Gimli skrev: ↑4. apr 2025, 13:30
Antaeus skrev: ↑3. apr 2025, 21:39
Der er mange serier hvor kvaliteten er fremragende og ikke faldende efter de første 10 - 15 album.
Fx Tintin, Blueberry, Asterix og Lucky Luke
Ok - her er jeg uenig. Blueberry falder ret meget i kvaliteten efter album 15 (som jeg oplever det).
Asterix og Lucky Luke bliver også mere svingende i kvalitet efter 1975. (F.eks. oplever jeg hverken ‘Asterix opdager Amerika’ eller ‘Styrkeprøven’, som album der leverer den kvalitet som er i starten og op til midten af 70’erne). Lucky Luke har nok et mere konstant niveau, selv om der bliver længere mellem de virkelige pletskud i 70’erne (Og ‘Den hvide kavaler’ er i min verden et standardalbum). Men jeg vil vove at påstå, at det er fordi Goscinny døde så kort tid efter at være blevet redaktør, at hans serier ikke dykkede mere end de gjorde. Men ja - det var langt senere end nr. 15. Til gengæld havde begge serier adskillige album i starten af deres livsbane, som aldrig ville være udgivet i 1979 eller senere.
Tintin mener jeg også topper i slut 40’erne og 50’erne - hvorefter kvaliteten daler.
Det kan jo så diskuteres om kvaliteten (for de sidste 3 serier, du nævner) er så stor at det betyder noget for oplevelsen - men i min verden falder niveauet.
Tintin album 10: Den mystiske Stjerne.
Herefter får vi: Enhjørningens Hemmelighed, De Syv Krystalkugler.
Her er kvaliteten i hvert fald ikke faldet.
Tintin album 15: Det Sorte Guld.
Herefter får vi: De to månealbum, Affæren Tournesol, Tintin i Tibet, Det Gådefulde Juveltyveri
De nævnte album er rigtig manges favoritter kan jeg se fra diverse afstemninger og her mener jeg at serien holder niveau.
Blueberry album 10: General Guldmanke.
Herefter får vi Guldmine albummene.
Her er kvaliteten ikke faldet.
Blueberry album 15: Ballanden om en Ligkiste.
Herefter får vi Lovløs, Angelface m.fl., Indianerne der blev væk historien
De holder alle meget højt niveau, især Indianerne historien synes jeg er god. De kan dog ikke helt matche album 7-15, men vi er på et meget højt niveau.
Asterix album 10: Asterix i Trøjen.
Herefter får Romernes Skræk og Lus i Skindpelsen
Her er kvaliteten ikke faldet.
Asterix album 15: Lus i Skindpelsen
Herefter får vi I Alperne, Byplanlæggeren, Cæsars Laurbær, Obelix & Co.
Rigtig gode album, men kvaliteten er faldet lidt og herefter går det ned ad bakke.
Lucky Luke album 10-15: Se den franske rækkefølge her på comicwiki.
https://comicwiki.dk/wiki/Lucky_Luke
Og det er ret klart at alle de bedste album kommer efter nr. 15.