Rasmus Klump

Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

Frank Madsen skrev:Spærhage, kan du poste nogle eksempler ved lejlighed (scans)?
Jo, det skulle nok kunne lade sig gøre... Men det vil tage et par dage (skal lige have adgang til en scanner). Men "Rasmus Klump Høster" har flere eksempler på den indirekte tekstning. Også "Jorden rundt", så vidt jeg husker.

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
B.Hansen

Rasmus Klump - Kina historie

Indlæg af B.Hansen »

Hej, af interesse for fans af de gamle Rasmus Klump serier var der i ugebladet Familiejournalen år 2001 genoptryk af den originale Kina historie, det drejer sig om fra nr. 2 til og med nr. 17, nummereret i serien 19-1 til 34-1. Den er rigtig sjov! Kan lånes til læsesal på biblioteket. Hvis man har tålmodig til at bladre Familiejournalen igennem kan man også finde andre "striper" som i hvertfald jeg ikke havde set før (jeg kar kigget på år 2000 og år 2001). De gamle serier kan kendes på at Pingo har ring omkring øjenene.
MVH B.Hansen
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Tak, Hansen - og velkommen i klubben.

Må se at finde de gamle blade frem.

Min - nu afdøde - mor holdt vist kun hjemmet, æhhh, og endda kun, som den gamle altid sagde - ikke særlig godt, ha ha...

Velkommen...
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Spærhage »

Frank Madsen skrev:
Spærhage skrev:Mht. teksterne har de ændret sig over årene. Den originale er klart den mest charmerende, men samtidig måske lidt gammeldags. Men det var Rasmus Klump jo sådan set allerede i 1951, så det er ligesom hele naturen i serien. Værst er det med teksten i de enkelte albums, der i senere udgaver har fået ændret billedteksterne fra at være direkte tale til indirekte/forklarende. Det fungerer slet ikke.
Spærhage, kan du poste nogle eksempler ved lejlighed (scans)?
Her er lige et hurtigt eksempel. Først den gamle:

Billede

..og så den nye:

Billede

Det nye album er hele vejen igennem omskrevet til at være en 'skøn' blanding af direkte/indirekte tekst. Personligt mener jeg det er en stor fejl, da man slet ikke rammer den sande "Klump-ånd"

Og her er forresten lige de to covere. Der er vist ikke tvivl om hvilket der er mest lækkert...

Billede

/Spærhage
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Den indirekte/fortællende stil er jo en skamplet på tegneserier. Man kan jo for hulen SE at han kaster til. Det behøver vi jo ikke få at vide...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
B.Hansen

Indlæg af B.Hansen »

Du har helt ret P.Spærhage, de gamle tekster og de gamle covere fra Illustrationsforlaget er langt de bedste! Godt man var barn i den tid og har gemt dem . MVH
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Spærhage skrev:Det nye album er hele vejen igennem omskrevet til at være en 'skøn' blanding af direkte/indirekte tekst. Personligt mener jeg det er en stor fejl, da man slet ikke rammer den sande "Klump-ånd"
Enhver, der har prøvet at være i cirkus med børn, ved, hvor effektivt det er, når en klovn står foran en børneflok og påstår et eller andet, som alle børnene kan se er forkert. Denne herlige tovejs-kommunikation mellem fortæller og barn genskaber teksten i den gamle version, der hvor Klump ræsonnerer, at når neget ikke kom retur, så er det nok havnet på læsset. Børnene kan imidlertid se, at Pingo får det i hovedet, og vil protestere, og det giver langt større indlevelse end i den nyere version, hvor teksten reducerer optrinnet til lagkagekomik.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Spærhage »

-og jeg skal lige ile med at sige at de to billeder var et ret tilfældigt valg. Stilen er spredt ud over hele albummet. Egentlig mærkeligt de gad at ændre det...?

Og så skal det da nævnes at selvom der kan være lidt langt imellem de kommer til salg, så koster gamle Klump'er ikke nogen herregård, hvis standen er sådan lidt la-la. Den gamle udgave af 'Høster' fik jeg på QXL for en flad 5'er. Så deeet....

/Spærhage
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Spærhage skrev:-og jeg skal lige ile med at sige at de to billeder var et ret tilfældigt valg. Stilen er spredt ud over hele albummet. Egentlig mærkeligt de gad at ændre det...?
Det er rent gæt og måske en voldsom fortolkning ud fra to billeder, men jeg har jo også læst en del Rasmus Klump, og min fornemmelse er, at det været et ønske om at gøre teksten mere læsevenlig. Mange forældres store anke mod tegneserier er, at de er "svære" at læse højt i modsætning til billedbøger. I den oprindelige udgave arbejder tekst og billeder sammen på en måde, der nødvendiggør, at den voksne peger og forklarer, fordi teksten og billed leverer hver sin forskellige del af historien og skal forstås i sammenhæng. I den nye udgave kan den voksne bare læse højt, hvad der står, og det har sikkert tiltalt mange.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Indlæg af The Elder »

Det er jo rigtigt, at tegneserier er svære at læse op. - Jeg fandt (heldigvis også længe inden jeg selv fik børn) svaret i en Finn Søeborg novelle. - Tegneserier skal fortælles !
Man læser teksten højt og fortolker samtidig historien. Så bliver den vedkommende.
Det var en Aha-oplevelse, jeg er glad for, jeg havde med i bagagen, for jeg har tilbragt mange gode søndag formiddage med mine drenge med at læse op af De Bedste Historier om Anders And eller hele blade som Søslangen og Spøgelset på slottet.
- Min kone kunne så (åbenbart som en typisk voksen :wink: )ikke bruge tegneserierne til oplæsning.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
BladTegner.dk
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Kjøwenhawn
Kontakt:

Indlæg af BladTegner.dk »

...en lille smule off-topic, men alligevel Klump-relateret.

Da jeg forleden skulle finde noget godnat-læsning frem til en af ungerne fandt jeg en gammel Carla og Vilh.Hansen bog der hedder Hophans på skovtur.

...for at gøre en lang historie kort, så møder Hophans mod slutningen af bogen en bamse, som seriøst ligner et forstadie til den kendte Rasmus Klump-figur. Jeg kan desværre ikke lige finde et sted i bogen som indikerer et årstal, så jeg på den måde kan etablere om Hophans' ven Bamse kom før eller efter Klump.

Nogen Klump-nørder derude som kan hjælpe?

Prøv at se billedet her:

Billede

Ligner det Klump eller hvad?!

De prikkede klapbukser, tophuen, osv.

...det syn's jeg bare var lidt grineren...
Mange hilsner

BladTegner.dk
Illustration / web-design / Flash-programmering

http://www.bladtegner.dk
Brugeravatar
WeirdSpace
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Foran en computer
Kontakt:

Indlæg af WeirdSpace »

Michael Pilgaard, fanboy at large
WeirdSpace, et sært sted siden 2003
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

WeirdSpace skrev:Hophans er fra 1968 (her: http://bibliografi.dk/content.php?page= ... alue=11311)
Jeg anbefaler at man måske ta'r informationerne i den "database" med et gran salt. Der er tre pixibøger nævnt som illustreret af Per Sanderhage, men jeg VED han ikke lavede de tegninger, for det gjorde jeg (Per skrev teksten). :wink:
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
WeirdSpace
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Foran en computer
Kontakt:

Indlæg af WeirdSpace »

Hmm... Godt argument...
Jeg prøvede lige det Kgl. Bibliotek. De siger også 1968 (http://www.kb.dk/da/soeg/?query=hophans&g=on&r=on&e=on)
Michael Pilgaard, fanboy at large
WeirdSpace, et sært sted siden 2003
B.Hansen

Indlæg af B.Hansen »

Flg. gamle bøger skrevet af Per B. Andersen har også herlige illustrationer af Vilh. Hansen:
Dyresnak 1-2 (1953-54) Illustrationsforlaget.
Museskolen på skovtur og andre muntre dyrefortællinger (1957) Carit Andersens Forlag.
Pudelpeter på Eventyr og andre muntre hundehistorier (1958) Carit Andersens Forlag.
MVH
Besvar