Pyha

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Dø' for tiden?

Indlæg af Thomas S »

(PS: Godt stavet, dan! Den sad lige i øjet!)
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Vi SKAL ha' GAMLE koryfæer og NYE himmelstormere

Indlæg af Thomas Schrøder »

Lad mig lige for en gang slå fast: Vi SKAL ha' GAMLE koryfæer og NYE himmelstormere til Komiks.dk 2006 :!: Som det blev sagt tidligere, så er de gamle drenge med til at lokke en del familiefædre (og mødre) til, og de er med til at betale for, at vi kan holde en festival. Som sagt så blev en del journalister også interesserede i os, da vi fortalte hvilke stjerner fra fordums tid, der dukkede op. Personligt så er jeg altså også selv fan af mange af disse "gamle" drenge. Det kan godt være, at nogle af dem er sløvet af på den de sidste mange år, men de var med til at vække min kærlighed for mediet, så jeg har stadig den største respekt for dem :!:
Da en af Komiks.dk's grundsten er at vise, at tegneserier er for alle, skal vi selvfølgelig også have alle de "nye". Dem har jeg også stor respekt for, og jeg glæder mig til at stifte bekendtskab med dem. Lige som jeg har gjort med hver eneste af jer denne festival. Tak for i øvrigt :P
Men som sagt så skal vi have både gamle og nye serieskabere for at gøre Komiks.dk til en fortsat succes - det kan simpelthen ikke være anderledes :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Dø' for tiden?

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:Er Ozamu Tezuka ikke dø' for tiden?
Så tem'li! Men det forhindrede jo ikke f.eks. Thomas S. i at være endog meget kreativ. Tezuka-tema på Komiks.dk 2006! Sådan!

Apropos manga, så er forlaget Mangismo vel på banen til den tid og hvis deres udmelding om at være lidt mindre mainstrem end Carlsen og Egmont holder, vil nogle af deres navne måske være interessante gæste-emner.
Mangismo beder i øvrigt om forslag til mangaserier, de skal udgive, på www.mangismo.dk

Ud over gæster - hvilke foredrag, aktiviteter og udstillinger kunne være interessante på Komiks.dk 2006?

1) Neil Gaiman møder Todd McFarlane
2) Robert Crumb spiller jazz med Jan Lööf og Mik Schack
3) Alan Moore skriver et afsnit af Tom Strong på festivalen, som Peter Snejbjerg illustrerer (48 timers marathon)
4) Elfquest look-alike konkurrence med Richard & Wendy Pini i dommerpanelet
5) Milo Manara tegner croquis
6) Workshop med Vicar
7) Franz Füchzel fortæller anekdoter om sit tegnerliv
8) Joakim Lindengren indvier den danske afdeling af SVENSKA SMÅBIL- & RUSDRYCKSFÖRBUNDET og ryster cocktails i baren

osv.
Senest rettet af Frank Madsen 17. nov 2004, 23:33, rettet i alt 1 gang.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Giganternes kamp

Indlæg af Thomas Schrøder »

9) Anders And vs. Mickey Mouse - Giganternes kamp :!:
Brugeravatar
Frank Bruun Madsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Re: Giganternes kamp

Indlæg af Frank Bruun Madsen »

Thomas Schrøder skrev:9) Anders And vs. Mickey Mouse - Giganternes kamp :!:
Det må afvikles som showwrestling mellem Jesper og Flemming. Væddemål kan indgås i Nørd Nyts stand op til 5 minutter før kampstart.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Re: Giganternes kamp

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Keglekongen skrev:
Thomas Schrøder skrev:9) Anders And vs. Mickey Mouse - Giganternes kamp :!:
Det må afvikles som showwrestling mellem Jesper og Flemming. Væddemål kan indgås i Nørd Nyts stand op til 5 minutter før kampstart.
Det bliver tyrkisk oliebrydning, og hver deltager har kun et halvt kilo sand at gøre godt med.

Peter "Ingen aner, hvad jeg snakker om" Becher
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Komiks.dk 2006 - hvad er formålet?

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Haverholm skrev:Og Dan, D-Cay, whatever - jeg er meget loren ved at du vil smide Mezieres i et fly til Danmark for at du kan få lejlighed til at drikke med guterne. Det er da ikke en konstruktiv holdning, og næppe grunden til at man har trommet en festival frem fra intet. Men meget Nørd Nytsk.

Nu gik det ellers lige så godt med at genetablere den gode stemning og som sædvanligt lad det ende i skæg og ballade og så skal jeg absoLUT gribe tilbage...

1. Jeg hedder Dan Knudsen og D_Cay er min lille spas der både er en hommage til Hergé, Mignola og gamle amerikanske musicals (regn den selv ud)

2. I lighed med at ordet "kvalitet" ("det er en kvalitetsvare") ikke rummer nogen egentlig vurdering af om varens beskaffenhed er af en god eller dårlig kvalitet, så siger "en konstruktiv holdning" dingus når det ikke sættes i forhold til hvad man ønsker at konstruere.
Så før vi vi diskutere videre om hvem der skal med, burde vi måske først få grundlaget på plads - det vil gøre den anden diskussion betydeligt lettere - hvad er formålet med den næste tegneseriefestival?
Bevares - jeg er ikke fuldtidstegneserieskaber - så jeg kan tillade mig den luksus (i bedste NørdNyt-ånd (som jeg i parentes bemærket ikke er redaktionsmedlem i - blot en hang-around til)) at mene at tegneserier først og sidst skal være en kilde til underholdning. Derfor er en tegneseriemesse for mig noget der skal underholde - bredt - og ikke en fagmesse for inderkredsen og dennes guruer. sidstnævnte messe ville bestemt også være spændende - hvis man ellers kunne få den på finansloven for den vil næppe kunne løbe rundt af sig selv. (Og kulturstøtte i infight med tegneserien er om muligt et endnu grimmere syn end Anders And vs. Mickey i tyrkisk oliefight)...

Så - Komiks.dk 2006 - hvad er formålet?

d.
Brugeravatar
Berger
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Kontakt:

Hold øjet på bolden: Komiks 2006

Indlæg af Berger »

Som udgangspunkt ved jeg udmærket, at jeg generelt bør holde min kæft, når trådene bliver så lange som denne. Så de der nu måtte føle sig evt. en smule provokeret - så mener jeg ikke tingene så slemt, og håber at der fortsat er mulighed for at holde øjet på bolden: Komiks 2006.

Til de såkaldt unge, frenmadstormende deltagere der efterlyser de nye og på danske ganske usælgelige navne som gæster, og med tydelig gru for de vel lurende 20 eller 30 års fødselsdage, kaster op med museumsangst. Det er ikke jer eller læsere af disse nye fremadstormende serieskabere, der er interessant som gæster. I skal nok dukke op alligevel... Og jeg tror heller ikke I skal være urolige for, at der ikke dukker et par nye navne op, for det gør der såmænd nok. Og kunne Frank, Henrik og Thorhauge ikke finde sig et værtshus at drikke jer fulde på sammen, for det reænger I vist efterhånden til, så vi slipper for at høre på den interne polimik I dyrker.

Det vigtigste er at få lokket den almindelige læser til festivallen, hvad end det er familiefaderen der husker Linda & Valentin med tårer i øjnene, eller det er ungerne der læser manga eller Witch. Nå de først er kommet indenfor, så er det vi har chancen for at vise dem, at der stadig udkommer nye læseværdige tegneserier...
Det er det der bør være tricket og til dels formålet med en festival, at lokke nye læsere på afveje.

Men der er ingen grund til at spilde tid på indbyrdes os ca. 10 mennesker der læser denne tråd, at skændes om forslagene. Der skal brainstormes og findes på, og så kan de meget fornuftige drenge i bestyrelsen arbejde med alle forslagene på en mere realistisk måde senere...

Enkelte forslag til aktiviteter kunne f.eks. være:
Tegnmeseriequiz i samme stil som de populære Caféquizs ude i byen.
Hvis Wulff stadig laver tegneserie, så er han bedre som standup end som paneldeltager.
En Mangaskole for ungerne begge dage i nogle timer...
Biograf med tegneseriefilm og des lige...

Jeg håber at kunne få tid til at arbejde med bestyrelsen næste omgang, da de gjorde en virkelig fremragende stykke arbejde med Komiks 2004.

/berger
Senest rettet af Berger 18. nov 2004, 11:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Komiks.dk 2006

Indlæg af Frank Madsen »

Berger skrev:Som udgangspunkt ved jeg udmærket, at jeg generelt bør holde min kæft, når trådene bliver så lange som denne. Så de der nu måtte føle sig evt. en smule provokeret - så mener jeg ikke tingene så slemt, og håber at der fortsat er mulighed for at holde øjet på bolden: Komiks 2006. [...] Og kunne Frank, Henrik og Thorhauge ikke finde sig et værsthus at drikke jer fulde på sammen, for det reænger I vist efterhånden til, så vi slipper for at høre på den interne polimik I dyrker.
Kære Thomas. Læs mine indlæg og opdag, at jeg har sat nærværende gæste/aktivitets-diskussion i gang og holdt mig til sagen. I øvrigt kommer din politibetjentaktion mindst 24 timer for sent, for så vidt jeg kan se, er tråden - ikke mindst takket være Henrik, Dan og undertegnede - videre i en meget konstruktiv tone, som de sidste to afsnit af dit eget indlæg også bidrager smukt til.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berger
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Kontakt:

24 timers maraton

Indlæg af Berger »

Det slog mig lige kort, og forslaget er ikke originalt: Men mon der ikke stadig ville være pressemæssig interesse for at holde noget maraton-tegneserie noget næste gang. Det er jo dejligt nemt at foreslå, når man som jeg hverkne kan tegne eller des lige, og derfor ikke skal sidde med alle 24 timer...

