Pyha

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Atter pissesur, igen!

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Haverholm skrev:Jeg håber fandeme ikke tegneseriemarkedet om halvandet år er så sygt at man bliver nødt til at invitere Tabary "fordi han er markedsaktuel". Og hvis Sfars eneste dyd i dansk sammenhæng er at han har skrevet et fladpandet ligne claire-derivat på bestilling, så skal han heller ikke med.
Meziéres er forlængst skyllet ud, også Miller er old hat, og en Mignola ville kun have været aktuel HVIS komiks.dk 2004 havde været afholdt forud for Hellboy-filmens premiere.
Op i røven med den festival, hvis den gode stemning allerede efter 14 dage erstattes af den samme gamle lortekastning.

Frank, Henrik - tak for en fin festival, men ta lige og skam jer for det oldævl ovenfor.
Små slag Alain,
Lige nu handler det vel egentlig bare om at få så mange bolde op i luften som muligt, og så lade sine personlige aversioner ligge i garderoben.
At man BLANDT ANDET hentede folk som de ovennævnte til KOMIKS.DK 2006 er jo ikke partout et sygdomstegn, men vel blot en art koryfær-blikfang der kan supplere Ware, Clowes, Woodring og det store dyr i åbenbaringen Joe Sacco (som jeg mentalt stadig har placeret et sted i nærheden af Klabautermanden: Alle de garvede taler om ham, men findes han i virkeligheden (og er han i bekræftende fald ond eller god)).

Hvis en festival, som den vi lige har været til og dens kommende søskende, skal appellere til et lidt bredere publikum end blot os her i cirklen og ikke mindst til med-entusiasterne derovre i den mere studentikose nabo-kreds Rackham (ment på en rar måde, inden nogen fejllæser det her), er det nok ikke nogen helt evnesvag idé at have et par mere kendte og, hvis jeg læser dit udbrud korrekt, i dine øjne udbrændte stjerner med.
Jeg har ualmindeligt svært ved at forestille mig horder af familiefædre, der voksede op under 80'ernes Interpresse album-junta, og for hvem de gode minder om kulørte serier hænger uløseligt sammen med et par af de ovennævnte tegnere, slæbe hele familien (alle betalende) med ind til festivalen for trykke hænder med f.eks. Sacco eller Tony Millionaire.
Men kan samme (fortsat betalende) familie være heldige at se giraffen, der i sin tid svang pennen over tolv gode album om Linda og Valne Tim, er weekenden (og en del af arrangørernes udgifter9 sgu' nok reddet.

Hvor svært jeg end selv kan ha' ved at forstå det, så handler det på bundlinien ikke udelukkende om, hvem "jeg" gerne vil møde (Tabary var min idé), men lige så meget om hvem der kan trække folk til billetlugerne.

Peter
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Tosset pisfilur, sgu!

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Haverholm skrev:og en Mignola ville kun have været aktuel HVIS komiks.dk 2004 havde været afholdt forud for Hellboy-filmens premiere.

Nu snakker vi jo om 2006 ikke 2004 - og med det tempo Hr. Mignola arbejder i i øjeblikket er der god grund til at tro at "The Island" vil være i butikkerne liiige i tid til at det vil være aktuelt. Hvad filmen har med sagen at gøre - er vel bare et udtryk for folks almindelige fladpandede liggen på maven for den laveste fællesnævner. Gu var den da sjov og havde flere gode takter - men hvis man ser i Bogen om Filmen kan man se HVOR langt Guillermo (den kan Thomas sikkerts stave rigtigt for mig) er fra Mignola i tankemåde.
Desuden skal vi være taknemmelig for stort set hvem som helst der gider bevæge sig herover for en weekend (Fx. Hr. Rehr ;) og kan ikke tillade os at disse en publikumsmagnet som Miller - hvis det er FOR musealt for Hr. Havreholm - tja - så er der så meget mere plads til os andre...
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Re: Osse pissesur, nu!

Indlæg af Henrik Rehr »

Haverholm skrev:Jeg håber fandeme ikke tegneseriemarkedet om halvandet år er så sygt at man bliver nødt til at invitere Tabary "fordi han er markedsaktuel". Og hvis Sfars eneste dyd i dansk sammenhæng er at han har skrevet et fladpandet ligne claire-derivat på bestilling, så skal han heller ikke med.
Meziéres er forlængst skyllet ud, også Miller er old hat, og en Mignola ville kun have været aktuel HVIS komiks.dk 2004 havde været afholdt forud for Hellboy-filmens premiere.
Op i røven med den festival, hvis den gode stemning allerede efter 14 dage erstattes af den samme gamle lortekastning.

Frank, Henrik - tak for en fin festival, men ta lige og skam jer for det oldævl ovenfor.
Jeg er bange for at den der ævler er dig, Allan. Læs venligst Bechers udmærkede indlæg ovenfor. Det drejer sig ikke om hvem DU eller JEG eller andre i tegneseriens hårde kerne, synes er interessante, for vi kommer ALLIGEVEL til festivalen. Det drejer sig om hvem der kan trække folk til og Mezieres (selv om det er 20 år siden han sidst har lavet noget, der var værd at læse) ER altså bare et større trækplaster end Chris Ware, Joe Sacco og Marjane Satrapi tilsammen. Simpelt faktum, bryd dig om det eller lad være. Jeg er vel for fanden da ikke den eneste her omkring, der også har arbejdet i reklamebranchen!?
Bemærk venligst også hvor travlt Søren Vinterberg på Politiken havde med at skrive at Loisel kom til Komiks 2004. "Museets" gamle tegnere rammer ikke kun albumfans fra 80erne, men også journalister, der læste deres arbejde dengang.
At min personlige interesse i hvad der kunne være spændende, hellere ser Sacco, Satrapi og Ware på festivalen end både Moebius og Mezieres er en anden sag, men altså mindre vigtigt, når vi tænker solgte billetter. Det gælder om at få folk (og pressen) til at komme og se Mezieres og så "opdage" Sacco og Satrapi, som OGSÅ er på festivalen. Og så må man altså sluge den hørm af nostalgi, der hænger omkring "de gamle kedelige albumtegnere fra 80erne", hvis den danner grundlaget for resten!
Nå, jeg tegner videre.
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Indlæg af Cav »

Men er der ikke en pointe i at forsøge at lokke det puplikum til, der rent faktisk læser serierne nu om dage? I stedet for at tækkes dem der læste serier tilbage i 80'erne (og som tilsyneladende er ved at svigte mediet?).
Der er da, alt andet lige, mere logik i at satse på manga'en (som er nutiden), og på de spændende nye serier (som er fremtiden), end på nogen støvede serier fra 80'erne. Eller hvad?
Og som jeg læser Thorhauges indlæg (der, som det står skrevet, foregår i den perfekte drømmeverden!) argumenterer han jo kun for at invitere folk der, i den perfekte drømmeverden, er album-aktuelle på det danske marked! Folk der har lavet serier, vi kun kan håbe på findes på hylderne i 2006.
Og hvis vi skal undgå en mediedækning af den kaliber som Viva-indslaget tilhørte, har vi da kun endnu mere brug for at vise at tegneserien er et progressivt medie. Et moderne, sitrende, nyskabende medie. For at præsenterer noget noget nyt og friskt. Nogen nye retninger simpelthen.
Det betyder selvfølgelig ikke at 80'er-stjernerne ikke også skal være til stede på festivalen, bare at det er fremtiden der er i fokus.
Haverholm

Re: Komiks.dk 2006 gæster

Indlæg af Haverholm »

<bruger udmeldt>
Senest rettet af Haverholm 6. jun 2005, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Jammen hvad er det vi kommer for?

Personligt kan jeg sige at det er for at møde dem jeg kender fra branchen - hygge mig og få nogen øl.
Sådan et sammenrend skal der nogen til at finansiere - dem fra udenfor branchen - det uskyldige publikum - give them what they want - bare de betaler.

Min idoler derimod - hvorfor skal jeg absolut slæbe dem ud af deres arbejdsro?? Lad dem dog blive siddende og producere det vi gerne vil have. Tegneserier.

Jeg har altid følt mig for gammel til at stå 2 timer i kø for at få en krusedulle fra en person der hellere ville sidde hjemme og lave noget fornuftigt.

Så argumentet for de museale indslag er at det giver os råd til at ses med gutterne - uden at det stopper strømmen af vores yndlingstegnere...

Kald mig bare kynisk - du vil ikke være den første

d.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Og inden der er nogen der kalder mig lorteøre i stedet for kynisk skulle vi måske opfordre site admin smølfen til at lave en tråd omhandlende vores våde drømme om en bedre verden - og en med vores allermest tørre, realistisk forslag til hvordan komiks.dk 2006 kan blive en succes?
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Haverholm skrev:Henrik - når jeg langer ud efter dig og Frank er det pga flg ordveksling:
Keglekongen:
Det behøver ikke udelukke Mezieres, Moebius, Tabary eller Ibanez, selv om Thorhauge med vanlig sans for skammekrogs-polemik kalder Rehr og Bechers forslag for "museum".

Rehr:
Det er jo bare et udtryk for at Thorhauge som sædvanligt forkrampet skal spille den unge rebel, så han kan opretholde sit noget fjollede selvbillede som revseren, alle os "gamle" ryster i bukserne for.
Drop jeres selvsving og prøv at svæve over vandene på den gode stemning, som det faktisk var muligt før I skulle trække jeres kæphest frem af skuffen igen. Thomas skrev et debatindlæg, that's all. Reagér på det som sådan. :x
Her er Thorhauges indlæg fra Rackham:

>>Enig.

I øvrigt så jeg de gode herrer Rehr og Becher fremsætte forslag om at hente Mezieres, Moebius, Tabary, Ibanez m. fl. til landet til næste festival. Tsk tsk. Det er vist museet, der spøger igen.<<

Hvis det er et sagligt indlæg, så er du Bo Derek, Allan!
Som du (eller var det Cav?) siger, spurgte Thomas.dk (kort for Thomas Schrøder fra Komiks.dk :wink: ) netop om hvem folk gerne så som gæster i 2006. Hvorfor føler Thorhaugen sig ansporet til at være sarkastisk og tsk-tsk'e i den sammenhæng? Jeg synes personligt han er bedre værd og håber mere og mere at han selv kune indse det og skrotte sine irriterende gymnasie-manerer, når han poster i sit eget forum. Hvis der var nogen, der ikke forstod at svæve over vandene på den gode stemning fra festivalen, så var det Thorhaugen!

I øvrigt tror jeg ikke der er NOGEN, som synes det ville være en dårlig ide at få manga og de "nye" spændende tegneserier repræsenteret i højere grad på messen i 2006, også fordi den næste messe ikke kan gøre mediemæssig opmærksom på sig selv ved at være "den første tegneseriefestival i Danmark i 10 år." Der må nye og spændende boller på suppen og Marjane Satrapi og en japansk superstar (jeg kender ikke alt det manga der kommer på dansk og vil lade bedre informerede foreslå yderligere navne), ville være guld værd. Skal man imidlertid bygge på erfaringerne fra den netop overstående festival, så var stjernerne fra den gamle garde (Loisel, Walthery, Janry, ved ikke om Smith tæller her) en meget vigtig del, tror jeg, og det er værd at huske, når man arrangerer næste festival.
Nå, muligvis har Dan en pointe, når han siger at der faktisk er brug for en tør, realistisk inspireret tråd og en utopia-tråd. Utopia-tråden kører vist allerede ovre på Rackham.dk. :D

Imidlertid er jeg uenig med Dan i at en festival i 2006 kun er en god undskyldning for et (i øvrigt ualmindeligt hyggeligt) samvær med alle os fra branchen. En tegneseriefestival, der dukker op med tilbagevendende succes år efter år, er ikke kun vigtig for publikums bevidsthed omkring tegneseriemediet, men også som kulturpolitisk statement.
Nå, jeg tegner videre.
Haverholm

Indlæg af Haverholm »

<bruger udmeldt>
Senest rettet af Haverholm 6. jun 2005, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Haverholm skrev:
henrik rehr skrev:Nå, muligvis har Dan en pointe, når han siger at der faktisk er brug for en tør, realistisk inspireret tråd
Fuld-kom-men uenig.
En kommende bestyrelse for komiks.dk 2006 kan tidsnok blive realistisk - og bede forlagene om (ud)tørre(de) bud på gæster. Nu er tiden til at knopskyde og lade sig inspirere og tænke nye tanker, så næste festival kan vokse på dennes erfaringer. Senere kan man så klippe vildskuddene i strategisk retning.
Fint nok. Hva' om du tænker stort og jeg tænker tørt, så får vi dækket det hele? :D
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Henrik Rehr skrev:Utopia-tråden kører vist allerede ovre på Rackham.dk.
Tråden hedder "JENS TRASBORG på Komiks.dk" og tog afsæt i Mirko Wölcks udmærkede festival-reportage på nærværende site. Der er mange interessante forslag, små og store mellem hinanden, sådan som det bør være og som det var i Kedelhallen:

Francesco Artibani, Alessandro Barbucci, Barbara Canepa - trekløveret, der skabte W.I.T.C.H. og Monster Allergy.

Fra kult-kassen: Ware, Sacco, Clowes og Satrapi.

Fra den fransk/belgiske kasse med navne-der-er-populære-i-hjemlandet-men-totalt-ukendte-i-danmark-men-alligevel-kunne-være-sjove-at-se-i-danmark: Sfar, Blain, B, Trondheim, Dupuy & Berberian

Gamle idioter fra 80'erne, som til nød kan accepteres: Tardi, Gaiman, Crumb, Alan Moore, Bilal.
Mathias Wivel på Rackham.dk skrev:Crumb kommer kun hvis man har en feinschmecker-pladebiks, der forhandler obskure 78ere med tidlig blues. Hm.
Det må kunne ordnes. Crumb kunne være rigtig sjov at få til København (igen), selv om han er rigtig "old hat".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

En af de tørre

Indlæg af Henrik Rehr »

Lige een mere af de tørre:

Uderzo

(der muligvis har oparbejdet et kærligt forhold til København nu han kommer på A-film af og til!)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Gæstelisten Komiks.dk 2006

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:Uderzo
Får Asterix-filmen ikke premiere netop i 2006? Det samme gør vist i øvrigt Spielbergs første Tintin-film. Og var der ikke noget med en Iznogood-film? Vi må have det store lærred og filmsfremviseren frem på Komiks.dk 2006.

Her er en liste med folk, der har rørt på sig i 2003-2004 og som jeg gerne ville se på Komiks.dk 2006:

Don Rosa
Vicar
Jacques Tardi
Gilbert Shelton
Robert Crumb
Mike Mignola
Franz Füchzel
Jean van Hamme
Grzegorz Rosinski
Clowes
Hermann Huppen
Richard og Wendy Pini
Dave Sim
Peter Bagge
Joakim Lindengren
Grant Morrison
Henk Kuijpers
Arild Midthun
Chris Claremont
Alan Moore
Kevin O'Neill
Sean Connery
Jim Davis
Bud Grace
Gary Trudeau
Scott Adams
Bill Watterson
Zep
Art Spiegelman
Sfar
Bravo
Marjane Satrapi
Milo Manara
Will Eisner
Jean Giraud
Neil Gaiman
Todd McFarlane
Monotori Kishi (han er sikkert ude af brummen til den tid og trænger til en tur udenlands)
Ozamu Tezuka
Chris Ware
Jan Lööf
Jean Graton
Nikoline Werdelin
Werner Wejp-Olsen
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Dø' for tiden?

Indlæg af Henrik Rehr »

Er Ozamu Tezuka ikke dø' for tiden?
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Dø' for tiden?

Indlæg af Thomas S »

henrik rehr skrev:Er Ozamu Tezuka ikke dø' for tiden?
Jo, det skulle jeg da også mene. Det er vist 15 år siden... Men, men, men - mangler Tezuka ikke stadig sin store lancering på dansk? Og fortjener han den ikke? Det tror jeg nok.

Lidt tankespindsagtigt (smagsdommeri og utopi og det hele!) kunne man mene, at 2005 burde være året hvor det sker. Manga er jo åbenbart det vi kan enes om (trods de sekteriske udfald (beklager, jer alle)) er det, der bærer frem indtil næste komiks.dk og så må tiden jo også være ved at være moden til manga no kamisama på dansk. Og det kunne jo så bygge op til noget eventiness på komiks i starten af 2006? Eller hur?

Det er selvfølgelig op til forlagene om der vitterligt kommer noget Tezuka på dansk inden da, men gjorde det kunne man jo tænke kreativt:

- Tezuka-udstilling
- Tezuka som inspiration - paneldebat blandt andre tegnere (gerne mindst en japaner)
- Tetzuwan Atom-diplomer i Nørd Nyts stand
- Mangaens fader - oplæg ved en eller anden klog person (Mangamania-fyrene eller et eller andet)
- Adolf og Barefoot Gen - anden verdenskrig på japansk-udstilling/foredrag, hvad som helst

Det må kunne lade sig gøre og lave et eller andet.
Besvar