The Top 100 Artists of American Comic Books

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Listen Googa præsenterer viser hvilke amerikanske tegnere Atlas Comics anser som de bedste.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og så kunne sangen forsætte. Lister gi'r ikke noget præcist billede af nogetsomhelst. Face it - vi er forskellige, og det Per kan li', kan være det rene lort hvis man spø'r Ole.

Lister får mig altid til at tænke på Robin Williams i Dead Poet Society. Et digt kan forstås sådan og sådan..

Remember?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev:Listen viser hvilken tegnere vi GENERELT kan blive enige om er de bedste og de to tråde viser noget om hvad vi individuelt synes - især den hvor vi giver vores egen top 10 liste.
Atlas listen bygger også på mange års kritisk konsensus. Du vil opleve, at især den øverste halvdel vil gå igen i mange sådanne lister. Jeg synes lister er nyttige, de kan hjælpe en til at spare tid og penge.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
blackno1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af blackno1 »

GoogaMooga skrev:
Antaeus skrev:Listen viser hvilken tegnere vi GENERELT kan blive enige om er de bedste og de to tråde viser noget om hvad vi individuelt synes - især den hvor vi giver vores egen top 10 liste.
Atlas listen bygger også på mange års kritisk konsensus. Du vil opleve, at især den øverste halvdel vil gå igen i mange sådanne lister. Jeg synes lister er nyttige, de kan hjælpe en til at spare tid og penge.
På den anden side - mange unikke oplevelser går tabt ved at søge efter det der er konsensus om. Jeg vil stadigt hellere læse Lovecraft end Peter Høegh :D
Be alert. The wold needs more lerts.

http://verszou.blogspot.com/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev:
Jeg tvivler ikke på at det er creme de la creme - jeg elsker i øvrigt selv toplister.....
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Atlas listen bygger også på mange års kritisk konsensus.
Det forklarer måske, hvorfor den stort set udelukkende medtager navne, der havde deres storhedstid i 1940'erne, 50'erne og 60'erne. Hvornår er den udarbejdet?

Eller også er den bare udtryk for det samme, som man ser i Europa: At de serier og serieskabere, der blev etableret i 40'erne, 50'erne og 60'erne, endnu i dag sidder tungt i bevidstheden, når nogen laver den slags lister. Og de holder helst ikke op med at lave det, de har lavet i hele deres karriere, før de stiller træskoene.

Heldigvis er der opblødning på vej, nutidens serieskabere holder ikke så krampagtigt fast i figurer, formater og forlag, som det var tilfældet engang. Derfor bliver diversiteten større, der bliver flere forskellige typer tegneserielæsere, og trangen til at lave den slags lister aftager formentlig, efterhånden som de giver mindre og mindre mening.

I øvrigt er Brian Bolland ikke amerikaner. Og heller ikke Garcia Lopez.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Vel ej heller John Byrne.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil tro, det er en ret ny liste. Der er en grund til, at det hedder Golden Age og Silver Age. Håndværket og kunsten var af en højere standard i den amerikanske comic book dengang. Et hurtigt kig i Previews nu om dage vil bekræfte dette. De nye comic book tegnere er meget anonyme i deres stil. Til gengæld er der så kommet en del spændende alternative tegnere, som har givet branchen mere diversitet. Men de er ikke store tegnere i klassisk forstand. Det er med tegneserier som med andre kunstarter når der skal etableres et pantheon - det er de gamle, der vejer tungest. Indenfor alle kunstarter er det "diminishing returns", som årene og årtierne skrider frem.

Jeg ved godt at Bolland, Bolton, Gibbons, Garcia Lopez, og Byrne ikke er amerikanere, men de har fortrinsvis arbejdet i amerikanske comic books, så jeg synes godt, vi kan inkludere dem.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Må jeg gerne si'e Jack Davis?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Christian Aarestrup skrev:Må jeg gerne si'e Jack Davis?
Du må gerne råbe Jack Davis lige så højt du kan, så det kan høres ud over hele ekko-dalen!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Atlas listen bygger også på mange års kritisk konsensus.
trangen til at lave den slags lister aftager formentlig, efterhånden som de giver mindre og mindre mening.
Det håber jeg ikke du har ret i - lister er altid interessante.....
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: Jeg ved godt at Bolland, Bolton, Gibbons, Garcia Lopez, og Byrne ikke er amerikanere, men de har fortrinsvis arbejdet i amerikanske comic books, så jeg synes godt, vi kan inkludere dem.
Det bliver de da ikke amerikanere af :o - du kan godt starte på din europæiske liste... :wink:
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Lars S »

Antaeus skrev:
GoogaMooga skrev: Jeg ved godt at Bolland, Bolton, Gibbons, Garcia Lopez, og Byrne ikke er amerikanere, men de har fortrinsvis arbejdet i amerikanske comic books, så jeg synes godt, vi kan inkludere dem.
Det bliver de da ikke amerikanere af :o - du kan godt starte på din europæiske liste... :wink:
Så husk Alan Davis :!: For han er heller ikke amerikaner.
Ang. Byrne, nogen der ved hvilket statsborgerskab han har? Englænder, canadier eller amerikaner. Som canadier ville han vel stadig gå som amerikaner?
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Lars S »

Og hvad med Sergio Aragones? Han er født i Spanien, for derefter at flytte med familien til Mexico!

Barry Windsor-Smith født i London!

Simon Bisley - englænder!

Pyha, er der snart nogle amerikaner tilbage? :wink:
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Re: The Top 100 Artists of American Comic Books

Indlæg af Lars S »

GoogaMooga skrev: 34. Mike Mignola (IKKE FORTJENT)

99. Alan Davis (IKKE FORTJENT)
A' Hva' :!: :shock:
Besvar