Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Erling Søby »

Der er også forlaget Fabel, der i indeværende år ihvertfald har udgivet Arlequin (3'eren er lige udkommet) og vist også Jonathan.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Absolut Fabel. Tænk at færdiggøre en serie, hvor der kun udkom ét album på dansk. Det sker yderst sjældent.

Indtil videre er nomineret:

E-voke (Rødskæg, Bob Morane)
Fahrenheit (Marvel universet)
Fabel (Arlequin, Jonathan)
Cobolt (Tusmørkets Kammerater)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Erling Søby »

Der er mange flere, der så skal nomineres:
- Zoom (Sjukkerne, Allan Falk, Tim & Thomas, Flip & Flop).
- Shadow Zone (Giacomo C)
- Tegneseriekompagniet (Hieronimus Borsch)
- Eudor (nyudgivelsen af Sussi Bechs samlede)
- Comic Factory (videreførelsen af Glenats Disney)
- Afart (som så efterfølgende har overtaget den)
- Faraos forlag (Smølferne, Jagten på tidsfuglen, Ridder Goodwill, Adele)
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Det er noget, der batter! Tak for nomineringerne, Erling! :) Sikke et spændende opløb, vi får i år: vi bliver da nødt til at give tre stemmer til hver aktive deltager for at opnå en vis spændvidde i feltet.

Indtil videre er nomineret:

E-voke (Rødskæg, Bob Morane)
Fahrenheit (Marvel universet)
Fabel (Arlequin, Jonathan)
Cobolt (Tusmørkets Kammerater)
Zoom (Sjukkerne, Allan Falk, Tim & Thomas, Flip & Flop).
Shadow Zone (Giacomo C)
Tegneseriekompagniet (Hieronimus Borsch)
Eudor (nyudgivelsen af Sussi Bechs samlede)
Comic Factory (videreførelsen af Glenats Disney)
Afart (som så efterfølgende har overtaget den)
Faraos forlag (Smølferne, Jagten på tidsfuglen, Ridder Goodwill, Adele)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Erling Søby »

Og lige en opdatering:

Til Fahrenheit-nomineringen kan tilføjes Rabbinerens Kat.

Det er muligt at enkelte af de udgivelser, jeg har nævnt, falder udenfor kriterierne. Det kan man så lige sortere i, om relevant.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Nu er det så anden gang, vi bruger det nye navn på prisen, og jeg kan vældig godt lide det. Det er mere mundret, nemmere at huske, og så har det en mere energisk rytme:

Den Gyldne Genstart.

Den Gyldne Fejebakke er droppet som navn, men ordet lever videre i udtrykket 'fejebakkeforlag'.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af LarsChristiansen »

:) Igen kigger vi begejstret med – og krydser fingre for en spændende afstemning og at den falder heldigt ud...

Men lige et spørgsmål til reglerne for nominering, som jeg husker fra sidste år blev mere og mere komplicerede før end de blev specificerede – men jeg er da stadig i tvivl...
Så mit spørgsmål er om ikke "Den gyldne genstart" kun gælder for album/serier, der er genstartet i indeværende år? Dvs. at "Rødskæg" jo desværre må falde fra, da den er fra 2022 (hvor den kom op på fejebakken og genstartedes) – og at vi ej heller kunne hive f.eks. "Barelli" ind i denne afstemning. På samme måde syner nogle af de nævnte "genstartede" at være påbegyndt i tidligere år.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Hej Lars, tak for jeres fortsatte interesse. Det er altid sjovt med denne alternative pris, som jeg oprettede for at tilskynde til mere euroklassisk.

Hvis det stod til mig, skulle en fortsættelse kunne kvalificere, indtil serien er nået i mål. Eneste betingelse er så, at der skal være udgivet noget i det indeværende år, 2023. Vi har stadig 7 dage til at få det hele på plads. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 814
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Mogens »

LarsChristiansen skrev: 7. dec 2023, 11:45 :) Igen kigger vi begejstret med – og krydser fingre for en spændende afstemning og at den falder heldigt ud...

Men lige et spørgsmål til reglerne for nominering, som jeg husker fra sidste år blev mere og mere komplicerede før end de blev specificerede – men jeg er da stadig i tvivl...
Så mit spørgsmål er om ikke "Den gyldne genstart" kun gælder for album/serier, der er genstartet i indeværende år? Dvs. at "Rødskæg" jo desværre må falde fra, da den er fra 2022 (hvor den kom op på fejebakken og genstartedes) – og at vi ej heller kunne hive f.eks. "Barelli" ind i denne afstemning. På samme måde syner nogle af de nævnte "genstartede" at være påbegyndt i tidligere år.
Måske husker jeg forkert, men jeg mindes også, at nomineringer kun gælder for serier, som blev blev genstartet i indeværende år. Jeg deler derfor Lars' holdning, selvom det måske gør det sværere for E-voke at genvinde prisen. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Okay, det kan jeg godt se ræson i; en serie skal være genstartet i indeværende år, inkl. serier, der skifter forlag. Derfor kan E-voke kvalificere sig med Bob Morane, men så sandelig også Ringo, som vi ikke har set siden 1960'erne. Begge af Vance, selvfølgelig, det kan også være en fordel. :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7258
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man kunne også have flere priser:

Den Gyldne Genstart = Gammel serie, som har været udgivet på dansk før, og som (i overensstemmelse med prisens navn) faktisk er genstartet i indeværende år. Også selv om den tidligere har været genstartet af et andet forlag, og selv om den endnu ikke er udgivet komplet.

Den Gyldne Fejebakke = Gammel serie, der i et eller andet omfang har været udgivet på dansk før, men som nu rent faktisk fejes fuldstændigt op inklusive alle krummer, altså bliver udgivet komplet på dansk med sidste bind i indeværende år.

Det Gyldne Gensyn = Gammel serie, som ikke rigtigt falder ind under de to første kategorier, men som alligevel fremkalder nydelse og aftvinger respekt, fordi den er udgivet eller genudgivet på dansk i indeværende år.

Den Gyldne Googa-Godbid = Gammel serie (gammel efter Googas kriterium, må senest være skabt i 1980), der ikke tidligere har været udgivet på dansk, men nu bliver det for første gang. Nok ikke så mange kandidater, men hvem ved!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23058
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 913
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Vigan »

:lol:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8502
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Frank Madsen »

Mogens skrev: 7. dec 2023, 20:33
LarsChristiansen skrev: 7. dec 2023, 11:45 :) Igen kigger vi begejstret med – og krydser fingre for en spændende afstemning og at den falder heldigt ud...

Men lige et spørgsmål til reglerne for nominering, som jeg husker fra sidste år blev mere og mere komplicerede før end de blev specificerede – men jeg er da stadig i tvivl...
Så mit spørgsmål er om ikke "Den gyldne genstart" kun gælder for album/serier, der er genstartet i indeværende år? Dvs. at "Rødskæg" jo desværre må falde fra, da den er fra 2022 (hvor den kom op på fejebakken og genstartedes) – og at vi ej heller kunne hive f.eks. "Barelli" ind i denne afstemning. På samme måde syner nogle af de nævnte "genstartede" at være påbegyndt i tidligere år.
Måske husker jeg forkert, men jeg mindes også, at nomineringer kun gælder for serier, som blev blev genstartet i indeværende år. Jeg deler derfor Lars' holdning, selvom det måske gør det sværere for E-voke at genvinde prisen. :wink:
Hvis I går 7-8 indlæg tilbage (til forrige side), så rekapitulerede jeg de statutter, der blev knæsat for prisen sidste år – for nemheds skyld gør jeg det igen:

"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af et andet forlag. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden, i vilkårlig rækkefølge, eller som en komplet udgave. Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie, og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk.(*)

(*) Føljeton-blade tæller ikke med.


Som det ses, kan man nominere serier, hvis der er udkommet et bind i løbet af det forgangne år. Her må det være "Aida Nur" i den nye 2023-udgave, Erling tænker på med sin nominering af Eudor. Der er dog ikke nogen af serierne deri, der nogensinde er blevet droppet af en andet forlag.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7258
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 8. dec 2023, 17:01et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen
Man savner ligesom en definition af "succesfuldt", gør man ikke? For at kunne afgøre, om en udgivelse er omfattet af kriterierne.
Frank Madsen skrev: 8. dec 2023, 17:01et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af et andet forlag. Det være sig ........ eller som en komplet udgave.
Kan "genoptaget" her ikke forstås på to måder? Og "komplet" udgave også (a: alt er udgivet, men i spredt fægtning; b: alt er udgivet i ét komplet bind)

1. Serien har ikke tidligere været udgivet i fuldt omfang, men det er den nu blevet i en komplet udgave.
2. Serien har tidligere været udgivet i fuldt omfang, dog ikke som komplet udgave, men det er den nu blevet.

Jeg skulle spørge på Tusmærkets kammaraters vegne :lol:
Besvar