Carsten Søndergaard skrev:
Men det er jo netop fortolkninger af sammev værk - det er noget andet, som man også ser inden for musik. Men man får ikke dagligt, ugentligt, månedligt eller årligt nye historier om Frankenstein, Robin Hood eller Hamlet.
Her er listen over Robin Hood-ballader, der indgår i balladesamlingen Childs Ballads, der består af indsamlede engelske og skotske folkeviser fra det 13. til 18. århundrede:
* A Gest of Robyn Hode
* Robin Hood and the Monk
* Robin Hood's Death
* Robin Hood and the Potter
* Robin Hood and the Butcher
* Robin Hood and the Curtal Friar
* The Jolly Pinder of Wakefield
* Robin Hood and the Tanner
* Robin Hood and the Tinker
* Robin Hood and the Newly Revived
* The Bold Pedlar and Robin Hood
* Robin Hood and the Prince of Aragon
* Robin Hood and the Scotchman
* Robin Hood and the Ranger
* Robin Hood's Delight
* Robin Hood's Progress to Nottingham
* Robin Hood Rescuing Three Squires
* Robin Hood Rescuing Will Stutly
* Robin Hood and the Bishop
* Robin Hood and the Bishop of Hereford
* Robin Hood and Queen Katherine
* Robin Hood's Chase
* Robin Hood's Golden Prize
* The Noble Fisherman
* Robin Hood's Birth, Breeding, Valor and Marriage
* The King's Disguise, and Friendship with Robin Hood
* Robin Hood and the Golden Arrow
* Robin Hood and the Valiant Knight
* A True Tale of Robin Hood
Det er i det omfang datidens medier tillod det nye og jævnt opdaterede episoder med Robin Hood. Fra tid til anden bliver serien så revampet eller finder sig et nyt medie (DR er vist lige startet med en ny tv-serie). Nye episoder om Robin Hood er således blevet skrevet i mindst 650 år (siden Gest of Robyn Hode). Origin-historierne bliver ligesom hos Batman skrevet om en gang imellem, så meget at vi i dette tilfælde i bogstaveligste forstand har glemt den første (vi ved ikke længere, hvad den første var, men et par hundrede år ældre end Gest var han i hvert fald). Nogle af de gamle historier bliver af og til brugt som inspiration, når nye forfattere kommer til - man kan således betragte fx Howard Pyles udgave som svaret på Marvel multiversets jord-616, som den mest anerkendte kontinuitet, der findes i et utal af forvrængede udgaver, som selv ikke den mest autistiske redaktør ville kunne holde styr på.
Disney skriver i øvrigt mig bekendt stadig nye afsnit af Tarzan, der startede som et pulp-univers, der skulle samles i hele 24 bøger, hvis vi absolut skal have en betitlet ophavsmand, selv om det altså er svært med folkeviser.
Fænomenet er altså ikke nyt eller forbeholdt tegneserier, men naturligvis klart mere massivt i moderne tegneserier. Det skyldes nok dels at ikke-skabere kan eje de økonomiske rettigheder, og derfor har en interesse i at holde liv i figurerne i særlig grad, og moderne mediers meget lettere udbredelse end de gamle folkeviser (der nok næppe blev opdateret månedligt).