Det månedlige barometer

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 2. apr 2025, 20:20 [quote=benadikt post_id=233891 time=<a href="tel:1743594384">1743594384</a> user_id=389]
[quote=Gimli post_id=233888 time=<a href="tel:1743478241">1743478241</a> user_id=18944]Marts bedste tegneserieoplevelse:
Evigheden tur-retur er et af mine absolutte yndlings-album fra Jeremiah serien...
Jeg husker de første ca. 8 Jerimiah-album som ganske spændende og underholdende. Jeg har de første ca. 15 album. Ganske langsomt faldt kvaliteten (fra ca. nr. 8?), og jeg opgav serien.
Måske skulle jeg genlæse serien.
[/quote]

Jeg synes det er en fin serie til omkring album 10 og har samme oplevelse at herefter faldt kvaliteten.
[/quote]

Jeg har altid oplevet Jeremiah som “svingende” i kvaliteten - mere end et entydigt fald. Et af mine andre favoritalbum er nr. 11 - men så falder kvaliteten en del i nr. 12 og endnu mere i 13 - inden nr. 14 stiger igen. Men den overordnede trend er nedadgående - ja. Og de album som peeker efter nr. 14 er ikke så højt oppe i kvaliteten, som de album der topper blandt de første 10/11 fortællinger - enig. Men er det ikke et kendetegn for stort set alle serier - at kvalitets gennemsnittet daler noget efter de første 10 - 15 album?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 3. apr 2025, 06:24
Antaeus skrev: 2. apr 2025, 20:20 [quote=benadikt post_id=233891 time=<a href="tel:1743594384">1743594384</a> user_id=389]
[quote=Gimli post_id=233888 time=<a href="tel:1743478241">1743478241</a> user_id=18944]Marts bedste tegneserieoplevelse:
Evigheden tur-retur er et af mine absolutte yndlings-album fra Jeremiah serien...
Jeg husker de første ca. 8 Jerimiah-album som ganske spændende og underholdende. Jeg har de første ca. 15 album. Ganske langsomt faldt kvaliteten (fra ca. nr. 8?), og jeg opgav serien.
Måske skulle jeg genlæse serien.
Jeg synes det er en fin serie til omkring album 10 og har samme oplevelse at herefter faldt kvaliteten.
[/quote]

Jeg har altid oplevet Jeremiah som “svingende” i kvaliteten - mere end et entydigt fald. Et af mine andre favoritalbum er nr. 11 - men så falder kvaliteten en del i nr. 12 og endnu mere i 13 - inden nr. 14 stiger igen. Men den overordnede trend er nedadgående - ja. Og de album som peeker efter nr. 14 er ikke så højt oppe i kvaliteten, som de album der topper blandt de første 10/11 fortællinger - enig. Men er det ikke et kendetegn for stort set alle serier - at kvalitets gennemsnittet daler noget efter de første 10 - 15 album?
[/quote]

Der er mange serier hvor kvaliteten er fremragende og ikke faldende efter de første 10 - 15 album.
Fx Tintin, Blueberry, Asterix og Lucky Luke
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 3. apr 2025, 21:39
Der er mange serier hvor kvaliteten er fremragende og ikke faldende efter de første 10 - 15 album.
Ok - her er jeg uenig. Blueberry falder ret meget i kvaliteten efter album 15 (som jeg oplever det).

Asterix og Lucky Luke bliver også mere svingende i kvalitet efter 1975. (F.eks. oplever jeg hverken ‘Asterix opdager Amerika’ eller ‘Styrkeprøven’, som album der leverer den kvalitet som er i starten og op til midten af 70’erne). Lucky Luke har nok et mere konstant niveau, selv om der bliver længere mellem de virkelige pletskud i 70’erne (Og ‘Den hvide kavaler’ er i min verden et standardalbum). Men jeg vil vove at påstå, at det er fordi Goscinny døde så kort tid efter at være blevet redaktør, at hans serier ikke dykkede mere end de gjorde. Men ja - det var langt senere end nr. 15. Til gengæld havde begge serier adskillige album i starten af deres livsbane, som aldrig ville være udgivet i 1979 eller senere.

Tintin mener jeg også topper i slut 40’erne og 50’erne - hvorefter kvaliteten daler.

Det kan jo så diskuteres om kvaliteten (for de sidste 3 serier, du nævner) er så stor at det betyder noget for oplevelsen - men i min verden falder niveauet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 4. apr 2025, 13:30
Ok - her er jeg uenig. Blueberry falder ret meget i kvaliteten efter album 15 (som jeg oplever det).

Asterix og Lucky Luke bliver også mere svingende i kvalitet efter 1975. (F.eks. oplever jeg hverken ‘Asterix opdager Amerika’ eller ‘Styrkeprøven’, som album der leverer den kvalitet som er i starten og op til midten af 70’erne). Lucky Luke har nok et mere konstant niveau, selv om der bliver længere mellem de virkelige pletskud i 70’erne (Og ‘Den hvide kavaler’ er i min verden et standardalbum). Men jeg vil vove at påstå, at det er fordi Goscinny døde så kort tid efter at være blevet redaktør, at hans serier ikke dykkede mere end de gjorde. Men ja - det var langt senere end nr. 15. Til gengæld havde begge serier adskillige album i starten af deres livsbane, som aldrig ville være udgivet i 1979 eller senere.

Tintin mener jeg også topper i slut 40’erne og 50’erne - hvorefter kvaliteten daler.

Det kan jo så diskuteres om kvaliteten (for de sidste 3 serier, du nævner) er så stor at det betyder noget for oplevelsen - men i min verden falder niveauet.

Tintin album 10: Den mystiske Stjerne.
Herefter får vi: Enhjørningens Hemmelighed, De Syv Krystalkugler.
Her er kvaliteten i hvert fald ikke faldet.

Tintin album 15: Det Sorte Guld.
Herefter får vi: De to månealbum, Affæren Tournesol, Tintin i Tibet, Det Gådefulde Juveltyveri
De nævnte album er rigtig manges favoritter kan jeg se fra diverse afstemninger og her mener jeg at serien holder niveau.

Blueberry album 10: General Guldmanke.
Herefter får vi Guldmine albummene.
Her er kvaliteten ikke faldet.

Blueberry album 15: Ballanden om en Ligkiste.
Herefter får vi Lovløs, Angelface m.fl., Indianerne der blev væk historien
De holder alle meget højt niveau, især Indianerne historien synes jeg er god. De kan dog ikke helt matche album 7-15, men vi er på et meget højt niveau.

Asterix album 10: Asterix i Trøjen.
Herefter får Romernes Skræk og Lus i Skindpelsen

Asterix album 15: Lus i Skindpelsen
Herefter får vi I Alperne, Byplanlæggeren, Cæsars Laurbær, Obelix & Co.
Rigtig gode album, men kvaliteten er faldet lidt og herefter går det ned ad bakke.

Lucky Luke album 10-15: Se den franske rækkefølge her på comicwiki. https://comicwiki.dk/wiki/Lucky_Luke
Og det er ret klart at alle de bedste album kommer efter nr. 15.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Jeremiah er jeg aldrig rigtig kommet i gang med, har prøvet. Flotte tegninger, men handlingen fik ikke rigtigt fat i mig.

Marts måneds bedste læseoplevelse:
ABS SUPER 3.jpg
Der er en vrede og en retfærdig harme i denne "nye" Superman, som passer ret godt til de skumle tider, vi lever i. Han er "vred" på de rigtige.

Månedens bedste køb har der ikke rigtigt være noget af, en del køb, men ingen bedste, såd'n. Jow måske Bob Morane Når jeg tænker mig om.
Et fødselsdagsgavekort blev indløst hos Fantask. Godt købt!

BobMorane5_cover.jpg
BobMorane5_cover.jpg (8.41 KiB) Vist 8872 gange

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Et øindspark. Jeremiah har jeg altid holdt af. Og da jeg læste album med det særprægede nummer 0, så stak det i hjertet.

Jeg har ikke købt noget længe, men får læst en del med ungerne. Vi har kastet os over manden som er hurtigere end sin skygge.

Dog, i går lørdag, var Osvald pludselig blevet nærmest hvid i ansigtet. "Far, har du ikke lige et Anders Andblad, hurtigt". Han fik et fra skuffen (jeg har en lille skuffe i stuen med AA'er fra de første par årgange, 49 undtaget, slidte eksemplarer, men der er en mening med galskaben. Knægten fik # 10 fra 1950, og væk var han. Jeg tænkte ikke nærmere over det, for han stikker nogle gange op på loftet for at game eller være i fred, og kom først i tanke om bladet da han vendte tilbage. Nå, hvad så?, spurgte jeg.

Han havde såmænd blot spist for meget, og måtte have andehjælp på det lille hus.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Robin skrev: 5. apr 2025, 20:18 Jeremiah er jeg aldrig rigtig kommet i gang med, har prøvet. Flotte tegninger, men handlingen fik ikke rigtigt fat i mig.

ABS SUPER 3.jpg
Der er en vrede og en retfærdig harme i denne "nye" Superman, som passer ret godt til de skumle tider, vi lever i. Han er "vred" på de rigtige.

Månedens bedste køb har der ikke rigtigt være noget af, en del køb, men ingen bedste, såd'n. Jow måske Bob Morane Når jeg tænker mig om.

BobMorane5_cover.jpg

mvh.
Du må godt nok være Superman-fan Robin. :D Det er vist anden gang på ca. 1/2 år, at det har været månedens oplevelse. Dejligt at opleve din passion. Superman har jeg nogle få historier med i min nuværende læserunde - men som din oplevelse med Jeremiah - så har jeg aldrig for alvor været solgt. Har indtil nu kun fået læst; Superman vs. Muhammed Ali. Den er ok - og jeg har givet den en ‘c’-status. Dvs. at den får lov til at blive placeret i puljen for særlig udvalgte album fordi den MÅSKE kan blive blandt de bedste 20% af albummene med titler der starter med ‘S’. Jeg er dog ikke sikker på, at det bliver slutresultatet.

Men dette album lyder spændende - fordi du beskriver det som om, at der er nogle paralleller til vores samtid. Men er der tale om paralleller eller er vi ovre i noget samfundskritisk/-satirisk? For mig er det en vigtig distinktion, fordi det er et spørgsmål om, tegneserieuniverset holdes “rent” eller om distinktionen mellem tegneserieuniverset og vores levede virkelighed udvidskes.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 6. apr 2025, 20:29 Et øindspark. Jeremiah har jeg altid holdt af. Og da jeg læste album med det særprægede nummer 0, så stak det i hjertet.

Jeg har ikke købt noget længe, men får læst en del med ungerne. Vi har kastet os over manden som er hurtigere end sin skygge.

Dog, i går lørdag, var Osvald pludselig blevet nærmest hvid i ansigtet. "Far, har du ikke lige et Anders Andblad, hurtigt". Han fik et fra skuffen (jeg har en lille skuffe i stuen med AA'er fra de første par årgange, 49 undtaget, slidte eksemplarer, men der er en mening med galskaben. Knægten fik # 10 fra 1950, og væk var han. Jeg tænkte ikke nærmere over det, for han stikker nogle gange op på loftet for at game eller være i fred, og kom først i tanke om bladet da han vendte tilbage. Nå, hvad så?, spurgte jeg.

Han havde såmænd blot spist for meget, og måtte have andehjælp på det lille hus.
Hej Berti

Rart at hører fra dig igen. Og du har da fået inspireret din dreng til at gå op i tegneserier. Rart at høre.

Selv om du ikke har købt noget i længere tid, så burde du måske præsentere din børn for nogle af de nye børne-orienterede tegneserier (bibliotek), for at se om 1-2 af disse kunne blive nye favoritter, som det kunne betale sig at anskaffe? Det kunne jo være at de gamle serier på et tidspunkt blev “oldsager” for dine børn. Det ville være ærgerligt hvis den platform til samvær forsvandt grundet materielle begrænsninger.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 4. apr 2025, 19:50
Gimli skrev: 4. apr 2025, 13:30

Tintin album 10: Den mystiske Stjerne.
Herefter får vi: Enhjørningens Hemmelighed, De Syv Krystalkugler.
Her er kvaliteten i hvert fald ikke faldet.

Tintin album 15: Det Sorte Guld.
Herefter får vi: De to månealbum, Affæren Tournesol, Tintin i Tibet, Det Gådefulde Juveltyveri
De nævnte album er rigtig manges favoritter kan jeg se fra diverse afstemninger og her mener jeg at serien holder niveau.

Blueberry album 10: General Guldmanke.
Herefter får vi Guldmine albummene.

Blueberry album 15: Ballanden om en Ligkiste.
Herefter får vi Lovløs, Angelface m.fl., Indianerne der blev væk historien
De holder alle meget højt niveau, især Indianerne historien synes jeg er god. De kan dog ikke helt matche album 7-15, men vi er på et meget højt niveau.

Asterix album 10: Asterix i Trøjen.
Herefter får Romernes Skræk og Lus i Skindpelsen

Asterix album 15: Lus i Skindpelsen
Herefter får vi I Alperne, Byplanlæggeren, Cæsars Laurbær, Obelix & Co.
Rigtig gode album, men kvaliteten er faldet lidt og herefter går det ned ad bakke.

Lucky Luke album 10-15: Se den franske rækkefølge her på comicwiki. https://comicwiki.dk/wiki/Lucky_Luke
Og det er ret klart at alle de bedste album kommer efter nr. 15.
Jeg er uenig vedr. Blueberry i forhold til indianer-historien. For mig er det mest af alt en “brød-på-bordet” fortælling. Gode tegninger ja - men selve historien er under niveauet for første cyklus (bind 1-5). Ok Lovløs og Angel face er gode album - selv om de stadig ikke er helt op at ringe - men at tale om en direkte nedgang er nok uretfærdig.

I forhold til Lucky Luke så vil jeg fraregne de 10 album, som Morris selv skrev manuskriptet til. (Jeg tænker at det er 10-15 album med samme personer bag en serie). Men det ændrer ikke på, at du har ret i at de virkelige mesterværker kom efter nr. 15/(25). Asterix har også mere end 15 album, før end kvaliteten begynder at blive ustabil - men det sker fra album 22 (Asterix opdager Amerika).

Hergé er jeg ikke så velbevandret i - men for hans vedkommende mener jeg at de første 2-3 album (3-4 inkl. Sovjet) må betegnes som læringsalbum, mere end reelt sammenhængende fortællinger. (Er usikker på Faraos cigarer - fordi jeg stadig mangler dette album). Altså at der mere er tale om en rammefortælling med mange “striber” - end en et virkelig gennemtænkt plot. ‘Den blå lotus’ opfatter jeg som et reelt album, hvor fortællingen bærer tegneserien i højere grad end gagsene gør. Med denne forståelse bliver ‘Det sorte guld’ nr. 11 - og dermed det første album som ikke rammer den indtil da stigende kvalitet. (= seriens kvalitet bliver mere svingende - uden at der endnu er tale om et egentlig fald).

Du har dog ret i, at Goscinny med både Uderzo og Morris holdt et virkelig højt niveau også efter nr. 15. Men nu skrev jeg også at stort set alleserier faldt i kvalitet efter de første 10-15 album (med den underforståelse, at der var tale om samme personskare bag serien). Hvis vi nu tager serier som er startet i 70’erne og frem kan du så nævne andre end Modesty Blaise (med Romero som tegner), hvor kvaliteten har været fastholdt efter album/fortælling 10-15?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Men er det ikke et kendetegn for stort set alle serier - at kvalitets gennemsnittet daler noget efter de første 10 - 15 album?
Der bliver bøjet noget i forhold til dit oprindelige udsagn.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Gimli skrev: 7. apr 2025, 04:43
Robin skrev: 5. apr 2025, 20:18 Jeremiah er jeg aldrig rigtig kommet i gang med, har prøvet. Flotte tegninger, men handlingen fik ikke rigtigt fat i mig.

