Non Repro blyant

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Raj
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. okt 2004, 22:15
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Non Repro blyant

Indlæg af Raj »

Jeg har set at nogle bruger sådan en slags Non-repro blyant til at skitse med - hvad hedder sådan nogle og hvor kan man købe dem henne?
Jo jo
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 224
Tilmeldt: 24. nov 2003, 17:04
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Indlæg af Cav »

Måske du tænker på "col-erase"? Den blå farveblyant med viskelæder i enden?

De er lidt spicy i prisen, og en almindelig blå farveblyant er faktisk lige så god. Tricket er at du bare beder photoshop om at fjerne alt blå farve (eller rød hvis du hellere vil skitse med det?) efter du har scannet din tegning ind, og voilá, så har du kun blyant/blæk laget tilbage!
Brugeravatar
Raj
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. okt 2004, 22:15
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af Raj »

ja - det er nok den... regnede også med at en lyseblå farveblyant ville kunne gøre det... - hvor kan man købe de der "Col-erase"?

:-)
Jo jo
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 6. jun 2005, 11:30
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

Du kan jo nu fa blå stifter til en alm. 7 mm stift-blyant.
Jeg bruger selv næsten ikke andet længere når jeg skitser.
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 224
Tilmeldt: 24. nov 2003, 17:04
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Indlæg af Cav »

Jeg tor de skal bestilles et eller andet sted? Jeg har aldrig set dem i en butik. Men seriøst, find en billigere, almindelig blå farveblyant som du synes har en dejlig streg. Det kan bedre betale sig!
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

De her er de "rigtige" reproblå blyanter, men de er vistnok svære at bestille i Danmark:

http://www.amazon.com/Col-erase-Erasabl ... 012&sr=8-1
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Cav skrev:Jeg tor de skal bestilles et eller andet sted? Jeg har aldrig set dem i en butik. Men seriøst, find en billigere, almindelig blå farveblyant som du synes har en dejlig streg. Det kan bedre betale sig!
I bund og grund er farven ligegyldig, du skal bare finde en farveblyant, der ikke ligger for tæt op af den rentegnede streg. Dvs. typisk ikke for mørk. Så er det let at fjerne farven i photoshop, uden at stregen ryger med. Røde, blå, gule, grønne og orange går fint, hvis de ikke er for mørke i nuancen.

I gamle dage anvendte man blå blyanter, fordi både rødt og sort i mørkekammeret blev opfattet som sort (det var derfor, man kunne have rødt lys tændt i mørkekammeret). Rødt var derfor udelukket. Man kunne godt have tegnet med gule blyanter, men det er jo også rart at kunne se de streger, man laver. Derfor blå.

Af og til støder man på folk, der tror at "non repro blå" dækker over en særlig hokus pokus egenskab, der får stregen til at forsvinde af sig selv. Men det er altså bare blå blyanter. Eller tusser, hvis man foretrækker det.

Man kan også skitse løs med alm. blyant eller tusser, og så scanne skitsen ind og printe den over med blå farve på et nyt ark tegnekarton.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Billede


Stelling & Fyldepenne Depotet
Writing Instruments
Nikolaj Plads, St. Kirkestræde 1
1073 København K
Tel:+45 3311 3322

Tutien & Kock A/S
Writing Instruments
Farvergade 8
1463 København k
Tel:+45 3313 3633

Vester Kopi/Tegnecentret
Writing Instruments
St. Kongensgade 27
1264 København K
Tel:+45 3363 9033

City kunstner Artikler
Fine Arts
Amagertorv 9, 1 sal
1160 København
Tel:+45 33330520
Fax:+45 33320038
www.kunstnerartikler.dk

Archi Tegn
Writing Instruments
Nørreport 16
8000 Århus
Tel:+45 8936 0000
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Raj
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. okt 2004, 22:15
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af Raj »

Jamen jeg takker alle sammen. Nu er det ikke fordi jeg ikke aner hvad Non-repro farven er for en - jeg er oplært reklametegner af gamle skole - dvs. Reprokamera, skalpel, markers og gnubbebogstaver. Jeg personlig bruger en gammeldags blyant og et lysbord til at rentegne på, men jeg har en kammerat som efterlyste sådan en pen/blyant, så derfor denne tråd - for jeg vidste at I garvede tegnerotter lige præcis ved hvor man stadig kunne købe sådan noget... Tegnecenteret havde nemlig ikke noget...
Hvis I kommer forbi Bogforum forresten her på lørdag, som kom endelig hen og hils på mig kl. 11-12 og kl. 14-15 på Egmonts stand... hvor jeg vil signere mit nye album "På Dybt Vand"
Jo jo
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Archi Tegn er et fund. De har et KÆMPEudvalg af ting man ellers troede var forsvundet ud af markedet i takt med computerens fremmarch...og så har de en afdeling Kolding, Raj.

www.architegn.dk

Archi Tegn - Kolding
Designskolen
Ågade 10
6000 Kolding

Telefon: 75 53 10 07

Åbningstider:
Mandag: lukket
Tirsdag: 10-15
Onsdag: 10-13
Torsdag: 10-14
Fredag: 10-14
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Raj
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. okt 2004, 22:15
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af Raj »

Orv - det var da interessant - det vil jeg da lige kigge videre på, så har de sikkert også noget andet spændende...

Tak for tippet...
Jo jo
Besvar