Den tossede tegners sidste arbejde

Hvad er Olfax?

Afstemning sluttede 27. mar 2006, 22:07

Afgivne stemmer: 0

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Den tossede tegners sidste arbejde

Indlæg af Frank Madsen »

Lasse Hillerøe Petersen skrev:Hele diskussionen om honorering interesserer mig som tegneserielæser ikke frygteligt, ud over at jeg selvfølgelig får dårlig samvittighed fordi jeg køber alt for lidt. (Men med en familie at forsørge må man altså prioritere.)
Når jeg ikke har gjort så meget ud af censur-vinklen, bortset fra at referere parternes erklæringer på Seriejournalens forside, så er det fordi, jeg er enig i, at det er en redaktionel afgørelse, om man ønsker at bringe politiske tegninger. Akkurat som Komiks.dk er i sin gode ret til at afvise en diskussion om Muhammed, hvis den ønsker det. Men som tegneserieskaber (og formand for Danske Tegneserieskabere) synes jeg, der bør tales imod den stigende tendens til at se tegneres arbejder som noget, man får gratis, og bagefter kan behandle efter forgodtbefindende. Derfor var jeg interesseret i, hvornår i processen, Rackham afviste Ivars tegning med henvisning til, at den ikke "passede ind", var "under sædvanlig standard" og overhovedet slet ikke formidlede Ivars ellers "sammensatte, nuancerede og indsigtsfulde holdning" til Muhammed-sagen. Hvis Ivar på et tidspunkt i processen har fortalt redaktionen, hvad de kunne forvente fra hans hånd, og de har bedt ham arbejde videre, skylder de ham en økonomisk kompensation.
Og hvis der kommer et overskud i forbindelse med salget af bogen - hvilket næppe kan undgås, hvis oplaget er lavt, udelukkende boghandlerdistribueres og alle udgifter er dækket af staten - så bør det deles med dem, der har leveret bogens illustrationer.

Herudover kan vi drage to andre konklusioner:

1) Som Jan Erik konkluderer, så må "Blæk" blive et endog meget stort værk, hvis man har råd til at redigere bidrag som Ivars bort, udelukkende fordi det ikke passer ind i sammenhængen. Det lyder godt, at redaktionen har sat sig høje mål, og man bør se frem til udgivelsen.

2) Den anden konklusion er mere problematisk: Det virker som om redaktionen bag "Blæk" mener, at den ny tids tegneserier er udelukkende et spørgsmål om æstetik, hvor tidsaktuelle problemer og politisk stillingtagen ikke passer ind, især ikke hvis de udtrykte meninger går imod redaktionens erklærede politiske sympatier (her tænker jeg på Muhammed-debatten på Rackham). Efter min mening er tegneserier som "pynt" en kunstnerisk blindgyde, og jeg ser derfor frem til udgivelsen af "Blæk" for at se, hvilke andre væsentlige freadrettede kvaliteter, der gemmer sig i redaktionens tegneseriesyn. Tegneserien som politisk kommentar synes ikke at være en af dem.
Matthias Wivel skriver i en kommentar om Ivars tegning, at en af grundene til afvisningen var, at Ivars tegning i "Blæk" ville blive trykt uden kommentar. "Ivar har en sammensat, nuanceret og indsigtsfuld holdning til sagen, som overhovedet slet ikke kommer frem i den tegning, der let kunne forveksles med Jyllands-Postens mest ensidigt aggressive." Efter min mening udtrykker det en grundliggende desavouering af billedmediets muligheder (og Ivars evner som satiriker), der overhovedet får mig til at undre over, om redaktionen har valgt rigtigt, når den udgiver en bog om billeder og tegneserier - og ikke snarere burde kaste sig over ordet, som den jo åbenbart mener er billedet overlegent og en nødvendig forudsætning og moderator for billedets brug i den politiske debat.
Lasse Hillerøe Petersen skrev:Derudover håber jeg at min poll kan tilgives - og vil den forrykte person som har klikket forkert venligst melde sig så vedkommende kan blive genopdraget? ;-)
Jeg ledte faktisk efter den mulighed, der hed "Alt ovenstående SAMT en foragtelig blasfemiker og sikkert satanist eller værre". :lol:
.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

Derudover håber jeg at min poll kan tilgives - og vil den forrykte person som har klikket forkert venligst melde sig så vedkommende kan blive genopdraget? ;-)
Hvis du hentyder til spørgsmålet om hvorvidt Ivar er blasfemiker...osv.
Så jo...det er mig der har givet den stemme. Det skyldes nok mest at jeg aldrig har brudt mig om hans serie (Sorry Ivar :oops: ).
Jeg synes han tegner fedt (Den kunne jeg også bare have klikket på!), når det så er sagt så fatter jeg ikke hans striber. Er det ikke meningen med en daglig stribe at den skal have en eller anden form for pointe? Eller måske bare en humoristisk vinkel?
Det kan selvfølgelig også bare være mig der er for dum til at fatte det geniale i serien (Det kunne meget vel være!)! :(
Så der!...
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

(Beklager at jeg nu igen hijacker din tråd, Lasse!)

Den økonomiske situation omkring projektet begynder altså at lugte noget speget, synes jeg. Ifølge en post af Matthias på Rackham.dk, har redaktørerne fået betalt et honorar af Politiken for at redigere bogen. Nu er det naturligvis rigtigt at enhver kan forhandle hvilken kontrakt eller aftale med hvem man vil, men i det her tilfælde er Blæk trods alt blevet muliggjort af en rimelig stak skatteborger-gysser, og det gør situationen en lille smule anderledes. Team Rackham (Thomas Thorhauge, Matthias Wivel og grafisk designer Frederik Storm) har fået 122.000 af Kulturministeriet, lavet en aftale med Politikens Forlag på den baggrund, og alle tre høstet et honorar (kr. 10.000 til den grafiske designer ud af støttebeløbet, de resterende kr. 110.000 til trykkeriregningen følge TTs post, redaktørernes honorar fra forlaget kender jeg ikke). Man må antager at redaktøren på Politikens Forlag er aflønnet af forlaget. det betyder at de eneste involverede her, der arbejder vederlagsfrit, er kunstnerne, uden hvis arbejde, der ingen bog fandtes! Er det kun mig, der synes det lyder odiøst? Team Rackham henviser til at bidrag til antologier er ulønnede og selv om det i nogle tilfælde er rigtigt nok, så har det altså ikke været noget problem at finde ud af selv at blive aflønnet! Jeg ved ikke hvem de indblandede tegnere er (udover Ivar) og lurer ærligt talt på hvad de synes om det her? I dagens marked er det er ikke altid lige nemt som dansk tegneserieskaber at blive udgivet, men det betyder vel for fa'en da ikke, at man skal arbejde gratis, imens alle andre i processen bliver aflønnet (omend beskedent)? Misforstå mig ikke, jeg synes initiativet til og udgivelsen af Blæk er alle tiders og glæder mig til at se bogen (Frederik Storm er en slemt kompetent designer), men finder helt klart at det ville have klædt initiativgruppen ikke kun at aflønne sig selv! Thorhauge er oven i købet selv professionel tegner! Hold lige min hat imens jeg ryster på hovedet! :shock:
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Vi er alle i samme båd, men bolt lige 3. klasses passagererne inde (for man bolter da, ~)

Du har da ret, Henrik, at der måske er en antydning odeur Je nes pas...
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev:Når jeg ikke har gjort så meget ud af censur-vinklen, bortset fra at referere parternes erklæringer på Seriejournalens forside, så er det fordi, jeg er enig i, at det er en redaktionel afgørelse, om man ønsker at bringe politiske tegninger. Akkurat som Komiks.dk er i sin gode ret til at afvise en diskussion om Muhammed, hvis den ønsker det. Men som tegneserieskaber (og formand for Danske Tegneserieskabere) synes jeg, der bør tales imod den stigende tendens til at se tegneres arbejder som noget, man får gratis, og bagefter kan behandle efter forgodtbefindende. Derfor var jeg interesseret i, hvornår i processen, Rackham afviste Ivars tegning med henvisning til, at den ikke "passede ind", var "under sædvanlig standard" og overhovedet slet ikke formidlede Ivars ellers "sammensatte, nuancerede og indsigtsfulde holdning" til Muhammed-sagen. Hvis Ivar på et tidspunkt i processen har fortalt redaktionen, hvad de kunne forvente fra hans hånd, og de har bedt ham arbejde videre, skylder de ham en økonomisk kompensation.
Og hvis der kommer et overskud i forbindelse med salget af bogen - hvilket næppe kan undgås, hvis oplaget er lavt, udelukkende boghandlerdistribueres og alle udgifter er dækket af staten - så bør det deles med dem, der har leveret bogens illustrationer.

Herudover kan vi drage to andre konklusioner:

1) Som Jan Erik konkluderer, så må "Blæk" blive et endog meget stort værk, hvis man har råd til at redigere bidrag som Ivars bort, udelukkende fordi det ikke passer ind i sammenhængen. Det lyder godt, at redaktionen har sat sig høje mål, og man bør se frem til udgivelsen.

