Den tossede tegners sidste arbejde

Hvad er Olfax?

Afstemning sluttede 27. mar 2006, 22:07

Afgivne stemmer: 0

Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Re: Den tossede tegners sidste arbejde

Indlæg af Henrik Rehr »

T. Thorhauge skrev:
I øvrigt vil jeg gerne spørge ind til de honorarer, Henrik Rehr hævder, man sædvanligvis ser udbetalt i forbindelse med tegneserieantologier: har Fahrenheit-bidragydere fået penge nogen sinde? Har Kurt Dunder & co-bidragsydere nogen sinde fået penge? Jeg spørger, fordi jeg ikke ved det.
Jeg ved ikke noget om Kurt Dunder, men Fahrenheit betalte vist aldrig sine bidragsydere, i hvert fald fik jeg ingen penge, de par gange jeg deltog. Til gengæld blev jeg betalt for mit bidrag til Bogfabrikkens København-antologi og for det bidrag jeg for nyligt leverede til en antologi fra det canadiske forlag Blind Bat Press. Hvis trykkeriregningen på Blæk er på 112.000, så er det jo fint nok, og hvis bidragsyderne er tilfredse med den aftale, de har lavet omkring projektet, så er det på ingen måde noget skal jeg skal blande mig i, jeg undrede mig bare over dispositionen.

I øvrigt synes jeg det er fedt at I laver antologien, men det er en anden snak. :D
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

T. Thorhauge skrev:
Frank Madsen skrev: Det kunne være godt at se de "regle du jeu" og få oplyst, hvordan tegningen ikke "passede ind".
Jeg kan oplyse Rehr om at støttebeløbet (minus 10.000 til grafikeren), altså 112.000 kr, nøjagtigt svarer til det beløb, som trykkeriet Narayana oprindeligt beregnede produktionen til at koste. Jeg tager et print af tilbuddet med på Komiks.dk, så kan du se det.

I øvrigt vil jeg gerne spørge ind til de honorarer, Henrik Rehr hævder, man sædvanligvis ser udbetalt i forbindelse med tegneserieantologier: har Fahrenheit-bidragydere fået penge nogen sinde? Har Kurt Dunder & co-bidragsydere nogen sinde fået penge? Jeg spørger, fordi jeg ikke ved det.
Jeg spørger kun, fordi Steffen gentagne gange mente, at når man ikke havde alle de oplysninger om sagen, redaktionen sad inde med, så kunne man ikke diskutere sagen. Derfor kunne det være rart at få dem på bordet. Jeg noterer mig, at der altså ikke er ret mange oplysninger end dem, der var på bordet her i diskussionen, da jeg blandede mig.

M.h.t. KD&Ko. (jeg kender ikke til Fahrenheits økonomi) så var planen, at der skulle ske en honorering af tegnerne i forhold til det overskud, der måtte komme, og desuden var alle medejere af projektet i forhold til det leverede antal sider. Da salget aldrig nåede over 800 eksemplarer, og bladdistribution i modsætning til boghandlerdistribution er noget af en økonomisk satsning, nåede vi aldrig over det punkt, hvor der var et overskud at fordele.
Men hvis Rackham redigerer en bog og Politikens Forlag får samtlige udgifter dækket på forhånd, skulle det undre mig, om der ikke kommer indtægter i størrelsesordenen 50-100.000 kr., og i den situation har man vel - i lighed med KD&Ko. - tænkt sig at dele overskuddet med bidragyderne?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:I øvrigt synes jeg det er fedt at I laver antologien, men det er en anden snak. :D
Ditto her.

Jeg kan oplyse, at Ekstra Bladets "Mastodont" antologi, som Freddy Milton redigerede, også indeholdt et honorar til bidragyderne. Det var beskedent, men der var også tale om allerede publiceret materiale.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Åh ja, svenske Optimals antologi fungerede også efter den model hvor bidragsyderne blev betalt en procentdel af et evt. overskud, der stod i forhold til længden af deres bidrag. (Var du ikke selv med i 4eren, TT?)

I øvrigt er det en god ide for projektets redaktører at få en standardaftale med bidragsyderne ned på papir. Ikke at man ikke sagtens kan ha' mundtlige aftaler med gode venner, men i tilfælde af det uforudsigelige. Udover TTs scenario, hvor antologien bliver en stor økonomisk succes, kan man forestille sig evt. ballade hvis f.eks. een af bidragsyderne omkommer ved et uheld (Gud forbyde det) og der senere opstår filmrettighedsspørgsmål om vedkommendes bidrag.
Nå, jeg tegner videre.
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af T. Thorhauge »

Jeg fik ingen penge for mit bidrag i Altt for Konsten 4, og noterer mig at det faktisk ikke er sædvanligt at bidragydere får penge i sådanne projekter. Jeg vil igen understrege at ingen af de folk, denne diskussion drejer sig om - nemlig bidragyderne - har brokket sig over dette forhold.

Som det fremgår af Seriejournalens dækning, går aftalen mellem Politikens forlag (som har været en dynamisk og yderst imødekommende partner) og Matthias/Frederik/mig selv ud på at det er Team Rackhams projekt, som forlaget så lægger navn, produktion og logistik til. Det er dermed os, der bestemmer over indholdet, og derfor er det os, der tager ansvaret for kritikken af bogens indhold og den bagvedliggende redaktionelle praksis (jf. disse indlæg :D). Hele "Regle du jeu"-problematikken blev i øvrigt etableret lang tid inden at aftalen med Politikens forlag faldt på plads. Så den manglende "standardaftale", som Henrik nævner, er vores ansvar, og såmænd ikke udtryk for andet end at vi er ret stenede, når det kommer til formaliteter. Men Henrik har ret, det havde naturligvis været en god ide. Jeg kan kun sige at jeg har været apatisk over alt det arbejde vi har lagt i BLÆK-bogen, som er gået ud over familie, venner, jobs etc. etc. Vi har helt sikkert ikke kørt løbet perfekt, men vi har gjort det så godt vi kunne.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

T. Thorhauge skrev:Jeg fik ingen penge for mit bidrag i Altt for Konsten 4, og noterer mig at det faktisk ikke er sædvanligt at bidragydere får penge i sådanne projekter.
Nu har Optimal jo lukket butikken, men du var faktisk berettiget til en royalty under de retningslinier, jeg beskrev. At du ikke har opdaget det, kan enten betyde at Ingemar har lavet forskellige aftaler med sine bidragsydere eller at du, som du siger, er lige lovligt "stenet", når det kommer til kontrakter, aftaler etc.
Nå, jeg tegner videre.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

T. Thorhauge skrev: Men Henrik har ret, det havde naturligvis været en god ide.
Ret beset kan det jo nås endnu, hvis I har mentalt overskud til det.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Ro på, D'herrer, ro på; lad os nu lige se giraffen.
Først vil jeg sige at standarden må være høj, når man smider guld, som Ivar Gjørup's Mogensens inspiration, i grams. En genial "ud af kroppen" oplevelse. Det må da borge for kvaliteten.
Dernæst er en diskution om form og indhold, i allerhøjeste grad akademisk, da deadline er overskredet med adskillige måneder. Forståeligt nok, at Ivar Gjørup er skuffet, men ihukommende den nævnte Regle du jeu (som jeg forstår som en slags koncept, undskyld min illitterære ufuldkommenhed!) er det vel som at "kaste brønden til, når barnet er druknet"
med venlig hilsen Jan Erik
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af T. Thorhauge »

henrik rehr skrev:
T. Thorhauge skrev:Jeg fik ingen penge for mit bidrag i Altt for Konsten 4, og noterer mig at det faktisk ikke er sædvanligt at bidragydere får penge i sådanne projekter.
Nu har Optimal jo lukket butikken, men du var faktisk berettiget til en royalty under de retningslinier, jeg beskrev. At du ikke har opdaget det, kan enten betyde at Ingemar har lavet forskellige aftaler med sine bidragsydere eller at du, som du siger, er lige lovligt "stenet", når det kommer til kontrakter, aftaler etc.

Haha, ja det er muligt. Jeg må indrømme at jeg normalt går ud fra, at der ikke er mange penge i smalle tegneserieantologier - og nu sidder jeg jo til dagligt ved siden af Søren Mosdal, som sammen med Ole Comoll Christensen vel er blandt de mest flittige bidragydere til internationale tegneserieantologier, og det er godt nok ikke mit indtryk at de bliver betalt for det, ej heller underskriver aftaler etc. I forhold til royalty og honorar er det da trist og surt, men til gengæld er ophavsretten jo fuldstændig intakt. Hvad var det egentligt jeg ville sige? Øhh, den svipsede lige.

Men lige nu har projektet endeligt forladt mine hænder (men for Frederik Storm er der et par mandetimers arbejde endnu :twisted:), og bare tanken om mere arbejde er... øhh, nedtrykkende.

Men mht. til forventningerne, vil jeg sige at der nok er en rimelig stor chance for at de, der synes at Ivars tegning er genial, ikke vil blive begejstrede for resultatet. Jeg vil helst være hemmelighedsfuld - for det skal helst være en uprepareret oplevelse at få BLÆK i hænderne - men kan afsløre at der indgår op til flere fototegneserier, avavavaaavvvv!!
Brugeravatar
Lasse Hillerøe Petersen

Indlæg af Lasse Hillerøe Petersen »

T. Thorhauge skrev:Tillad mig at fatte mig i korthed:
{stråforkortet}
Der er altså intet at skjule, men heller ikke noget at tærske langhalm på.
(Jeg har lige pløjet alle indlæg igennem, men vælger at svare på dette, som jo er svaret på det jeg spurgte om.)

Fint nok. Hvis man ikke kan bruge den tegning, så er det jo bare ærgerligt. Så burde I måske nok tage en snak med Ivar, så han på sin side ikke føler sig censureret. Og som andre har nævnt, så er det jo en nærliggende tanke at man er bange for et eller andet - det er jo kernen i problemstillingen om selvcensur. Ivar, som vel er den nærmeste til at vide hvad der er foregået, har jo åbenbart også tolket det sådan. Det var jo også for at få opklaret dette at jeg spurgte.

Hele diskussionen om honorering interesserer mig som tegneserielæser ikke frygteligt, ud over at jeg selvfølgelig får dårlig samvittighed fordi jeg køber alt for lidt. (Men med en familie at forsørge må man altså prioritere.)

Tilbage står at jeg stadig synes at tegningen er 100% genial, og derfor forstår jeg ikke at man ikke benytter sig af det når man nu får den tilbudt, uanset den måske ikke lige passer i konceptet. Men det er jeres afgørelse. Jeg vil benåde jer fra sparket i vatkuglerne, og nøjes med at foreslå 100 dask med en vatpind.

Derudover håber jeg at min poll kan tilgives - og vil den forrykte person som har klikket forkert venligst melde sig så vedkommende kan blive genopdraget? ;-)

-Lasse
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af T. Thorhauge »

Lasse Hillerøe Petersen skrev:Fint nok. Hvis man ikke kan bruge den tegning, så er det jo bare ærgerligt. Så burde I måske nok tage en snak med Ivar, så han på sin side ikke føler sig censureret.
Det har vi også, meget grundigt endda. Jeg vil lade analysen af Ivars opfattelse af forløbet være op til den enkelte læser. Jeg bryder mig i virkeligheden slet ikke om at kommentere interne anliggender offentligt, men det var jo altså Ivar, der valgte at gøre sagen offentlig.
Lasse Hillerøe Petersen skrev:Tilbage står at jeg stadig synes at tegningen er 100% genial, og derfor forstår jeg ikke at man ikke benytter sig af det når man nu får den tilbudt, uanset den måske ikke lige passer i konceptet.
Det vil utvivlsomt glæde Ivar. Men jeg bemærkede på din indledende kommentar at du i øvrigt har fejllæst tegningen, altså "fejllæst" i forhold til Ivars egen påpegning af hvad tegningen handler om ... :wink:
Brugeravatar
Lasse Hillerøe Petersen

T. Thorhauge skrev: Det vil utvivlsomt glæde Ivar. Men jeg bemærkede på din indledende kommentar at du i øvrigt har fejllæst tegningen, altså "fejllæst" i forhold til Ivars egen påpegning af hvad tegningen handler om ... :wink:
Øh? Hvordan mener du jeg har "fejllæst" tegningen? Det gode ved Ivars tegninger generelt er jo netop at de kan læses på mange måder , ind imellem ovenikøbet indbyrdes modstridende måder. Jeg ville sætte stor pris på hvis du vil forklare det lidt nærmere hvad du mener jeg har læst, og hvad du mener er den "korrekte" eller "autoriserede" læsning.

Men jeg overvejer faktisk også at spørge Ham selv...der er bare det at som ateist er jeg lidt uvant med den slags henvendelser! :-)

-Lasse
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af T. Thorhauge »

Lasse Hillerøe Petersen skrev:Øh? Hvordan mener du jeg har "fejllæst" tegningen? Det gode ved Ivars tegninger generelt er jo netop at de kan læses på mange måder , ind imellem ovenikøbet indbyrdes modstridende måder. Jeg ville sætte stor pris på hvis du vil forklare det lidt nærmere hvad du mener jeg har læst, og hvad du mener er den "korrekte" eller "autoriserede" læsning.
Jeg hæftede mig bare ved at du kaldte den en profet-tegning, men Ivar mener jo netop selv ikke at have lavet en sådan. Han snakker også om en "dobbelthed" i billedet, som på en gang holder med de "12 tegnere" og "de krænkede", altså muslimerne. Jeg mener naturligvis ikke at der er en "autoriseret" læsning af noget som helst, og derfor synes jeg - sådan helt udenfor diskussionens kontekst - at det er lidt underligt at Ivar for det første føler trang til at forklare folk, hvad hans tegning forestiller, og at han dernæst udpeger nogle temaer, som det falder mig vanskeligt at få øje på; dermed ikke være sagt at det er meget let for andre.

Men jeg trækker mig i øvrigt helst ud af diskussionen om Ivars tegning, jeg synes at jeg har sagt de ting, der skulle siges, og føler at jeg som redaktør har pligt til at udvise en eller anden form for delikat conduite, jeg håber seriejournalens læsere forstår.
Brugeravatar
Lasse Hillerøe Petersen

T. Thorhauge skrev:Jeg hæftede mig bare ved at du kaldte den en profet-tegning, men Ivar mener jo netop selv ikke at have lavet en sådan.
Mener han det? Det kan jeg ikke se fremgå noget sted. Og hvis: mener han det så bogstaveligt, overført, eller "Magritte-agtigt"? Og hvad mente jeg med at kalde tegningen en profet-tegning? Mente jeg at det var Muhammed der var afbildet? Eller mente jeg det som et arbitrært navn på en klasse hvortil jeg regner tegningen, sammen med de 12 fra JP, som heller ikke alle forestiller "Profeten Muhammed som levede ca.570-632." Selvfølgelig er det ikke det: han gik fx næppe i camobukser og bar overkrop.
Han snakker også om en "dobbelthed" i billedet, som på en gang holder med de "12 tegnere" og "de krænkede", altså muslimerne.
Det minder mig om den gode gamle jødiske vittighed, om rabbineren der skal mægle mellem to mænd: først hører han den ene tale sin sag. "Du har ret" svarer han så. Så taler den anden sin sag. "Du har ret", svarer han igen. Hans kone der har overværet handlingen trækker ham til side og hvisker: "Du kan da ikke sige at de begge har ret!". Hvortil rabbineren svarer: "Du har også ret."

Jeg ved ikke præcis hvad Ivars holdninger er, og det betyder heller ikke så meget. Man kan dog næppe tro andet end at han går ind for at man må tegne og lave fis med religiøse forestillinger - idet hans arbejde igennem så mange år vel kan siges at have bestået i netop det. Jeg ved hvad min holdning er, og jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke er stolt af det, men jeg ser den bekræftet igen og igen, senest med den afghanske konvertit. Muslimer kan være flinke folk, men islam som religion så jeg gerne elimineret, slet og ret. En human udgave af den ville alligevel ikke have ret meget islam tilbage. Mere end nogen anden religion hører islam til en middelalderlig kultur som ikke længere har nogen berettigelse. Den eneste måde den kan tilpasse sig er ved at tillade en overmåde fri tolkning, og netop det er næsten umuligt, fordi så meget af koranen er yderst konkrete regler og formaninger som ikke levner megen plads for tolkning.
Jeg mener naturligvis ikke at der er en "autoriseret" læsning af noget som helst, og derfor synes jeg - sådan helt udenfor diskussionens kontekst - at det er lidt underligt at Ivar for det første føler trang til at forklare folk, hvad hans tegning forestiller, og at han dernæst udpeger nogle temaer, som det falder mig vanskeligt at få øje på; dermed ikke være sagt at det er meget let for andre.
Igen, jeg ser ikke den forklaring du refererer til. At han føler det nødvendigt at fremhæve at hans tegninger er flertydige, er vel bare fordi han er forståeligt bange for at nogen skulle overse dette. Nærmere kommer han det ikke, ud over at vi skal bruge øjnene og hovedet. Og det giver jo lisom sig sæl.
Men jeg trækker mig i øvrigt helst ud af diskussionen om Ivars tegning, jeg synes at jeg har sagt de ting, der skulle siges, og føler at jeg som redaktør har pligt til at udvise en eller anden form for delikat conduite, jeg håber seriejournalens læsere forstår.
Jeg forstår, og takker for dine svar; det er jo netop også altid vigtigt at høre en sag fra begge sider. Ellers kan man jo heller slet ikke finde ud af hvem man skal holde med! :D

-Lasse
Erling Søby
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: I et nærliggende nabolag

Indlæg af Erling Søby »

T. Thorhauge skrev:
Og så tilbage til Ivar. Ivar er - apropos Erling Søbys ide om at lægge et løsark ind i bogen - selv blevet tilbudt en feature på Rackham om Muhammed-tegningerne (som Ivar afslog) ...
Jeg synes nok han burde have slået til. Det kunne rimeligvis have aflivet alle historier om censur, hvis de involverede helt åbent havde præsenteret sagen som de så den på Rackham.

Anyway, så glæder jeg mig til antologien (og udstillingen) - det kunne godt lyde som om det bliver den helt store danske udgivelse i disse år.
Besvar