Forslag til tegneseriekanon
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Forslag til tegneseriekanon
På Politiken.dk kan man læse, at kulturminister Brian Mikkelsen vil samle en række fagfolk, der skal lave en kulturkanon til danskerne, som skal bestå af 12 værker indenfor hver af kunstarterne film, litteratur, arkitektur, billedkunst, design og kunsthåndværk, musik og scenekunst.
Hvilke 12 værker indenfor tegneserien bør Brian anbefale til danske skoleelever?
Til tasterne, folkens! Lad os se jeres bud på en dansk og en udenlandsk tegneseriekanon.
Hvis der kommer nogle seroøse bud på bordet, vil resultatet blive videresendt til Kulturministeriet.
BEMÆRK: Diskussion om, hvorvidt det overhovedet er en god ide med en kanon, henvises til denne tråd!
Nyttige links:
Den danske tegneseries historie
Biografier over danske tegneserieskabere
Tegneseriemuseets Galleri
Hvilke 12 værker indenfor tegneserien bør Brian anbefale til danske skoleelever?
Til tasterne, folkens! Lad os se jeres bud på en dansk og en udenlandsk tegneseriekanon.
Hvis der kommer nogle seroøse bud på bordet, vil resultatet blive videresendt til Kulturministeriet.
BEMÆRK: Diskussion om, hvorvidt det overhovedet er en god ide med en kanon, henvises til denne tråd!
Nyttige links:
Den danske tegneseries historie
Biografier over danske tegneserieskabere
Tegneseriemuseets Galleri
Senest rettet af Frank Madsen 15. dec 2004, 10:50, rettet i alt 3 gange.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Re: Kultur-kanon for tegneserier?
Jeg må hellere selv komme med et bud:
1. Peter og Ping
2. Ferdnand
3. Hanne Hansen
4. Livets Gang i Lidenlund
5. Poeten og Lillemor
6. Egoland
7. Homo Metropolis
8. Rasmus Klump
9. Atelieret
10. Nofret
11. Mikkeline på Skattejagt
12. Frida
Den udenlandske kanon kommer senere.
1. Peter og Ping
2. Ferdnand
3. Hanne Hansen
4. Livets Gang i Lidenlund
5. Poeten og Lillemor
6. Egoland
7. Homo Metropolis
8. Rasmus Klump
9. Atelieret
10. Nofret
11. Mikkeline på Skattejagt
12. Frida
Den udenlandske kanon kommer senere.
Må jeg indledes bemærke at en kanon af naturlige årsager må være eksklusiv, og det derfor er lige så vigtigt at holde værker ude af kanon? Det er derfor ærgeligt, at listen over tegneserier, man kommer i helvede for at have læst aldrig helt kom ud af starthullerne, så vi havde haft den at henholde os til. Ikke desto mindre må det stå klart at kommunisttegneserien smølferne ikke kan komme på listen... Jeg må også advare mod Freddy Miltons Den Store Örva, der flirter med hærvæksgraffitien og i hvert fald fik undertegnede til at egne örvaer i en (meget) ung alder.
Danske:
1. Claus Deleraun
Boblere:
Jeg kan ikke få mig selv til at putte noget af det ellers rimelige klassiske danske halløj, som Peter og Ping, Ferd'nand og Bamse og Dukkelise - det er bare ikke godt nok. Jeg havde sikkerrt sat Peter Kiellands Jernpotte på, hvis han ellers gad at snøvle sidste bind færdigt
Willy Nielsens Egene har jeg aldrig læst, men måske kunne den være et godt bud på en dansk eventyrserie; ellers kunne det være Børnene på Sydhavsøen, men den har jeg heller ikke læst.
Udenlandske:
1. Osamu Tezuka: Adolf
2. Katzenjammer Kids / Knold og Tot
... og må jeg så ikke sige, at kanon er en dum ide?
Danske:
1. Claus Deleraun
- Jeg ved ikke helt, hvilket af hans værker, jeg ville sætte på listen. Måske dem alle - men en kanon skulle jo gerne repræsentere mere end en kunstner. Jeg er bare ikke i stand til at vælge.
