Illustrator-hjælp søges

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Illustrator-hjælp søges

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at lave tegneserie-rammer vi Clipping Paths ... det er ellers lykkedes for mig før. Er der nogen der kan give mig en meget pædagoisk instruktion?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Illustrator-hjælp søges

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Mener du at du har noget indhold og så vil have det hældt ind i nogen rammer?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Indlæg af Kasper Hviid »

Prøver at forklare nærmere ....

jeg har et lag øverst, hvor jeg vil have selve rammerne i tegneserien ... Jeg har (f.eks.) 6 rammer. Inden for rammerne skal der være gennemsigtigt, så man kan se tegningerne i laget nedenunder. Men i området mellem rammerne skal der være hvidt.

Jeg tror det må være det nemmeste, hvis man skal lave tegneserierammer i Illustrator. Men kan ikke finde ud af det ...
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Kasper Hviid skrev:Prøver at forklare nærmere ....

jeg har et lag øverst, hvor jeg vil have selve rammerne i tegneserien ... Jeg har (f.eks.) 6 rammer. Inden for rammerne skal der være gennemsigtigt, så man kan se tegningerne i laget nedenunder. Men i området mellem rammerne skal der være hvidt.

Jeg tror det må være det nemmeste, hvis man skal lave tegneserierammer i Illustrator. Men kan ikke finde ud af det ...
1) Importer og plac&eacuter dit billede.

2) Tegn en ramme ovenover. Kopier den til klippebordet.

3) Vælg ramme og billede og tryk CTRL+7. Så er billedet beskåret til rammens størrelse og rammen forsvundet, fordi du har brugt den som maske.

4) Tryk CTRL-V for at indklistre en ny synlig ramme. Grupp&eacuter hele lortet. Færdig.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

I den metode Madsen anviser lægger du den enkelte tegnede rude ind i en beskæring og lægger derefter rammen ovenpå...


Hvis du har en hel side tegnet så er det nok nemmere at placere billedet på et lag. Lås laget og lav et nyt lag. På dette lag tegner du de rammer du skal bruge - du kan jo se billedet på laget under så det skulle være nemt nok. Når rammerne er tegnet, tegner du en stor hvid kasse der går ud over sidens kanter. Denne kasse lægger du bag ved dine rammer. Så vælger du alle rammerne og bruger pathfinderen til at lave et Add (første ikon, øverste række i pathfinderpaletten). Nu udgør alle rammerne et sammenhængende billede (det kunne du bruge til at lave Madsenmanøvren med - Så ville det virke på hele din tegning i stedet for et billede af gangen) Så vælger du rammerne OG den hvide kasse og bruger igen Pathfinderen - denne gang til at lave et Subtract (andet ikon, øverste række). Nu skulle du gerne have en hvid kasse med huller i - og gennem hullerne burde du kunne se din tegning. Hvis du giver kassen med hullerne en ramme, vil alle hullerne få denne ramme - den hvide kasse får den også - men da kassen går ud over siden burde det ikke gøre noget. Ellers kan du gøre som hos Madsen - og tage kopier af rammerne og lægge dem oven på masken.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:I den metode Madsen anviser lægger du den enkelte tegnede rude ind i en beskæring og lægger derefter rammen ovenpå...
Såre sandt:

Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Forøvrigt er det sidste trin i MadsenManøvren ikke nødvendigt - det hvor man paster en ekstra ramme oven på fordi rammen forsvinder når man gør den til en clipping path. Men hvis man med den hvide pil vælger rammen (og kun rammen - ikke den grafik man har beskåret) så kan man give rammen en streg....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Forøvrigt er det sidste trin i MadsenManøvren ikke nødvendigt - det hvor man paster en ekstra ramme oven på fordi rammen forsvinder når man gør den til en clipping path. Men hvis man med den hvide pil vælger rammen (og kun rammen - ikke den grafik man har beskåret) så kan man give rammen en streg....
Præcis. Det gælder både for MadsenManøvren og D-Kajerysteren. I sidstnævnte tilfælde kan man nøjes med at lave sine rammer til en Compound Path, bruge den som Clipping Path og derefter give den en rammetykkelse. Så slipper man for den overflødige hvide ekstraramme, der stak udover formatet og kan give problemer senere, hvis man skifter sidestørrelse eller flytter siden rundt på formatet:

Den forbedrede D-Kaj Metode:
Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Indlæg af Kasper Hviid »

Tak for de kompetente besvarelser. Af årsager jeg ikke selv kan redegøre for, forstod jeg rent faktisk alle 3 metoder. Personligt hælder jeg mest til #2, der giver bedre mulighed for at arbejde videre på tegningen efter at rammerne er placeret. Men okay, hvis man laver tegningerne udenfor Illustrator, er #3 da nok en overvejelse værd ... den virker på en måde "mest korrekt".

- Kasper
Besvar