Tegneserien er i dyb krise

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 25. apr 2024, 15:36 Jeg kan ikke erindre det, og Serielands søgefunktion kan ikke finde eksempler på, at jeg skulle have skrevet "Parkinson" i nogen indlæg.
Det var på Facebook.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Er jeg virkelig så slem? :lol:

Men tak for støtten, venner. Jeg elsker jo Serieland og gemmer de helt særlige opslag til dette forum. Jeg tager kritikken til mig, og skal nok prøve at moderere mig. I øvrigt synes jeg ikke, at jeg altid sammenligner gammelt og nyt. De fleste af mine opslag går kun ud på at promovere euroklassikere uden at drage denne uheldige sammenligning. Det har i hvert fald virket indtil nu. Jeg har skabt en manglende opmærksomhed omkring disse ting, og har faktisk også fået gennemtrumfet flere udgivelser bag kulisserne, både som fødselshjælper og som "influencer" (et moderne ord, jeg nødigt tager i brug).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 25. apr 2024, 10:52 Det gør sig særligt gældende for den periode og for de serier, favoritforlaget Gwandanaland udgiver.


Problemet med Gwandanaland og lignende forlag er, at de udgiver rub og stub hvad der er i public domain. Det synes jeg er spild af kræfter, for det er langt fra alt, der er bevaringsværdigt, men nogle fans må jo åbenbart købe skidtet.

Dog vil jeg sige: hvis man kender sine golden age (og atom age og silver age) tegnere, kan man nu hurtigt finde frem til guldet. Jeg tror ligefrem, man kan nøjes med at søge på en tegner på lulu.com, så dukker titlerne op.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9435
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Antaeus »

Jeg ser ingen problemer i at tale nye tegneserier, klassikere eller andre serier ned som helhed eller som enkeltalbum, selvfølgelig kan man det, også på en meget bombastisk måde. Det kan man gøre alt det man lyster. Så kan vi andre debattere eller lade være. Men kommer man med den samme plade igen og igen så får man igen og det skal man være klar til. Men det behøver ikke at blive så personligt som det her blev og nogle gange værre, det er ikke kønt.

Og som tråden viser så er det vist kun Googa herinde som mener tegneserien er i en dyb krise, jeg ser det absolut modsatte. Det trykkes også rigtig meget jeg ikke er interesseret i og mange priser interesserer mig ikke rigtig mere da de som nomineres ofte ikke har nogen interesse for mig, men der er "tons-vis" af tegnserier, som stadig kan fange min interesse.

Der er mange som også læser de nye, det siger sig selv ellers udkom de ikke, men når der laves tråde eller afstemninger på diverse tegneserieforum (hvor jeg kommer - kan være en vigtig pointe), så er folks favoritserier og tegnere klart de store klassiker- serier og tegnere, det ser vi gang på gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Min farfar sagde altid, "hvis man ikke har noget godt at sige om nogen, så skal man holde sin kæft". Det vil jeg prøve at efterleve, bare om newies i stedet. Jeg får alligevel intet ud af det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7195
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 18:22 Er jeg virkelig så slem? :lol:
Ja, det er du! Men det overvejes heldigvis af, at du også er et glødende entusiastisk menneske, der brænder for det, der interesserer dig, og som på mange måder er et utroligt kærligt, veldædigt og gavmildt menneske, der flittigt deler ud af din viden og stiller dit på mange måder dybt indsigtsfulde kendskab til arkæologiske emner til rådighed for offentligheden til fælles bedste. Du er også mere konkret dygtig til at starte en debat, og det er selvsagt for et debatforum yderst prisværdigt. Også selv om debatten så ikke altid udvikler sig, som du havde håbet på eller forestillet dig, det skal du kunne tåle, sådan er et debatforum også :-)
GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 23:13 Min farfar sagde altid, "hvis man ikke har noget godt at sige om nogen, så skal man holde sin kæft". Det vil jeg prøve at efterleve, bare om newies i stedet. Jeg får alligevel intet ud af det.
Du får i hvert fald ikke det ud af det, som du formentlig havde håbet på, nemlig at alle de moderne tegneserier ville forsvinde og dermed teoretisk bane vejen for gammeldags tegneseriers genkomst. Og som Peoples Choice er inde på, så er clickbait-overskrifter a la krise ikke vejen frem, i bedste fald overhøres de, i værste fald fører de blot til yderligere krise. Tal det op, du synes er fedt eller er savnet, det har du ofte gjort godt. Så er der en chance for at andre får øje på noget, som DU godt kan lide, og dermed kan understøtte din mission. Din farfar havde på den ene side ret, hold din kæft med det, du ikke har noget godt at sige om ... men på den anden side, tal højt og entusiastisk om det, du har noget godt at sige om!
GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 07:16det er ikke til at se i Cobolt's udgivelsesprogram, som efterhånden er kommet så langt væk fra min smag, som det kan lade sig gøre. Jeg kan slet ikke genkende den Carsten Søndergaard, jeg kan huske fra 70'erne og 80'erne.
Jo, det kan du godt. Du skal bare lade være med at sætte lighedstegn mellem mig og Cobolt, ligesom du skal lade være med at sætte lighedstegn mellem "tegneserier" og "tegneserier Googa kan lide" ;-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8458
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 18:12
Frank Madsen skrev: 25. apr 2024, 15:36Jeg kan ikke erindre det, og Serielands søgefunktion kan ikke finde eksempler på, at jeg skulle have skrevet "Parkinson" i nogen indlæg.
Det var på Facebook.
Det kan meget vel være, men Facebook er jo notorisk en jungle at søge i, så kan du huske i hvilken forbindelse, og om der var tale om gentagne gange eller kun et enkelt tilfælde?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af benadikt »

For en ti-femten år siden faldt jeg over et par Pondus-album på udsalg. De var udgivet af Carlsen Comics i 1999. Aldrig i mit liv - hverken før eller efter - har jeg kedet mig så meget som mens jeg slog en halv time ihjel med at læse det meste af album 1. Og slå endnu en halv time ihjel med at blade begge album igennem og læse lidt baggrundsoplysninger om serien.
Senere har jeg erfaret, at serien er blevet meget populær i Danmark, hvilket slet, slet ikke er til at forstå.
Men for mig er det ligegyldigt, om serien bliver udgivet eller ej. Det vigtigse for mig er, at forlaget OGSÅ udgiver interessante tegneserier, som jeg køber og læser.
De fleste forlag udgiver (også) serier, som jeg ikke er interesseret i. Dem undgår jeg for det meste at skrive eller snakke om. De serier, jeg er interesseret i, bliver købt. Og læst, selv om det går lidt langsommere end i mine unge dage.
Jeg vurderer, at jeg køber knap halvdelen af Cobolts og Zooms udgivelser, mere end halvdelen af E-vokes udgivelser og næsten alle Eudors udgivelser. Og for tiden kommer rigeligt af interessante tegneserier. I hvert fald synes konen, at jeg bruger alt for mange penge på tegneserier. Og det er ved at være svært for mig at finde plads til dem!
Så jeg synes ikke, at tegneserien er i krise, selv om der OGSÅ udgives nogle serier, som jeg ikke er interesseret i.
Senest rettet af benadikt 26. apr 2024, 01:49, rettet i alt 1 gang.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 26. apr 2024, 00:46
GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 07:16det er ikke til at se i Cobolt's udgivelsesprogram, som efterhånden er kommet så langt væk fra min smag, som det kan lade sig gøre. Jeg kan slet ikke genkende den Carsten Søndergaard, jeg kan huske fra 70'erne og 80'erne.
Jo, det kan du godt. Du skal bare lade være med at sætte lighedstegn mellem mig og Cobolt, ligesom du skal lade være med at sætte lighedstegn mellem "tegneserier" og "tegneserier Googa kan lide" ;-)
Tusind tak for de pæne ord, Carsten, det varmer utrolig meget. :)

Jeg forstår det hele, og vi må også anskue markedet fra en praktisk vinkel. Hvis du ikke kan eller vil agere kurator i et stort omfang, er det også fuldt forståeligt. Du har ellers den nødvendige indsigt og viden til, at det kunne blive rigtig godt, men som du selv siger, er du alene ikke lig med Cobolt. Du vil gerne følge med udviklingen og Cobolt skal jo også overleve som forlag, det må være det vigtigste. Det kan sikkert ikke svare sig at satse hårdt på klassikerne alene.

Jeg er dog mægtig glad for de ting, vi trods alt får, især de ting, vi ikke har set før eller har været ufuldstændige. "Luftens Ørne" må være den vigtigste udgivelse på markedet lige nu, endda vigtigere end "Jerry Spring". Jeg tror ikke, jeg når at se serien til ende, men jeg har gemt de gamle albums, så må jeg prøve at få det bedste ud af det.

Sådan er livet vel for de fleste, man når ikke i mål med noget, og det gør vel heller ingenting. Måske findes der ikke engang noget mål, og det i sig selv giver på en måde også mening.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 26. apr 2024, 01:32
GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 18:12
Frank Madsen skrev: 25. apr 2024, 15:36Jeg kan ikke erindre det, og Serielands søgefunktion kan ikke finde eksempler på, at jeg skulle have skrevet "Parkinson" i nogen indlæg.
Det var på Facebook.
Det kan meget vel være, men Facebook er jo notorisk en jungle at søge i, så kan du huske i hvilken forbindelse, og om der var tale om gentagne gange eller kun et enkelt tilfælde?
Nej, det kan jeg ikke, og det var også kun en enkelt gang. Jeg synes ikke, du skal tænke mere på det, jeg brugte det bare som eksempel.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 26. apr 2024, 01:45 Jeg vurderer, at jeg køber knap halvdelen af Cobolts og Zooms udgivelser, mere end halvdelen af E-vokes udgivelser og næsten alle Eudors udgivelser.
Det var godt nok en ordentlig mundfuld, men måske kan det lade sig gøre, hvis man ikke er spændt for Previews-vognen. Er der ikke noget med, at du foretrækker ting på et skandinavisk sprog frem for det engelske sprog?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 26. apr 2024, 01:55Det var godt nok en ordentlig mundfuld, men måske kan det lade sig gøre, hvis man ikke er spændt for Previews-vognen. Er der ikke noget med, at du foretrækker ting på et skandinavisk sprog frem for det engelske sprog?
Jo, jeg foretrækker dansk eller norsk, dernæst svensk og siden engelsk.
Men nogle af de store serier har jeg på flere sprog.
For tiden køber jeg næsten kun dansksprogede udgaver og så Fantagraphics' Disney-serier på engelsk.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 823
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af superboy »

benadikt skrev: 26. apr 2024, 01:45 For en ti-femten år siden faldt jeg over et par Pondus-album på udsalg. De var udgivet af Carlsen Comics i 1999. Aldrig i mit liv - hverken før eller efter - har jeg kedet mig så meget som mens jeg slog en halv time ihjel med at læse det meste af album 1. Og slå endnu en halv time ihjel med at blade begge album igennem og læse lidt baggrundsoplysninger om serien.
Senere har jeg erfaret, at serien er blevet meget populær i Danmark, hvilket slet, slet ikke er til at forstå....
De fleste synes nok at Pondus er en utrolig morsom serie, det gjør også jeg.
En annen utrolig morsom serie er den svenske Uti vår hage. Merkelig at ikke Danmark og Norge har oppdaget denne. Anbefaler alle å prøve denne. Dessverre har Krister Petersson sluttet å tegne. Andre har overtatt serien, men Krister Petersson sin versjon var den beste. Heldigvis kommer det repriser av de gamle gode historiene i bladet, i tillegg til de nye.
Vedhæftede filer
00 uti.jpg
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 590
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af ovemunk »

benadikt skrev: 26. apr 2024, 01:45 For en ti-femten år siden faldt jeg over et par Pondus-album på udsalg. De var udgivet af Carlsen Comics i 1999. Aldrig i mit liv - hverken før eller efter - har jeg kedet mig så meget som mens jeg slog en halv time ihjel med at læse det meste af album 1. Og slå endnu en halv time ihjel med at blade begge album igennem og læse lidt baggrundsoplysninger om serien.
Senere har jeg erfaret, at serien er blevet meget populær i Danmark, hvilket slet, slet ikke er til at forstå.
Men for mig er det ligegyldigt, om serien bliver udgivet eller ej. Det vigtigse for mig er, at forlaget OGSÅ udgiver interessante tegneserier, som jeg køber og læser.
De fleste forlag udgiver (også) serier, som jeg ikke er interesseret i. Dem undgår jeg for det meste at skrive eller snakke om. De serier, jeg er interesseret i, bliver købt. Og læst, selv om det går lidt langsommere end i mine unge dage.
Jeg vurderer, at jeg køber knap halvdelen af Cobolts og Zooms udgivelser, mere end halvdelen af E-vokes udgivelser og næsten alle Eudors udgivelser. Og for tiden kommer rigeligt af interessante tegneserier. I hvert fald synes konen, at jeg bruger alt for mange penge på tegneserier. Og det er ved at være svært for mig at finde plads til dem!
Så jeg synes ikke, at tegneserien er i krise, selv om der OGSÅ udgives nogle serier, som jeg ikke er interesseret i.
Jeg tror det har noget med baggrund at gøre. Selv synes jeg Pondus er en af de få grunde til at Basserne stadig er værd at købe men jeg har også en baggrund der er meget lig Pondus, jeg har kørt bus, hørt (og spillet) rockmusik og har børn så jeg føler et stort tilhørsforhold til ham men derudover,synes jeg humoren er skøn.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1845
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Erling Søby »

Benadikt:
For en ti-femten år siden faldt jeg over et par Pondus-album på udsalg. De var udgivet af Carlsen Comics i 1999. Aldrig i mit liv - hverken før eller efter - har jeg kedet mig så meget som mens jeg slog en halv time ihjel med at læse det meste af album 1. Og slå endnu en halv time ihjel med at blade begge album igennem og læse lidt baggrundsoplysninger om serien.
Det er et udmærket eksempel på hvor forskelligt vi oplever en udgivelse. Jeg læste dem begge da de udkom, og jeg grinede så meget, at jeg bogstavelig talt fik ondt i maven af det og måtte holde pauser i læsningen. Jeg har genlæst dem senere og de er stadigvæk hysterisk morsomme. Så hvis der er en lære af det må det være ikke at lægge for meget vægt på en enkelt mands anbefalinger (eller afvisninger). Det gælder selvsagt også mere generelt, jf. trådens overskrift.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar