Andrebyboer skrev: ↑29. nov 2023, 09:14
Carsten Søndergaard skrev: ↑29. nov 2023, 01:00
Delaf har skabt tegningerne ved at indscanne mere end 10.000 Franquin-tegninger og gestikulationer og modulere dem til brug for albummet.
Oi, det var en nyhet for meg! Kan det være sant? Dette tror jeg aldri ble nevnt i dekningen av rettsaken for å stoppe albumet, men det må da være høyst relevant siden det åpenbart krenker Franquins moralske/ideelle rettigheter til sine verker i langt større grad enn et nytt originaltegnet album.
Jeg tror egentlig ikke, det indgik i retssagen. For Isabelle Franquin var det udelukkende et moralsk og ophavsretsmæssigt spørgsmål. Hendes fars udtrykte ønske var, at ingen skulle lave nye Viggo-album, uanset hvordan de gjorde det. Der blev under sagen henvist til både Gastoon-serien, altså "Lille Viggo", og Gaston-filmen, som jo begge faktisk udkom, men også på Isabelles ønske ikke blev videreført. Selv om den moralske ophavsret gælder i hele Europa (i modsætning til USA og England), er der forskel på rettighedens styrke i forskellige lande, og åbenbart er den meget stærk i Frankrig, men mindre i Belgien (og Franquin var jo belgier) og i Monaco (og Jean-François Moyersoen, som Franquin solgte sine brugsrettigheder til, før Dupuis købte dem af ham, er monegasker). Så vidt jeg forstår udkommet af retssagen, var det medvirkende til, at Isabelle ikke kunne forhindre udgivelsen af albummet, samtidig med at en tilfældig dommer skulle tage stilling til, om Delaf og Dupuis krænkede Franquins moralske rettigheder, og det var teknisk og dermed juridisk svært at påvise, netop fordi det nye album ligner Franquins egne så meget.
Det var Delaf selv, der gjorde opmærksom på, at han havde 10.000 indscannede tegninger på sin computer. Det gjorde han i et interview i selve Spirou-bladet i forbindelse med offentliggørelsen af, at han arbejdede på et nyt album.
Det fremgår blandt andet af denne artikel, hvor Franquin også selv citeres for sin undren over, at visse tegnere (fx Yves Chaland) forsøgte at kopiere hans historiske stil, som han selv i mellemtiden havde videreudviklet, eller at Seron i "Miniaturefolket" skruppelløst tegnede direkte af fra ham.
https://www.actuabd.com/La-reprise-de-G ... ou-plagiat