Achde åben brev
- capezzone1
- Brugerniveau 1
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 14. okt 2005, 09:55
Achde åben brev
Jeg er lige kommet over Komiks.dk 2008, og har hørt en hele masse ting fra mange forskellige kilder, men det der er kommet tit til mine øre er den stor forskelle mellem, Komiks arrangement og forkellige forlage arrangement, jeg vil vise jer en mail fra Achde som jeg synes resume meget godt de små ungdom fejl fra organisation:
bare rolig jeg oversætte:
Salut Thierry
je suis rentré hier soir de ton pays, un peu crevé (3 vols et 6 heures de routes !).
Moi aussi j'ai été très heureux de te revoir, un peu furibard par l'organisation du festival; Heureusement qu'Egmont avait bien fait les choses de son côté.
Dimanche soir, j'ai eu la surprise d'être rejoint par juanjo Guarnido et
mézière et nous avons terminé le festival dans un petit restaurant car les festival
les avait une fois de plus oubliés. Finalement et Heureusement Michaël les a pris en charge avec sa gentillesse habituelle.
Hej Thierry, jeg er tilbage fra Dk efter 9 timer rejse, jeg har været glad at se dig igen men jeg er lidt sur på festival organisation, heldevis har Egmont søge for at jeg har det godt.
Fx søndag aften, har vi været ud og spise med Guarnido og Meziere i en lille restaurant, Godt at Michael ( Nielsen) har søge for os og betalt det hele, hvor komiks.dk har fuldstandig glemt at passe på os...
Flere andre kilde, som Dany( ikke hans navn på plaket), Guardino (dårlig hotel) eller Mezieres har ikke været glad for selv arrangør.... Godt siger de at deres forlage har søge for det best...
Jeg vil personligt sige at det var mere nogle ungdom fejl og mangle af økonie og måske lidt mangle af kommunikation mellem festival og kunstner, fortælle dem hvem laver hvad..., jeg har så tilbud komiks.dk at være med som arrangør som fransk/belgisk kontakt og tilbud min erfaring fra alle de festival jeg har deltage til 2010...
Lad os håbe at hvis komiks.dk vil været en internationalt festival, vil de være i stand at rette nogle at disse "små" fejl...
bare rolig jeg oversætte:
Salut Thierry
je suis rentré hier soir de ton pays, un peu crevé (3 vols et 6 heures de routes !).
Moi aussi j'ai été très heureux de te revoir, un peu furibard par l'organisation du festival; Heureusement qu'Egmont avait bien fait les choses de son côté.
Dimanche soir, j'ai eu la surprise d'être rejoint par juanjo Guarnido et
mézière et nous avons terminé le festival dans un petit restaurant car les festival
les avait une fois de plus oubliés. Finalement et Heureusement Michaël les a pris en charge avec sa gentillesse habituelle.
Hej Thierry, jeg er tilbage fra Dk efter 9 timer rejse, jeg har været glad at se dig igen men jeg er lidt sur på festival organisation, heldevis har Egmont søge for at jeg har det godt.
Fx søndag aften, har vi været ud og spise med Guarnido og Meziere i en lille restaurant, Godt at Michael ( Nielsen) har søge for os og betalt det hele, hvor komiks.dk har fuldstandig glemt at passe på os...
Flere andre kilde, som Dany( ikke hans navn på plaket), Guardino (dårlig hotel) eller Mezieres har ikke været glad for selv arrangør.... Godt siger de at deres forlage har søge for det best...
Jeg vil personligt sige at det var mere nogle ungdom fejl og mangle af økonie og måske lidt mangle af kommunikation mellem festival og kunstner, fortælle dem hvem laver hvad..., jeg har så tilbud komiks.dk at være med som arrangør som fransk/belgisk kontakt og tilbud min erfaring fra alle de festival jeg har deltage til 2010...
Lad os håbe at hvis komiks.dk vil været en internationalt festival, vil de være i stand at rette nogle at disse "små" fejl...
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Indlæg: 9951
- Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
- capezzone1
- Brugerniveau 1
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 14. okt 2005, 09:55
selv tak, jeg skriver mest fordi jeg vil gerne at fremover vi kan få nogle fantastiske kunstner i DK, jeg tænker på Moebius, Tardi, Jodoroskiw og andre... Hvis vores guæst fra idag er utilfreds, spreder de dårlig ord og vil det være svært til at skaffe andre gode navn til 2010...
Som sagdte har jeg forsvaret Komiks.dk ved at fortælle fransk/belgiske tegnere at det er en ung organisation og de er lige start med lidt økomie...Det kan kun blive bedre!
Som sagdte har jeg forsvaret Komiks.dk ved at fortælle fransk/belgiske tegnere at det er en ung organisation og de er lige start med lidt økomie...Det kan kun blive bedre!
Det synes jeg lyder RIGTIGT træls at der ikke var styr på det. Ellers synes jeg faktisk jeg oplevede at der var styr på meget (om end ikke alt).
Men at de store udenlandske kunstnere ikke forkæles bare lidt går ikke. Den slags spredes hurtigt i de kredse. Jeg håber du (Thierry) kan træde ind og love at det ikke gentager sig. Og HVIS nu du kunne blive ansvarlig for kontakten til de fransk/belgiske skabere ville det jo være løsningen. Kunne det være en mulighed hvis du havde én person bundet direkte op til at udføre det praktiske med at booke ordentlige hoteller, arrangere bordbestilling på alm. gode restauranter. Ville det være en mulighed? Der er selvfølgelig økonomien, men det virker som om at man måske kunne hente lidt hos forlæggerne, der jo alligevel endte med at betale?
/Spærhage
Men at de store udenlandske kunstnere ikke forkæles bare lidt går ikke. Den slags spredes hurtigt i de kredse. Jeg håber du (Thierry) kan træde ind og love at det ikke gentager sig. Og HVIS nu du kunne blive ansvarlig for kontakten til de fransk/belgiske skabere ville det jo være løsningen. Kunne det være en mulighed hvis du havde én person bundet direkte op til at udføre det praktiske med at booke ordentlige hoteller, arrangere bordbestilling på alm. gode restauranter. Ville det være en mulighed? Der er selvfølgelig økonomien, men det virker som om at man måske kunne hente lidt hos forlæggerne, der jo alligevel endte med at betale?
/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
- capezzone1
- Brugerniveau 1
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 14. okt 2005, 09:55
Det er lige præcis det der skal gøre: fælles hotel for at de kan tage morgen mad sammen og hentes sammen til at vi ikke få forsinkelse til signering igen. Spørge nogle af frivilige som har bil at hente dem i nogle særlig tidspunkt.
Fælles aften mad om lørdag med en almendelig restaurant, ikke den dyr og kedelig hvor vi var...
Sætte ambassader, forlager og komiks dk sammen til økonomien. Jeg har prøvet i år men fik jeg negativ svar fra ambassade ( fransk og belgiske) men jeg møder dem i komiks og de var begge 2 ambassader meget ked af det at ikke deltage rent økonomiske til festival, de har lovet mig at de vil lave nogle i 2010...
Mange andre ideer kan arbejdes, men der er 2 år til.
Fælles aften mad om lørdag med en almendelig restaurant, ikke den dyr og kedelig hvor vi var...
Sætte ambassader, forlager og komiks dk sammen til økonomien. Jeg har prøvet i år men fik jeg negativ svar fra ambassade ( fransk og belgiske) men jeg møder dem i komiks og de var begge 2 ambassader meget ked af det at ikke deltage rent økonomiske til festival, de har lovet mig at de vil lave nogle i 2010...
Mange andre ideer kan arbejdes, men der er 2 år til.
Først vil vi i Komiks.dk bemærke hvor upassende, vi synes, det er at lægge en sådan kritik ud på et offentligt forum. Den skulle være sendt i en direkte mail til bestyrelsen, og vi synes i det hele taget, at det er under bæltestedet at tvinge os ud i at svare på denne måde på en kritik, vi i øvrigt slet ikke kan nikke genkendende til. Der har været stor diskussion i bestyrelsen om, hvorvidt vi overhovedet skulle svare her. Det har vi besluttet at gøre.
Vi vil også lige bemærke, at Thierry ikke har været en del af Komiks.dks arrangørgruppe i år. Vi har svært ved at se, hvordan Thierrys post skal gavne Seriejournalens brugere, hvordan den skal gavne Komiks.dk, og vi synes faktisk, at den har besværliggjort et eventuelt samarbejde mellem Thierry og Komiks.dks nuværende arrangørgruppe. Vi synes, der mangler både loyalitet samt en generel forståelse for kommunikation – hvornår og hvor man siger hvad – begge dele er essentielle for at indgå i maskineriet bag Komiks.dk.
1) Forlagene og butikkernes gæster: Man må forstå, at vi i år har forsøgt med en model, hvor nogle af forlagene og butikkerne stod for at invitere og oppasse gæster. Det er gjort for at kunne præsentere en flot gæsteliste, uden at hele arrangørgruppen bag Komiks.dk går ned med stress. Vi kan simpelthen ikke håndtere ALLE opgaver og synes derfor det er alle tiders, at forlagene går ind og bakker op og selv står for deres gæster. Vi regner selvfølgelig med, at forlagene tager sig af deres egne gæster hele vejen igennem festivalen. Achdé og Dany var ikke Komiks.dks gæster, så hvis de er utilfredse, må de tage det op med deres forlag eller butikker.
2) Komiks.dks gæster: Vi sørger selv for at hente vores egne gæster i lufthavnen og følge dem til hotellet. Vi giver desuden vores gæster et beløb i madpenge til hver dag. I år havde vi desuden arrangeret en fællesmiddag lørdag aften, hvor både vores gæster og forlagenes gæster var inviteret med. Her forekommer det os underligt, at Thierry kritiserer valget af restaurant. Cofoco er netop en restaurant, der servere gourmet-mad til ordentlige penge. Man spiser ikke meget billiger end 3 retter til 300 kr., hvis det stadig skal være ok mad. Forestiller man sig, at vi skulle invitere gæsterne på Jensens Bøfhus eller Mc Donalds?!
Reelt set betalte vores gæster heller ikke for deres egen mad på restauranten eftersom vi allerede havde udbetalt dem madpenge til hele weekenden. Om den fremgangsmåde virker er så noget, der kan diskuteres ved et evaluringsmøde, hvor alle er velkomne til at tale.
3) Konstruktiv kritik: Mht. utilfredshed forekommer det os underligt, at flere forskellige personer fra arrangørgruppen var hele turen rundt og spørge alle vores egne gæster, om de var tilfredse med hotellet. (Alle gæsterne kunne desværre ikke bo på samme hotel, da en anæstesi-kongres havde booket stort set alle hotelværelser i københavnsområdet.) Men der har ikke været noget at udsætte ved nogle af hotellerne hverken fra vores side eller fra de gæster, der boede der. I 2006 flyttede vi en gæst, der var utilfreds med hotellet, og havde vi fået samme klage, havde vi sikkert kunne løse problemet til alles tilfredsstillelse.
Hvis klager og kritik og surmulen derimod kommer EFTER festivalen og er baseret på løse rygter, er der ikke meget, vi kan gøre ved det. Det virker desuden som om, at en eller to af de selvbestaltede oppassere, der var til de franske og belgiske gæster, var med til at piske en negativ stemning op, som ikke udmøntede sig til noget konkret eller direkte, som man kunne forholde sig til eller komme med løsningsforslag til. Det skal også siges, at vi har sørget for løbende at snakke med vores gæster, og at ingen af disse på noget tidspunkt har brokket sig over noget til os. Der var nogle kritikpunkter fra de andre forlags gæster, men der ledte vi dem hen til forlagene, hvor det efterfølgende blev afklaret.
Endelig skal det nævnes, at vi i indbydelsen til festivalen mailede alle detaljer til gæsterne på forhånd, så de var helt klar over, hvad vi stod for, og hvad de selv skulle betalte.
4) Realistiske forventninger: En anden ting er, at man må have realistiske forventninger til, hvad arrangørgruppen kan magte. Det er helt urealistisk at afsætte frivillige eller personer fra arrangørgruppen til at hente og bringe, hver gang alle gæsterne skal noget. Det er vi simpelthen ikke nok til. Gæsterne blev hentet i lufthavnen, fulgt til hotellet, fik udleveret kort, metro-oversigt og s-togs oversigt samt ht-kort og alle boede tæt ved stationer. Desuden blev alle tilbudt at blive fulgt til lufthavnen, når de skulle hjem igen. Men alle mente godt, at de selv kunne finde ud af at tage metroen. Det er jo både nemt og hurtigt.
5) Forskelsbehandling: Det er påfaldende, at der kun kommer rygter om utilfredshed fra de fransk-belgiske gæster (igen virker det som om nogen ikke har haft helt forståelse for ansvarsdelingen mellem forlag og Komisk.dk og har været med til at skrue en stemning op). Der er ikke på samme måde rygter om, at utilfredshed blandt de andre internationale gæster. Vi kan jo ikke forskelsbehandle gæsterne efter nationalitet, så det er vine-and-dine for franske og belgiske gæster og almindelig behandling af de andre.
Desuden er flere af gæsterne fra England og USA blevet meget positivt overraskede over, at vi giver madpenge. Så standarderne på tegneseriefestivaler rundt omkring i verden er meget forskellig, og vi har forsøgt at ramme en gylden middelvej og gøre gæsterne tilfredse uden selv at gå fallit. Igen skal det understreges, at gæsterne er blevet forelagt disse forhold i den invitation vi oprindeligt sendte til dem, så de har haft rig mulighed for at sige nej tak til invitationen.
6) Plakater: Plakaterne gik i trykken, inden alle navne var bekræftet. Dany + de tre japanske gæster var nogle af dem, der ikke nåede med.
7) Evaluering: Der er ingen tvivl om, at der altid er plads til forbedring. F.eks. skal det en anden gang gøres mere klart overfor gæsterne, hvordan arbejdsdelingen mellem forlag og Komiks.dk er, og hvem man skal rette sine eventuelle bemærkninger eller ønsker om forbedrede forhold til. Vi synes selv, at vi har gjort opmærksom på, at vi er en non-profit begivenhed, der ikke har råd til vild luksus eller har en enorm repræsentationskonto. (Det skal lige indskydes, at hele bestyrelsen hver især betalte for deres egen mad ved fællesspisningen lørdag. Det var ikke på Komiks.dks regning.)
Vi har allerede modtaget konstruktiv kritik fra både standholdere og forlag, som vi allerede har taget til os og vil diskutere til et kommende evalueringsmøde med netop forlag og standholdere. Vi skal generelt have evalueret med frivillige, standholdere, sponsorer, samarbejdspartnere, hinanden i bestyrelsen og arrangørgrupper samt personalet i Vanløse Kulturhus. Vi har i år også fået fremstillet evalueringsskemaer, så vi kan medtage publikums forslag i evalueringen. Men den konstruktive måde at gøre det på er at tage det på fællesmøder med de rette partner, hvor alle har mulighed for at blive hørt – IKKE i et offentligt forum.
Vi er utrolig stolte over den festival, vi har leveret i år og er rigtig glade for al den opbakning og de mange skulderklap fra alle jer derude. Men vi kunne godt have tænkt os lidt mere tid til at nyde det, inden vi skulle ud i denne her slags manøvrer.
Vi vil også lige bemærke, at Thierry ikke har været en del af Komiks.dks arrangørgruppe i år. Vi har svært ved at se, hvordan Thierrys post skal gavne Seriejournalens brugere, hvordan den skal gavne Komiks.dk, og vi synes faktisk, at den har besværliggjort et eventuelt samarbejde mellem Thierry og Komiks.dks nuværende arrangørgruppe. Vi synes, der mangler både loyalitet samt en generel forståelse for kommunikation – hvornår og hvor man siger hvad – begge dele er essentielle for at indgå i maskineriet bag Komiks.dk.
1) Forlagene og butikkernes gæster: Man må forstå, at vi i år har forsøgt med en model, hvor nogle af forlagene og butikkerne stod for at invitere og oppasse gæster. Det er gjort for at kunne præsentere en flot gæsteliste, uden at hele arrangørgruppen bag Komiks.dk går ned med stress. Vi kan simpelthen ikke håndtere ALLE opgaver og synes derfor det er alle tiders, at forlagene går ind og bakker op og selv står for deres gæster. Vi regner selvfølgelig med, at forlagene tager sig af deres egne gæster hele vejen igennem festivalen. Achdé og Dany var ikke Komiks.dks gæster, så hvis de er utilfredse, må de tage det op med deres forlag eller butikker.