- God indgang til et f de federe sagn fra Saxo. Og de små tager ikke skade af lidt bare bryster...
- Danmarks måske bedste politiske tegner nogensinde - uagtet at jeg absolut ikke er enig i hans budskaber. Så det skulle helst præsenteres med nogle bemærkninger om det ufede i at modtage Lenins fredspris.
- ... i uddrag
- ... mså får ungerne også dækket en del af kanon i de øvrige medier
- Den bedste nyfortolkning af den nordiske mytologi siden Villy Sørensens Ragnarok (som burde på bogkanon)
- Kulturarv å så'n....
- For Brian M.'s egen skyld...
Boblere:
Jeg kan ikke få mig selv til at putte noget af det ellers rimelige klassiske danske halløj, som Peter og Ping, Ferd'nand og Bamse og Dukkelise - det er bare ikke godt nok. Jeg havde sikkerrt sat Peter Kiellands Jernpotte på, hvis han ellers gad at snøvle sidste bind færdigt

Udenlandske:
1. Osamu Tezuka: Adolf
- Jeg kan ikke understrege nok, hvor fantastisk et værk det er, og det kunne passende indgå i historieundervisningen og ikke kun litteraturfagene
2. Katzenjammer Kids / Knold og Tot
- En af de allerførste og en klassiker og meget bedre end sine samtidige danske.
- Det er toppen af poppen...
- Sådan laver man Funny Animals, der er meget mere end bare funny....
- Sådan laver man Funny Animals, der vitterligt er funny...
- Du bliver ikke en rigtig dreng, før du har set ham banke hunnerne. pigerne må gerne springe over...
- Det er bare godt
- Mangler vi i øvrigt ikke nogen på dansk?
- Ville egentlig gerne have flere superhelte på (jeg elsker superhelte!), men jeg kan ikke helt komme på nogen, jeg ligefrem synes fortjener litterær status...
- Postakopolisme er altid godt...
- Burde måske være en bobler. Jeg er sikker på man kan finde nogle Graphic Novels der er bedre, men "genren" bør være med.
... og må jeg så ikke sige, at kanon er en dum ide?
-
- Brugerniveau 1
- Geografisk sted: Fensmark
- Kontakt:
Her kommer et par bud på nogle udenlandske serier som jeg mener burde være på en tegneseriekanon.
1. Blueberry
Det bedste eksempel på en udviklingshistorie som holder selv efter 24 bind.
2. Anders And (Carl Barks el. lign.)
Fordi de har være med til at gøre tegneserieverdenen til det den er i dag.
3. Corto Maltese
De sort/hvide, vel at mærke.
4. Asterix
Det bedste eksempel på at letfordøjelig underholdning kan være både morsomt og godt tegnet.
5. Garfield
Det bedste eksempel på stærke one-liners.
6. Prins Valiant
Er samtidig et af de få eksempler på en tegneserie som er filmatiseret på en nogenlunde anstændig måde.
Da det kun bør være cremen af cremen af cremen der er at finde på en sådan liste skal jeg afholde mig fra på nuværende tidspunkt at nævne flere.
1. Blueberry
Det bedste eksempel på en udviklingshistorie som holder selv efter 24 bind.
2. Anders And (Carl Barks el. lign.)
Fordi de har være med til at gøre tegneserieverdenen til det den er i dag.
3. Corto Maltese
De sort/hvide, vel at mærke.
4. Asterix
Det bedste eksempel på at letfordøjelig underholdning kan være både morsomt og godt tegnet.
5. Garfield
Det bedste eksempel på stærke one-liners.
6. Prins Valiant
Er samtidig et af de få eksempler på en tegneserie som er filmatiseret på en nogenlunde anstændig måde.
Da det kun bør være cremen af cremen af cremen der er at finde på en sådan liste skal jeg afholde mig fra på nuværende tidspunkt at nævne flere.
NS Hansen
1 Claus Deleurens´ rejsen til saturnen + DK historie for folket
!Ikonet!
Faderen til det man kalder "den danske tegnestil" har jeg ladet mig fortælle af e af de kundige hoveder på tegnestuen Gimle.
2 Peter Madsen- Valhalla nr.1-3
jeg vil påpege at jeg er lidt forundret over at de ikke har været nævnt flere gange, da Peter Madsen´s tre første albums nærmest er folke eje og i mine øjne er ansvarlig for (sammen med DK historie for folket, Erik Menneskesøn og Røde Orm-bogen) er ansvarlig for at folk i en bred forstand ved noget som helst om vikingetiden og nordisk mytologi)
much luv skovgaard
!Ikonet!
Faderen til det man kalder "den danske tegnestil" har jeg ladet mig fortælle af e af de kundige hoveder på tegnestuen Gimle.
2 Peter Madsen- Valhalla nr.1-3
jeg vil påpege at jeg er lidt forundret over at de ikke har været nævnt flere gange, da Peter Madsen´s tre første albums nærmest er folke eje og i mine øjne er ansvarlig for (sammen med DK historie for folket, Erik Menneskesøn og Røde Orm-bogen) er ansvarlig for at folk i en bred forstand ved noget som helst om vikingetiden og nordisk mytologi)
much luv skovgaard
Øh...? Hvis vi tæller din liste med er de på 66% af buddene på en dansk liste - ja faktisk var det kun frank, der glemte dem, og det er han sikkert villig til at undskylde. Jeg er enig med din argumentation, men hvorfor nøjes med de tre første - de andre er da også gode?skovgaard skrev: 2 Peter Madsen- Valhalla nr.1-3
jeg vil påpege at jeg er lidt forundret over at de ikke har været nævnt flere gange,
-
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: ny york
Her er guldet!
Her er mit bud på en dansk kanon (rækkefølge ligegyldig).
1. Peter Madsen m.fl.: Valhalla
2. Niels Roland m.fl. : Danmark Besat
3. Sussi Bech: Nofret
4. Vilhelm Hansen: Rasmus Klump
5. Claus Deleuran: Rejsen til Saturn
6. Peter Kielland: Fisk
7. Rune Kidde: Den Lilla Møghætte og Pulven
8. Henning Gantriis: Livets gang i Lidenlund
9. Ivar Gjørup: Egoland
10. Nikoline Werdelin: Homo Metropolis
11. Jørgen Mogensen : Poeten og Lillemor
12. Palle Nielsen: Orfeus og Eurydike

1. Peter Madsen m.fl.: Valhalla
2. Niels Roland m.fl. : Danmark Besat
3. Sussi Bech: Nofret
4. Vilhelm Hansen: Rasmus Klump
5. Claus Deleuran: Rejsen til Saturn
6. Peter Kielland: Fisk
7. Rune Kidde: Den Lilla Møghætte og Pulven
8. Henning Gantriis: Livets gang i Lidenlund
9. Ivar Gjørup: Egoland
10. Nikoline Werdelin: Homo Metropolis
11. Jørgen Mogensen : Poeten og Lillemor
12. Palle Nielsen: Orfeus og Eurydike

Nå, jeg tegner videre.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Jeg undskylder ikke noget som helst. Der røg en del titler ud, da jeg skulle reducere den til 12, bl.a. Carlt, Egene og Illustreret Danmarks-Historie for Folket. Valhalla er afgjort en god tegneserie, akkurat som mange andre, der ikke er medtaget på min liste, men efter min mening præget af, at der er tale om et bestillingsarbejde med mange kokke involveret. Jeg erkender blankt, at jeg glemte Rune Kidde. Men under alle omstændigheder vil en sådan liste indeholde titler, nogen mener ikke hører med, og savne titler, andre mener burde være selvskrevne. Som sådan har min liste været med til at sætte diskussionen i gang og dermed har den gjort sin virkning: Lad buddene strømme ind og lad os gemme diskussionen til senere. Fint i øvrigt, at så mange argumenterer for deres valg.Thomas S skrev:Øh...? Hvis vi tæller din liste med er de på 66% af buddene på en dansk liste - ja faktisk var det kun frank, der glemte dem, og det er han sikkert villig til at undskylde. Jeg er enig med din argumentation, men hvorfor nøjes med de tre første - de andre er da også gode?skovgaard skrev: 2 Peter Madsen- Valhalla nr.1-3
jeg vil påpege at jeg er lidt forundret over at de ikke har været nævnt flere gange,
Senest rettet af Frank Madsen 15. dec 2004, 10:51, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Alflolol
- Kontakt:
Danske
Rejsen til Saturn
Thorfinn
Egene
Udenlandske
Incal (Moebius)
Byen der ikke Existerede (Bilal)
Corto Maltese
Adeles Oplevelser (Tardi)
Linda og Vallentin
Rejsen til Saturn
Thorfinn
Egene
Udenlandske
Incal (Moebius)
Byen der ikke Existerede (Bilal)
Corto Maltese
Adeles Oplevelser (Tardi)
Linda og Vallentin
Hvor er den forbannede kiste henne?
