Pyha

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Re: Komiks.dk 2006

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Dan D. skrev:Marvel Morten vs. Super Ove var helt klart en af højdepunkterne, så jeg foreslår en rematch.

Men denne gang en 3-way Dance der også involvere Image Ivan.
Vi prøvede faktisk (men forgæves) at hente Bat-Bjarne med ind i dysten. Men han havde dels noget med knæet og dels problemer med at nå den krævede kampvægt.

Peter Becher
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Kunne man forestille sig at lave en fælles front med andre relevante festivaller? Der er jo efterhånden så mange at det skulle være muligt - så kunne man få noget synergi-effekt og pressen kunne få noget at skrive om..
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Er vi ude i events nu eller hvad? (Orv, se i øvrigt, det er side 6, det er lang tid siden...)

- Tegneserieskattejagt for de små/mellemstore børn: En tegneserie i stumper, hvor man for at læse den i rigtig rækkefølge skal tyde gåden i sidste billede af hver stump for at finde ud af, hvor næste side hænger/ligger.
- Tag-team-wrestling: Holdene sættes af henholdsvis Rackham.dk og Seriejournalens bestyrere
- For de mellemstore/større børn: Tegneværksted, hvor hvert barn får lov at tegne et billede i en tegneserie, der undervejs bliver til et værk, som kan ses online (kyndigt styret af pædagogisk anlagt professionel tegneserieguy/-guyinde) - det foreløbige værk kan naturligvis læses fra flere dertil opsatte comp's på messeområdet
- besøg af forskere fra Galathea-ekspeditionen 3 (http://www.galathea3.dk), som lanceres senere 2006, om den kommende udgivelse af Galatheas rapporter som løbende online-tegneserie, som en eller anden har fået dem overtalt til at gøre (ja! jeg ønsketænker!)
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Jeg tror også der kunne være en vis ide i at få relativt ukendte amerikanske tegnere som man kunne få billigt til at sidde og tegne. Hvis der er nogen der kender Draw! Magazine så er redaktøren en kano flink fyr som i kraft af at være redaktør ved en masse, han har været storyboard artist på en del af de nye gode tegnefilm fra fjernsynet - jeg tror nok både Batmaan og Kim Possible og så tegner han pissegodt. Det er ikke et navn der vil trække nogen til - men han vil helt sikkert være en attraktion på stedet...

Og yes Thomas S. - lad os få nogen skattejagter - det kan man aldrig få nok af.
Dan R. Knudsen

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Kvindelige gæster!

Indlæg af Henrik Rehr »

Ingemar Bengtsson fra svenske Optimal Press gjorde opmærksom på at der kun var EEN kvindelig gæst på Komiks.dk (Sussi). Ville nok være ret fint at få kønsfordelingen udlignet lidt mere næste gang, men jeg må med røde kinder meddele at ingen oplagte kvindelige gæster melder sig i min halvtrætte hjerne lige nu. :oops:
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Berger
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Kontakt:

mandeliga

Indlæg af Berger »

Det er svært at komme udenom, at tegneserier meget er en drengeting - det ved alle der har prøvet at score ved en tegneseriereception...

Men en oplagt "pige" ville jo være Wendy Pini, som kunne trække den horde af læsere der på en eller anden måde har forvekslet Elverfolket med noget læseligt til messen... Men jeg tvivler på hun er helt billig at få til landet.

Udfra en mere økonomisk synsvinkel kunne Lise Myhre være en mulighed, men hun er jo kun interessant hvis Nemi kommer på dansk, eller for den sags skyld eksisterer i 2006... På den anden side er Myhre ret nuttet at se på uanset om man så kender hendes serie...

/berger
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Re: Hold øjet på bolden: Komiks 2006

Indlæg af Thomas Schrøder »

Berger skrev: Det vigtigste er at få lokket den almindelige læser til festivallen, hvad end det er familiefaderen der husker Linda & Valentin med tårer i øjnene, eller det er ungerne der læser manga eller Witch. Nå de først er kommet indenfor, så er det vi har chancen for at vise dem, at der stadig udkommer nye læseværdige tegneserier...
Det er det der bør være tricket og til dels formålet med en festival, at lokke nye læsere på afveje.
/berger
Jeg har læst mange gode argumenter i denne debat, men dette her rammer lige hovedet på sømmet :P Godt sagt :!:

Berger skrev: Jeg håber at kunne få tid til at arbejde med bestyrelsen næste omgang, da de gjorde en virkelig fremragende stykke arbejde med Komiks 2004.
/berger
Du skal være hjertelig velkommen, Berger :P

Og det gælder også alle andre interesserede. Jo flere vi er, desto bedre - og nemmere :P
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: mandeliga

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Kunne man forestille sig at lave en fælles front med andre relevante festivaller? Der er jo efterhånden så mange at det skulle være muligt - så kunne man få noget synergi-effekt og pressen kunne få noget at skrive om..
Det var i hvert fald ærgerligt, at J-Popcorn og Komiks.dk lå i samme weekend, men det skyldtes så vidt jeg kunne forstå ikke arrangørerne, men udefra kommende omstændigheder. Hvis det igen bliver tilfældet, kunne man forestille sig fællesbilletter, der gav adgang til begge arrangementer, fælles gæster, fælles foredragsrækker, udstillinger, annoncering osv. Jeg vil tro, at de fleste, der tager turen til København fra provinsen, gerne ville besøge begge festivaler.
Henrik skrev:Ingemar Bengtsson fra svenske Optimal Press gjorde opmærksom på at der kun var EEN kvindelig gæst på Komiks.dk (Sussi). Ville nok være ret fint at få kønsfordelingen udlignet lidt mere næste gang, men jeg må med røde kinder meddele at ingen oplagte kvindelige gæster melder sig i min halvtrætte hjerne lige nu.
Charlotte Fleischer, Josefine Ottesen...der var flere, omend måske ikke helt officielle. Jeg foreslog Nikoline Werdelin og Wendy Pini for nogle poster siden, og der er flere franske og hollandske navne, man kunne overveje, hvis kriteriet ikke nødvendigvis er, at de skal være udkommet med værker i Danmark. Lise Myhre var afgjort et trækplaster i Norge - jeg har aldrig set så mange sortklædte goth-piger samlet på én gang, men det er et fænomen, der ikke er så udbredt herhjemme. Sverige er også leveringsdygtig i kvindelige serieskabere, og Kristiina Kolehmainen nævnte, at i Finland er op imod halvdelen af serieskaberne kvinder.

Noget andet er: I Angoulême har man den tradition at udpege et enkelt land som fokuspunkt på hver festival, var det noget man kunne overveje? Ikke at det skulle overskygge eller udelukke gæster fra andre lande, men netop koncentrationen af belgiske gæster virkede fint på Komiks.dk, og kunne være fulgt op af udstillinger om Belgien som tegneserieland osv. Måske ligger der også noget EU-støtte der, hvad ved jeg. På Baltoppen i 1994 fik man i hvert fald 50.000 nordiske støttekroner i kraft af en udstilling om nordiske serieskabere, som jeg var med til at arrangere.
Berger skrev:Det er svært at komme udenom, at tegneserier meget er en drengeting - det ved alle der har prøvet at score ved en tegneseriereception...
Der var ellers ret mange piger blandt publikum. Jeg tror bare, man skal invitere gæster, der i højere grad laver tegneserier, der interesserer kvinder, så skal de nok komme. Wendy Pini tror jeg er pengene værd, og hun har været i Danmark før. Nikoline Werdelin er nok sværere at overtale, men vil også kunne trække folk til.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Jeg tror også der kunne være en vis ide i at få relativt ukendte amerikanske tegnere som man kunne få billigt til at sidde og tegne. Hvis der er nogen der kender Draw! Magazine så er redaktøren en kano flink fyr som i kraft af at være redaktør ved en masse, han har været storyboard artist på en del af de nye gode tegnefilm fra fjernsynet - jeg tror nok både Batmaan og Kim Possible og så tegner han pissegodt. Det er ikke et navn der vil trække nogen til - men han vil helt sikkert være en attraktion på stedet...
Måske kunne man lave et tegneshow med "de unge vilde" fra miljøet omkring Eksem Comics og Tegnestuen Blæk, der satte fokus på den nye generation af tegnere. Evt. med musikakkompagnement og laserlys og tegnernes anstrengelser kastet op på bagvæggen, mens de blev til - måske efter indspark fra publikum i stil med "hatten rundt".

Man kunne også lave et tegneseriejam, hvor folk i ugerne op til Komiks.dk 2006 via festivalens hjemmeside kunne komme med forslag til seriens handling/manuskript, mens tegningerne blev til på festivalen. Lidt i stil med den smølf-julekalender til Seriejournalen, jeg ved Peter Becher arbejder flittigt på i disse dage... :lol:

I øvrigt kunne det være en ide at fastholde foredragene osv. på video, så de kunne transmitteres live over festivalens hjemmeside og bagefter samles på DVD med salg for øje?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Re: Komiks.dk 2006 gæster

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Haverholm skrev:Og Dan, D-Cay, whatever - jeg er meget loren ved at du vil smide Mezieres i et fly til Danmark for at du kan få lejlighed til at drikke med guterne. Det er da ikke en konstruktiv holdning, og næppe grunden til at man har trommet en festival frem fra intet. Men meget Nørd Nytsk.
Hov, hov, HOV Haverholm,

Jeg blev opmærksom på ovenstående sidebensperforerende stik via Thomas S' ny-reviderede signatur, og måtte lige løfte øjenbrynene.
Tog du ikke selv del i løjerne og øllerne? Konstruktivt eller ej, så var det da meget sjovt, eller hva'?
Ihvertfald vil hele "Øl for tegninger" -formularen også blive hevet frem til KOMIKS.DK 2006, hvor vi (som bebudet) vil have lapper af Rasmus Klumps bukser og splinter fra Jesu kors, der bare skriger på en ledsagende tegning. Er du med igen Haverholm? Det vil jo ikke være det samme, hvis vi ikke har dig til at tegne bukseindholdet af bamsekaptajnen og Menneskesønnen.

Peter
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Haverholm

Indlæg af Haverholm »

<bruger udmeldt>
Senest rettet af Haverholm 6. jun 2005, 09:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Denne tråd er vist ved at være færdig...
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Frank Bruun Madsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Frank Bruun Madsen »

D-Cay skrev:Denne tråd er vist ved at være færdig...
Det er kun fordi folk endnu ikke er kommet med deres bud på de spørgsmål, undertegnede stillede for en uge siden:

1) HVAD VAR DET BEDSTE VED KOMIKS.DK?
2) HVAD KAN MAN FORBEDRE I 2006?
3) HVILKE IDEER HAR DU SELV TIL SJOVE AKTIVITETER PÅ NÆSTE FESTIVAL?
4) HVEM BØR MAN INVITERE SOM GÆSTER, HVORFOR OG HVAD SKULLE DE LAVE (FOREDRAG, WORKSHOP, SIGNERINGER O.L.)?

Punkt 4 er vist udtømt, men de tre første punkter kunne jeg godt tænke mig at høre nogle flere bud på ved lejlighed.

Lav f.eks. en liste over de 5 bedste ting ved Komiks.dk, en liste over 5 ting der bør forbedres og kom op med en sjov aktivitet, som DU SELV kunne tænke dig at stå for i 2006.

Mit eget bud:

DE 5 BEDSTE TING VED KOMIKS.DK 2004:
1) Kedelhallen (de fysiske rammer)
2) Nørd Nyts stand (og aktiviteterne i de små stande midt på messegulvet som sådan)
3) Super-Ove vs. Marvel-Morten (og foredragene i Lille Sal og Kassen)
4) Prisuddelingen (og åbningsfesten)
5) Walthéry (og de andre festlige belgiere, der tegnede løs i standene)
6) Egmonts tegneserie-workshop
7) Hov...

5 TING DER BØR FORBEDRES I 2006:
1) Bedre annoncering af/fokus på arrangementerne i Lille Sal og Kassen
2) Bedre udnyttelse af udenlandske gæster (foredrag, events med danske og udenlandske tegnere, tegneshows osv.)
3) Præmie til bedste stand, sjoveste festivalstunt osv.
4) Produktion af DVD med festivalens events og foredrag
5) Løsning af logistikproblemerne ved åbningsfestens buffet

Og endelig svaret på spørgsmål 3: Seriejournalen vil (forhåbentlig) være mere aktivt til stede i 2006.

FRANK
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Under punkt 3 (forslag til næste gang) foreslår jeg en stand, der måske hedder "Live, The Real Thing" elelr noget i den stil. Her sidder tegnere, en af gangen i en times tid, og arbejder på f.eks. et billede i deres næste album, en del af en dagstribe, der snart kommer i avisen eller en tegning der dukker op i Freecomics i næste måned, situationen sat op, så man kan følge tegnerens arbejde på en storskærm ovenover (og samtidig er der selvfølgelig live feed til et webcam, som kører på festivalens website). Hver tegner layouter, skitser og rentegner, så meget som vedkommende nu mener han/hun kan nå på den afmålte tid, og når Peter Madsens nye album så kommer på gaden eller folk åbner for Politiken og ser Egoland , kan alle gæsterne nikke genkende og sige, "hæ hæ, det billede så jeg ham sgudda tegne på Komiks.dk."
Nå, jeg tegner videre.
Sabrina
Geografisk sted: Her omkring Kronborg ;)

Det der med DVD'en...

Indlæg af Sabrina »

... er det en mulighed?

Jeg synes selv at det lyder helt vildt fedt! JEG ville i hvert fald købe den.
Hvem ved, er den rigtig god vil den måske blive vist i fjernsynet og lokke flere gæster til.

Men hvem skulle pålægge sig ansvaret?
Før var hun bare en irriterende gæst, nu er hun sku' tilmeldt ;)
Besvar