2) Komiks.dks gæster: Vi sørger selv for at hente vores egne gæster i lufthavnen og følge dem til hotellet. Vi giver desuden vores gæster et beløb i madpenge til hver dag. I år havde vi desuden arrangeret en fællesmiddag lørdag aften, hvor både vores gæster og forlagenes gæster var inviteret med. Her forekommer det os underligt, at Thierry kritiserer valget af restaurant. Cofoco er netop en restaurant, der servere gourmet-mad til ordentlige penge. Man spiser ikke meget billiger end 3 retter til 300 kr., hvis det stadig skal være ok mad. Forestiller man sig, at vi skulle invitere gæsterne på Jensens Bøfhus eller Mc Donalds?!
Reelt set betalte vores gæster heller ikke for deres egen mad på restauranten eftersom vi allerede havde udbetalt dem madpenge til hele weekenden. Om den fremgangsmåde virker er så noget, der kan diskuteres ved et evaluringsmøde, hvor alle er velkomne til at tale.
3) Konstruktiv kritik: Mht. utilfredshed forekommer det os underligt, at flere forskellige personer fra arrangørgruppen var hele turen rundt og spørge alle vores egne gæster, om de var tilfredse med hotellet. (Alle gæsterne kunne desværre ikke bo på samme hotel, da en anæstesi-kongres havde booket stort set alle hotelværelser i københavnsområdet.) Men der har ikke været noget at udsætte ved nogle af hotellerne hverken fra vores side eller fra de gæster, der boede der. I 2006 flyttede vi en gæst, der var utilfreds med hotellet, og havde vi fået samme klage, havde vi sikkert kunne løse problemet til alles tilfredsstillelse.
Hvis klager og kritik og surmulen derimod kommer EFTER festivalen og er baseret på løse rygter, er der ikke meget, vi kan gøre ved det. Det virker desuden som om, at en eller to af de selvbestaltede oppassere, der var til de franske og belgiske gæster, var med til at piske en negativ stemning op, som ikke udmøntede sig til noget konkret eller direkte, som man kunne forholde sig til eller komme med løsningsforslag til. Det skal også siges, at vi har sørget for løbende at snakke med vores gæster, og at ingen af disse på noget tidspunkt har brokket sig over noget til os. Der var nogle kritikpunkter fra de andre forlags gæster, men der ledte vi dem hen til forlagene, hvor det efterfølgende blev afklaret.
Endelig skal det nævnes, at vi i indbydelsen til festivalen mailede alle detaljer til gæsterne på forhånd, så de var helt klar over, hvad vi stod for, og hvad de selv skulle betalte.
4) Realistiske forventninger: En anden ting er, at man må have realistiske forventninger til, hvad arrangørgruppen kan magte. Det er helt urealistisk at afsætte frivillige eller personer fra arrangørgruppen til at hente og bringe, hver gang alle gæsterne skal noget. Det er vi simpelthen ikke nok til. Gæsterne blev hentet i lufthavnen, fulgt til hotellet, fik udleveret kort, metro-oversigt og s-togs oversigt samt ht-kort og alle boede tæt ved stationer. Desuden blev alle tilbudt at blive fulgt til lufthavnen, når de skulle hjem igen. Men alle mente godt, at de selv kunne finde ud af at tage metroen. Det er jo både nemt og hurtigt.
5) Forskelsbehandling: Det er påfaldende, at der kun kommer rygter om utilfredshed fra de fransk-belgiske gæster (igen virker det som om nogen ikke har haft helt forståelse for ansvarsdelingen mellem forlag og Komisk.dk og har været med til at skrue en stemning op). Der er ikke på samme måde rygter om, at utilfredshed blandt de andre internationale gæster. Vi kan jo ikke forskelsbehandle gæsterne efter nationalitet, så det er vine-and-dine for franske og belgiske gæster og almindelig behandling af de andre.
Desuden er flere af gæsterne fra England og USA blevet meget positivt overraskede over, at vi giver madpenge. Så standarderne på tegneseriefestivaler rundt omkring i verden er meget forskellig, og vi har forsøgt at ramme en gylden middelvej og gøre gæsterne tilfredse uden selv at gå fallit. Igen skal det understreges, at gæsterne er blevet forelagt disse forhold i den invitation vi oprindeligt sendte til dem, så de har haft rig mulighed for at sige nej tak til invitationen.