2) Den anden konklusion er mere problematisk: Det virker som om redaktionen bag "Blæk" mener, at den ny tids tegneserier er udelukkende et spørgsmål om æstetik, hvor tidsaktuelle problemer og politisk stillingtagen ikke passer ind, især ikke hvis de udtrykte meninger går imod redaktionens erklærede politiske sympatier (her tænker jeg på Muhammed-debatten på Rackham). Efter min mening er tegneserier som "pynt" en kunstnerisk blindgyde, og jeg ser derfor frem til udgivelsen af "Blæk" for at se, hvilke andre væsentlige freadrettede kvaliteter, der gemmer sig i redaktionens tegneseriesyn. Tegneserien som politisk kommentar synes ikke at være en af dem.
Matthias Wivel skriver i en kommentar om Ivars tegning, at en af grundene til afvisningen var, at Ivars tegning i "Blæk" ville blive trykt uden kommentar. "Ivar har en sammensat, nuanceret og indsigtsfuld holdning til sagen, som overhovedet slet ikke kommer frem i den tegning, der let kunne forveksles med Jyllands-Postens mest ensidigt aggressive." Efter min mening udtrykker det en grundliggende desavouering af billedmediets muligheder (og Ivars evner som satiriker), der overhovedet får mig til at undre over, om redaktionen har valgt rigtigt, når den udgiver en bog om billeder og tegneserier - og ikke snarere burde kaste sig over ordet, som den jo åbenbart mener er billedet overlegent og en nødvendig forudsætning og moderator for billedets brug i den politiske debat.
Matthias Wivel har valgt at svare ovre på Rackham.dk. Jeg gengiver lige svaret herunder:

Jeg kan oplyse Frank om, at bogen rent faktisk indeholder flere bidrag med politisk indhold, men at det i disse er mere subtilt og "tidsløst" afleveret. Ivars tegning er dagsaktuel og vil, som politiske bladtegninger ofte gør, hurtigt forældes som andet end tidskarakteriserende dokument. Bogen er tænkt som en varig ting, ikke som et partsindlæg.

Som Frank burde vide er vi yderst bevidste om billedets potentiale for mangetydighed, men efter vores vurdering er Ivars tegning som sagt ikke et særlig vellykket eksempel på netop dette - langt de fleste der opfatter den, og Seriejournalens læseres umiddlebare reaktioner på den som en "profettegning" mv. bekræfter dette, mere eller mindre på én måde, nemlig som en art "barbarerne kommer!"-advarsel.

Hvis Frank faktisk tog sig den ulejlighed det er at ringe til Ivar og spørge ham om sagen, ville han kunne få bekræftet, at dette langt fra er hans intention, og at det han vil sige med tegningen er langt mere kompliceret. Det kan godt være, at andre har meget lettere ved at se Ivars intention i den, men vi mener - støttet af adskillige mennesker vi har vist den til og deres umiddelbare reaktioner - at den tjener hans budskab meget dårligt. Hvis den havde klaret dette skær bedre, og på en mindre dagsaktuel måde, havde vi sandsynligvis ikke afvist den. Dertil kommer at den både idémæssigt og rent teknisk klart er under Ivars høje standard. Et væsentligt parameter for vores bedømmelse.

Mht. Franks sætten spørgsmålstegn ved vores politiske standpunkters betydning for afvisningen, kan det da godt have noget på sig, men jeg kan samtidig oplyse at vi har afvist et andet bidrag med modsat politisk fortegn (hvis man ser på det i sådan en traditionel højre/venstre-optik) af meget lignende årsager. Vi vil ikke have forudsigelige, klichéfyldte og skingre politiske arbejder med i vores bog, uanset deres politiske ståsted, og især ikke hvis deres form ikke lever op til deres intention.

Og vi vil ikke have at bogens resterende 200+ sider tages som gidsel af én tegning af denne slags - det burde da være forståeligt. I det medieklima vi har i dag, hvor billeder desværre ikke behandles på noget der ligner deres egne præmisser, vil det åbne op for helt absurde misappropriationer af vores bog til at tjene dagsordener vi slet ikke er interesserede i at deltage i. Hvorfor skal vores og alle de andres kunstneriske kraftanstrengelser slagtes på et røvballeideologisk alter vi ikke kan stå inde for?

Og nu har jeg brugt alt for meget tid på det her nonsens. Ligesom Thomas bryder jeg mig ikke om at skulle diskutere interne anliggender i offentligheden på den her måde, og jeg burde egentlig heller ikke kunne forventes at gøre det. Det er ret beset en privat/professionel sag, der ikke rager andre og heller ikke gjorde det i den her forbindelse indtil Ivar offentliggjorde det. Og som læsere af Rackham i øvrigt vil vide, nærer jeg stor beundring for Ivar og hans arbejde. Så dér.

Nåja, så er der den her:

Frank Madsen på Seriejournalen Skrev:
... hvis der kommer et overskud i forbindelse med salget af bogen - hvilket næppe kan undgås, hvis oplaget er lavt, udelukkende boghandlerdistribueres og alle udgifter er dækket af staten - så bør det deles med dem, der har leveret bogens illustrationer.

Vores aftale med Politikens forlag er efter normal praksis i forlagsverdenen, at vi modtager et honorar mens over-/underskuddet er deres. Det skal understreges, at dette honorar ikke er astronomisk og ikke står mål med de mandetimer, vi har lagt i bogen, hvis man skal bedømme efter normal aflønning for arbejde i dagens Danmark.

Det skal endvidere præciseres, at "Staten" ikke "dækker udgifterne". Ja, Kunstrådet har bidraget rundhåndet og uden dem ville bogen ikke blive til noget, men Politikens forlag har også skudt et væsentligt beløb i bogen og deres profitmargin er ikke stor, selv hvis hele oplaget bliver solgt. Jeg skal være den første til at beklage, at tegneserietegnere normalt må arbejde gratis i sammenhænge som denne, men det er et spørgsmål og en bog eller ingen bog. Selv det honorar på en plov vi faktisk oprindeligt opererede med ville gøre et væsentligt indhug i budgettet, da der er tale om 28 kunstnere, og så er et stykke papir med en dårligt stukket Niels Bohr på jo ikke det helt vilde, så det besluttede vi os for at lade være med.

Sådan ligger landet, og jeg må her sige stop for yderligere spørgsmål, da kontrakter og den slags ikke er noget man diskuterer i fuld offentlighed.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af T. Thorhauge »

Lad os tage diskussionen der hvor den hører til - vi ses på Rackham :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

T. Thorhauge skrev:Lad os tage diskussionen der hvor den hører til - vi ses på Rackham :wink:
Rackhams forum glimrer jo netop ved fraværet af diskussion af de emner, der er rejst i denne tråd. Der var anderledes slag i bolledejen, dengang det drejede sig om at kritisere Egmont og Carl Barks' Samlede Værker. :wink:

Bortset fra, at jeg finder afvisningen af Ivars bidrag mystisk, og den manglende overskuddeling med bidragyderne betænkelig, så ser jeg frem til udgivelsen af "Blæk", der lyder som en rigtig flot udgivelse.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Lasse Hillerøe Petersen

Indlæg af Lasse Hillerøe Petersen »

Thopman skrev:
Derudover håber jeg at min poll kan tilgives - og vil den forrykte person som har klikket forkert venligst melde sig så vedkommende kan blive genopdraget? ;-)
Så jo...det er mig der har givet den stemme. Det skyldes nok mest at jeg aldrig har brudt mig om hans serie (Sorry Ivar :oops: ).
Jeg synes han tegner fedt (Den kunne jeg også bare have klikket på!), når det så er sagt så fatter jeg ikke hans striber. Er det ikke meningen med en daglig stribe at den skal have en eller anden form for pointe? Eller måske bare en humoristisk vinkel?
Det kan selvfølgelig også bare være mig der er for dum til at fatte det geniale i serien (Det kunne meget vel være!)! :(
Så der!...
Nu har jeg jo nærmest lovet at genopdrage dig...

Det jeg synes er genialt er den måde hvorpå han leger med sprog og billede. Ikke at det ikke er set før, men han gør det så konsekvent og velfungerende. Pointen kan således godt være at der ingen pointe er. Og så er der jo alligevel en pointe. Eller hvad? Og hvordan tegner man i grunden en usynlig mand? Når det samtidig lykkes ham at fastholde en tråd og en sammenhængende udvikling af historien gennem så mange år - og samtidig komme med topaktuelle kommentarer til foreteelser i den virkelige verden, så kan man altså ikke forlange mere. Jo, sexede kvinder - og dem leverer han osse.

Jeg tror mit bedste råd må være: læs dem igen og igen, til tiøren falder.

-Lasse
T. Thorhauge
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af T. Thorhauge »

Frank Madsen skrev:Rackhams forum glimrer jo netop ved fraværet af diskussion af de emner, der er rejst i denne tråd. Der var anderledes slag i bolledejen, dengang det drejede sig om at kritisere Egmont og Carl Barks' Samlede Værker. :wink:
?

Hvorfor prøve at bagatellisere den på Rackham nu to sider lange og ganske grundige diskussion om BLÆK-bogen, i stedet for at deltage? Jeg forstår ingenting?

Frank Madsen skrev:... så ser jeg frem til udgivelsen af "Blæk", der lyder som en rigtig flot udgivelse.
Mange tak for de pæne ord. Uden at prøve at stjæle glæden og forventningen hos dig, vil jeg dog advare dig om at indholdet næppe lever op til dine kvalitetsforstillinger om tegneserier.
:cry:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

T. Thorhauge skrev:Lad os tage diskussionen der hvor den hører til - vi ses på Rackham :wink:
Diskussionen hører vel ligeså meget til her på disse sider, og du har jo også tidligere svaret her. Hvis din holdning er at du ikke ønsker at anvende dette forum, så skulle du vel have meldt dette klart ud fra starten. Nu er vi ligesom 'i gang' og det virker lidt tåbeligt ikke at forsætte.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

T. Thorhauge skrev:
Frank Madsen skrev:Rackhams forum glimrer jo netop ved fraværet af diskussion af de emner, der er rejst i denne tråd. Der var anderledes slag i bolledejen, dengang det drejede sig om at kritisere Egmont og Carl Barks' Samlede Værker. :wink:
?
Hvorfor prøve at bagatellisere den på Rackham nu to sider lange og ganske grundige diskussion om BLÆK-bogen, i stedet for at deltage? Jeg forstår ingenting?
Læs hvad jeg skrev: "fraværet af diskussion af de emner, der er rejst i denne tråd". Diskussionen om "Blæk" på Rackhams side berører det, Matthias kalder jeres "HYPE" om "Blæk", ikke de spørgsmål der er rejst her på siden (censur og aflønning af tegnerne). Det er klart, at ønsker man at hylde udgivelse på forhånd, er Rackhams forum det rigtige sted. Men den kritiske debat har hidtil fundet sted her.
T. Thorhauge skrev:
Frank Madsen skrev:... så ser jeg frem til udgivelsen af "Blæk", der lyder som en rigtig flot udgivelse.
Mange tak for de pæne ord. Uden at prøve at stjæle glæden og forventningen hos dig, vil jeg dog advare dig om at indholdet næppe lever op til dine kvalitetsforstillinger om tegneserier.
:cry:
Hvis der er en historie, en pointe eller noget, jeg ikke har set før - eller hvis jeg bare har det sjovt, mens jeg læser det, skal det nok finde nåde. Læs f.eks. mine mange anmeldelser af Fahrenheit, Forresten og andre undergrundsudgivelser. Men jeg gider heller ikke spilde min tid, det er sandt. Men mon ikke I har fundet en del spændende materiale? De foreløbige udmeldinger tyder på det, og det samme gør det faktum, at der ikke er fundet plads til Ivar Gjørup og hans geniale, dobbelttydige tegning om Muhammedkrisen (som Rackhams redaktion jo tidligere har givet udtryk for vil ødelægge Danmarks rygte i mange år frem, og altså ikke er en dagsaktuel begivenhed).
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Tue Sørensen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Tue Sørensen »

Thopman skrev:
Så der!...
Jeg kom også til at klikke på den med satanisten... altså rent for sjov! Lige i dét sekund var det ikke gået op for mig at Olfax var Ivar Gjørup, i øvrigt. Jeg er stor beundrer af manden.
~ Tue Sørensen
Formand, http://www.fantastik.dk

"Art, like morality, consists of drawing the line somewhere."
- G.K. Chesterton
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:(Beklager at jeg nu igen hijacker din tråd, Lasse!)

Den økonomiske situation omkring projektet begynder altså at lugte noget speget, synes jeg. Ifølge en post af Matthias på Rackham.dk, har redaktørerne fået betalt et honorar af Politiken for at redigere bogen. Nu er det naturligvis rigtigt at enhver kan forhandle hvilken kontrakt eller aftale med hvem man vil, men i det her tilfælde er Blæk trods alt blevet muliggjort af en rimelig stak skatteborger-gysser, og det gør situationen en lille smule anderledes. Team Rackham (Thomas Thorhauge, Matthias Wivel og grafisk designer Frederik Storm) har fået 122.000 af Kulturministeriet, lavet en aftale med Politikens Forlag på den baggrund, og alle tre høstet et honorar (kr. 10.000 til den grafiske designer ud af støttebeløbet, de resterende kr. 110.000 til trykkeriregningen følge TTs post, redaktørernes honorar fra forlaget kender jeg ikke). Man må antager at redaktøren på Politikens Forlag er aflønnet af forlaget. det betyder at de eneste involverede her, der arbejder vederlagsfrit, er kunstnerne, uden hvis arbejde, der ingen bog fandtes! Er det kun mig, der synes det lyder odiøst? Team Rackham henviser til at bidrag til antologier er ulønnede og selv om det i nogle tilfælde er rigtigt nok, så har det altså ikke været noget problem at finde ud af selv at blive aflønnet! Jeg ved ikke hvem de indblandede tegnere er (udover Ivar) og lurer ærligt talt på hvad de synes om det her? I dagens marked er det er ikke altid lige nemt som dansk tegneserieskaber at blive udgivet, men det betyder vel for fa'en da ikke, at man skal arbejde gratis, imens alle andre i processen bliver aflønnet (omend beskedent)? Misforstå mig ikke, jeg synes initiativet til og udgivelsen af Blæk er alle tiders og glæder mig til at se bogen (Frederik Storm er en slemt kompetent designer), men finder helt klart at det ville have klædt initiativgruppen ikke kun at aflønne sig selv! Thorhauge er oven i købet selv professionel tegner! Hold lige min hat imens jeg ryster på hovedet! :shock:
Matthias Wivel har besvaret ovenstående indlæg inde på sit forum. Den manglende aflønning af bidragyderne til "Blæk" skyldes, at Rackham skal have dækket sit tab på udgivelsen af "Forandringstegn":
Matthias Wivel skrev:Jeg må sige, at det er noget overraskende hvad man må stå model til af ugenerøse og smålige insinuationer fra folk der åbenlyst ikke ved hvad de taler om. Intet af det følgende rager andre end de implicerede, men da åbne kort åbenbart er hvad der skal til for at forsvare sig mod slige grundløse beskyldninger, vil jeg hermed bestræbe mig på at redegøre for vores dispositioner.

Honoraret, som vi ikke har fået udbetalt endnu, er ganske beskedent. Jeg har ikke til hensigt at afsløre hvor meget det er, da det er en sag mellem forlaget og os. Henrik eller andre kan få det at vide personligt på Komiks.dk, hvis de stadig skulle være interesserede.

Hensigten med honoraret fra Thomas og min side er, at det skal dække det underskud vi har på Forandringstegn, fordi vi ikke kunne leve med førstetrykket af bogen og derfor hev pengene til nytrykket op af egne lommer (Rackham-kontoen var på det tidspunkt tom). Ja, vi kunne have ladet være og beholdt det oprindelige oplag, som var trykt på for tyndt og for blankt papir, men fordi vi tror på kvalitet og fordi vi ikke mente vi ville kunne leve med et mindre end optimalt værk på sigt, besluttede vi os for at betale for at trykke et nyt oplag.

Vi fik det til reduceret pris, fordi der var tale om en fejl, som kom af en misforståelse, men blev alligevel nødt til at gribe ret dybt i vores ret slunkne lommer for at gøre det. Ja, det kan være der på sigt kommer tilstrækkeligt med penge ind på salget af bogen, som vi i modsætning til BLÆK rent faktisk har del af indtægterne i, til at det kan hjælpe os, men det ser efterhånden ikke ud til at blive tilfældet.

'Det er da ikke de til BLÆK bidragende tegneres problem', kan man så indvende - 'det her er et seperat projekt og hvorfor skal de hæfte for jeres dispositioner?' Og man ville til en vis grad have ret, men sagen er den, at vi ikke kan fortsætte vores virksomhed, hvis vi hver gang vi laver en bog eller foretager os noget andet skal hente pengene i vores private økonomi (vi er begge studerende, selvom Thomas mere og mere ligner en frafalden) - vi har simpelthen behov for at lortet kører rundt. Så det falder tilbage på spørgsmålet om en bog eller ingen bog.

Vi er oprigtigt kede af ikke at kunne love kunstnerne et honorar, da vi bestemt deler den principielle opfattelse Henrik motiverer sit angreb på os med. Og det er da også hensigten at vi, efter underskuddet fra Forandringstegn og skatten er betalt, vil fordele det, der måtte være til overs blandt alle bidragyderne. Vi kan på stående fod ikke helt vurdere hvor meget der bliver tale om, da vi er spassere til skatteregnskab og den slags, men det er så vidt vi kan se meget muligt at der slet ikke bliver noget, og under alle omstændigheder vil der være tale om et ganske symbolsk beløb, da småkagen skal deles mellem 29 mennesker.

Jeg er ærligt talt lidt træt af de her trakasserier hver gang Rackham foretager sig noget. Vi har nu i over otte år ulønnet arbejdet røven ud af bukserne for at gøre vores til at forbedre tegneseriekulturen i Danmark, og har gjort os store anstrengelser for at højne den danske tegneseries profil i såvel tegneseriekredse som hinsides, ved at give den ordentlig kritik, ved at lobbyarbejde i forhold til Kunstrådet og ved at arrangere udstillinger, lave interviews og producere udgivelser af forskellig art.

Det er naturlgivis helt legitimt at kritisere os for alt mellem himmel og jord - vi skal ikke tro os urørlige - men jeg vil bede folk som Henrik, der kender os og udmærket ved vi ikke gør det her for penge (hvilket også ville være dumt), om i det mindste at overveje hvor meget hold der er i deres kritik, inden de farer frem med en halv vind og lader deres forudfattede meninger styre sig. Hvis ikke jeg vidste bedre, ville jeg være tilbøjelig til at spekulere over motiverne...

Enough is enough.
Henrik Rehr skrev:Her er hvad jeg skrev i en privat mail til TT:

"Faktisk er det ikke urimeligt at du og Matthias dækker jeres tab fra Forandringstegn med Politiken-honoraret fra Blæk. Jeg havde ikke den fjerneste anelse om at den udgivelse havde kostet jer penge. På den anden side kan du måske godt se hvordan sagen kan opfattes set udefra (især uden den oplysning), kr. 122.000 i støtte til projektet uden en reje til tegnerne. Ikke for på nogen måde at nedgøre redigeringsarbejdet, men der er immervæk også lagt arbejde fra ophavsmændenens side i at producere skidtet. Men hvis tegnerne er ligeglade med et honorar, så helt fint, jeg synes bare sådan principielt at det er sundt at dele, hvad almisser der nu er (undertegnede fungerede f.eks. som redaktør gratis på Slim for Tellerup for mange år siden, så tegnerne kunne få en lidt højere sidepris, ikke sagt for bla bla bla at pudse mit eget horn, men bare for at forklare hvad jeg mener)." (privat mail slut)

Derudover synes jeg generelt det er decideret usundt at betragte kunstværker som noget, man per automatik publicerer gratis (Kiellands resignerede holdning er forståelig, men beklagelig. I øvrigt, Don, ryk Ingemar for dit frieksemplar, jeg ved han sendte ud før jul (jeg fik mit) og der er muligvis gået kuk i din forsendelse over Øresund. Bidragsydere til Allt For Konsten var berettigede til en del af et evt. overskud, muligvis en akademisk pointe nu forlaget har lukket butikken, men altså...). Hvorfor sætter man sig ned og laver et budget der afsætter kr. 10,000 til det grafiske design og 112.000 til trykkeren, men ikke fem flade ører til ophavsmændene? Vi taler trods alt om et anseligt beløb, der er givet i støtte fra Kulturministeriet. Ingen tvivl om at et evt. honorar ville være symbolsk, men det gør det FAAAME ikke mindre vigtigt. Det er såmænd min eneste og hele pointe i den her sag, men jeg finder den langtfra uvæsentlig (og slet ikke "grundløs"). I sidste ende er ophavsmændenes arbejde grundlaget for udgivelsen. Hvordan kan det være mindre væsentligt end designet eller papirkvaliteten?

Glæder mig i øvrigt til at se udgivelsen. Efter hvad jeg kan forstå på TTs poster på Seriejournalen kan den rumme mulighed for mange dejligt ophedede diskussioner om tegneserier, kunst og øregas. Fjong!
Thomas Thorhauge skrev:Dén må jeg tage på mine skuldre. Det var mig, der efter Matthias fik grønt lys for udstillingen i Politikens forhal, kom i tanke om at der var to dage til ansøgningsfrist i Kunststyrelsens pulje for generelle midler, det var mig, der på nul-komma-fem skulle smide hvad jeg havde i hænderne og indhente tryktilbud, lave budget og forfatte ansøgningen - Matthias var på det tidspunkt netop draget til Cambridge.

Som både min tegneserie Det der går forudog Forandringstegn forhåbentligt viser, går jeg meget højt op i udstyr og tilrettlægning. Derfor lagde jeg ikke fingre mellem, da jeg indhentede tilbud fra Narayana. Jeg var chokeret da jeg fik en email med tilbuddet, jeg synes tallet var chokerende højt, og var overbevist om at Litteraturudvalget aldrig ville støtte en udgivelse med så høje trykomkostninger.Jeg vidste at vi blev nødt til at skaffe penge til Frederik, som var endnu en af de store ofre for det sindssyge arbejde med Forandringstegn, igen - det havde med bogens kvalitet at gøre. Jeg var med andre ord dybt fokuseret på selve bogen, men overvejede seriøst at proppe honorarudgifter oveni, men droppede det, fordi jeg blev nervøs for at presse citronen for meget i forhold til de beløbsstørrelser, man almindeligvis ser udbetalt for den kant. Jeg tænkte - og her har alle ret til at kritisere mit ræssonnement - at jeg ville bringe ansøgningen i fare ved at indsende et alt for højt budget.

Vi blev selvsagt ekstremt overraskede og meget begejstrede, da vi fik meddelelsen om det fulde støttebeløb - det havde vi ikke regnet med. Efterfølgende en sådan oplevelse er det klart man tænker: "Vi fik det hele! Vi skulle have søgt endnu flere penge!"

Men det gjorde man ikke.

Derudover er jeg nok skadet og "resigneret" som Peter Kielland, efter i otte år gratis at have lagt utalllige, utallige timer i tegneserieformidlingens tjeneste. Det er simpelthen ikke her, jeg regner med at tjene mine penge, jeg gør det fordi jeg elsker fede tegneserier.

Og nu har jeg det som Matthias: enough is enough.

Jeg har aldrig set et tegneserieprojekt beskrevet på internettet, hvor der i den grad er redegjort for dit og dat. Jeg må indrømme at jeg sidder tilbage med en fornemmelse af at være angrebet af to danske tegneserieskabere, som som ikke var inviteret med.

Den afsluttende bemærkning fra Thomas Thorhauge er svær at forsvare sig imod, men det ville faktisk have overrasket mig, hvis jeg havde fået en invitation. Og jeg ville nok ikke have haft hverken tid eller lyst til at arbejde gratis, blot for at redaktionen kunne få dækket sit tab og skatteefterslæb på "Forandringstegn".

Det er bemærkelsesværdigt, at Rackhams redaktion reagerer på denne måde, når man betænker den heftige, åbne diskussion af Carl Barks' Samlede Værker, som Rackham anmeldte over 15 sider i en til tider grov og nedladende tone. Man kunne savne den friske, men måske lidt dumdristige åbenhed, Thomas Schrøder lagde for dagen, da han villigt stillede op til øretæver på Egmonts vegne for beslutninger, der ikke alle var hans. Og Egmont lyttede faktisk til kritikken, da den kom ud til offentligheden. Det samme må man håbe, Rackham gør. Trods alt drejer det sig ikke om indholdet (som vi endnu har til gode at vurdere), men om dispositioner, der endnu kan rettes op på.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har aldrig set et tegneserieprojekt beskrevet på internettet, hvor der i den grad er redegjort for dit og dat.
Det er nok fordi det lugter lidt..
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Nå, men siden vi cross-forum poster til den store guldmedalje, så er her mit svar til TT fra Rackham:

"Uden at vil gå ind i den limpind, en pølsesnak om hvorvidt jeg ville ha' deltaget i en antologi under de givne forhold, er, så er den her altså lige lovligt under bæltestedet. Især når du øvrigt ikke har andet svar på kritikken ang. aflønning af ophavsmændene end "jeg måtte skrive ansøgningen på et par dage" og "jeg har heller ikke fået nogle penge for at promovere tegneserier i 8 år". På samme letkøbte facon kunne man jo konkludere at du og Matthias' angreb på Carls Barks Samlede Værker var så heftigt, fordi I var mopsede over ikke var blevet hyret som redaktører på projektet! Den sædvanlige dobbeltstandard, I guess.

Når det er sagt synes jeg det er glimrende at du og Matthias har gidet, ikke bare tage initiativ til Blæk, men også til Rackham, Forandringstegn og udstillingen i Paris. Men at du har brugt "utallige, utallige" timer på det, er altså helt og holdent dit eget valg. Det berettiger ikke til at oparbejde det martyrkompleks, som jeg synes du er lidt i gang med at polere (sagt helt uden at ville starte en flame war). Og det er helt fint hvis du og Matthias synes enough is enough, men det ændrer ikke på det faktum at I burde ha' delt hvad håndører der end var tilstede i projektet med de involverede kunstnere, også selvom det ville ha' givet alle en timeløn på 25 ører. Etik er etik.

Og hermed videre. "
Nå, jeg tegner videre.
Besvar