Status fra Cobolt?

Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Niels Jørgen »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jan 2025, 22:36
Ja, desværre, og der bliver også en 4. gang :(
Det er gået for langsomt, og det er først og fremmest den gamle redaktør, der er blevet gammel og sløv og haft for meget om ørerne og i øvrigt et øje, der skulle opereres og sådan. Jeg beklager!

Samme med Blueberry, 8 der også bliver rykket en gang til. Jeg beklager

Læren er aldrig at annoncere noget, før det faktisk er i trykken ;-)
[/quote]

Alderdom skal ikke undskyldes :)
Hvor langt går serien? Det er nummer 14 vi venter på, kommer der flere med historierne efter Uderzo's død?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Om Den store Asterix:
Niels Jørgen skrev: 16. jan 2025, 09:56 ... Hvor langt går serien? ...
Ja, nu hvor nr. 14 snart er i butikkerne og dermed album 1-28, kunne det være interessant at høre om Cobolts planer. Det mest interessante for mig ville være at se særalbum som f.eks. Asterix erobrer Rom, men det ønsker rettighedshaverne vistnok ikke udgivet.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af casperyde »

er det muligt at få at vide hvornår vi kan forvente blueberry udkommer så
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Maverick »

benadikt skrev: 16. jan 2025, 12:27 Om Den store Asterix:
Ja, nu hvor nr. 14 snart er i butikkerne og dermed album 1-28, kunne det være interessant at høre om Cobolts planer. Det mest interessante for mig ville være at se særalbum som f.eks. Asterix erobrer Rom, men det ønsker rettighedshaverne vistnok ikke udgivet.
Jeg er personligt med hele vejen og håber at det lykkes at få fuldført denne smukke serie, og som minimum håber jeg at vi får fuldført tiden med Uderzo.

Jeg må dog tilstå at med Cobolts tidligere historik med f.eks. Smølferne og Natacha, har jeg ingen forventninger, men kun et håb om at det lykkes.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Niels Jørgen skrev: 16. jan 2025, 09:56Alderdom skal ikke undskyldes :)
Faktisk var det ikke selve øjet, der skulle opereres, men et voldsomt hængende øjenlåg. som i tiltagende grad simpelthen har forhindret udsynet. Ikke mindst problematisk netop med sådan noget som Blueberry, hvor der er tusindvis af pyttesmå detaljer at holde øje med i tekstningen, så det blev meget anstrengende.

Ikke nogen stor operation, det varer en god halv time. Men man får et gevaldigt blåt øje i løbet af et døgn, se foto. Den blå farve kan i nogle tilfælde sprede sig helt ud over kinden. Det er altså ikke folk, der er gnavne over forsinkelsen med Blueberry og Asterix, der har slået på tæven, eller de, der brokker sig over Tintins "nye" titler.

Problemet er imidlertid, at operationen af det venstre øje gik fuldstændig efter planen for nogle måneder siden, men ... efter nogen tid sank øjenlåget igen nedad, og i december var det tilbage til udgangspunktet. Så nu skal det opereres en gang til. Det kan åbenbart ske nogle gange, ud over de ydre 10 sting får man også nogle indre sting, som skal opløse sig selv ved at gå i forbindelse med muskelfibrene, men det er på en eller anden måde sket for tidligt i dette tilfælde. Utrolig viden, man får med alderen!

Det andet øjenløg skal også opereres, men det hænger ikke lige så meget. Og de vil ikke operere dem begge på en gang, dels får man så to blå øjne og kan intet se overhovedet i nogle dage, dels kan de ikke være sikre på, at de kommer til at sidde lige overfor hinanden. Den slags forfængelighed var nu ellers villig til at se stort på i min alder ...
Vedhæftede filer
Frankenstein-3.jpg
Frankenstein-3.jpg (26.38 KiB) Vist 384507 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Maverick skrev: 16. jan 2025, 18:18
benadikt skrev: 16. jan 2025, 12:27 Om Den store Asterix:
Jeg er personligt med hele vejen og håber at det lykkes at få fuldført denne smukke serie, og som minimum håber jeg at vi får fuldført tiden med Uderzo.

Jeg må dog tilstå at med Cobolts tidligere historik med f.eks. Smølferne og Natacha, har jeg ingen forventninger, men kun et håb om at det lykkes.
Meningen er naturligvis at udgive dem alle sammen, det er sådan set en kontraktlig forpligtelse. Og vi ved jo også, at der er visse numre i 30'erne, der er ret så efterspurgte. Nu er planen at få Den store Asterix 14, 15 og 16 ud i år, så er vi oppe på de første 32 album. I løbet af 2026-27 vil vi så indhente nyproduktionen, og samtlige album vil være tilgængelige både i Den store Asterix og som enkeltalbum.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

casperyde skrev: 16. jan 2025, 12:55 er det muligt at få at vide hvornår vi kan forvente blueberry udkommer så
Jeg tør dårligt sige noget, men i omegnen af 1. marts.

Samtidig har forsinkelsen gjort det nødvendigt samtidig at genoptrykke samlebind 1, 4, 5 og 6, som enten er helt udsolgt eller næsten udsolgt fra forlaget p.t. Så de kommer altså på lager igen også omkring 1. marts.
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Erling G-P »

Carsten Søndergaard skrev: 16. jan 2025, 22:41 ....Det er altså ikke folk, der er gnavne over forsinkelsen med Blueberry og Asterix, der har slået på tæven, eller de, der brokker sig over Tintins "nye" titler.
Det kunne måske være én der er utilfreds med at der ikke kommer flere Natacha samlebind... :wink:

Spøg til side; god bedring med øjet - håber operation nr. 2 går bedre!

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Erling G-P skrev: 17. jan 2025, 23:20
Carsten Søndergaard skrev: 16. jan 2025, 22:41 ....Det er altså ikke folk, der er gnavne over forsinkelsen med Blueberry og Asterix, der har slået på tæven, eller de, der brokker sig over Tintins "nye" titler.
Det kunne måske være én der er utilfreds med at der ikke kommer flere Natacha samlebind... :wink:
Ja, når man udgiver klassiske tegneserier, så kan det være mange ting, forsinkelser, serier der ikke færdiggøres, rygdesign der ikke helt holder stilen, ombyttede sider, stavefejl, trykfejl, fornyelse af gamle oversættelser, ændringer af gamle farvelægninger, ændring af indbindingsform og/eller format eller papirvalg, titel- og navneændringer, højder der veksle nogle millimeter mellem de enkelte bind, ombyttede sider m.m. Man hører stort set aldrig om lignende utilfredshed med moderne tegneserier eller andre former for udgivelser i det hele taget 8)
Erling G-P skrev: 17. jan 2025, 23:20Spøg til side; god bedring med øjet - håber operation nr. 2 går bedre!
Tak! Det håber jeg også. Dan fandt sted i fredags og tog længere tid end den første, fordi der først skulle fjernes arvæv fra den første operation, og så skulle der "strammes ekstra op", som kirurgen sagde. Men tiden gik såmænd med en hyggelig passiar om tegneserier, mens hun opererede. Både hun og hendes kæreste viser sig at være store tegneseriefans og besøger altid Copenhagen Comics og har også været i Angoulême. Så tiden gik såmænd hurtigt :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Det er nok fordi klassikerne sælges til nogen der vil have kvalitet og brokker sig når de ikke får det.

Mens de nye bare sælges til læsere som åbenbart ikke går op i kvalitet.

Der er også den mulighed at der begås flere fejl med klassikerne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Ja, når man udgiver klassiske tegneserier, så kan det være mange ting, forsinkelser, serier der ikke færdiggøres, rygdesign der ikke helt holder stilen, ombyttede sider, stavefejl, trykfejl, fornyelse af gamle oversættelser, ændringer af gamle farvelægninger, ændring af indbindingsform og/eller format eller papirvalg, titel- og navneændringer, højder der veksle nogle millimeter mellem de enkelte bind, ombyttede sider m.m. Man hører stort set aldrig om lignende utilfredshed med moderne tegneserier eller andre former for udgivelser i det hele taget
Hvad angår "fornyelse af gamle oversættelser, ændringer af gamle farvelægninger, ændring af indbindingsform og/eller format eller papirvalg, titel- og navneændringer" kan det i sagens natur kun ske ved udgivelse af klassikere. Og typisk er det gamle læsere, der er utilfredse med, at det ikke er samme oversættelse mm. som de kender fra de var drenge. Og det uanset om kvaliteten er blevet markant bedre...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Det er vist meget forenklet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Antaeus skrev: 19. jan 2025, 19:29Det er nok fordi klassikerne sælges til nogen der vil have kvalitet og brokker sig når de ikke får det.
Set i et større lys er det trods alt de færreste, der brokker sig. Det store tavse flertal. De fleste er bare glade for, at deres gamle yndlinge bliver tilgængelige igen, uanset om der er ændret lidt på det ene, det andet, det tredje eller det fjerde. Selve grundværket ændres der jo næsten aldrig på.
Antaeus skrev: 19. jan 2025, 19:29Mens de nye bare sælges til læsere som åbenbart ikke går op i kvalitet.
Klart. Ligesom dengang det, der nu er gamle klassikere, var helt nye udgivelser. De fleste var bare glade for, at disse spændende tegneserier udkom.
Erling Søby skrev: 19. jan 2025, 21:11Hvad angår "fornyelse af gamle oversættelser, ændringer af gamle farvelægninger, ændring af indbindingsform og/eller format eller papirvalg, titel- og navneændringer" kan det i sagens natur kun ske ved udgivelse af klassikere. Og typisk er det gamle læsere, der er utilfredse med, at det ikke er samme oversættelse mm. som de kender fra de var drenge. Og det uanset om kvaliteten er blevet markant bedre...
Der ligger jo nogle hunde begravet der. Og man må sige, at tegneserier er af en særskilt støbning, hvis man sammenligner med for eksempel genudgivelser af film, tv-serier og musik eller almindelig litteratur.

Omkring tegneserier er der simpelthen mange flere parametre i spil, som kan ændres til det bedre eller, vil nogen synes, til det værre. Og så det, at de fleste stadig foretrækker tegneserier som håndgribelige genstande i fysisk form, der kan stå i en reol. Det gælder i uhyre begrænset omfang for film, tv og musik i dag og kun i lille grad for klassisk litteratur.
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Ozymandias Rex »

Carsten Søndergaard skrev: 16. jan 2025, 22:48
casperyde skrev: 16. jan 2025, 12:55 er det muligt at få at vide hvornår vi kan forvente blueberry udkommer så

Samtidig har forsinkelsen gjort det nødvendigt samtidig at genoptrykke samlebind 1, 4, 5 og 6
Mht. Blueberry 6: Har I fået fikset problemet med de to ens sider til genoptrykket?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Ozymandias Rex skrev: 22. jan 2025, 21:53
Carsten Søndergaard skrev: 16. jan 2025, 22:48

Samtidig har forsinkelsen gjort det nødvendigt samtidig at genoptrykke samlebind 1, 4, 5 og 6
Mht. Blueberry 6: Har I fået fikset problemet med de to ens sider til genoptrykket?
Ja, det bliver naturligvis rettet :-)
Besvar