ABS SUPER 3.jpg

BobMorane5_cover.jpg

mvh.
Du må godt nok være Superman-fan Robin. :D Det er vist anden gang på ca. 1/2 år, at det har været månedens oplevelse. Dejligt at opleve din passion. Superman har jeg nogle få historier med i min nuværende læserunde - men som din oplevelse med Jeremiah - så har jeg aldrig for alvor været solgt. Har indtil nu kun fået læst; Superman vs. Muhammed Ali. Den er ok - og jeg har givet den en ‘c’-status. Dvs. at den får lov til at blive placeret i puljen for særlig udvalgte album fordi den MÅSKE kan blive blandt de bedste 20% af albummene med titler der starter med ‘S’. Jeg er dog ikke sikker på, at det bliver slutresultatet.

Men dette album lyder spændende - fordi du beskriver det som om, at der er nogle paralleller til vores samtid. Men er der tale om paralleller eller er vi ovre i noget samfundskritisk/-satirisk? For mig er det en vigtig distinktion, fordi det er et spørgsmål om, tegneserieuniverset holdes “rent” eller om distinktionen mellem tegneserieuniverset og vores levede virkelighed udvidskes.
Egentlig ikke den store Superman fan, MEN jeg bliver positivt overrasket, når jeg støder på en historie med "den store spejderdreng", der er lidt mere tankevækkende og ud over det sædvanlige på forfatter- og tegnersiden. Den for et halvt år siden hed vist "Lost" og var en 10 numres mini-serie med både kærlighedshistorie og science fiction islæt. Den sidstnævnte er en nyfortolkning af figuren i DC's Absolute univers, hvor Superman er på flugt fra "magthaverne" og i det hele taget har en lidt anden oprindelse. Der er også stillingtagen til "the powers that be", ikke satire, men kritisk stillingtagen til den skildrede samfundopbygning. Det er i hæfteform, forstås. Det, der trigger mig, er, når jeg oplever at glæde mig mere end jeg plejer til næste nummer!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

April måneds bedste tegneserieoplevelse:
Slangetimen - Vindens passagerer.jpg
Med dette album bliver Vindens passagerer for alvor foldet ud i sin fulde ret. Virkelig et særdeles velfortalt og meget flot album. Første album har i min verden primært været en "teaser" i forhold til de 4 efterfølgende album i første cyklus og disse 4 album er alle virkelig gode - men; Slangetimen tager altså hoved-prisen for mit vedkommende og er bedste album i 1982. For sin tid var Vindens passagerer virkelig banebrydende i sin blanding af; tidsperiode, drama-fokuseret indhold (til forskel fra aktion) samt tegne- og farvetilgang. Bevares der er lavet tegneserier fra nogenlunde samme periode tidligere (Rødskæg som en af de væsentligste), men prøv at kigge på hvor mange serier med en historisk tilgang som kom frem i 80'erne (og langt hovedparten ved slutningen af/efter Vindens passagerer) og jeg tænker at denne serie er en af dem, som for alvor har påvirket tegneserien som medium.

En anden tegneserie som jeg vil nævne er; Når vinden blæser. Ikke for sin læsemæssige oplevelse - den er ret gennemsnitlig, hvad det angår. Men det er nok den mest samfundskritiske tegneserie jeg har læst indtil nu i min kronologiske læsning.

Mini spoiler

Man kan nærmest føle Briggs' foragt for sit lands angivelser af passende adfærd i krigstid. Jeg ved ikke hvilke angivelser Danmark havde på dette tidspunkt - men jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt de adskilte sig væsentlig fra de engelske?

Mini spoiler slut

Bedste tegneseriekøb:
Har ikke købt noget endnu - men jeg har afsendt min hoved-ordre. Om den kommer før juni er jeg reelt i tvivl om - men jeg har også sendt en lille bi-ordre, og den er på vej, så den kan jeg da vælge noget ud fra i maj måned. :D
Besvar