Superman 1967: Plakatforvirring og varianter

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Superman 1967: Plakatforvirring og varianter

Indlæg af tohan »

morlyk1 skrev: 8. feb 2025, 14:11 Jeg undrer mig også over, at du skriver nr. 18 og 19 i 1. oplag har prisen 1.65 på foromslaget samt blanke inderomslag. Er du sikker på det? Så vidt jeg har set findes der kun eksemplarer med enten 1) et overstreget 1.65 med et overtrykt 1.85 på omslaget, eller 2) blot med 1.85 på omslaget. Jeg mener, at dem med det overstregede 1.65 har reklamer og brevkasse trykt indeni og er 1. oplag, mens de med blot 1.85 på omslaget har blanke inderomslag og er 2. oplag. Det stemmer også logisk bedre overens med nr. 20, hvor det jo også er 2. oplaget, som har blanke inderomslag. Desuden giver det også bedre mening, at bladene aldrig nåede i handlen til 1.65 kr., da prisforøgelsen jo allerede var trådt i kraft fra og med nr. 13.
Bingo! Flere copy/paste fejl - burde have kommenteret efter mine notater og ikke de små billeder. Mange tak for hjælpen! Brugte lige lovlig lang tid i et forgæves forsøg på at få indersiderne til at flugte :shock: Ny og måske endelig version 3 af oversigtens Superman-del:

Superman 1967 plakatdele og varianter ver. 3.jpg
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Ja, nu stemmer det bedre overens med min egen erfaring.
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Men det store, dundrende spørgsmål er jo stadig, hvorfor det lige netop var disse hæfter og ikke alle de andre numre i serien, der blev trykt i et 2. oplag? Og hvor længe gik der imellem de to oplag?

Kom 2. oplaget et stykke tid senere pga. plakaterne, hvor man gerne ville sikre, at de tidligere numre var tilgængelige, så en stakkels purk ikke skulle ende i den ganske forfærdelige situation at stå med plakatdel 3 og 4 i hånden uden at have mindste mulighed for at få fingrene i de første to dele? Hvilket ville pege i retning af, at der gik en rum tid mellem oplagene.

Eller skyldtes det blot, at de fortsat kløjedes med prisen og blev ved med indledningsvist at trykke den forkerte pris på hæftet? Hvilket omvendt kunne indikere, at 2. oplaget blev trykt stort set samtidig med 1. oplaget?

Og hvorfor blev brevkasser og annoncer på inderomslagene udeladt i 2. oplaget? Var det blot en simpel forglemmelse? Eller... ?

Levede Sherlock Holmes i dag er jeg ikke i tvivl om, at han ville have kastet sig over disse spørgsmål...
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af tohan »

Ja, der er stadigvæk uafklarede spørgsmål. Kryds og tværsen i nr. 19 har jo også en udløbsdato mht. indsendelse.

En anden interessant vinkel er hvordan markedet tackler indlæg og varianter grading- og prismæssigt. En aktuel video handler næsten udelukkende om noget relateret: Automatic Comics https://www.youtube.com/watch?v=IHtGdZVrSV8

0.00 - CGC Green Label forklaret med "Value stamp missing" som eksempel.
6.35 - Spawn (1992) 1 : Production error - sort farve mangler i varierende grad til varierende (verificerede) priser:
Blue label 9.8, 100% sort farve: $134,
Green label 9.8, 50 % sort farve: $4.320
Green label 9.8, 0 % sort farve: $8.400

8.54 - Amazing Spiderman #238: Tattoo insert missing = Green label/Incomplete = 2/3 værditab, overflyttes ofte
10.38 - Hulk #181: Marvel value stamp missing (udklippet)
10.53 - (Married pages): vel i princippet i spil ved overflytning af hæftede plakatdele fra et blad til et andet?

Produktionsfejl (6.35) kan i særlige tilfælde, i kombination med sjældenhed velsagtens, resultere i voldsomme prisforskelle.
Særligt (8.54) "Tattoo insert missing" = Green label/Incomplete, giver stof til eftertanke i forhold til Interpresses plakat-dele.

Batman 25 CGC census 11-2 2025.jpg
https://www.cgccomics.com/census/grades ... edate=1967
CGC har graded 11 eksemplarer af DK Batman #25.

DK Batman 25.jpg
Et af disse er pt. til salg på eBay, smukt præsenteret med blue universal label. Men hvad med, den i dette tilfælde løst indlagte, plakatdel 3?

(US Batman #181 findes i mange tilfælde med Green label, men her er problematikken en anden end ved DK Batman #25. Midtersiderne udgør et pin up billede af Batman og Robin og mangler derfor ofte (missing centerfold). Da det samtidigt medfører ukomplet historie, er det naturligvis en alvorlig mangel).
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Som du ved, er jeg ikke den store fan af slabbing og føler heller ikke den store agtelse for CGC's såkaldte ekspertise. Men jeg har diskuteret fx Batman nr. 25 med internationale samlere, fordi de jo går så forfærdeligt højt op i, om et blad får en blå, grøn eller - uha! - lilla label. Jeg er ikke i tvivl om, at CGC ingen anelse har om, at der oprindeligt var en plakat i Batman nr. 25, trods at det er nævnt med store bogstaver på forsiden. Men jeg postede på et tidspunkt billeder af mit eksemplar med plakaten, så udenlandske samlere også kunne blive gjort opmærksom på det. Det særlige ved nr. 25 er dog, som du også anmærker, at plakaten her var løst indlagt, modsat i nr. 23, 24 og 26, hvor den var hæftet til resten af bladet. Der var derfor generel konsensus om, at det ville betyde, at en graded nr. 25 stadig kunne få en blå label uden plakaten, hvorimod de andre numre ville få en grøn label, hvis de manglede plakaten. En løst indlagt plakat blev simpelthen ikke i samme udstrækning anset som en fast integreret del af bladet. Jeg vil dog stadig mene, at CGC bør anføre på deres label om plakaten mangler eller ej. Denne diskussion kan jo så sikkert også udvides til de mange tusinde indlæg af alskens typer, man har kunnet finde i Anders And gennem årene.

Hvad angår Amazing Spider-Man nr. 238 husker jeg, at jeg som 14-15-årig købte de sidste 6-7 eksemplarer, Fantask havde tilbage, fordi jeg havde fundet ud af, at jeg i Stribeladen i Århus kunne bytte dem til en række Moebius-album, således at jeg for hvert Spider-Man-hæfte, der dengang kostede 7,50 kroner, kunne få et helt album til omkring 100 kr. stykket. Det var jo fornemt og vel første gang, jeg fik øjnene op for, at jeg ved sådanne byttehandler billigere kunne opbygge min egen samling.

Jeg beholdte dengang et enkelt nr. 238 til min egen samling, men brød mig ikke om tattoo-indlægget... så det tog jeg ud! Heldigvis solgte jeg mit eksemplar, som nok har været omkring vf, for en 10 års tid siden til omkring 400 kr. (så vidt jeg husker), da jeg syntes, det var fint nok bare at have den danske ækvivalent. Så der er heldigvis ingen grund til at hive yderligere hår ud af hovedet over det.

Her er for øvrigt mit Batman nr. 25 med plakat, som jeg var så heldig at finde i Peter Grosells antikvariat for omkring 15 år siden sammen med alle andre Batman-numre fra 60'erne fra nr. 1 til omkring nr. 50 i superflot stand. Grosell havde haft bladene liggende fint pakket ind i brunt papir i årevis uden at én eneste af hans kunder, der hellere søgte dyre inkunabler eller guldlaminerede privatbind fra 1700-tallet, havde spurgt til dem. Derfor måtte jeg også forbi hans antikvariat flere gange før han endelig fik opsporet, hvor de havde gemt sig på hans lager. Da han åbnede dem, gav det et lille sæt i mig, for bladene fremstod helt ulæste og kioskfriske. Han bemærkede det godt og smilede indforstået, men var alligevel meget generøs med prisen. Han havde oprindeligt sat dem til 5000 kr. og beskrevet dem på nettet som værende i "fin stand" (hvilket jo kan betyde alt fra vg til nm). Efter et par år satte han dem så ned til 2500 kr. Og da jeg så stod der med dem i hænderne i butikken, let dirrende, sagde han, at hvis jeg betalte kontant med det samme, kunne jeg få dem for 1500 kr. Det kunne jeg ikke sige nej til.