Og så beklager jeg mit tidligere indlægs lille eksplosion af irritation, det konstruktive er på bordet, og jeg vil nødig ses som forsøge at være betjent. Det egner andre sig bedre til end jeg...

/sure berger
Marianne Eskebæk Larsen
Geografisk sted: København

Forslag til komiks.dk 2006

Indlæg af Marianne Eskebæk Larsen »

Forslag til komiks.dk 2006:

Comic Battle. Tegnere dyster mod hinanden. Jeg har skrevet lidt om det her: http://www.sejtklik.dk/script/site/page.asp?artid=1340
Det vil formentlig være sjovt for både publikum og deltagere.

Som publikum på dette års festival syntes jeg kampen mellem Marvel Morten og Super-Ove var underholdende, også selv om jeg overhovedet ikke fattede den faglige dybde bag spørgsmålene. Men stemningen var god og publikum var på. Så en vekslen mellem sådanne 'shows' og så paneldebatter og foredrag ville være ok.

Nikoline Werdelin er blevet nævnt. Jeg ved fra folkene bag Komiks.dk at hun har været umulig at få fat i. Ret aveligt da hun sandsynligvis bliver læst af folk udenfor garden af tegneserieentusiaster. Og hun ville måske trække et kvindeligt publikum til. Hvad med 80'er koryfæet Claire Bretecher? Hendes hverdagssatire var ganske underholdende, men jeg ved ikke om hun stadig er interessant.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

go' ide

Indlæg af Henrik Rehr »

Marianne Eskebæk Larsen skrev:Forslag til komiks.dk 2006:

Comic Battle. Tegnere dyster mod hinanden. Jeg har skrevet lidt om det her: http://www.sejtklik.dk/script/site/page.asp?artid=1340
Det synes jeg lyder som en sjov ide. :D Hvis papiret er stort nok og tegnerne bliver udstyret med fede spritpenne, kan selv bagerste række se, hvad der foregår.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Re: go' ide

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:
Marianne Eskebæk Larsen skrev:Forslag til komiks.dk 2006:

Det synes jeg lyder som en sjov ide. :D Hvis papiret er stort nok og tegnerne bliver udstyret med fede spritpenne, kan selv bagerste række se, hvad der foregår.
På Raptus-festivalen havde de et Comic Battle, under ledelse af Arild Midthun. I det hele taget var det populært med arrangementer, hvor tegnere skitsede hurtigt på flipover eller på projektor, mens de talte. Mike Ploogs foredrag var meget besøgte. Jeg hørte også om arrangementer, hvor tegnerne på skift skulle fortsætte på hinandens tegninger, uden at de kunne se hvad den foregående tegner havde lavet: Det foregik på en rulle hvidt papir. Til sidst blev hele tegningen så foldet ud. Det kunne foregå på en væg et sted og koster kun en rulle grundtapet og et par speedmarkere.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Re: Komiks.dk 2006 - hvad er formålet?

Indlæg af Henrik Rehr »

D-Cay skrev: Så - Komiks.dk 2006 - hvad er formålet?
Som jeg ser det, er det primære formål at gøre opmærksom på tegneserien, simpelthen at have (få) den på lystavlen i mediebilledet som noget der er fedt og spændende og værd at beskæftige sig med. Jo bredere man kan præsentere mediet, jo bedre, f.eks. var det fint at C'est Bon Kultur var til stede i år og jeg ser gerne mere af samme skuffe (også selv om deres ærinde i tegneserien ikke personligt intereserer mig forfærdeligt meget). På samme konto synes jeg også det var alle tiders at Dany var gæst.

Ind som nummer to på preferencelisten kommer den generelle kontakt til publikum i form af salg, signerer og almindelig snak. Tegneseriebranchen (udover retail-leddet) er ikke ofte i kontakt med sit publikum og festivaler er altid glimrende muligheder for at se hvem der rent faktisk læser eens produkter.

Nummer tre er kontakten branchefolkene imellem, ikke bare fordi det er skidehyggeligt at se hinanden og drikke øl, men også fordi det kan give de enkelte udøvere, forlæggere, skribenter etc. en fornemmelse af på en eller anden måde at deltage i samme projekt (tegneserien) udover at konkurrere om markedsandele, anerkendelse og hvad der ellers kan være af personlige ambitioner.

Til sidst er information også vigtig, i paneler, diskussioner og foredrag kan man være så svineheldig at få noget at vide, man ikke vidste før og således blive bare en lille smule klogere på tegneserien.
Nå, jeg tegner videre.
Dan D.
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: København
Kontakt:

Komiks.dk 2006

Indlæg af Dan D. »

Marvel Morten vs. Super Ove var helt klart en af højdepunkterne, så jeg foreslår en rematch.

Men denne gang en 3-way Dance der også involvere Image Ivan.
Besvar