6) Plakater: Plakaterne gik i trykken, inden alle navne var bekræftet. Dany + de tre japanske gæster var nogle af dem, der ikke nåede med.
7) Evaluering: Der er ingen tvivl om, at der altid er plads til forbedring. F.eks. skal det en anden gang gøres mere klart overfor gæsterne, hvordan arbejdsdelingen mellem forlag og Komiks.dk er, og hvem man skal rette sine eventuelle bemærkninger eller ønsker om forbedrede forhold til. Vi synes selv, at vi har gjort opmærksom på, at vi er en non-profit begivenhed, der ikke har råd til vild luksus eller har en enorm repræsentationskonto. (Det skal lige indskydes, at hele bestyrelsen hver især betalte for deres egen mad ved fællesspisningen lørdag. Det var ikke på Komiks.dks regning.)
Vi har allerede modtaget konstruktiv kritik fra både standholdere og forlag, som vi allerede har taget til os og vil diskutere til et kommende evalueringsmøde med netop forlag og standholdere. Vi skal generelt have evalueret med frivillige, standholdere, sponsorer, samarbejdspartnere, hinanden i bestyrelsen og arrangørgrupper samt personalet i Vanløse Kulturhus. Vi har i år også fået fremstillet evalueringsskemaer, så vi kan medtage publikums forslag i evalueringen. Men den konstruktive måde at gøre det på er at tage det på fællesmøder med de rette partner, hvor alle har mulighed for at blive hørt – IKKE i et offentligt forum.
Vi er utrolig stolte over den festival, vi har leveret i år og er rigtig glade for al den opbakning og de mange skulderklap fra alle jer derude. Men vi kunne godt have tænkt os lidt mere tid til at nyde det, inden vi skulle ud i denne her slags manøvrer.
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Indlæg: 9951
- Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Jeg synes så til gengæld at man lige skulle trække vejret, Mads. Jeg læser dit lange svar som en noget anstrengt replik, og det er der ingen grund til. Hvis du læser Cappezones indlæg påny, og alle de øvriges, så er det da overvejende positiv læsning, og kun i detaljen man fornemmer kritik, som så endda er konstruktiv og kan anvendes fremover.
Jeg synes du svarer mere irriteret end nødvendigt. Kritik må være passende, også den ubehagelige og Seriejournalen er jo langt fra en skraldespand, hvor man kan læsse af. Det er et debatfora, hvor man kan diskutere, lytte, samtykke eller erklære sig uenig. Vi er smadder glade for weekenden, og jeg er ret sikker på at Thierrys indlæg ikke er ment som at smide sand eller andet i et i forvejen smurt maskineri.
Jeg synes du svarer mere irriteret end nødvendigt. Kritik må være passende, også den ubehagelige og Seriejournalen er jo langt fra en skraldespand, hvor man kan læsse af. Det er et debatfora, hvor man kan diskutere, lytte, samtykke eller erklære sig uenig. Vi er smadder glade for weekenden, og jeg er ret sikker på at Thierrys indlæg ikke er ment som at smide sand eller andet i et i forvejen smurt maskineri.
- capezzone1
- Brugerniveau 1
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 14. okt 2005, 09:55
Jeg synes netop at den slags kritik SKAL offentligjøres. Jeg har modtaget meget kritik fra de store navne... og er træt at høre de samme ting igen og igen siden festival nr 1... Hvis komiks.dk vil have i fremtid nogle store navne og gavne publikum endnu bedre vil det ikke være nok med nogle frem og tilbage mailing mellem bestyrelse og mig selv. Ved at gøre kritiken offentlig vil jeg understrege disse problemer.
Jeg har stor erfaring med de store tegneserier messer i verden og se hvordan de plejer deres gæste... Selvfølgelig når de store er vant til nogle anden end det der har været "serveret" til dem i komiks.dk, er det besværligt at få dem til DK igen.
Det var en af de grunde vi ikke fik Moebius i år, bl.a....
Jeg vil håbe at ved at gøre problemerne offentligt, vil der skabet debat og presse komiks.dk bestyrelse at ændre deres udlandske gæste politik...
Om de tager min tilbud eller ej om at sammarbejde og gøre brug af min erfaring er det deres probleme... Mit eneste mål er at hjælpe vores lille Danmark med at være et tegneserie land igen , selv om der har artikler pt. om krise. Et land hvor folk vil købe tegneserie igen , hvor forlage vil give en chance til unge tegnere... Komiks.dk er en god portal og et godt mødested som er offentlig for tegnere, gæst og almendelige tegneserie fan, så jeg mener hele klare at probleme skal også gøres offentligt!!! Sådan skal vi allesammen snakke om det, er det ikke sådan at man gøre det i Danmark???? Og ikke skjule ting for at bare en lille forsamling skal løse problemet...
Jeg har stor erfaring med de store tegneserier messer i verden og se hvordan de plejer deres gæste... Selvfølgelig når de store er vant til nogle anden end det der har været "serveret" til dem i komiks.dk, er det besværligt at få dem til DK igen.
Det var en af de grunde vi ikke fik Moebius i år, bl.a....
Jeg vil håbe at ved at gøre problemerne offentligt, vil der skabet debat og presse komiks.dk bestyrelse at ændre deres udlandske gæste politik...
Om de tager min tilbud eller ej om at sammarbejde og gøre brug af min erfaring er det deres probleme... Mit eneste mål er at hjælpe vores lille Danmark med at være et tegneserie land igen , selv om der har artikler pt. om krise. Et land hvor folk vil købe tegneserie igen , hvor forlage vil give en chance til unge tegnere... Komiks.dk er en god portal og et godt mødested som er offentlig for tegnere, gæst og almendelige tegneserie fan, så jeg mener hele klare at probleme skal også gøres offentligt!!! Sådan skal vi allesammen snakke om det, er det ikke sådan at man gøre det i Danmark???? Og ikke skjule ting for at bare en lille forsamling skal løse problemet...
-
- Brugerniveau 5
- Indlæg: 3535
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
- Geografisk sted: ny york
Jeg er enig med Thierry her. Hvis en offentlig debat ellers foregår høfligt, konstruktivt og med de bedste intentioner, så kan den aldrig skade. Det er jo muligt at ideer, der hverken opstod hos bestyrelsen eller gæsterne eller hvem der nu ellers er med i indercirklen/branchen, kom på banen.
Bestyrelsen af Komiks.dk har god grund til at føle sig pavestolte over en ræddi' fin festival, men det betyder jo ikke at man ikke, nu man alligevel ligger og hviler på laurbærrene, kan snakke om hvordan det evt. kan gøres endnu bedre.
Bestyrelsen af Komiks.dk har god grund til at føle sig pavestolte over en ræddi' fin festival, men det betyder jo ikke at man ikke, nu man alligevel ligger og hviler på laurbærrene, kan snakke om hvordan det evt. kan gøres endnu bedre.
Nå, jeg tegner videre.
- Tue Sørensen
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 103
- Tilmeldt: 17. nov 2003, 12:41
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Man kan jo ikke forhindre festival-deltagere i at skrive om deres oplevelse i et offentligt forum som dette, men derudover holder jeg nu mest med Mads. Tilsyneladende har der været en misforståelse omkring hvem der var ansvarlig for de fransk-belgiske gæsters forplejning, men hvis man er klar over at det netop er en *misforståelse*, så synes jeg ikke man behøver hidse sig op over det og opfatte det som "destruktiv" kritik. Så må man bare gøre opmærksom på at det altså er en misforståelse.
Men ja, der har været lignende problemer på tidligere festivaller (selvom jeg ikke ved noget om det i detaljer), og jeg må sige at jeg begynder at mistænke kontinental-europæiske gæster for at have forventninger om helt urimelig luksus og særbehandling... man undrer sig lidt over hvorfor de anglo-amerikanske gæster allesammen er fuldt ud tilfredse...
Men ja, der har været lignende problemer på tidligere festivaller (selvom jeg ikke ved noget om det i detaljer), og jeg må sige at jeg begynder at mistænke kontinental-europæiske gæster for at have forventninger om helt urimelig luksus og særbehandling... man undrer sig lidt over hvorfor de anglo-amerikanske gæster allesammen er fuldt ud tilfredse...
~ Tue Sørensen
Formand, http://www.fantastik.dk
"Art, like morality, consists of drawing the line somewhere."
- G.K. Chesterton
Formand, http://www.fantastik.dk
"Art, like morality, consists of drawing the line somewhere."
