Comicwiki's fremtid
-
- Brugerniveau 2
Comicwiki's fremtid
For dem af jer der ikke ved det, så kan man ikke lægge filer op i CW, hvilket betyder ingen nye forsider, titelsider, smagsprøver, billeder, osv, osv. Ny tekst kan tilføjes, og det som er lagt op af filer er der stadigvæk. Men et tegneserie leksikon med updateringer uden billeder, er bare ikke rigtigt det samme. Dansk Tegneserieråd er administrator af CW, og der arbejdes på sagen, har jeg fået at vide via facebook.
Så er der nogen her som ved om manglen på server/fil plads, eller hvad det nu hedder, er ved at blive løst eller ej?
Mange tak på forhånd.
Så er der nogen her som ved om manglen på server/fil plads, eller hvad det nu hedder, er ved at blive løst eller ej?
Mange tak på forhånd.
Re: Comicwiki's fremtid
Jeg har ikke forstand på de tekniske finesser (og har heller ikke hørt, om der er en løsning på vej), men hér til aften sad jeg og tænkte på, at jeg havde lyst til at hylde ComicWiki herinde, fordi det er et fantastisk opslagsværk. Der går sjældent en uge, uden jeg lægger vejen forbi ComicWiki og lader mig imponere over de mange detaljer. Respekt til de kære folk, som bruger deres kostbare fritid til vores allesammens glæde.
Jeg håber, at ComicWiki går en sikker fremtid i møde.

Jeg håber, at ComicWiki går en sikker fremtid i møde.
Samme her. Jeg synes det især har været et godt sted til at få et overblik over hvor mange albums på dansk der er i forskellige serier
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Comicwiki er fremragende
Det lader til at ComicWiki er (eller har været) administreret af Dansk Tegneserieråd, så måske var det værd at spørge dem.
https://comicwiki.dk/wiki/ComicWiki:Kontakt
https://comicwiki.dk/wiki/ComicWiki:Kontakt
Re: Comicwikis fremtid
Der er blevet ødslet utrolig meget med pladsen på ComicWiki de sidste år.
Både med at nye filer bliver (eller blev) lagt op uden at den tidligere blev/bliver slettet, og med at filer fylder helt unødvendig meget.
Commandoserien nr. 3 ligger f.eks. som:
Fil:Commandoserien_003.jpg på 213 kB i nogenlunde kvalitet, og som
Fil:Commando_Serien_nr_3_forside.png på 1990 kB; ganske vist i bedre kvalitet end den første, men fylder HELT UNØDVENDIG meget.
Jeg har klippet kanten på den sidstnævnte og komprimeret den lidt, så den fylder 344 kB, her:
Både med at nye filer bliver (eller blev) lagt op uden at den tidligere blev/bliver slettet, og med at filer fylder helt unødvendig meget.
Commandoserien nr. 3 ligger f.eks. som:
Fil:Commandoserien_003.jpg på 213 kB i nogenlunde kvalitet, og som
Fil:Commando_Serien_nr_3_forside.png på 1990 kB; ganske vist i bedre kvalitet end den første, men fylder HELT UNØDVENDIG meget.
Jeg har klippet kanten på den sidstnævnte og komprimeret den lidt, så den fylder 344 kB, her:
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
- Jack J
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: outside the norm
- Kontakt:
Hvis det er, som Benadikt siger, så er en midlertidig løsning vel, at man går i gang med det sure benarbejde at checke alle billedfilerne og nedskalere dem, som er alt for store.
-
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Valby
- Kontakt:
Ja, det er faktisk temmelig bekymrende at den eller de, som er 'host' for siden ikke har serverplads eller ikke sørger for at opdatere den! – For lige som alle andre tegneseriefans oplever jeg da at Comicwiki er en slags ryggrad i den danske tegneserieverden. Jeg tror ikke det nytter med sådan en 'fil-oprydning' – for det vil tage for lang tid – men også bare fyldes op igen for de små kilobyte man kan 'skære væk' vil hurtigt være spist op af nye billeder. 

