Som du ved, er jeg ikke den store fan af slabbing og føler heller ikke den store agtelse for CGC's såkaldte ekspertise. Men jeg har diskuteret fx Batman nr. 25 med internationale samlere, fordi de jo går så forfærdeligt højt op i, om et blad får en blå, grøn eller - uha! - lilla label. Jeg er ikke i tvivl om, at CGC ingen anelse har om, at der oprindeligt var en plakat i Batman nr. 25, trods at det er nævnt med store bogstaver på forsiden. Men jeg postede på et tidspunkt billeder af mit eksemplar med plakaten, så udenlandske samlere også kunne blive gjort opmærksom på det. Det særlige ved nr. 25 er dog, som du også anmærker, at plakaten her var løst indlagt, modsat i nr. 23, 24 og 26, hvor den var hæftet til resten af bladet. Der var derfor generel konsensus om, at det ville betyde, at en graded nr. 25 stadig kunne få en blå label uden plakaten, hvorimod de andre numre ville få en grøn label, hvis de manglede plakaten. En løst indlagt plakat blev simpelthen ikke i samme udstrækning anset som en fast integreret del af bladet. Jeg vil dog stadig mene, at CGC bør anføre på deres label om plakaten mangler eller ej. Denne diskussion kan jo så sikkert også udvides til de mange tusinde indlæg af alskens typer, man har kunnet finde i Anders And gennem årene.
Hvad angår Amazing Spider-Man nr. 238 husker jeg, at jeg som 14-15-årig købte de sidste 6-7 eksemplarer, Fantask havde tilbage, fordi jeg havde fundet ud af, at jeg i Stribeladen i Århus kunne bytte dem til en række Moebius-album, således at jeg for hvert Spider-Man-hæfte, der dengang kostede 7,50 kroner, kunne få et helt album til omkring 100 kr. stykket. Det var jo fornemt og vel første gang, jeg fik øjnene op for, at jeg ved sådanne byttehandler billigere kunne opbygge min egen samling.
Jeg beholdte dengang et enkelt nr. 238 til min egen samling, men brød mig ikke om tattoo-indlægget... så det tog jeg ud! Heldigvis solgte jeg mit eksemplar, som nok har været omkring vf, for en 10 års tid siden til omkring 400 kr. (så vidt jeg husker), da jeg syntes, det var fint nok bare at have den danske ækvivalent. Så der er heldigvis ingen grund til at hive yderligere hår ud af hovedet over det.
Her er for øvrigt mit Batman nr. 25 med plakat, som jeg var så heldig at finde i Peter Grosells antikvariat for omkring 15 år siden sammen med alle andre Batman-numre fra 60'erne fra nr. 1 til omkring nr. 50 i superflot stand. Grosell havde haft bladene liggende fint pakket ind i brunt papir i årevis uden at én eneste af hans kunder, der hellere søgte dyre inkunabler eller guldlaminerede privatbind fra 1700-tallet, havde spurgt til dem. Derfor måtte jeg også forbi hans antikvariat flere gange før han endelig fik opsporet, hvor de havde gemt sig på hans lager. Da han åbnede dem, gav det et lille sæt i mig, for bladene fremstod helt ulæste og kioskfriske. Han bemærkede det godt og smilede indforstået, men var alligevel meget generøs med prisen. Han havde oprindeligt sat dem til 5000 kr. og beskrevet dem på nettet som værende i "fin stand" (hvilket jo kan betyde alt fra vg til nm). Efter et par år satte han dem så ned til 2500 kr. Og da jeg så stod der med dem i hænderne i butikken, let dirrende, sagde han, at hvis jeg betalte kontant med det samme, kunne jeg få dem for 1500 kr. Det kunne jeg ikke sige nej til.