Tintin og hajsøen i strip-form

Vil vi nogensinde se Tintin og hajsøen i Bob de Moors strip-udgave

Afgivne stemmer: 0

Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Tintin og hajsøen i strip-form

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

jakob skrev: Nå ja...22....Hajsøen er jo ikke et "rigtigt" album (Selv om jeg har læst et eller andet sted, at der findes en rigtigt tegnet udgave, vist nok gjort af Bob de Moor)..
Peter Becher skrev:Jeg skal lige passe på her, men jeg MENER at det album, der foreligger på dansk, fakstisk er det Bob de Moor-tegnede. Men at historien også eksisterer i en ren streg-tegning (altså ikke fix-fax'et til at ligne screen-shots fra filmen) som gik som føljeton i forskellige aviser...but I could be wrong.
Carsten kender sikkert svaret.
Bob de Moor/Thopman skrev:Ja, for tegningerne er helt sikkert ikke direkte fra strimlen.
Jan Erik Strøm skrev:
Kaptajn Haddock skrev:
Jeg skal lige passe på her, men jeg MENER at det album, der foreligger på dansk, fakstisk er det Bob de Moor-tegnede. Men at historien også eksisterer i en ren streg-tegning (altså ikke fix-fax'et til at ligne screen-shots fra filmen) som gik som føljeton i forskellige aviser...but I could be wrong.
Carsten kender sikkert svaret.
Ikke at jeg tror du tar fejl, men denne event er i såfald helt forbigået min opmærksomhed!
Peter "Haddock" Becher skrev:Tjek den store hvide HÆRGE-bog. Jeg MENER, der noget om det deri.
Max Bjævermose skrev:Nåhh, ærr-sje-bogen!
Ska nok, after dinner or a.s.a.p.
Peter Haddock skrev:Men at albummet skulle bestå af screenshots fra filmen har ALT for længe været en misforståelse hos de fleste. Tegnigerne i albummet er en rene skønhedsåbenbaring ifht. til det gylle, filmen tegnefilmen består af.

Konstantin Strøm:

Deet, sgu dælme!
"Tintin et le lac aux Requins"!

Tre striber - endda oversat til dansk...
Vi vil se mere (ihvertfald vide mere, Carsten!!)
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin og hajsøen i strip-form

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg ved ikke andet, end at historien findes i en stribeudgave, som tydeliigvis er tegnet af Bob de Moor. Der findes tre striber i den store hvide Hergé-bog, og hele molevitten gik dagligt i Politiken i 1973-74.

Albummet ser ud til at være screenshots, hvor figurerne efterfølgende er strammet op. Men det bliver det selvsagt hverken mere eller mindre interessant af.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Carsten Søndergaard skrev:Jeg ved ikke andet, end at historien findes i en stribeudgave, som tydeliigvis er tegnet af Bob de Moor. Der findes tre striber i den store hvide Hergé-bog, og hele molevitten gik dagligt i Politiken i 1973-74.

Albummet ser ud til at være screenshots, hvor figurerne efterfølgende er strammet op. Men det bliver det selvsagt hverken mere eller mindre interessant af.
Så.....tør.....

Jeg lægger hovedet på blokken og påstår, at tegningerne i albummet ikke bare er "strammet op" men er præcis der samme, som i avisstirben, blot med noget "tegnefilms-effekt" lagt ind over.
...men det gør det bestemt hverken mere eller mindre spændende.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Peter Becher skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Jeg ved ikke andet, end at historien findes i en stribeudgave, som tydeliigvis er tegnet af Bob de Moor. Der findes tre striber i den store hvide Hergé-bog, og hele molevitten gik dagligt i Politiken i 1973-74.

Så.....tør.....

Jeg lægger hovedet på blokken og påstår, at tegningerne i albummet ikke bare er "strammet op" men er præcis der samme, som i avisstirben, blot med noget "tegnefilms-effekt" lagt ind over.
Ikke mere, i hvert fald. Når man læser resultatet af Greg og Bob de Moors fælles anstrengelser, forstår man, hvorfor Hergé besluttede, at der ikke skulle laves flere Tintin-album efter hans død. Billedet, hvor alle danser folkedans til sidst, får virkelig én til at krumme tæer.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

Frank Madsen skrev:
Peter Becher skrev:

Så.....tør.....

Ikke mere, i hvert fald. Når man læser resultatet af Greg og Bob de Moors fælles anstrengelser, forstår man, hvorfor Hergé besluttede, at der ikke skulle laves flere Tintin-album efter hans død. Billedet, hvor alle danser folkedans til sidst, får virkelig én til at krumme tæer.
Ja!..Kaptajnen ligner en der lige har været ude og knække sig. "Bloutsjika!" si'r jeg bare!
...Og ikke nok med det, vi lærer også at "Vovvov" betyder slut på hundesprog.

Jeg har nu ellers altid været fascineret over farvlægningen og især baggrundende. Mon det er de samme baggrunde i albummet som i filmen?
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Peter Becher skrev:Jeg lægger hovedet på blokken og påstår, at tegningerne i albummet ikke bare er "strammet op" men er præcis der samme, som i avisstirben, blot med noget "tegnefilms-effekt" lagt ind over.
Er det ikke hønen eller ægget? Om screenshotsene er lagt bag tegningerne eller tegningerne er lagt foran screenshotsene?
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Denne gang vil jeg blot lægge en underarm eller måske en fod på blokken, men jeg er sgu' også ret sikker på, at baggrundene heller ikke stammer fra tegnefilmen, men blot er shinet op til at ligne.

...og denne observation sparer os samtidig fuldstændig for hønen/ægget-diskussionen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Peter Becher skrev:Denne gang vil jeg blot lægge en underarm eller måske en fod på blokken, men jeg er sgu' også ret sikker på, at baggrundene heller ikke stammer fra tegnefilmen, men blot er shinet op til at ligne.
Grimt er det i hvert fald.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Lidt søgen på nettet skulle bekræfte, at det (næsten) er de sammen tegninger som filmalbummet, blot strammet op, men der gøres opmærksom på, at udgaverne ikke er helt ens i stregen. Derudover er der udgivet et pirat farvealbum, baseret på den i Le Soir publicerede S/H udgave (Formentligt den samme version som fra Politiken...som jeg desværre hverken er bekendt med eller i besidelse af). Så der findes ikke umiddelbart noget der er meget bedre end den danske udgave, om end S/H udgaven virker en bønne mindre tegnefilmsagtig end albummet.

S/H udgaven:
Billede

Piratudgaven:
Billede
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Tintins hoved ligner sgu' et æg.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Peter Becher skrev:Tintins hoved ligner sgu' et æg.
Et vagtelæg, endda. Hergé har tydeligvis været på sanatorium, mens albummet blev til. Man kan forestille sig den skideballe, der ventede De Moor og de andre elendige svumpukler på Studio Hergé, da Mesteren vendte hjem og skadernes omfang gik op for ham.

Når Hergé ikke har en finger med i spillet, svinder figurerne ind til karikaturer på sig selv: Tournesol er en hysterisk klovn (men hvor er den seriøse videnskabsmand?), Haddock er en højtråbende buldrebasse (men hvor er den bekymrede ven, der kan tage situationen alvorligt, når det gælder?) og Tintin er konstant mistroisk i bedste/værste Paul Murry-stil.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

All u hajsø-dissers - back off! Hajsøen er den bedste adaption af en tegneserie til lærredet, der nogensinde er foretaget. Jeg kan i hvert fald ikke komme på bedre, og hvis vi sammenligner med rædsler som Asterix og Lucky Luke træder niveauet tydeligt frem.

Opskriften er den helt rigtige og burde være retningsanvisende. For selvfølgelig skal der skrives en helt ny historie og ikke bare koges suppe på gamle albums. Og selvfølgelig kommer det andet medie til at forskubbe grundkonceptet og karakterene en smule. Fordi der skal ta's hensyn til, at der altså er tale om et andet medie. Tegneserien skal være inspiration - ikke formel. Og filmen skal først og fremmest fungere som film - ikke som tegneserie-plus-bevægelse. Ånden skal selvfølgelig søges bevaret, men hvis man bare vil stryge hardcore-fanboys med hårene, så vil jeg påstå, at man kun kan lave lort.

Valhalla er også god.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Christian Aarestrup skrev:Opskriften er den helt rigtige og burde være retningsanvisende. For selvfølgelig skal der skrives en helt ny historie og ikke bare koges suppe på gamle albums. Og selvfølgelig kommer det andet medie til at forskubbe grundkonceptet og karakterene en smule. Fordi der skal ta's hensyn til, at der altså er tale om et andet medie. Tegneserien skal være inspiration - ikke formel. Og filmen skal først og fremmest fungere som film - ikke som tegneserie-plus-bevægelse. Ånden skal selvfølgelig søges bevaret, men hvis man bare vil stryge hardcore-fanboys med hårene, så vil jeg påstå, at man kun kan lave lort.
Jeg er helt enig. Men efter at have været med i en håndfuld tegnefilmprojekter mener jeg godt, man kan filmatisere en tegneserie uden at øve vold på forlægget som i dette tilfælde. Figurerne er ikke gjort endimensionelle, fordi det var nødvendigt, men fordi tjubang-forfatteren Greg aldrig har forstået Tintin-universet og Bob de Moor ikke havde sin mesters format - tjek bare hans Barelli-album. Bevares, Hajsøen er da meget sjov, men allermest et pudseløjerligt folkeeventyr med et greb i posen med Hergés gamle idéer (hajubåden, den oversvømmede ubådsbase osv.). Lige så forloren som Morten Korch-film fra 1970erne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Jeg er til gengæld uenig. Hverken Greg eller Bob de Moor er Herge. De er dem selv, og de har lavet en tju-bang-historie, ja. Som faktisk trækker på tilstedværende elementer i Tintin-universet. Hajsøen er elementært spændende nok. Den fungerer. Oh mht. at gøre vold på forlægget, så er jeg knap så tilbageholdende som så mange andre herinde. Jeg synes, at en vis respektløshed er på sin plads - for nok så meget respekt ville alligevel ikke gøre Greg til Herge. Så hellere bar acceptere, at man altså har et andet take på tingene og gøre det, som man engang er go' til.

Hvis Herge havde sat sig ned og detail-udviklet en hel Tintin-spillefilm, så var den da muligvis blevet bedre. Skrevet en historie helt fra bunden og selv forestået meget af tegnearbejdet. Som f.eks. Peter Madsen på Valhalla. Jeg vil godt gå med til, at dette er det optimale,

Men hvis man tilfældigvis ikke er skaberen af en serie og bli'r sat til at lave en film ud af det, så mener jeg bestemt, at man bør gøre som Greg og de Moor. Det er solidt og helt i orden - og dermed også klasser bedre end størstedelen af de adaptioner, der er foretaget gennem tiderne.

Jeg anser Hajsøen for at høre med til Tintin-universet på samme måde som Herges svageste albums - den første lille håndfuld og det sidste. Det' ikk' helt på kornet, det' ikk' kerne-Tintin. Men det' hører med.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Christian Aarestrup skrev:Jeg er til gengæld uenig. Hverken Greg eller Bob de Moor er Herge. De er dem selv, og de har lavet en tju-bang-historie, ja. Som faktisk trækker på tilstedværende elementer i Tintin-universet. Hajsøen er elementært spændende nok. Den fungerer. Oh mht. at gøre vold på forlægget, så er jeg knap så tilbageholdende som så mange andre herinde. Jeg synes, at en vis respektløshed er på sin plads - for nok så meget respekt ville alligevel ikke gøre Greg til Herge. Så hellere bar acceptere, at man altså har et andet take på tingene og gøre det, som man engang er go' til.

Hvis Herge havde sat sig ned og detail-udviklet en hel Tintin-spillefilm, så var den da muligvis blevet bedre. Skrevet en historie helt fra bunden og selv forestået meget af tegnearbejdet. Som f.eks. Peter Madsen på Valhalla. Jeg vil godt gå med til, at dette er det optimale,

Men hvis man tilfældigvis ikke er skaberen af en serie og bli'r sat til at lave en film ud af det, så mener jeg bestemt, at man bør gøre som Greg og de Moor. Det er solidt og helt i orden - og dermed også klasser bedre end størstedelen af de adaptioner, der er foretaget gennem tiderne.

Jeg anser Hajsøen for at høre med til Tintin-universet på samme måde som Herges svageste albums - den første lille håndfuld og det sidste. Det' ikk' helt på kornet, det' ikk' kerne-Tintin. Men det' hører med.
Hvis det så bare var "Hajsøen", men Greg lavede jo i 1960erne manuskripter til en sand perlerække af Tintin-tegnefilm, hvor han beviste, at han ikke havde forstået en pind af, hvad der gjorde Tintin til en tegneserie ud over det sædvanlige. Har du set Belvisions "Det hemmelige Våben"? Tintin & co. drøner rundt i biler og tanks, og suspensen og koldkrigsstemningen er skåret ned til et minimum.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar