Elektrisk viskelæder

Udveksling af tips om materialer, redskaber, teknikker, adresser mm.
Besvar
Brugeravatar
Lopez
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 1. dec 2004, 22:46
Geografisk sted: Amar
Kontakt:

Elektrisk viskelæder

Indlæg af Lopez »

Jeg ved ikke om det er for sindssygt, men på en eller anden måde ser det ud til at kunne lette ens arbejde, når man viske blyantstreger ud, når man har rentegnet:

En artikel om at bygge sit eget elektriske viskelæder:

http://digitalwebbing.com/forums/showth ... p?t=120392


Kort fortalt så køber man en elektrisk skruetrækker og propper et viskelæder i den.
Pedro Lopez - tegner og gringo

http://www.pedrolopez.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Elektrisk viskelæder

Indlæg af Frank Madsen »

Lopez skrev:Jeg ved ikke om det er for sindssygt, men på en eller anden måde ser det ud til at kunne lette ens arbejde, når man viske blyantstreger ud, når man har rentegnet.
Kort fortalt så køber man en elektrisk skruetrækker og propper et viskelæder i den.
henrik rehr skrev:Jeg har i mange år brugt en "elektrisk blyant", lavet af en slagboremaskine, loaded med 4H blyanter. Sætter unægteligt skitsehastigheden op, VROOOOM!
Og inden I kommer for godt i gang: Ja, DET forklarer jo en del!
D-Cay skrev:Jeg laver ALT mit skitsearbejde på en Etch-a-Sketch monteret med to 18v AEG ledningsfri boremaskiner og en Bluetoth forbindelse til min 24" iMac.
Lyt ikke til de to tosser, Pedro. Et elektrisk viskelæder er en glimrende ting, men måske især når man laver den endelige tegning som blyantstegning. Det gør Sussi en del, og hun svinger tit det elektriske viskelæder. Det lyder lidt som et tandlægebor og fås for omkring 5-600 kr. En yderligere fordel er, at man faktisk kan tegne "hvidt i sort", fordi det er så præcist.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Lopez skrev:Jeg spidser mine blyanter med en BlacknDecker vinkelsliber. Og når jeg nu har den fremme, så går jeg også igang med at slibe den hårde hud på fodsålerne.
Undskyld: Tre tosser... :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Her er kalorius (klik på billedet):

Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Elektrisk viskelæder

Indlæg af Frank Madsen »

Lopez skrev:En artikel om at bygge sit eget elektriske viskelæder:
http://digitalwebbing.com/forums/showth ... p?t=120392
Kort fortalt så køber man en elektrisk skruetrækker og propper et viskelæder i den.
Nu fik jeg klikket på dit link, og det er da lige den skruetrækker, jeg købte for 180 kr. for et par år siden. Men det er da noget af en klods, hvis man skal bruge den som elektrisk viskelæder. Det bliver i hvert svært at tegne med den og styre den præcist.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Elektrisk viskelæder

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Det er her en fiks lille ting jeg brugte som teknisk assistent kommer ind i billedet - en viskeskabelon. Et tyndt lille stykke blikplade med forskellige huller i. Den anbragte man over sin tegning og viskede gennem et passende hul i skabelonen - voila - præcis viskning selv med store armbevægelser...

Men ssåen en pokker er sikkert ikke til at opdrive i dag - men så kan man supåernemt lave den selv ved hjælp af låget fra en Kærgården og en skarp kniv....

Man skære sig et passende stykke af plasten - hvor man fjerner den ombukkede kan (nå ja - man skal nok lige strte med at vaske låget med sulfo). Der efter skære man huller med forskellige faconer - fx. en halvmånefacon er tit nyttig - og - ja så er man parat til at viske løs...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Sån' en husker jeg også at ha' set...

I tynd plast, med huller i forskellig form (elipse, halvmåne, cirkulær o.s.v.) - men dét hjælper jo ikke i Sussi's tilfælde, hvor hun efter rentegning skal viske hele tegningen ren for blyant.
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Jan Erik Hedberg skrev:...men dét hjælper jo ikke i Sussi's tilfælde, hvor hun efter rentegning skal viske hele tegningen ren for blyant.
Det skal hun bestemt ikke. Den færdige original ER nemlig en blyantstegning, og her er det elektriske viskelæder genialt, fordi det præcist fjerner lige netop de streger, der er forkerte, uden at ødelægge resten. Den færdige blyantstegning fikseres med hårlak. De fleste Kaj og Andrea-bøger og alle Sussis illustrationer til børne- og ungdomsbøger er rentegnet i blyant.

Hvis man rentegner med tusch, og "bare" har brug for at fjerne skitsestregerne bagefter, er det langt hurtigere med en gammeldags viskelæder og gode armkræfter.


Her følger en lille oversigt over markedet for elektriske viskelædere:

Billede

Staedtler Eraser,Electric,Lightwght
Ca. 300 kr.
10 ft. Cord, Hanging Hook, Erasers. Mars Electric Erasing Machine. Plastic collet and hanging hook. Double insulated. 115 volt. 15 watt motor.


Sakura Electric Eraser (den Sussi bruger)
Ca. 200 kr.
Batteridrevet.


Chartpak Koh-I-Noor Electric Eraser
Ca. 500 kr.
10ft Cord - 1 Each - Platinum. Electric Eraser features heavy-duty, maintenance-free 115V motor, protected by high impact-resistant white Lexan case. Lightweight tool has a cool, quiet operation and large, convenient on/off click-switch button as well as an all-plastic collet and hanging hook. Double insulated electric eraser runs on 115 volt, 15-watt motor. 10' power cord. Maximum efficiency with either the No. 287 white vinyl strip eraser for paper or the specially formulated No. 285 imbibed yellow strip eraser for film. System includes one No. 287 vinyl strip eraser. OSHA safe. U.L. and CSA listed.


Koh-I-Noor Rechargeable Eraser
Ca. 600 kr.
Cordless - 1 Each - Black, Gray. Cordless rechargeable eraser features a quiet, trouble-free motor that delivers 4500 rpm when fully charged. Includes portable recharging stand, power pack, and vinyl strip eraser.


Staedtler Battery Operated Eraser
Ca. 40 kr.
Battery-operated eraser operates with a simple push of a button. This economical handheld eraser includes 10 extra graphite eraser refills. Eraser requires two AAA batteries (sold separately).


Forhandlere:

www.officeWorld.com
www.shoplet.com
www.discountofficesupplies.com
www.discountofficeitems.com
www.waresdirect.com
www.thenerds.net
www.staples.com
www.jerrysartarama.com
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
malenehald
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. sep 2007, 14:05
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Elektrisk viskelæder

Indlæg af malenehald »

Kan anbefale den batteridrevne staedler som jeg købte for 30 kr ca hos www.pearlpaint.com.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Elektrisk viskelæder

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Altid godt med konkrete tilbagemeldinger....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Besvar