The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%

Afgivne stemmer: 36

morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af morlyk1 »

Muligvis ikke den mest præcise oversættelse, men SOS Himmelstorm har da også lidt schwung over sig, tænker jeg.
Nikolaj Andersen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Nikolaj Andersen »

SOS DMI's kategori 1 :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

SOS Kuglelyn
Operation Kuglelyn
SOS Klimakaos
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 12. feb 2025, 00:10 SOS Kuglelyn
Operation Kuglelyn
SOS Klimakaos
Untitled-1.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Frank Madsen skrev: 15. feb 2025, 16:21 Untitled-1.jpg
Tager du imod ordrer? Jeg tager to.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

:lol: :lol: :lol:

Mon den bliver med blå eller grøn baggrundsfarve?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Hvis jeg husker rigtig så er der både ny oversættelse og ny farvelægning.

Med hensyn til især SOS Meteorer så håber jeg virkelig de formår at matche den nuværende udgave når det gælder farvelægningen, herunder valget af papir. Tag fx de første tre sider i SOS Meteorer som har et væld af farver, men alligevel er siderne balancerede og fremstår yderst lækre for øjet, i hvert fald mit. Men der er jo også her vi får den bedst tegnede Blake & Mortimer.

I nogle nyere udgaver får vi computerfarver som fremstår nærmest kliniske og slet ikke matcher lækkerheden og balancen i den tidligere udgave og endnu værre så har nogle forlag oven i købet valgt glat papir, hvor det kun gør det kliniske endnu værre. Nå, det jeg siger er bare jeg håber at de kan matche den nuværende og fremragende SOS Meteorer på "lækkerhed".
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

SOS Klimaforandringer
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 15. feb 2025, 23:20 Hvis jeg husker rigtig så er der både ny oversættelse og ny farvelægning.

Med hensyn til især SOS Meteorer så håber jeg virkelig de formår at matche den nuværende udgave når det gælder farvelægningen, herunder valget af papir. Tag fx de første tre sider i SOS Meteorer som har et væld af farver, men alligevel er siderne balancerede og fremstår yderst lækre for øjet, i hvert fald mit. Men der er jo også her vi får den bedst tegnede Blake & Mortimer.

I nogle nyere udgaver får vi computerfarver som fremstår nærmest kliniske og slet ikke matcher lækkerheden og balancen i den tidligere udgave og endnu værre så har nogle forlag oven i købet valgt glat papir, hvor det kun gør det kliniske endnu værre. Nå, det jeg siger er bare jeg håber at de kan matche den nuværende og fremragende SOS Meteorer på "lækkerhed".
Den "nye" farvelægning er 40 år gammel, og den findes allerede på dansk, nemlig i både Carlsens og Faraos Cigarers "Kampen om verdensherredømmet" samt i andenudgaverne fra 1980'erne af Pyramidens hemmelighed og Det gule mærke. Jacobs var selv med til at udvælge farvelæggerne, Philippe Biermé, Luce Daniels og Paul-Serge Marssignac og godkendte deres arbejde indtil sin død. Og de farvelagde naturligvis med håndkraft.

Biermé, der havde været en af Jacobs' nærmeste medarbejdere og havde farvelagt for ham og mange andre af Journal Tintins tegneserieskabere i årevis, blev mange år senere skandaliseret, da det viste sig, at han i hemmelighed havde gemt nogle af Jacobs' originaltegninger, som han solgte på auktion. Jacobs havde ellers doneret samtlige originaler til Editions Blake & Mortimer. Men hans farvelægninger fejler ikke noget.

Papiret bliver naturligvis mat som i de sidste mange års B&M-album og de gamle fra Carlsen og endda en tøddel retrotonet, det bliver præcis samme papir som i Cobolts Blueberry-samlebind og Luftens Ørne.

Så det bliver måske snarere nogle af ændringerne i den nye oversættelse, der vil blive bemærket. Blakes fly hedder ikke længere "Røde Pil" som i den gamle oversættelse, men "Den Røde Vinge" ligesom på fransk, "L'aile Rouge". Faktisk blev denne ændring allerede indført i "Kunsten af føre krig", uden at nogen vist protesterede. Den pakistanske spion lyder ikke længere navnet "Bezendjas", men omtales som "en bizenjo" tilhørende en navnkundig etnisk røverstamme i Baluchistan, som sikkert har pirret Jacobs' sans for globalkorloritten, en sammenhæng som Freddy Milton i 1980'erne sikkert ikke har haft de store muligheder for at pejle sig ind på.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Så det er en anden farvelægning i SOS Meteorer i forhold til Carlsens album fra 1979?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Antaeus skrev: 16. feb 2025, 09:09 Så det er en anden farvelægning i SOS Meteorer i forhold til Carlsens album fra 1979?
De første tre (Kampen om verdensherredømmet) findes kun på dansk med den "nye" farvelægning fra 1980'erne (Carlsens hhv. Faraos Cigarers udgave).

De næste tre (2 x Pyramidens hemmelighed + Det gule mærke) findes både med den oprindelige farvelægning og den "nye" fra 1980'erne (Carlsens førsteudgaver hhv. andenudgaver).

De sidste syv findes kun i den oprindelige farvelægning (Carlsens oprindelige udgaver).

Alle tolv vil i samlebindene være med den "nye" farvelægning fra 1980'erne.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 16. feb 2025, 22:16
Antaeus skrev: 16. feb 2025, 09:09 Så det er en anden farvelægning i SOS Meteorer i forhold til Carlsens album fra 1979?
De første tre (Kampen om verdensherredømmet) findes kun på dansk med den "nye" farvelægning fra 1980'erne (Carlsens hhv. Faraos Cigarers udgave).

De næste tre (2 x Pyramidens hemmelighed + Det gule mærke) findes både med den oprindelige farvelægning og den "nye" fra 1980'erne (Carlsens førsteudgaver hhv. andenudgaver).

De sidste syv findes kun i den oprindelige farvelægning (Carlsens oprindelige udgaver).

Ok, tak for info, men jeg forstår ikke.
De sidste syv, det må så bl.a. være SOS Meteorer. Mit album er printet i 1979, hvordan kan det så være med den nye farvelægning fra 1980'erne, hvis der kun findes den oprindelige farvelægning?
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Jeg tror, Carsten mener, at de sidste syv bind kun findes på dansk i den oprindelige farvelægning. Det er disse bind, som i den nye danske udgave fra Cobolt vil have den nyere farvelægning fra 80'erne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

morlyk1 skrev: 17. feb 2025, 20:37 Jeg tror, Carsten mener, at de sidste syv bind kun findes på dansk i den oprindelige farvelægning. Det er disse bind, som i den nye danske udgave fra Cobolt vil have den nyere farvelægning fra 80'erne.
Rigtigt, ja, på fransk har de eksisteret i den nye farvelægning siden 1980'erne.

Og så kan jeg ikke regne. Mente selvfølgelige de sidste seks, ikke syv :oops:

SOS meteorer
Marie Antoinettes halsskykke
Den djævelske fælde
Gåden om Atlantis
Professor Satos 3 formler, 1. del
Professor Satos 3 formler, 2. del
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Tak, så blev det afklaret.

Jeg kan huske fra tidligere at valg af papir stod imellem det i Luftens Ørne samlebind vs. (muligvis papir i en af de nyere Blake & Mortimer)?
Jeg kan huske at jeg kiggede i begge album for at finde ud af hvilket der var bedst og jeg vaklede lidt, men kom vist aldrig til en konklusion.
Og nu kiggede jeg så lige Luftens Ørne igennem igen i dag og det er fint papir.
Besvar