Skygger i PhotoShop 5
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Skygger i PhotoShop 5
Havde besøg af verdens flinkeste mand, Darholt, og fik et superkursus. Nu er han selvfølgelig væk, og jeg kan ikke huske hvordan man laver skygger..
F.eks.
Jeg har en tegning af en mand. Mandens hud er sådan lidt brunlig, og nu vil jeg gerne have lidt skygge effekt på. Hvordan?
F.eks.
Jeg har en tegning af en mand. Mandens hud er sådan lidt brunlig, og nu vil jeg gerne have lidt skygge effekt på. Hvordan?
- Christian Aarestrup
- Brugerniveau 6
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Re: Skygger i PhotoShop 5
Altså manden egenskygge? Dvs han er lys foran og skal så være mørk bagpå...
Den enkle måde er at bruge burn-værktøjet - med det kan du "male" skyggen frem. (Det er det der er en hånd der viser OK-tegnet nedad).
Mere fleksibelt er det at lave et lag (der er da lag i 5eren?) du sætter til multiply og hvor du så bare bruger en lys grå til at male med...det har den ulempe at alle skygger bare bliver farven+noget sort.
Den mest tjekkede måde hvis det skal være fotorealistisk er at lave en kopi af sin farvelagte tegning, gøre det hele mørkere i levels og så lave en layermask som man bruger til at male det mørke lag frem med...
Var det til at forstå eller skal der billeder på?
Den enkle måde er at bruge burn-værktøjet - med det kan du "male" skyggen frem. (Det er det der er en hånd der viser OK-tegnet nedad).
Mere fleksibelt er det at lave et lag (der er da lag i 5eren?) du sætter til multiply og hvor du så bare bruger en lys grå til at male med...det har den ulempe at alle skygger bare bliver farven+noget sort.
Den mest tjekkede måde hvis det skal være fotorealistisk er at lave en kopi af sin farvelagte tegning, gøre det hele mørkere i levels og så lave en layermask som man bruger til at male det mørke lag frem med...
Var det til at forstå eller skal der billeder på?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
-
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: ny york
Men det er altså ikke en farvelægning efter impressionistiske farveprincipper, hvor man bruger grønne, blå eller violette toner i skyggen eller sågar ekspressionistiske principper hvor man knalder løs med komplementærfarven. Ikke at der er noget galt med nogle af dem, inklusive Sokkens metode (Le Theorem du Sok', som den mestendels kaldes i faglitteraturen/kunsthistorien).Christian Aarestrup skrev:Lav et nyt og lettere gennemsigtigt lag og tegn ovenpå med en mørk farve - eller den samme.
D-Cays gråtone-metode grænser til gengæld til det farveteoretisk kriminelle, men Terry Gilluiam brugte den altid i de gamle Monty Python animationer, så hva' ved jeg.
Nå, jeg tegner videre.
- Peter Becher Damkjær
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: Svendborg
...men vel næppe i PhotoShop5...selvom den version er ældre end de fleste skildpadder.henrik rehr skrev: D-Cays gråtone-metode grænser til gengæld til det farveteoretisk kriminelle, men Terry Gilluiam brugte den altid i de gamle Monty Python animationer, så hva' ved jeg.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Re: Skygger i PhotoShop 5
Min metode, er at du tager og makere laget med hud. Markere gennemsigtighed ude til højre, så du kun kan farvelægge der hvor du allerede har været ( sørg for at du er i "brush" mode, fordi, hvis du er i "erase" mode, sker der underlige ting)!Berti stravonsky skrev:Havde besøg af verdens flinkeste mand, Darholt, og fik et superkursus. Nu er han selvfølgelig væk, og jeg kan ikke huske hvordan man laver skygger..
F.eks.
Vælg den normale hudfarve, dobbelt klik på selve farve rubrikken ude til venstre. Hiv markøren lidt nedaf, så farven bliver mørkere. Bestem hvorfra lyset kommer. lav skygger. Se evt. groft hvordan jeg har gjort det på obelix og idefix i julekalenderen....
Hvis dette ikke hjælper, skriver du bare !!!
Hilsen Darfix

Golem: "Do you expect me to talke?" Brownfinger: "No Mr. Golem.... I expect you to FLUSH !"
http://www.orbitstudio.eu
http://www.orbitstudio.eu
-
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: ny york
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Kontakt:
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Kontakt:
- Jan Erik Hedberg
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek
Velkommen i klubben, Berti ...
PhotoShop 5?
Imponerende - er den stadig i originalindpakning - og i mint condition?
Sån et antikt program må da være meget værd i de kredse du kommer i!
Hvis du vil opgradere til PS 6.0, så bare kontakt mig...
Det er faktisk meget sjovt, men uanset hvad de andre sir' er det svært, når man ikke har tid til at lege hver dag (og hele dagen)
Knokl på, du gamle, men lov os at vise dine billeder!

PhotoShop 5?
Imponerende - er den stadig i originalindpakning - og i mint condition?
Sån et antikt program må da være meget værd i de kredse du kommer i!
Hvis du vil opgradere til PS 6.0, så bare kontakt mig...
Det er faktisk meget sjovt, men uanset hvad de andre sir' er det svært, når man ikke har tid til at lege hver dag (og hele dagen)
Knokl på, du gamle, men lov os at vise dine billeder!
med venlig hilsen Jan Erik
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Kontakt:
- Peter Becher Damkjær
- Brugerniveau 5
Bertis ambitions-niveau er næsten oldnordisk og så alligevel utroligt charmerende. Som en hulemand, der netop har fundet ud af, at man i nabogrotten har lavet ild ved at slå flint, mens han selv fortsat venter på, at lynet skal slå ned indenfor gå-afstand af hulemundningen.Berti stravonsky skrev:J-E.
Har du 6'eren, så stiller du her på chauteauet og så får du Berti-kram og juleøl.
....og uden han er klar over det, er der stammer langt mod vest, der har opfundet en-gangs-lighteren.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
- Peter Becher Damkjær
- Brugerniveau 5
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Kontakt: