Rasmus Klump

Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

D-Cay skrev:Den indirekte/fortællende stil er jo en skamplet på tegneserier. Man kan jo for hulen SE at han kaster til. Det behøver vi jo ikke få at vide...
nå ?...Ja, så vil du ikke bryde dig om Blake og Mortimer, thi der er der masser af teskt, der netop beskriver det, der foregår på det tilhørende billede....
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Uhhh, Jakob - nu bevæger du dig modstrøms, thi selvsamme Højesteretsadvokat D-Cay er p.t. stedfortrædende ceremonimester i The Guinea Pig Club - og som sådan, talsmand for indførelse af minimum 40% talebobler i paneler som ellers åbenlyst, ved selvsyn, ikke har brug for yderligere forklaring...
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

WeirdSpace skrev:Hophans er fra 1968 (her: http://bibliografi.dk/content.php?page= ... alue=11311)
henrik rehr skrev:Jeg anbefaler at man måske ta'r informationerne i den "database" med et gran salt. Der er tre pixibøger nævnt som illustreret af Per Sanderhage, men jeg VED han ikke lavede de tegninger, for det gjorde jeg (Per skrev teksten). :wink:
WeirdSpace skrev:Hmm... Godt argument...
Jeg prøvede lige det Kgl. Bibliotek. De siger også 1968 (http://www.kb.dk/da/soeg/?query=hophans&g=on&r=on&e=on)
Oplysningerne på internettet siger højst noget om, hvornår "Hophans på skovtur" udkom - ikke hvornår historien er skrevet/tegnet. Hvis "Hophans på skovtur" har ligget i ægteparret Hansens skrivebordsskuffe f.eks. siden 1945, før den udkom i 1968, er der tale om et forstadie til Rasmus Klump. Hvis billedbogen derimod er tegnet i 1960erne, er der ikke. Der er meget i stregen, der ikke signalerer en Vilhelm Hansen på toppen, og i hvert fald ikke har den sikkerhed i stregen, som hans dyreillustrationer havde i 1940erne og 50erne. Eksempler kan ses i hobetal på http://www.pib.dk/rasmusklump/vh_arkiv.html

Per Sanderhage er en ren ekspert i Rasmus Klump og kan sikkert løfte sløret for, hvornår "Hophans på skovtur" er forfattet og illustreret.

Når der kommer en Rasmus Klumps Samlede Værker, bør det inkludere Hansen og Hansens illustrationer og fortællinger.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Per Sanderhage

Indlæg af Per Sanderhage »

Frank skrev:
Per Sanderhage er en ren ekspert i Rasmus Klump og kan sikkert løfte sløret for, hvornår "Hophans på skovtur" er forfattet og illustreret.

Tak for komplimenentet, Frank... men alt med måde. Det har taget noget tid at spore Hophans' oprindelse, for som de fleste andre var jeg sikker på, at den måtte være fra 50'erne.

Derfor denne sene reaktion.

Men da jeg fandt frem til originalerne, lå der i bunden af æsken et chartek med en samling udrevne sider fra Hjemmet, hvor Hophans er bragt som følejton. Da en af artiklerne bag på siderne med Hophans omhandler et 25 års jubilæum for noget, der skete i 1942, kan vi slutte, at Hophans er blevet bragt i Hjemmet nr. 15 til 25 i 1967, så det passer fint med en bogudgave (for resten også på japansk) i 1968.

Så selv om tegnestilen virker som noget, der er lavet 10-15 år tidligere, tyder alt på at søgemaskinerne denne gang havde ret.
Per S
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Per skrev:Frank skrev:

Tak for komplimenentet, Frank... men alt med måde.
Pers ekspertstatus understreges i urimelig grad af, at han bare går hen i arkivet og studerer Vilhelm Hansens originaltegninger, hvor vi andre er prisgivet kremlologernes og spinanalytikernes foretrukne redskab: Rent gætteri.

Nu du er på linien: Kommer der en "Rasmus Klumps Samlede Værker" og hvor meget kommer den til at koste??
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Så så jeg lige i nogle kuponnyheder, der var mast ned i min postkasse, at den gamle, vandrette udgave af Rasmus Klump på Nordpolen kan købes. Var der ikke noget med, at der var en masse ekstrastriber i den ? Nevertheless, det er jo en gave til børnene, og så kan jeg jo ved selvsyn få det at se....
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Man behøver vel ikke købe den hvis man har den gamle...?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af JAlbertsen »

Den gamle udgave blev genoptrykt i 2006 og koster vist ca. 150 kr. på carlsen.dk. Var det et godt tilbud i kuponkataloget?
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

JAlbertsen skrev:Den gamle udgave blev genoptrykt i 2006 og koster vist ca. 150 kr. på carlsen.dk. Var det et godt tilbud i kuponkataloget?
&Oslashhh...det lagde jeg ikke mærke til, da det som regel ender med at være dyrere end at købe det i forretningerne. Men den lokale boghandel havde Nordpolen i det lange format, og den er nu købt til børnene som gave ved først givne lejlighed.

Og ved et smugkig, har jeg erfaret, at der er en del ekstra striber med i denne version, og det er jo glædeligt.
eje
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: københavn

Re: Rasmus Klump

Indlæg af eje »

Jeg har nu set en indholdsfortegnelse for Carlsens nye bogserie.
Bind 1 indeholder de 7 første historier i den rækkefølge Per har
postet, så det lader altså til at de vil følge den oprindelige kronologi.

Så lige et spørgsmål som der måske er nogle Klump eksperter der kan svare på:

I hvilken periode lavede Hansenerne de oprindelige 31 historier.
Per skriver at deres sidste historie var "Jorden rundt". Den udkom som album i 1960.
Vil det sige at de kun tegnede serien i små 10 år?
Jeg troede egentlig at det var et livsprojekt. Nogen der kan opklare?
Og de senere album hvad er så det for noget? Andre tegnere eller?

Mvh eje
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Ole Damgaard »

Ja, cirka 10 år lyder ikke helt forkert. Startede i 1951 og på et tidspunkt først i 1960-erne stopper Vilh. Hansen som tegner på selve serien.

Du kan læse meget mere (alt!) om Rasmus Klump og folkene bag ham, i den bog jeg er ved at færdiggøre netop nu. Den udkommer til november, i forbindelse med Klumps 60 års fødselsdag, om guderne og trykkeriet vil.
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Aarhus N

Re:

Indlæg af Ole Damgaard »

Frank Madsen skrev:Carla og Vilhelm Hansen stoppede med serien i 1964
Hvor har du årstallet fra? Jeg sidder her med flere forskellige kilder der siger lige fra 1962 til 1965. Hjælp.
eje
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: københavn

Indlæg af eje »

Hvis jeg forstår det ret:
De 31 bind, afsluttende med jorden rundt, blev først tegnet som avisstriber og offentliggjort
fra 51-60, for derefter at blive omarbejdet til albums 52-80.
Herefter tegnede han serien i yderligere et par år, men som gagsider, senere udgivet i
bind 32-.
Avisstriben blev herefter overtaget af andre.

Var det også som gagsider og hvor lang tid fortsatte den? Eksisterer den endnu?

Mvh eje
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

eje skrev:De 31 bind, afsluttende med jorden rundt, blev først tegnet som avisstriber og offentliggjort fra 51-60, for derefter at blive omarbejdet til albums 52-80.
Herefter tegnede han serien i yderligere et par år, men som gagsider, senere udgivet i
bind 32-.
Jeg har lige lavet et lidt hurtigt regnestykke: Over 12 år er der samlet set tegnet ca 6 (dage) x 52 (uger) x 12 (år) = 3744 striber. Ved optælling af et par albums (højt format) er der billeder i hvert der svarer til ca 50 striber (3 billeder pr. stribe). Dvs at der skulle være materiale nok til ca 75 albums!

Det lyder jo voldsomt i betragtning af at vi kun har set 36-38 stykker med Hansen materiale. Hopper kæden af i mine beregninger, eller er der bare klippet monster mange billeder/sekvenser ud?

Og så har jeg ikke talt søndagssider med. Dem var der da også nogle af, ikke?
Jeg har også bemærket at teksterne i bøgerne nogle gange har ændret sig over årene, og tit til det værre. Jeg håber selvfølgelig at vi får den sande fra avisstriben.

Ellers ved jeg at bl.a. Vicar har tegnet Rasmus klump en periode i 60'erne før han blev andemand.

-og Ole, Jeg regner med at du har snakket med en vis tidligere formand af Århus tegneserieloge, der læææææææænge har haft noget RK-bogmateriale liggende?

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Sjovt nok havde Ole netop møde med omtalte herre i går...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Besvar