Illustrerede Klassikere

Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Jeg er bare glad for, at det øjensynligt er ved at gå op for folk, at denne serie UDELUKKENDE har nostalgisk værdi, og rummer end ikke et mindstemål af fortælleteknisk finesse endsige de store kunstneriske værdier.
Selv har jeg kun tre hæster i den formastelige serie:
"En Cowboy Blandt Riddere", et blad jeg af nostalgiske grunde erhvervede mig, da jeg som barn haavde læst min fars gamle las af et eksemplar, og havde gode minder om det.
"Ånden i Flasken" (se begrundelsen ovenfor)
"Pompeijs Sidste Dage" da det er tegnet af Jack Kirby

Other than that: Væg-til-væg bab-tarm'O'rama
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Berger
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Kontakt:

Indlæg af Berger »

jeg kan ud af seriejournalens nyhed læse at: "Genudgivelsen af "Illustrerede Klassikere" udkommer også på dansk fra oktober, og er baseret på den norske udgave."...

Er det et fakta som rent faktisk er blevet tjekket med den danske udgiver, eller blot som vanligt grebet ud af den blå luft?

...Personligt ville jeg være overrasket hvis ikke den danske udgave baserer sig på skanninger af de danske blade, ligesom den norske baserer sig på skanninger af den norske udgave...

/berger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Berger skrev:jeg kan ud af seriejournalens nyhed læse at: "Genudgivelsen af "Illustrerede Klassikere" udkommer også på dansk fra oktober, og er baseret på den norske udgave."...

Er det et fakta som rent faktisk er blevet tjekket med den danske udgiver, eller blot som vanligt grebet ud af den blå luft?

...Personligt ville jeg være overrasket hvis ikke den danske udgave baserer sig på skanninger af de danske blade, ligesom den norske baserer sig på skanninger af den norske udgave...

/berger
Egmont har meldt ud, at udgivelsen kommer til Bogmessen, men du har ret: Den ligger i slutningen af november. Jeg retter det.

Hvilke andre oplysninger mener du er "grebet ud af den blå luft?"
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Berger skrev:...Personligt ville jeg være overrasket hvis ikke den danske udgave baserer sig på skanninger af de danske blade, ligesom den norske baserer sig på skanninger af den norske udgave...
Du sidder måske og kæmper med den danske udgave lige nu? :wink:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Mirko Woelck »

Berger skrev:jeg kan ud af seriejournalens nyhed læse at: "Genudgivelsen af "Illustrerede Klassikere" udkommer også på dansk fra oktober, og er baseret på den norske udgave."...

/berger
Egmont har netop søgt en produktchef, der netop skulle sælge Illustrerede Klassikere i abonennent - et opslag åbnet d. 10 juli 2006. Hvorfor lave et stillingsopslag, der blev forlænget med 11 dage, med en ansættelsesdato pr. 1. november 2006, hvis ikke der er et produkt at sælge?

Se stillingopslaget her, som der iøvrigt blev linket til her på sitet.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Mirko Wölck skrev:abonennent
Er det den officielle Egmont-oversættelse af "subscription"? For jeg ville ellers ha' gættet på underskrivtion.

(Hold nu KÆFT, sok - det' jo ikke sjovt længere.)
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Christian Aarestrup skrev:(Hold nu KÆFT, sok - det' jo ikke sjovt længere.)
Le Sok Syr, som de kalder ham i Pari'.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Mirko Woelck »

Christian Aarestrup skrev:
Mirko Wölck skrev:abonennent
Er det den officielle Egmont-oversættelse af "subscription"? For jeg ville ellers ha' gættet på underskrivtion.

(Hold nu KÆFT, sok - det' jo ikke sjovt længere.)
hoho - :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berger skrev:...Personligt ville jeg være overrasket hvis ikke den danske udgave baserer sig på skanninger af de danske blade, ligesom den norske baserer sig på skanninger af den norske udgave...
Det gør den naturligvis - blandt andet fordi den norske og danske udgivelsesrækkefølge er vidt forskellig. Og så gør titler som "Jernkledde menn", "Den hemmelighetsfulle øye" og "Harald Hardrådes saga" sig måske ikke så godt på dansk. :lol:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Det gør den naturligvis - blandt andet fordi den norske og danske udgivelsesrækkefølge er vidt forskellig. Og så gør titler som "Jernkledde menn", "Den hemmelighetsfulle øye" og "Harald Hardrådes saga" sig måske ikke så godt på dansk. :lol:
Med mindre man blot erstatter den norske tekst med den danske, som det er tilfældet i CBSV og Carlsens Tintin. Sådan en udgivelse kan gøres på flere måder, og Bergers gæt kan være lige så godt som Carstens, men det bliver opklaret, når den danske udgave foreligger. Uanset hvad, så bliver der - bortset fra sproget og rækkefølgen - næppe den store forskel på de to udgaver, hvad angår indholdet, da der også i udgangspunktet var tale om en tæt samproduktion mellem de norske og danske udgaver af "Illustrerede Klassikere".

Udgivelsestidspunktet omkring Bogmessen blev meldt ud i Søren Vinterbergs artikel i Politiken. Det er da muligt, at tidsplanen er skredet, men det er rent gætværk.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Ja, så længe Egmont er mere tillukket end nogensinde, er der jo frit slag for gætterier, spekulationer og mytedannelse.

Men fra pålidelig kilde mener jeg dog at vide, at man vil scanne de gamle danske udgaver.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Udgivelsesdagen for første bind bliver åbenbart 16. november:
saxo.dk skrev:Illustrerede Klassikere nr. 1,
Pris: DKK 349,00
Levering: Endnu ikke udkommet. Kan forudbestilles.

Indbinding: Ukendt
Forlag: Egmont Serieforlaget
Udgivet: 16-11-2006
Udg./opl.: 1. udgave, 1. oplag
Sprog: Dansk
ISBN: 87-7679-255-2
Brugeravatar
Tegnemus
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Kalundborg
Kontakt:

Om at mene noget, som man stort set ikke ved noget om!

Indlæg af Tegnemus »

Hvor er det urkomisk - tankevækkende og symptomatisk for disse såkaldte debatsider - at følge indlægene om Egmonts genudgivelse af Illustrerede Klassikere. Ingen ved tilsyneladende noget som helst om den danske udgivelse. Alligevel er man parat til at mene hvad som helst om det, man intet ved noget om! Andre ville vente med at mene noget, til man vidste, hvad man talte om. Men ikke her, for det ville være et brud på den herskende kultur på disse sider og den direkte årsag til at dette er mit første - og sikkert også sidste - indlæg. Det vil dog ikke afholde mig fra at følge den såkaldte debat. For den giver daglig næring til megen sund latter og dermed også til velværet!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Re: Om at mene noget, som man stort set ikke ved noget om!

Tegnemus skrev:Hvor er det urkomisk - tankevækkende og symptomatisk for disse såkaldte debatsider - at følge indlægene om Egmonts genudgivelse af Illustrerede Klassikere. Ingen ved tilsyneladende noget som helst om den danske udgivelse.
Nej, for dem, der ved noget om det, fortæller jo ingenting. Selv om emnet har været debatteret her i de sidste halvandet år - også af medarbejdere hos Egmont, som faktisk bragte emnet på banen her på stedet i februar 2005 - er der ingen som helst informationer om den kommende danske udgave. I et miljø af interesserede tegneseriefans giver det naturligt nok grobund for spekulationer. Og da de fleste af Egmonts danske udgivelser i disse år som udgangspunkt er identiske med de norske, er det ikke så underligt at antage, at den danske udgave af Illustrerede Klassikere vil minde meget om den norske udgave.
Tegnemus skrev:Alligevel er man parat til at mene hvad som helst om det, man intet ved noget om! Andre ville vente med at mene noget, til man vidste, hvad man talte om.
Mange ved jo noget om selve serierne, eftersom de har været udgivet før, så dem kan man vel godt mene noget om. Og det er jo i øvrigt også dem, der kritiseres i Norge, hvorimod den redaktionelle indpakning roses.
Tegnemus skrev:Men ikke her, for det ville være et brud på den herskende kultur på disse sider og den direkte årsag til at dette er mit første - og sikkert også sidste - indlæg. Det vil dog ikke afholde mig fra at følge den såkaldte debat. For den giver daglig næring til megen sund latter og dermed også til velværet!
Den giver nu da også en del oplysninger og indfald, som man ikke finder andre steder.
Michael G. Nielsen

Re: Om at mene noget, som man stort set ikke ved noget om!

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Carsten Søndergaard skrev:[
Nej, for dem, der ved noget om det, fortæller jo ingenting. Selv om emnet har været debatteret her i de sidste halvandet år - også af medarbejdere hos Egmont, som faktisk bragte emnet på banen her på stedet i februar 2005 - er der ingen som helst informationer om den kommende danske udgave.
Den medarbejder som startede debatten var vist undertegnede. Jeg mindede om, at det var 50 år siden serien startede - og opfordrede evt. medarbejdere på forlaget I.K. til at skrive en bog om forlagets historie - i stil med Interpresse bogen. At det siden er blevet til en regulær genudgivelse af serien på Egmont er en anden sag, og det er ikke noget vi har skjult. Jeg blev ringet op af flere journalister på større dagblade som lavede store omtaler af serien - før vi havde taget beslutning om udgivelse. Efterfølgende har både Basserne og Bassernes nyhedsbrev omtalt Illustrerede Klassikere. Seriejournalen har ikke - mig bekendt - spurgt forlaget om vores udgivelse, men jeg skal meget gerne oplyse, at første bind udkommer 16. november. Det indeholder optryk af de første fire - danske - hæfter. Der kommer en del redaktionelle sider med forfatteromtale og historien bag I.K. hæfterne. Redaktør på serien er Anders Hjort Jørgensen, som interesserede kan møde på årets bogmesse i Forum, hvor han bliver interviewet omkring Illustrerede Klassikere på Egmont-standen lørdag.
Besvar