium".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 2. okt 2023, 23:51Jeg kan godt lide farver. "Klare farver", det kommer meget an på udførelsen. Bliver det for klart så er det ikke godt, alt for computeragtigt, så foretrækker jeg flere gange farver der har lidt patina.
Forsiden er ikke ret god så jeg håber at de reelle tegninger er meget bedre og så skal historien selvfølgelig også være god før det kan kategoriseres som godt.
Man kan se lidt her:

https://www.centaurclub.com/forum/viewt ... 796#p59796

20230406i-video_floch-extrait-centaurclub[1].jpg
arbm02-art_guerre-pl001-centaurclub[1].jpg

Jeg har haft lejlighed til at blade albummet igennem, og det svarer meget godt til ovenstående smagsprøve.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 5. okt 2023, 16:49Jeg har haft lejlighed til at blade albummet igennem
Virkelig? Det kræver en forklaring :!:

Jeg kommer i fængsel, hvis jeg viser det til nogen :?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 5. okt 2023, 23:47
Frank Madsen skrev: 5. okt 2023, 16:49Jeg har haft lejlighed til at blade albummet igennem
Virkelig? Det kræver en forklaring :!:
Vi sande Blake og Mortimer-afichinados har vore kontakter. Jeg kan kun røbe, at det skete, mens jeg indtog en lammerulle og en pale ale (godt krydret) i Aarhus.

<spoiler>B&M finder Olrik i en slags fyrtårn, der i virkeligheden er en forklædt kommandostation af en slags. Det øverste billede er fra den sekvens.</spoiler>
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 6. okt 2023, 10:32Vi sande Blake og Mortimer-afichinados har vore kontakter. Jeg kan kun røbe, at det skete, mens jeg indtog en lammerulle og en pale ale (godt krydret) i Aarhus.
De leger med ilden, hr. Madsen. Husk, at MI6 har agenter overalt, også i Aarhus 8)
Frank Madsen skrev: 6. okt 2023, 10:32<spoiler>B&M finder Olrik i en slags fyrtårn, der i virkeligheden er en forklædt kommandostation af en slags. Det øverste billede er fra den sekvens.</spoiler>
Men er tydeligvis også blevet ført på vildspor. Det skulle vel aldrig være en vis hr. Olrik, der lokkede Dem med lammekølle og britisk øl?
Besvar