-
- Brugerniveau 1
- Geografisk sted: I et nærliggende nabolag
Re: Kulturkanon for tegneserier?
Mit bud på de tolv udenlandske vil være (i uprioriteret rækkefølge):
1. Herge: Tintin (og hvis kun ét bind: De syv krystalkugler)
2. Goscinni & Uderzo: Asterix (fx Lus i skindpelsen)
3. Pratt: Corto Maltese (Balladen om det fordømte hav + de korte Europa- og Afrika-historier - alle i s/h)
4. Jodorowsky & Moebius: John Difool
5. Tardi: Adele ekstraordinære oplevelser (kun bind 1-4)
6. Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer
7. Moebius: Jerry Cornelius' hermetiske garage (s/h-udgaven) (og som tillæg Arzach-historierne)
8. Christin & Bilal: Jagten
9. Hermann: Tårnene i Maury-skoven
10. Otomo: Akira
11. Moore & Gibbons: Vogterne
12. Miller: Nattens ridder vender tilbage
Men der burde også være plads til fx Bourgeon's Vindens passagerer, Caza's Fantasier fra forstæderne, Gaiman's Sandman og Eisner's Spirit, så det begynder at ligne en umulig opgave...
Jeg har ikke et bud på tolv danske, men til de allerede nævnte vil jeg tilføje:
Kidde: Må jeg høfligst anmode dem om at tage denne sag alvorligt
1. Herge: Tintin (og hvis kun ét bind: De syv krystalkugler)
2. Goscinni & Uderzo: Asterix (fx Lus i skindpelsen)
3. Pratt: Corto Maltese (Balladen om det fordømte hav + de korte Europa- og Afrika-historier - alle i s/h)
4. Jodorowsky & Moebius: John Difool
5. Tardi: Adele ekstraordinære oplevelser (kun bind 1-4)
6. Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer
7. Moebius: Jerry Cornelius' hermetiske garage (s/h-udgaven) (og som tillæg Arzach-historierne)
8. Christin & Bilal: Jagten
9. Hermann: Tårnene i Maury-skoven
10. Otomo: Akira
11. Moore & Gibbons: Vogterne
12. Miller: Nattens ridder vender tilbage
Men der burde også være plads til fx Bourgeon's Vindens passagerer, Caza's Fantasier fra forstæderne, Gaiman's Sandman og Eisner's Spirit, så det begynder at ligne en umulig opgave...
Jeg har ikke et bud på tolv danske, men til de allerede nævnte vil jeg tilføje:
Kidde: Må jeg høfligst anmode dem om at tage denne sag alvorligt
"Is all that we see or seem but a dream within a dream?"
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Der er vel netop kun tale om enkeltbind og ikke serier? Af samme årsag syntes jeg at Inkalen burde gå ud til fordel for Garagen på Hr. Søbys ellers særdeles kompetente liste og så tage Spirit ind i stedet - ligeledes syntes jeg at listen bliver for eurocentrisk og mener at Barks Anders And simplethen ikke KAN undværes og i tegneseriemæssig sammenhæng er langt vigtigere en Tårnene. Og selvom Hemmelighedsfulde ER en god og vigtig serie - så tror jeg at Crazy Cat/Little Nemo har haft betydelig større indflydelse på mediets udvikling samt at de stadigvæk idag har noget at give til læseren som man bare ikke kan få i andre medier...Erling Søby skrev:1. Herge: Tintin (og hvis kun ét bind: De syv krystalkugler)
Og så vil jeg gerne runde af med at rose Hr. Søby for hans indsigtsfulde valg af Tintin-album, der jo som alle ved ER det suverænt bedste. Skulle nogen være i tvivl bedes de læse de to sidste numre af NørdNyt samt det kommende...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
-
- Brugerniveau 1
- Geografisk sted: I et nærliggende nabolag
Re: Kulturkanon for tegneserier
Tak for de pæne ord, D-Cay - og jeg er egentlig ikke uenig i dine synspunkter. Efter en kort overvejelse kom jeg op med to eller tre navne, der nok burde være repræsenteret i stedet for Hermann og Caza. Først og fremmest Carl Barks, det kan der ikke være tvivl om - så kan vi diskutere hvilken historie, men mon ikke De firkantede æg eller Den gyldne hjelm vil være rimelige bud? Også Robert Crumb burde være repræsenteret med et udvalg, og måske også Trudeau med nogle af de bedre Doonesbury-striber...
"Is all that we see or seem but a dream within a dream?"
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
I øvrigt så er konditionerne for en kanon ikke hvilke albums man selv ville tage med på en øde ø, men de albums man ville vise til en der aldrig havde set tegneserier før og som man gerne ville forklare mediet - dets muligheder - og dets udvikling. Fx. er det egentligt åndsvagt med en 12/12 fordelt liste over danske og udenlandske tegneserier - der er langt flere vigtige udenlandske end dansk - i lighed med at der er langt flere mænd end kvinder repræsenteret i litteraturkanonen - simplethen fordi der har været flere mænd end kvinder der skrev - det er ikke udtryk for en pt. kønspolitisk holdning men for en holdning der har været. Det ændrer ikke på at de ting man BØR ha læst er overvejende skrevet af mænd...kanonen om 50 år vil naturligt indeholde flere kvinder fordi så er der simplethen mere litteratur - og dermed også god - der er skrevet af kvinder. På samme måde med tegneserien - der er bare endnu ikke produceret danske serier nok til at vi kan prioritere dem ifh til udenlandske - naturligvis skal der være nogen - men forholdet er vel mere 5-19...eller skal der bare 12 danske med fordi ddet er en anden liga ...eller måske nærmere divison de spiller i?
Dan R. Knudsen
- Peter Becher Damkjær
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: Svendborg
Kan det virkelig passe, at "Det Røvfødte Golem" ikke har fundet plads et sted mellem Bidstrup og Deleuran? Det kan kun skyldes, at vi endnu ikke er nået til de mere sindsoprivende afsnit, der, når folk læser dem, vil sikre Bælly the Golem en plads i kanon-løbet.
Peter
Peter
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Du har fuldstændig ret, men nu går øvelsen altså ud på at finde 12 danske værker, idet Kulturministeriet tilsyneladende har besluttet, at deres kanoner udelukkende skal omfatte nationale værker. Hvad skoleelever derudover i deres fritid måtte få lyst til at stifte bekendtskab med af udenlandsk kunst, er åbenbart ministeriet uvedkommende. Som modvægt til denne indelukkethed (og fordi vi alligevel var i gang) opfordrede jeg så dette forum til samtidig at opstille en udenlandsk kanon, men den vi skal sende ind til Brian skal kun indeholde rød-hvide serieskaberes værker.D-Cay skrev:I øvrigt så er konditionerne for en kanon ikke hvilke albums man selv ville tage med på en øde ø, men de albums man ville vise til en der aldrig havde set tegneserier før og som man gerne ville forklare mediet - dets muligheder - og dets udvikling. Fx. er det egentligt åndsvagt med en 12/12 fordelt liste over danske og udenlandske tegneserier - der er langt flere vigtige udenlandske end dansk