Daredevil bind 2

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4730
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Daredevil bind 2

Indlæg af Robin »

Daredevil bind 2


DAREDEVIL2 COVER.jpg


Her kommer Dæmonen –Manden uden frygt. Sådan stod der på de fleste Dæmonen blade i ”gamle dage” fra Interpresse og Winther. Skægt nok brugte Williams ikke denne undertitel, men her er han igen Daredevil, den originale titel, uden ” The Man without Fear” i den dansk førnævnte version, men han er stadig ”uden frygt”, frygtløs, om man vil. Blind, men med alle andre sanser superskarpe indtil...Bagsideteksten kundgør flg. (der spoiles 3,5 linjer i linje 3 og frem):
”Matt Murdock blev som ung frarøvet synet ved et uheld, der til gengæld skærpede hans sanser til det overmenneskelige. Om dagen er Murdock advokat og kæmper for de svageste i samfundet. Mens han om natten er Daredevil - manden uden frygt! Da Matt Murdocks kræfter svigter, må han opsøge sin gamle læremester Stick og se fortiden i øjnene. Elektra vender tilbage til New York, forbryderkongen Kingpins lejemorder Bullseye er fængslet, og Punisher tager hårdt fat om byens narkoproblemer. Forfatteren/tegneren Frank Miller overtog i starten af 80'erne Daredevil. Sammen med tegneren Klaus Janson pustede han ikke blot nyt liv i serien, men lagde også fundament for det reboot af superheltegenren, som præger både film og tegneserier den dag i dag.”
Al denne indledende snak om ”uden frygt” blot fordi, forlaget selv bringer det på bane hér i dette andet bind af Miller og Janson. Det vækker minder! Dæmonen var den ene af mine favoritter dér i de sort/hvide hæfters dage tilbage i de sene tressere. På min superhelte top 3 indtog han en stensikker 2. plads efter ja, hvem mon? Og det gør han stadig. Der bliver og blev skrevet historier om den blinde superhelt –ingen er så blind – af svingende kvalitet, også tegnemæssigt, men nå det er godt, så er det top godt! Og det er det her. Det er jo lidt ældre sager, som så dagens lys for første gang i april 1981 til marts 1982, på dansk i S/H i -86/87, men det står friskt og klart både på fortællersiden og billedmæssigt.

Nærværende 2. bind indeholder 11 hæfter med forsider, fint forord af Klaus Janson, ekstramateriale i form af diverse forsider fra Marvel Megazines og omslag fra forskellige, samlede amerikanske udgivelser, alt sammen på mat papir, med flot farvelægning og det efterhånden velkendte, gummierede omslag, som somme ikke bryder sig om. Jeg gør! Lækkerier fra ende til anden. Hele molevitten, en ordentlig mundfuld, er godt oversat af Henrik List. Der ér et par svipsere f. eks. på s. 128, hvor Matt Murdock kommer for sent til en retssag og siger til retsbetjenten: ”Jeg er sent på den”. Hvortil betjenten svarer:” Ja det gør du.” På s. 291 siger en dreng, Billy, til Murdock:” Vi ses omkring”. Det har jo nok været ”See you around”. Men det er småtterier. Der skal ikke herske tvivl om, at ellers er denne udgivelse en nydelse fra start til slut.

Frank Miller tegner og fortæller godt støttet af Klaus Janson og hjulpet af farvelæggerne Glynis Wein og Bob Sharen/Christie Scheele på et enkelt nummer og så er Klaus Janson også med på seks numre, sørme, som farvelægger, og det bør også lige nævnes At Roger McKenzie er medforfatter på nr. 183. I løbet af dette bind støder vi på, eller ind i, toppen af poppen i den tids Marvelpublikationer, dog ingen Avengers, mutanter og ej heller Spider-man. Mindre kan også gøre det: Stick, (Daredevils lærermester) Bullseye, Elektra, Kingpin, Punisher, Ben Urich (journalisten, der kender til Matt Murdocks hemmelige liv), Luke Cage (Power Man), Iron Fist (Danny Rand), Foggy Nelson, Matts kæreste Heather Glenn, Vanessa Fisk (”fru Kingpin”) og en af mine yndlingsskurke, the Gladiator (Melvin Potter) en tragisk figur, som kalder på i hvert fald min medlidenhed og sympati.