314474581_3360039470990456_8505274371783179784_n.jpg
314510550_3360039754323761_2899608769633859017_n.jpg
314808073_3360039620990441_6632032996841648074_n.jpg
315079193_3360039817657088_898220134691060040_n.jpg
Senest rettet af morlyk1 12. feb 2025, 22:31, rettet i alt 1 gang.
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Apropos reklamer og lignende indlæg har du sikkert også hørt om CGC's store reholder-skandale?

https://boards.cgccomics.com/topic/5308 ... /#comments

https://bleedingfool.com/blogs/fraud-by ... g-scandal/
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Og apropos varianter findes Amazing Spider-Man nr. 238 jo også i både en direct- og en newsstand-udgave, hvor sidstnævnte er klart mere eftertragtet blandt samlere, da de vist også skulle være sværere at finde i high grade. Skønt direct-udgaven i mine øjne er pænere at se på. For at gøre det hele endnu mere forvirrende findes den sågar også i en canadisk pris-variant med 75 cent trykt på foromslaget frem for 60 cent (ligesom der også tidligere var pence-udgaver rettet mod det britiske marked).

https://www.cpvpriceguide.com/canadian-price-variants/
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af tohan »

Et stort samlerevent + et mere beskedent et af slagsen + 3/4 influenza senere :)

Jeg har netop genbesøgt Nordic Card Show i Bella Center, hvor tusindvis af glade samlere flokkedes om de mange stande. Fra en beskeden start i Holbæk for kun 3½ år siden har arrangementet med lynets hast udviklet sig til Nordeuropas største event for samlekort!

Graded/slabbed tradecards er en integreret del af Nordic Card Show og de går fuldstændig hånd i hånd med raw, med Pokémon som dominerende. Sport, især fodbold, er rigtig godt med også. Der indleveres submissions i stor stil. Jeg hører nærmest aldrig diskussionen for eller imod slabbing - samlerne vælger bare fra den hylde, der passer dem. I mange tilfælde fra begge. Min søn interviewede en del af sælgerne og en af hans konklusioner er, at til live shows som NCS går samlerne mest efter et eller flere raw kort med mulighed for "deals", hvorimod graded kort har sin store berettigelse ved nethandel. Det giver jo en masse mening.

Personligt var det en glæde at høre fra et par af de garvede fodboldfolk, at min hjemmeside af og til bruges som serie-reference, når danske vintage samlekort sendes til grading. Og til Samlerforeningen Skandias åbne arrangement i Lunden i Silkeborg, byttede jeg samlekort med en Dandy-samler, som har sat sin samlemappe op efter mine lister, krydret med masser af screenshots :)

Reholder-skandalen: Jo, jeg fulgte intenst med. De to kombattanter, PSA (Kongen af Kort) og CGC (Kongen af Tegneserier), har begge været udsat for scam og svindel, hvor især deres kontrolfunktioner har været sat under pres. Især sidstnævnte, hvor samlere og influencere har opkaldt en række skandaler efter Watergate. F.eks. Bend-gate (eller Banana-gate) som opstod under CGC's damage control ifm. Reholder-gate. Da angrebene oftest kommer fra svindlere, glemmer folk relativt hurtigt, så snart modforanstaltninger er sat i værk. CGC har udfordret PSA på kort-markedet og PSA varslede sidste år strike back i løbet af de kommende måneder, hvor de vil bevæge sig ind på markedet for Comic Grading and Encapsulation. Det bliver spændende at følge.

Blue label og plakaterne: Netop pga. de hundredevis af forskellige indlæg må blue label være udgangspunktet ved grading af danske tegneserier. Men som køber burde man ikke være i tvivl om plakatdelen er med eller ej. Det populære Mark Jewelers insert bliver angivet på blue label, når det er til stede. Men igen: en direkte sammenligning er svær, da dette reklameindlæg jo kun forekom i en del af oplaget.

Batman nr 25 med klemmespor.jpg
pegasus ivar morten (3)x  + US foto.jpg

Tak for den medrivende baggrundshistorie! Jeg kom forbi dit super gem-eksemplar af Batman #25 på FB, da jeg samlede info til opslaget her. Jeg har et eksemplar, som mindede mig om et foto, som Superboy (altså Serieland-signaturen) har vist i forummet her. Midtfor øverst og nederst er der mærke efter en tøjklemme, sandsynligvis af den type, der ses på det nederste foto. Ikke dybt, men desværre lige nok til at den har taget farven. Den nederste klemme bør jeg muligvis være glad for, da den måske har været med til at sikre at plakat-del 3 stadig er til stede :)
Besvar