-
- Brugerniveau 2
Jeg tror man skal have administrator rettigheder, for at kunne slette filer der tager plads, men som der ikke er brug for mere. Men det tager også tid, finde dem, tjekke og sammenlige, osv, osv.
Hvis man kan hente alle billederne ned, så er der programmer der scanner igennem og ser om nogen er ens, hvor man så kan vælge hvilken man vil beholde. Er dog usikker på hvor godt de vil kunne fange billeder af samme forside men hvor farve kvaliteten og lignende er meget varierende.
Dog ville det også være interessant at vide hvor meget plads stedet har til rådighed, fordi tekst fylder ikke særlig meget og generelt tilbyder mange web udbydere højere mængder nu til dags, så der kan i mange tilfælde være plads til rigtig mange billeder
Dog ville det også være interessant at vide hvor meget plads stedet har til rådighed, fordi tekst fylder ikke særlig meget og generelt tilbyder mange web udbydere højere mængder nu til dags, så der kan i mange tilfælde være plads til rigtig mange billeder
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Comicwiki er jo, ligesom alle andre wikier, baseret på frivillige og ulønnede wikipedianeres indsats. Ligesom for eksempel Dansk Tegneserieråd er baseret på frivillige og ulønnede medarbejderes indsats.
Så i stedet for at udveksle bekymringer, bristede forventninger og gode råd med hinanden her, vil det være langt mere frugtbart og effektivt at tilbyde sin arbejdskraft til enten Comicwiki eller Dansk Tegneserieråd eller begge dele og tage fat om nældens rod og give en hånd med, så de gode råd kan føres ud i livet, og så bekymringerne og de bristede forventninger kan forstumme.
Enhver wiki er en organisk organisme, som enhver kan bidrage til. Selv om Dansk Tegneserieråd er en såkaldt ideel forening (med registrerede medlemmer, generalforsamling og bestyrelse, men uden et formål om økonomisk vinding), fungerer det i praksis nærmest på samme måde.
Hvis nogen har kræfter til at tage fat - og faktisk tager fat - sker der noget. Ellers sker der ikke noget, og beklagelser over det kommer til at svæve frit i luften uden nogen modtager.
Så i stedet for at udveksle bekymringer, bristede forventninger og gode råd med hinanden her, vil det være langt mere frugtbart og effektivt at tilbyde sin arbejdskraft til enten Comicwiki eller Dansk Tegneserieråd eller begge dele og tage fat om nældens rod og give en hånd med, så de gode råd kan føres ud i livet, og så bekymringerne og de bristede forventninger kan forstumme.
Enhver wiki er en organisk organisme, som enhver kan bidrage til. Selv om Dansk Tegneserieråd er en såkaldt ideel forening (med registrerede medlemmer, generalforsamling og bestyrelse, men uden et formål om økonomisk vinding), fungerer det i praksis nærmest på samme måde.
Hvis nogen har kræfter til at tage fat - og faktisk tager fat - sker der noget. Ellers sker der ikke noget, og beklagelser over det kommer til at svæve frit i luften uden nogen modtager.
-
- Brugerniveau 2
- Kontakt:
– Det er vist desværre lidt som i Pink Floyds sangtekst; "Is there anybody out there?" ... Jeg imødeser at Comicwiki kan ende som elefanternes kirkegård for tegneserier.
Det er ikke mangel på deltagelse og ønske om at hjælpe med at opdatere og skabe 'content' af nye tegneserier og justere på tidligere udgivelse, som mangler. Her blandt Serielands deltagere er jeg sikker på, at mange jævnligt har givet en hånd med til at holde siden ajour.
Jeg har tidligere stillet op til Dansk Tegneserieråds generelforsamling men en anden var heldig og fik pladsen – men jeg har også, ansporet af den stadigt uafklarerede tilstand for Comicwiki sendt Dansk tegneserieråd en mail og opfordring til at 'gøre noget'. Fortsat stilhed derfra...
Nogen sover eller holder på 'nøglerne'. Det er ret ærgerligt, men jeg håber at der fra Dansk Tegneserieråd tages fat snart.
Det er ikke mangel på deltagelse og ønske om at hjælpe med at opdatere og skabe 'content' af nye tegneserier og justere på tidligere udgivelse, som mangler. Her blandt Serielands deltagere er jeg sikker på, at mange jævnligt har givet en hånd med til at holde siden ajour.
Jeg har tidligere stillet op til Dansk Tegneserieråds generelforsamling men en anden var heldig og fik pladsen – men jeg har også, ansporet af den stadigt uafklarerede tilstand for Comicwiki sendt Dansk tegneserieråd en mail og opfordring til at 'gøre noget'. Fortsat stilhed derfra...
Nogen sover eller holder på 'nøglerne'. Det er ret ærgerligt, men jeg håber at der fra Dansk Tegneserieråd tages fat snart.
-
- Brugerniveau 2
- Kontakt:
Der er nu opmuntrende nyt!
– Efter at der er presset på bl.a. her, forlyder det nu at der om en ca. 14 dage kan være en ny server med mere plads, så Comicwiki igen kan få uploadet mere materiale og 'cover'-filer. Stor tak til folkene bag!

- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Super, det hører også hjemme til den næstbedste danske tegneseriehjemmeside.LarsChristiansen skrev: ↑1. jul 2024, 18:10 Der er nu opmuntrende nyt!– Efter at der er presset på bl.a. her, forlyder det nu at der om en ca. 14 dage kan være en ny server med mere plads, så Comicwiki igen kan få uploadet mere materiale og 'cover'-filer. Stor tak til folkene bag!