Vi kommer i retssale, der er kampscener, vi får narkokriminalitet, der er flotte scenerier og fine sideopbygninger, som Frank Miller mestrer. Dette er endnu en Marvel milepæl, som udløser 6 ud af 6 hvad som helst. Du vælger selv! Det må være dejligt, når man som redaktør og udgiver kan vælge og plukke blandt det bedste af det bedste materiale og udgive det på dansk, Nok sagt!


ANMELDT AF HENNING BRAUNSTEIN


Tekst: Frank Miller
Tegninger: Frank Miller og Klaus Janson
Farvelægning: Glynis Wein, Bob Sharon, Christie Scheele og Klaus Janson
Oversættelse: Henrik List
Tekstning: Thomas Berger
Forlag: Fahrenheit, Faraos Cigarer
HC, 320 sider i farver
Pris: 298,-kr.
ISBN: 9788771762853
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9457
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Daredevil bind 2

Indlæg af Antaeus »

Til Comics kiggede jeg på de tre Daredevil bind og især de to bind af Miller/Janson var lækre og havde klart min præference frem for den første.
Flot bog og forside og lækkert mat papir og med gode tegninger og farvelægning.
Jeg fik faktisk lyst til at læse den og jeg er ellers ikke den store superheltelæser og har aldrig læst Daredevil (måske et par numre som teenager).

Hvilke numre indgår i Miller/Jansons bind 1 og bind 2?
Jeg har en omnibus af Miller/Janson (nr. 158 - 191) så vil ikke genkøbe noget jeg allerede har.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4730
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Daredevil bind 2

Indlæg af Robin »

Hej A. Jeg var også på Comics i dag! Ku' ha' været hyggeligt ar støde ind i hinanden, ellers. Det står forrest i bøgerne, så du kunne lige have forsket lidt i det, men efter hukommelsen indeholder bind 1 Daredevil nr. 158 til og med 172 dog minus 162., nr. 162 er tegnet af Steve Ditko og skrevet af Michael Fleischer, vistnok. Bind 2 indeholder nr. 173 - 184 begge inkl. helt sikkert Det er så noget du har. Og ja, enig, det er flotte udgivelser

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9457
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Daredevil bind 2

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev: 19. maj 2024, 18:08 Hej A. Jeg var også på Comics i dag! Ku' ha' været hyggeligt ar støde ind i hinanden, ellers. Det står forrest i bøgerne, så du kunne lige have forsket lidt i det, men efter hukommelsen indeholder bind 1 Daredevil nr. 158 til og med 172 dog minus 162., nr. 162 er tegnet af Steve Ditko og skrevet af Michael Fleischer, vistnok. Bind 2 indeholder nr. 173 - 184 begge inkl. helt sikkert Det er så noget du har. Og ja, enig, det er flotte udgivelser

mvh.
Ja, det havde været hyggeligt.
Det må vi sørge for næste gang.

Ja, jeg burde have kigget, men jeg regnede med at det var det samme som jeg havde grundet der stod Miller/Janson, så jeg kiggede ikke efter. Men når jeg så kiggede i min omnibus hjemme så synes jeg det så anderledes ud og så var det jeg blev i tvivl og tænkte på at spørge en ekspert, når jeg nu ikke lige kunne se det på comicwiki.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4730
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Daredevil bind 2

Indlæg af Robin »

Ekspert og ekspert... det ved jeg nu ikke, men vi fandt da ud af det! Og tak for tilliden! :wink:


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar