Rækkefølgen for Splint og Co.
Rækkefølgen for Splint og Co.
Ja det er synes jeg selv et lidt tricky spørgsmål.
Der er altså den danske rækkefølge som ikke er den originale rækkefølge.
Nu har jeg så lige købt to nye albums, "kuldechok i troperne" og "den sorte boks" som efter sigende skulle være udgaver der ikke er kommet på dansk, de er nummeret med henholdsvis #30 og #31.
Nu ligger det sådan at jeg tilfældigvis har #31 allerede, "fanget i fortiden" så hvordan er det lige at alt det her hænger sammen?
har for ikke så længe siden købt #48 "manden der ikke ville dø". Er det så #48 i den oprindelige danske rækkefølge eller en eller anden, ny rækkefølge?
læste et eller andet sted at Hr. Nielsen skrev at man nu ville starte forfra, men hvorfor har jeg så lige fundet førnævnte #30 og #31 hos Faraos?
Er ret så forvirrende for en lille stakkel som mig.
Der er altså den danske rækkefølge som ikke er den originale rækkefølge.
Nu har jeg så lige købt to nye albums, "kuldechok i troperne" og "den sorte boks" som efter sigende skulle være udgaver der ikke er kommet på dansk, de er nummeret med henholdsvis #30 og #31.
Nu ligger det sådan at jeg tilfældigvis har #31 allerede, "fanget i fortiden" så hvordan er det lige at alt det her hænger sammen?
har for ikke så længe siden købt #48 "manden der ikke ville dø". Er det så #48 i den oprindelige danske rækkefølge eller en eller anden, ny rækkefølge?
læste et eller andet sted at Hr. Nielsen skrev at man nu ville starte forfra, men hvorfor har jeg så lige fundet førnævnte #30 og #31 hos Faraos?
Er ret så forvirrende for en lille stakkel som mig.
Bobbit skandalen... den spøger stadig... hej skat.. nja jeg sidder lige og skriver- med hvem, ikke nogen, bare om tegneserier.. nej skat det er rigtigt!! Anna, jeg kender ingen Anna.. hov, hold den væk fra mig- skat fjern den kniv!! ARRRGGGHHH!
Og hvad, så trykkede de hele serien på en gang eller hva?
Læste et eller andet sted at #1 lige var udkommet, men jeg har lige købt #30 og #31???
hører de så til den gamle danske rækkefølge, eller den nye rækkefølge...
Og hvor hører "manden der ikke ville dø" så til henne?
er det i den danske eller franske rækkefølge at den passer ind med #48?
Læste et eller andet sted at #1 lige var udkommet, men jeg har lige købt #30 og #31???
Bobbit skandalen... den spøger stadig... hej skat.. nja jeg sidder lige og skriver- med hvem, ikke nogen, bare om tegneserier.. nej skat det er rigtigt!! Anna, jeg kender ingen Anna.. hov, hold den væk fra mig- skat fjern den kniv!! ARRRGGGHHH!
Ja!...Der må jeg så være dig svar skyldigzulu skrev:Og hvad, så trykkede de hele serien på en gang eller hva?

Men hvis de er trykt i år, må de jo næsten høre til den nye rækkefølge. Jeg ved at den gamle nr. 30 er "De Sorte Hatte" af Franquin.
- Lars Kristensen
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Østerbro
- Kontakt:
splint
Mon ikke, problemet er opstået, fordi Egmont både genoptrykker serien kronologisk og derfor har valgt også at trykke nyt materiale efter denne nummerering? Jeg forestiller mig f.eks., at vi ser "De sorte Hatte" genoptrykt temmelig snart - måske som nr. 2 eller 3. Det betyder, at alle tidligere historier vil få en ny plads i rækkegølgen, og den skarpe iagtager vil have noteret sig, at de nye udgivelser med numeren 30 og 31 er tegnet af nye folk(Munuera eller hvad han hedder), hvilket skubber Tome og Janrys materiale til senere, hvorfor der til sidst ikke længere vil være et hul op til nr. 48.
Nummeret står både på ryggen og forsiden, og indeni er der en oversigt over albumene:

"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Og der kom så svaret, tak for det Benadikt!
"magasineringsmæssigt" (er det et rigtigt ord?) må ideen så være at følge den korrekte franske version.
Så må jeg lave en liste med den korrekte rækkefølge, jeg kan klistre på forsiden af de tidsskrift holdere jeg opbevarer albums'ne i.
"magasineringsmæssigt" (er det et rigtigt ord?) må ideen så være at følge den korrekte franske version.
Så må jeg lave en liste med den korrekte rækkefølge, jeg kan klistre på forsiden af de tidsskrift holdere jeg opbevarer albums'ne i.
Nummer 30, 31 og 32 i den "nye" udgivelsesrækkefølge, der jo følger den franske, er tegnet af Nic Cauvin.
Man skal være opmærksom på, at heller ikke den franske rækkefølge er kronologisk, og de Sorte Hatte kommer historiemæssigt før "Trolddom og Champignoner".
Jeg har tidligere postet en nørdet liste over den kronologiske rækkefølge for splint og Co fra starten i 1938 og frem til 1975 her: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=2976
Der er enkelte justeringer undervejs, ligesom jeg er ved at tygge mig igennem en længere Nic Cauvin historie (27 sider), der ikke har været ude i traditionel albumform.
....det er sjovest at læse i kronologisk rækkefølger
Man skal være opmærksom på, at heller ikke den franske rækkefølge er kronologisk, og de Sorte Hatte kommer historiemæssigt før "Trolddom og Champignoner".
Jeg har tidligere postet en nørdet liste over den kronologiske rækkefølge for splint og Co fra starten i 1938 og frem til 1975 her: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=2976
Der er enkelte justeringer undervejs, ligesom jeg er ved at tygge mig igennem en længere Nic Cauvin historie (27 sider), der ikke har været ude i traditionel albumform.
....det er sjovest at læse i kronologisk rækkefølger