- G.K. Chesterton
- Lars Kristensen
- Brugerniveau 4
- Indlæg: 1199
- Tilmeldt: 30. dec 2004, 20:06
- Geografisk sted: Østerbro
- Kontakt:
Hej Mads
Du skriver, at en masse forskellige parter skal spørges i forbindelse med en evaluering, og I har sikkert også selv tænkt på det, men man bør jo nok spørge gæsterne også. De fleste virkede nu temmelig glade under festivalen, så jeg kan ikke forestille mig, at de har haft alverden at beklage sig over.
Tak for en god festival herfra.
Du skriver, at en masse forskellige parter skal spørges i forbindelse med en evaluering, og I har sikkert også selv tænkt på det, men man bør jo nok spørge gæsterne også. De fleste virkede nu temmelig glade under festivalen, så jeg kan ikke forestille mig, at de har haft alverden at beklage sig over.
Tak for en god festival herfra.
-
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 354
- Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
- Geografisk sted: Brøndby
- Kontakt:
Offentliggørelse på rette sted
Jeg kan være ganske enig i, at kritik godt må offentliggøres. - Men - Der må altså være en tommelfingerregel for, at relefant kritik af et arrangement føst og fremmest afleveres på rette sted. Og det sted er hos dem, der har stået for arrangementet.
Man skal som arrangør ikke surfe diverse hjemmesider igennem for at se, om nogen mener noget. Det skal man i virkeligheden blæse et stykke, hvis man vil leve lykkeligt.
Er det ikke værd at fortælle til rette vedkommende, så er det ikke værd at tage alvorligt.
- har jeg af surt erhvervede erfaringer lært mig i andre sammenhænge.
Man skal som arrangør ikke surfe diverse hjemmesider igennem for at se, om nogen mener noget. Det skal man i virkeligheden blæse et stykke, hvis man vil leve lykkeligt.
Er det ikke værd at fortælle til rette vedkommende, så er det ikke værd at tage alvorligt.
- har jeg af surt erhvervede erfaringer lært mig i andre sammenhænge.

"Always Look On The Bright Side of Life
Det kan der måske/måske ikke være noget om, men det ændrer bare ikke på at hvis de føler sig dårligt behandlet kommer de ikke. Og de fortæller det til deres ligesindede der så heller ikke kommer. Om det er rimeligt eller ej er næsten ligegyldigt, da resultatet er det samme.Tue Sørensen skrev:...og jeg må sige at jeg begynder at mistænke kontinental-europæiske gæster for at have forventninger om helt urimelig luksus og særbehandling... man undrer sig lidt over hvorfor de anglo-amerikanske gæster allesammen er fuldt ud tilfredse...
Men jeg kunne da godt forestille mig at de i Danmark ikke er omgivet af helt den samme stjernestatus, som når de stiller op i Frankrig/Belgien. Vi danskere har det jo ikke med at falde på halen over berømtheder, så der kunne også godt være lidt kulturforskel inde der...
/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
-
- Brugerniveau 5
- Indlæg: 3535
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
- Geografisk sted: ny york
Re: Offentliggørelse på rette sted
Nej, men på sit eget officielle forum (her!) kaaaan man måske godt skæve lidt til hvad folk mener. Hvorfor ellers ha' det?The Elder skrev:Man skal som arrangør ikke surfe diverse hjemmesider igennem for at se, om nogen mener noget.
Nå, jeg tegner videre.
- Dan R. Knudsen
- Administrator
- Indlæg: 7910
- Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg
- Kontakt:
Hvis Achdé og Dany slet ikke var Komiks.dks gæster - så er det vel en relevant indvendig at de heller ikke er Komiks.dks ansvar...Berti stravonsky skrev:Jeg synes så til gengæld at man lige skulle trække vejret, Mads. Jeg læser dit lange svar som en noget anstrengt replik, og det er der ingen grund til.
Og kritik som Thierry har fra Achdé som har fra Guardino...det giver lovlig meget plads til fjer og høns...
Hvis man tager sig tiden til at læse Bluhms svar ordentligt (Ja Berti - det er GODT nok mange ord) så syntes jeg faktisk han svarer fornuftigt og redeligt på kritikken...og at der faktisk ikke er så meget at komme efter...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
http://www.danrknudsen.dk
Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner